180 research outputs found

    Berufsrecht der Tierärzte in Europa

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    Im Jahre 2013 führte das im Jahr zuvor gegründete Europäische Zentrum für Freie Berufe der Universität zu Köln (EuZFB) eine EU-weite Umfrage unter Ministerien, Berufskammern und –verbänden zum Zwecke einer Bestandsaufnahme der Regulierung der Freien Berufe und ihrer ökonomischen Auswirkungen durch. Die Auswertung der Ergebnisse der Umfrage sowie die Forschungstätigkeit erlauben zum jetzigen Zeitpunkt bereits einen guten Überblick über die Regulierung der Freien Berufe in den EU-Mitgliedstaaten. Die gewonnenen Erkenntnisse sind ein wichtiger Ausgangspunkt für die weitere Forschung und zukünftige Projekte des EuZFB. In diesem Zusammenhang wurde neben anderen Freien Berufen auch die Regulierung der Tierärzte in der EU untersucht, die nun im Folgenden dargestellt wird. Die Ergebnisse beruhen weitgehend auf der vom EuZFB durchgeführten Umfrage. Da in diesem Rahmen häufig keine oder nur widersprüchliche bzw. unklare Angaben gemacht wurden, liegen derzeit noch nicht alle Informationen zu allen Fragen und EU-Staaten vor. Damit ist der Bericht nicht abschließend, sondern fasst vor allem die bisher gewonnenen Erkenntnisse zusammen

    Berufsrecht der Apotheker in Europa

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    Im Jahre 2013 führte das bereits im Jahr zuvor gegründete Europäische Zentrum für Freie Berufe der Universität zu Köln (EuZFB) eine EU-weite Umfrage unter Ministerien, Berufskammern und –verbänden zum Zwecke einer Bestandsaufnahme der Regulierung der Freien Berufe und ihrer ökonomischen Auswirkungen durch. Die Auswertung der Ergebnisse der Umfrage sowie die Forschungstätigkeit erlaubt zum jetzigen Zeitpunkt bereits einen guten Überblick über die Regulierung der Freien Berufe in den EU-Mitgliedstaaten. Diese Feststellungen sind ein erster Schritt im Rahmen der Forschungstätigkeit des EuZFB, an den sich weitere Forschungen und Projekte anschließen werden

    Berufsrecht der Wirtschaftsprüfer in Europa

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    Freie Berufe unterliegen typischerweise einer „genauen und strengen berufsständischen Regelung“. Hierin unterscheiden sie sich von einer Vielzahl „gewerblicher“ Berufe. Die Erforderlichkeit dieser Regulierung wird heute verbreitet in Frage gestellt. Vor allem die EU-Kommission drängt in vielen Bereichen auf eine Liberalisierung, womit sie in nicht wenigen Mitgliedstaaten und bei vielen Berufsverbänden auf Widerstand stößt. Wissenschaftlich sind die Vor- und Nachteile einer Liberalisierung bislang nur ungenügend untersucht worden. Das Europäische Zentrum für Freie Berufe (EuZFB) hat sich zum Ziel gesetzt, übergreifende Prinzipien für die Regulierung der Freien Berufe zu erarbeiten und an Hand dieser Prinzipien zu untersuchen, welche Regulierungsansätze zum Schutz von Auftraggebern und Verbrauchern notwendig und sinnvoll sind. Grundlage ist eine interdisziplinäre Methodik, welche wirtschafts-, rechts- und sozialwissenschaftliche Überlegungen berücksichtigt. Ausgangspunkt der Regulierungsforschung ist die Kenntnis der Regulierungen Freier Berufe. In einem ersten Schritt hat das EuZFB daher im Jahr 2013 damit begonnen, berufsrechtliche Regelungen typischer Freier Berufe aus verschiedenen EU-Mitgliedstaaten zu sammeln und vergleichend gegenüberzu-stellen. Nachfolgend werden die Erkenntnisse zur Regulierung des Berufs des Wirtschaftsprüfers wiedergegeben. Die Untersuchung basiert auf einer Auswertung von Rechtsquellen, Sekundärliteratur sowie einer schriftlichen Befragung unter Berufskammern und Berufsverbänden der Wirtschaftsprüfer in der EU

