280 research outputs found

    Unterwasser-Aufnahmen mit einer Tiefsee-Kamera in der Kieler Bucht

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    Diabetes mellitus and co-morbid depression: treatment with milnacipran results in significant improvement of both diseases (results from the Austrian MDDM study group)

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    Co-morbid depression is common in patients with diabetes mellitus and has a negative impact on diabetes self-care, adherence to treatment and the development of complications. Effective treatment of depression has been associated with improvement in metabolic parameters. We evaluated the feasibility of a two question screen for co-morbid depression in diabetic patients and studied the effect of the serotonin norepinephrine reuptake inhibitor antidepressant, milnacipran, on metabolic and psychological parameters in 64 type 2 diabetic patients with co-morbid depression. The severity of depression was evaluated using the Beck Depression Inventory (BDI). Patients received milnacipran, and diabetes was treated according to the guidelines of the Austrian Diabetes Association in a 6-month open label study. Metabolic parameters and BDI were measured at baseline and after 1, 3 and 6 months. 46 patients satisfied the criteria for an antidepressant response (reduction of baseline BDI score of at least 50%). Hemoglobin A1c, fasting blood glucose, body mass index, total and LDL-cholesterol and serum triglyceride levels were all significantly decreased in these patients at the end of the study whereas in antidepressant non-responders these parameters were not significantly changed. Diagnosis and treatment of depression is an important factor for the improvement of metabolic control in patients with type 2 diabetes and co-morbid depression

    Biomonitoring der weiträumigen Verdriftung von Pestiziden mittels Baumrinde, Vegetation und Passivsammler

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    Anlass für ein Biomonitoring zur weiträumigen Verfrachtung von Pestiziden über die Luft war die wiederholte und erhebliche Kontamination von Bio-Körnerfenchel mit zugelassenen, häufig applizierten Pflanzenschutzmitteln, die kilometerweit von den Fenchelflächen angewendet wurden. Zudem wurde für Glyphosat eine breite Belastung der Bevölkerung gemessen: 99,6% von über 2000 Probanden der bundesweiten Studie „Urinale 2015“. Das Luftgüte-Rindenmonitoring mit Analysen von über 500 Pestiziden wurde von 2014 bis 2017 an 24 Standorten in Brandenburg und Bayern durchgeführt. Weitere Vegetationsproben wie Körnerfenchel und Grünkohl wurden an 11 Standorten und technische Passivsammler (PUF-SIP) an 2 Standorten zur Kalibrierung analysiert. Insgesamt wurden 55 Pestiziden gefunden, im Durchschnitt 27 (4 - 36) pro Standort. Insbesondere zeigten 15 Pestizide eine über einzelne Standorte hinausgehende, weiträumige Verbreitung auf. Diese Drift verursacht eine ubiquitäre Kontamination bishin zu weit entfernt liegenden Naturschutzgebieten. So wurde Pendimethalin an 22 von 24 Standorten (93%), Prosulfocarb bei 75% und sogar Glyphosat bei 33% aller Standorte gemessen. Für derartige hochproblematischen Pestizide sind angemessene Änderungen im Zulassungsverfahren erforderlich, um  Umweltbelastungen wirksam zu reduzieren und die Koexistenz alternativer Anbaumethoden, wie zum Beispiel des ökologischen Landbaus, zu gewährleisten

    Nuclear fission: The "onset of dissipation" from a microscopic point of view

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    Semi-analytical expressions are suggested for the temperature dependence of those combinations of transport coefficients which govern the fission process. This is based on experience with numerical calculations within the linear response approach and the locally harmonic approximation. A reduced version of the latter is seen to comply with Kramers' simplified picture of fission. It is argued that for variable inertia his formula has to be generalized, as already required by the need that for overdamped motion the inertia must not appear at all. This situation may already occur above T=2 MeV, where the rate is determined by the Smoluchowski equation. Consequently, comparison with experimental results do not give information on the effective damping rate, as often claimed, but on a special combination of local stiffnesses and the friction coefficient calculated at the barrier.Comment: 31 pages, LaTex, 9 postscript figures; final, more concise version, accepted for publication in PRC, with new arguments about the T-dependence of the inertia; e-mail: [email protected]

    Concurrent infections with vector-borne pathogens associated with fatal anaemia in cattle: haematology and blood chemistry

