161 research outputs found
Das Krankenhausfinanzierungsreformgesetz : ein weiterer Schritt auf dem Reformweg der Krankenhausfinanzierung
Seit 2003 wird die KrankenhausvergĂŒtung in Deutschland schrittweise auf ein neues, leistungsorientiertes System auf Basis von Fallpauschalen (diagnosis related groups â DRG) umgestellt. Die Ăber gangsphase, in der gesonderte gesetzliche Regelungen gegolten hatten, sollte Ende 2008 auslaufen, weshalb der gesetzlichen Rahmen fĂŒr die Nachkonvergenzzeit neu geregelt werden musste. Neben diesen technischen Regelungen und einem einheitlichen Bundesbasisfallwert standen auch die Reform der Investitionsfinanzierung, der weitere Ausbau des Wettbewerbes und die schlechte Finanzsituation der KrankenhĂ€user auf der Agenda des Krankenhausfinanzierungsreformgesetzes (KHRG). Aufgrund der heterogenen Interessenslagen von Bund und LĂ€ndern, gestaltete sich auch bei diesem Reformgesetz die Kompromisssuche schwierig. Herausgekommen ist ein Gesetz, dass die Reformpolitik der letzten Jahre weiterfĂŒhrt, die Aufgabe der zukĂŒnftigen Sicherstellung der bedarfsgerechten Versorgung aber nicht löst und die problematischen Auswirkungen des DRG-Systems negiert. Das Diskussionspapier zeichnet die wichtigsten Schritte des Gesetzgebungsprozesses nach, prĂ€sentiert und diskutiert die wichtigsten Inhalte des Gesetzes und ordnet das KHRG in den Reformkontext der letzten Jahre ein.Since 2003, German hospital reimbursement is totally reorganised. Step by step, a new system based on diagnosis related groups (DRG) is introduced. At the end of the year 2008 transformation should have been completed and there was need to further regulate the post transition period. Therefore a new hospital law (Hospital Financing Reform Act â KHRG) was set off which not only entailed further reimbursement regulation but also a reform of hospital investment financing and measures to improve the tight financial situation of hospitals. As always in hospital legislation, it was hard to reach consensus due to heterogeneous interests of federal government and states. As a result, the new law continues the reform approach of the last years; it does not solve the problems of adequate hospital supply and persistently negates the negative effects associated with the DRGsystem. The discussion paper gives a short overview over the legislative process, presents and discusses the main topics of the KHRG and analyses the new law in the context of former health policy reforms
Politische Steuerung des Gesundheitswesens : die Rolle von Korporatismus und Wettbewerb im Krankenhaussektor
Die politische Steuerung des Krankenhaussektors hat sich in den vergangenen anderthalb Jahrzehnten nachhaltig verĂ€ndert. Das Gesundheitsstrukturgesetz von 1992 markiert einen gesundheitspolitischen Paradigmenwechsel, mit dem verstĂ€rkt wettbewerbliche Steuerungsinstrumente in das Gesundheitswesen eingefĂŒhrt wurden. Auch im stationĂ€ren Sektor ersetzen bzw. ergĂ€nzen wettbewerbliche Instrumente korporatistische Arrangements. Die GegenĂŒberstellung der politischen Steuerung des Krankenhaussektors vor 1992 mit der Situation nach der Gesundheitsreform 2007 verdeutlicht, dass auf den Feldern Leistungserbringung, VergĂŒtung und QualitĂ€tssicherung sukzessive ein neues Steuerungsmodell entstanden ist. Dieses zeichnet sich durch eine gewachsene KomplexitĂ€t, eine Zunahme von SteuerungsaktivitĂ€ten und eine Neujustierung des VerhĂ€ltnisses staatlicher bzw. korporatistischer Steuerung einerseits und wettbewerblicher Steuerung andererseits aus. Dort, wo es um allokative Entscheidungen geht, werden korporatistische Elemente durch wettbewerbliche ersetzt. Auf anderen Regulierungsfelder bleibt der Korporatismus dagegen erhalten. Der Staat als âarchitect of political orderâ (Anderson) hat diese Transformation herbeigefĂŒhrt, sieht sich allerdings zunehmend mit dem Widerspruch zwischen einer bedarfsorientierten Krankenhausplanung und Investitionsfinanzierung auf Landesebene und einer Leistungsverteilung ĂŒber den Wettbewerb konfrontiert.In 1993, the Health Care Structure Act (HCSA) introduced several measures that enforced competition in the corporatist German health care system. The HCSA has been widely interpreted as triggering paradigmatic change throughout the system. The most recent Health care reform, the Statutory Health Insurance-Competition Strengthening Act (SHI-CSA) in 2007 continued to strengthen the role of competition in the health care system by adding further regulations and incentives. Comparing the pre-HCSA with the post-SHI-CSA system of hospital governance, the study concludes that a new system of hospital governance has been emerging that shifts the balance from corporatist towards competition-led governance structures. In essence, competition becomes most significant in regulating allocative processes within the hospital sector while corporatism is still the dominant modus operandi in governing remaining functions and subsections. The state as the âarchitect of political orderâ (Anderson) has been the driving force of these processes. However, the state is confronted with contradictory forces as well as functions within its realm demanding on the one side the application of a system of hospital planning and investment at state level based on needs and on the other side the consolidation of a competition-led system of allocating funds for services at federal level
Quantifikation von obligaten Anaerobiern im Sputum von Mukoviszidose-Patienten und Interaktion von obligaten Anaerobiern mit Pseudomonas aeruginosa
Obligat anaerobe Bakterien (OAB) im Sputum von CF-Patienten (CF = zystische Fibrose) wurden als Kontamination aus dem Oropharynx betrachtet. Anaerobe Bereiche im Mucus von CF Patienten stĂŒtzen die These, dass auch obligate Anaerobier bei der Lungeninfektion eine Rolle spielen könnten. Die Herkunft von OAB aus dem Sputum wurde bislang nicht bewiesen. Die vorliegende Studie identifiziert und quantifiziert OAB im Sputum von CF-Patienten und untersucht mögliche orale Kontamination durch Keimzahlvergleich von Rachenabstrichen und Sputumproben. Bei 86,9% der Patienten wurden OAB identifiziert; am hĂ€ufigsten S. saccharolyticus (29,6%), Peptostreptococcus spp. (13,9%) und Clostridium spp. (10,4%). Es wurden hohe Keimzahlen der OAB (1,6x 107 ± 3,1x 107 KBE/ml) gezĂ€hlt. Eine orale Kontamination wurde durch den Vergleich mit Keimzahlen von OAB aus Rachenabstrichen (1,0x 104 ± 1,4x 104 KBE/ml) ausgeschlossen. OAB wurden in hohen Keimzahlen identifiziert. Deren Einfluss auf Inflammationsreaktionen in CF-Patientenlungen ist jedoch weiter unklar und sollte in weiteren Studien exploriert werden.Finding of obligatory anaerobic bacteria (oab) in the sputum of cystic fibrosis (CF) patients were take as contamination from the oropharynx. Alternatively oab could be part of the lung infection in CF. In this study, oab in the sputum are identified and quantified. To evaluate potential oral contamination, bacterial count of the oropharynx and the sputum was compared. Interaction and potential pathogenity of oab were evaluated by comparing growth curves of pr. intermedia and p. aeruginosa alone and in combination. In most CT-patients (86.9%) oab were identified; most common s. saccharolyticus (29.6%), peptostreptococcus spp. (13.9%) and clostridium spp. (10.4%). Bacterial count of oab in sputum was high (1.6x 107 ± 3.1x 107 KBE/ml). Bacterial count of oab of the oropharynx were low (1.0x 104 ± 1.4x 104 KBE/ml), ruling out the theory of oral contamination. A potential better growth of p. aeruginosa in the combined growth with pr. intermedia could be shown. Oab could be identified in high numbers in CF-patients. However, the role of oab for lung infection remains unclear. Additional investigations should evaluate the impact of oab on chronic lung inflammation in CF-patients
Evaluation einer ProfessionalisierungsmaĂnahme fĂŒr inklusiven Englischunterricht. Unterrichtsplanung und -durchfĂŒhrung vor dem Hintergrund des Universal Design for Learning
Wie können Lehramtsstudierende besser auf ihren Beruf vorbereitet werden? Die explorative Studie befasst sich mit der Entwicklung und Evaluation einer universitĂ€ren ProfessionalisierungsmaĂnahme im Rahmen des Praxissemesters. Ziel ist es, angehende LehrkrĂ€fte sukzessiv fĂŒr die Planung und DurchfĂŒhrung von inklusivem Unterricht im Fach Englisch vor dem Hintergrund des Universal Design for Learning (UDL) und eines Planungsleitfadens zu qualifizieren. U.a. zeigt sich eine signifikante Steigerung der studentischen Selbstwirksamkeitserwartungen bezogen auf inklusive Unterrichtsgestaltung. Die Studie leistet einen ersten Beitrag zur Erforschung des Potenzials von inklusionsorientierten ProfessionalisierungsmaĂnahmen vor dem Hintergrund des UDL im Fach Englisch. (DIPF/Orig.