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    An outbreak of a fatal haemolytic anaemia in a dairy herd of cattle in Switzerland was shown to be associated with infections with five vector-borne pathogens, namely Anaplasma marginale, A. phagocytophilum, Babesia bigemina, a Theileria spp belonging to the buffeli/sergenti/orientalis complex and haemotrophic Mycoplasma spp. The latter three had not been documented before this outbreak in Switzerland. To characterise the haematological and blood chemical changes in these unique cows, packed cell volume was determined in all 286 blood samples, blood smears, and complete haematology were performed from 285 and 173 blood samples, respectively, and biochemical parameters were assayed in 105 serum samples. Regenerative anaemia was the key sign of illness. Red blood cells of anaemic cattle were hypochromic and macrocytic. Anaemic animals had reduced platelet cell counts and increased total white cell counts. In addition, increased serum bilirubin, blood aspartate aminotransferase, gamma glutamyltransferase, glutamic dehydrogenase and blood urea nitrogen and decreased magnesium, calcium and albumin levels were found in anaemic cattle when compared to animals with normal packed cell volume. Most changes could not be attributed to a single infection. A. marginale seemed to be important in causing the outbreak, but co-infections may have aggravated the disease development and clinical signs. Thus, when encountering cattle with haemolytic anaemia, all of the mentioned pathogens should be included as differential diagnosi

    Pattern of S100-release in benign and malignant diseases beside malignant melanoma/Freisetzung von S100 bei benignen und malignen Erkrankungen jenseits des malignen Melanoms

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    Background: The usefulness of S100 as a prognostic marker and aid in follow-up care in patients with malignant melanoma as well as in individuals with various neurological pathologies is well known. The aim of this study was to investigate its release and clinical relevance in benign and malignant disorders beyond these indications to elucidate tumor and organ specificity of S100. Methods: S100 levels were studied in serum samples of 1856 untreated patients, among them 59 healthy individuals, 358 patients with benign disorders, and 1439 patients with malignant tumors. Results: Healthy individuals had low S100 levels reaching a median of 0.041 ng/mL and 95th and 100th percentiles of 0.096 ng/mL and 0.144 ng/mL, respectively. The medians of patient groups with benign diseases ranged from 0.030 to 0.057 ng/mL, patients with malignant diseases from 0.020 to 0.059 ng/mL, and thus were comparable to healthy individuals. Only 2% of patients with benign diseases, mainly suffering from infectious, autoimmune, or benign gastrointestinal diseases and 1% of patients with malignant diseases showed slightly higher values than healthy individuals, in most cases up to 0.5 ng/mL. Conclusions: In contrast to many other oncological biomarkers, S100 is only rarely released in elevated levels from most benign and malignant diseases apart from malignant melanoma and neurological diseases, resulting in superior organ and tumor specificity. As potentially influencing factors, severe infectious diseases have to be considered.Hintergrund: S100 ist als nützlicher Biomarker für die Prognoseaschätzung und die Verlaufsbeobachtung bei Patienten mit malignem Melanom und in Patienten mit verschiedenen neurologischen Erkrankungen anerkannt. Das Ziel dieser Studie war, die Freisetzung und klinische Relevanz von S100 bei anderen benignen and malignen Erkrankungen jenseits dieser Indikationen zu untersuchen, um die Tumor- und Organspezifität von S100 zu bewerten. Methoden: S100-Konzentrationen wurden in Serumproben von 1856 unbehandelten Patienten ermittelt, darunter 59 gesunde Personen, 358 Patienten mit benignen Erkrankungen und 1439 Patienten mit malignen Tumoren. Ergebnisse: Gesunde Personen hatten niedrige S100 Serumwerte, die einen Median von 0.041 ng/mL, eine 95. Perzentile von 0.096 ng/mL und ein Maximum von 0.144 ng/mL erreichten. Die Mediane der Patientengruppen lagen bei benignen Erkrankungen zwischen 0.030 und 0.057 ng/mL, bei Patienten mit malignen Tumoren zwischen 0.020 und 0.059 ng/mL – und waren somit vergleichbar zu gesunden Kontrollpersonen. Lediglich 2% der Patienten mit benignen Erkrankungen, v.a. infektiösen, autoimmunen oder benignen gastrointestinalen Erkrankungen, sowie 1% der Patienten mit malignen Tumoren wiesen im Vergleich zu gesunden Personen leicht erhöhte Werte auf – in den meisten Fällen bis 0.5 ng/mL. Schlussfolgerung: Im Gegensatz zu vielen anderen onkologischen Biomarkern wird S100 nur selten in höheren Konzentrationen von den meisten benignen und malignen Erkrankungen – mit Ausnahme des malignen Melanoms und neurologischer Erkrankungen – freigesetzt, was sich in einer sehr hohen Organ- und Tumorspezifität widerspiegelt. Als möglicher Einflussfaktor sind schwere infektiöse Erkrankungen zu berücksichtigen