Twenty-ninth Annual Bibliography 2015 (Contemporary German Literature Collection)
The 29th bibliography for 585 volumes added to Washington University Libraries\u27 Contemporary German Literature Collection located on level B of Olin Library. All published in 2015, these acquisitions include novels, poetry, short story collections, essays, autobiographical works, and literary and cultural periodicals from publishers in Germany, Austria, and Switzerland.This Collection serves as the research arm for the Department of Germanic Languages and Literature\u27s Max Kade Center for Contemporary German Literature. A bibliography of items added the previous year is compiled each year by Washington University\u27s Department of Germanic Languages and Literatures in cooperation with the University Libraries
Twenty-eighth Annual Bibliography 2014 (Contemporary German Literature Collection)
The 28th bibliography for 560 volumes added to Washington University Libraries\u27 Contemporary German Literature Collection. All published in 2014, these acquisitions include novels, poetry, short story collections, essays, autobiographical works, and literary and cultural periodicals mainly from publishers in Germany, Austria, and Switzerland. A small number of items published in Italy and Luxembourg were also added. This Collection serves as the research arm for the Department of Germanic Languages and Literature\u27s Max Kade Center for Contemporary German Literature. A bibliography of items added the previous year is compiled each year by Washington University\u27s Department of Germanic Languages and Literatures in cooperation with the University Libraries
Agreement by design: The effect of visual harmony on responses to surveys
The present study is one of the first to empirically examine how the visual harmony of a questionnaire can lead to measurement bias. Researchers often employ questionnaires with Likert scales to measure constructs. In this note, we examine how the design of the survey instrument, specifically, its visual harmony, can impair measurement accuracy. Two studies investigate effects of visual harmony in surveys on responses to Likert scales using paper and pencil surveys. Applying an established customer relationship management model, Study 1 employs a survey of female visitors to a grocery store (n = 115). Switching to a product and brand innovation context, Study 2 employs a survey of male and female members of a consumer panel (n = 180) to examine responses to a new eâscooter. Across studies, results indicate that assessing important consumer response constructs through visually more harmonious surveys can lead to more positive response patterns, lower scale reliability, and questionable validity, especially with females. Although these effects do not occur uniformly across measures and samples, they occur regardless of consumers' past experience with completing questionnaires, their familiarity with questionnaire design, and the naturalness and elaborateness of the visual design. Relating specific elements (e.g., text boxes, type font, shapes, and images) and relational properties of design (e.g., balance, symmetry, and coherence) to consumers' overall perception of harmony aids marketers and researchers in achieving intermediate levels to obtain realistic, reliable, and valid results
Classifying OECD healthcare systems: A deductive approach
This paper is a first attempt to classify 30 OECD healthcare systems according to a typology developed by Rothgang et al. (2005) and elaborated by Wendt et al. (2009). The typology follows a deductive approach. It distinguishes three core dimensions of the healthcare system: regulation, financing, and service provision. Moreover, three types of actors are identified based on long-standing concepts in social research: the state, societal actors, and market participants. Uniform or ideal-type combinations unfold if all dimensions are dominated by the same actor, either belonging to the state, society, or the market. Further, we argue, there is a hierarchical relationship between the dimensions of the healthcare system, led by regulation, followed by financing, and last service provision, where the superior dimension restricts the nature of the subordinate dimensions. This hierarchy limits the number of theoretically plausible healthcare system types within the logic of the deductive typology. The classification of 30 countries according to their most recent institutional setting results in five healthcare system types: the National Health Service, the National Health Insurance, the Social Health Insurance, the Etatist Social Health Insurance, and the Private Health System. Of particular relevance are the National Health Insurance and the Etatist Social Health Insurance both of which include countries that have often provoked caveats when allocated to a specific family of healthcare systems. Moreover, Slovenia stands out as a special case. The findings are discussed with respect to alternative taxonomies, explanatory factors for the position of single countries and most likely trends.Dieses Paper ist ein erster Versuch 30 OECD-Gesundheitssysteme anhand einer Typologie zu klassifizieren, die von Rothgang et al. (2005) vorgestellt und von Wendt et al. (2009) weiterentwickelt wurde. Im Gegensatz zu bestehenden Taxonomien folgt diese Typologie einem deduktiven Ansatz. Sie unterscheidet zwischen den drei Kerndimensionen eines Gesundheitssystems: Regulierung, Finanzierung und Leistungserbringung. DarĂŒber hinaus werden auf Grundlage bestehender sozialwissenschaftlicher Konzepte drei Akteure unterschieden: Staat, gesellschaftliche Akteure und Marktteilnehmer. Idealtypische Konstellationen treten auf, wenn alle Dimensionen vom gleichen Akteur (Staat, Gesellschaft oder Markt) dominiert werden. Wir argumentieren zudem, dass es eine hierarchische Beziehung zwischen den drei Dimensionen gibt. Dabei nimmt die Regulierung die ĂŒbergeordnete Stellung ein, gefolgt von der Finanzierung und schlieĂlich der Leistungserbringung, wobei die AusprĂ€gung vorrangiger Dimensionen die Ausgestaltungsoptionen der nachrangingen limitiert. Diese Hierarchie reduziert die Zahl der theoretisch plausiblen Gesundheitssystemtypen im Rahmen des deduktiven Ansatzes. Die Klassifizierung von 30 OECD-LĂ€ndern anhand ihrer gegenwĂ€rtigen institutionellen AusprĂ€gungen fĂŒhrt zu fĂŒnf Gesundheitssystemtypen: Nationaler Gesundheitsdienst, nationales Krankenversicherungssystem, Sozialversicherungssystem, etatistisches Sozialversicherungssystem und privates Gesundheitssystem. Von besonderer Bedeutung sind die Typen nationales Krankenversicherungssystem und etatistisches Sozialversicherungssystem da beide in Staaten auftreten, deren Zuordnung zu bestimmten Gesundheitssystemtypen bisher umstritten war. DarĂŒber hinaus sticht Slowenien als Ausnahmefall aus dem LĂ€ndersample hervor. Die Ergebnisse werden im Hinblick auf alternative Typologien, mögliche ErklĂ€rungsfaktoren fĂŒr die Einordung einzelner LĂ€nder und wahrscheinliche Entwicklungstrends diskutiert
The Northern Calcareous Alps revisited: Formation of a hyperextended margin and mantle exhumation in the Northern Calcareous Alps sector of the Neo-Tethys (Eastern Alps, Austria)
The Neo-Tethys margin evolution is preserved in the Northern Calcareous Alps (Eastern Alps), from Late Permian crustal stretching to Late Triassic oceanization. The Northern Calcareous Alps represent the salt-floored fold-and-thrust belt developed from the salt-influenced Triassic carbonate sedimentary cover of the ancestral European margin of the Neo-Tethys Ocean. A crustal scale model for the margin has been obtained by restoration of regional cross-sections of the Northern Calcareous Alps carbonate platforms. Lithospheric break-up was investigated from remnants of exhumed mantle found within an evaporitic melange, suggesting hyperextended crust underneath the distal Triassic platforms of the Northern Calcareous Alps preceding breakup. By modelling the thermal evolution of the margin in combination with excellent stratigraphic control, a detailed timeline has been established for the evolution of the Neo-Tethys margin, especially around the period of rapid mantle exhumation. Our study indicates that salt-floored carbonate shelfs can be used as a proxy to characterize the margins evolution, from crustal stretching to continental breakup. Diagnostic stratigraphic records are preserved in the carbonate platforms: pre- mantle exhumation carbonates are represented by aggrading isolated carbonate platforms first, followed by expanding and margin wide prograding carbonate shelfs once thermal subsidence dominates. In addition, a distinct clastic sequence is deposited as an immediate response to mantle exhumation, in between the pre- and post-mantle exhumation carbonate factory. Our study proposes a new refined model for the formation of the Neo-Tethys margin and provides new insights for the dynamic coupling of salt-controlled carbonate shelfs and the underlying lithosphere during continental breakup
- âŠ