    Pattern of S100-release in benign and malignant diseases beside malignant melanoma/Freisetzung von S100 bei benignen und malignen Erkrankungen jenseits des malignen Melanoms

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    Background: The usefulness of S100 as a prognostic marker and aid in follow-up care in patients with malignant melanoma as well as in individuals with various neurological pathologies is well known. The aim of this study was to investigate its release and clinical relevance in benign and malignant disorders beyond these indications to elucidate tumor and organ specificity of S100. Methods: S100 levels were studied in serum samples of 1856 untreated patients, among them 59 healthy individuals, 358 patients with benign disorders, and 1439 patients with malignant tumors. Results: Healthy individuals had low S100 levels reaching a median of 0.041 ng/mL and 95th and 100th percentiles of 0.096 ng/mL and 0.144 ng/mL, respectively. The medians of patient groups with benign diseases ranged from 0.030 to 0.057 ng/mL, patients with malignant diseases from 0.020 to 0.059 ng/mL, and thus were comparable to healthy individuals. Only 2% of patients with benign diseases, mainly suffering from infectious, autoimmune, or benign gastrointestinal diseases and 1% of patients with malignant diseases showed slightly higher values than healthy individuals, in most cases up to 0.5 ng/mL. Conclusions: In contrast to many other oncological biomarkers, S100 is only rarely released in elevated levels from most benign and malignant diseases apart from malignant melanoma and neurological diseases, resulting in superior organ and tumor specificity. As potentially influencing factors, severe infectious diseases have to be considered.Hintergrund: S100 ist als nützlicher Biomarker für die Prognoseaschätzung und die Verlaufsbeobachtung bei Patienten mit malignem Melanom und in Patienten mit verschiedenen neurologischen Erkrankungen anerkannt. Das Ziel dieser Studie war, die Freisetzung und klinische Relevanz von S100 bei anderen benignen and malignen Erkrankungen jenseits dieser Indikationen zu untersuchen, um die Tumor- und Organspezifität von S100 zu bewerten. Methoden: S100-Konzentrationen wurden in Serumproben von 1856 unbehandelten Patienten ermittelt, darunter 59 gesunde Personen, 358 Patienten mit benignen Erkrankungen und 1439 Patienten mit malignen Tumoren. Ergebnisse: Gesunde Personen hatten niedrige S100 Serumwerte, die einen Median von 0.041 ng/mL, eine 95. Perzentile von 0.096 ng/mL und ein Maximum von 0.144 ng/mL erreichten. Die Mediane der Patientengruppen lagen bei benignen Erkrankungen zwischen 0.030 und 0.057 ng/mL, bei Patienten mit malignen Tumoren zwischen 0.020 und 0.059 ng/mL – und waren somit vergleichbar zu gesunden Kontrollpersonen. Lediglich 2% der Patienten mit benignen Erkrankungen, v.a. infektiösen, autoimmunen oder benignen gastrointestinalen Erkrankungen, sowie 1% der Patienten mit malignen Tumoren wiesen im Vergleich zu gesunden Personen leicht erhöhte Werte auf – in den meisten Fällen bis 0.5 ng/mL. Schlussfolgerung: Im Gegensatz zu vielen anderen onkologischen Biomarkern wird S100 nur selten in höheren Konzentrationen von den meisten benignen und malignen Erkrankungen – mit Ausnahme des malignen Melanoms und neurologischer Erkrankungen – freigesetzt, was sich in einer sehr hohen Organ- und Tumorspezifität widerspiegelt. Als möglicher Einflussfaktor sind schwere infektiöse Erkrankungen zu berücksichtigen
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