    Antipsychotic Withdrawal Symptoms: A Systematic Review and Meta-Analysis

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    Objective Avoiding withdrawal symptoms following antipsychotic discontinuation is an important factor when planning a safe therapy. We performed a systematic review and meta-analysis concerning occurrence of withdrawal symptoms after discontinuation of antipsychotics. Data Sources We searched the databases CENTRAL, Pubmed, and EMBASE with no restriction to the beginning of the searched time period and until October 1, 2019 (PROSPERO registration no. CRD42019119148). Study Selection Of the 18,043 screened studies, controlled and cohort trials that assessed withdrawal symptoms after discontinuation of oral antipsychotics were included in the random-effects model. Studies that did not implement placebo substitution were excluded from analyses. The primary outcome was the proportion of individuals with withdrawal symptoms after antipsychotic discontinuation. We compared a control group with continued antipsychotic treatment in the assessment of odds ratio and number needed to harm (NNH). Data Extraction We followed guidelines by the Cochrane Collaboration, PRISMA, and MOOSE. Results Five studies with a total of 261 individuals were included. The primary outcome, proportion of individuals with withdrawal symptoms after antipsychotic discontinuation, was 0.53 (95% CI, 0.37–0.70; I2 = 82.98%, P < 0.01). An odds ratio of 7.97 (95% CI, 2.39–26.58; I2 = 82.7%, P = 0.003) and NNH of 3 was calculated for the occurrence of withdrawal symptoms after antipsychotic discontinuation. Conclusion Withdrawal symptoms appear to occur frequently after abrupt discontinuation of an oral antipsychotic. The lack of randomized controlled trials with low risk of bias on antipsychotic withdrawal symptoms highlights the need for further research

    Presentations to the Emergency Department for Problems Related to Mental Health: Sex Differences in Adolescents.

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    BACKGROUND Adolescents aged sixteen to eighteen years are mostly treated in adult emergency departments. In a study at our tertiary adult emergency department (ED) at the University Hospital in Bern (Inselspital), Switzerland, we found that adolescents significantly more often present with psychiatric problems than adults. The study at hand aimed to characterise those adolescents presenting to the ED triaged with a chief complaint regarding mental health. Furthermore, the goal was to assess sex differences in terms of diagnosis, suicidal ideation, substance use, as well as social impact. METHODS We conducted a single-centre, retrospective review of presentations to our adult ED related to the mental health of adolescents aged 16 to 18 years, covering the period from January 2013 to July 2017. Anonymised data were extracted from medical reports referring to the ED visits that were triaged as mental-health-related, and we assessed these for diagnosis, acute and previous suicidal ideation, history of self-harm, external aggression, substance use and social problems. We focused on patient characterisation and defining sex differences. RESULTS Data were analysed for a total of 612 consultations by adolescents who presented to our ED with problems related to mental health. Women accounted for 61.1% of cases. The most frequent diagnoses were reactions to severe stress and adjustment disorders (19.1%), followed by alcohol use disorders (17.6%), intentional self-harm (17.3%), and affective disorders (13.7%). Males had lower odds for intentional self-harm (OR 0.10, 95% 0.05-0.21, p &lt; 0.001) as well as disorders of personality and behaviour (OR 0.09, 95% 0.21-0.37, p &lt; 0.001), whereas they had higher odds of being admitted due to use of alcohol (OR 2.51, 95% 1.65-3.83, p &lt; 0.001). Of all cases, 31.7% reported acute suicidal ideation, with a significantly lower odds ratio in males (OR 0.58, 95% 0.41-0.84, p = 0.004). The most common source for referral to the ED was family members (25.2%). Males had twice the odds of reporting alcohol consumption as well as use of cannabis (in both cases p &lt; 0.001). In 27.9% of all cases, familial problems were reported, with males having significantly lower odds of being exposed to these (OR 0.64, 95% 0.44-0.94, p = 0.021), whereas they had higher odds of reporting educational problems (OR 1.68, 95% 1.04-2.72, p = 0.035). CONCLUSIONS Adolescents aged sixteen to eighteen years presenting to the ED with problems related to mental health are an important subgroup of ED presentations and should be thoroughly assessed for suicidal ideation, substance use, as well as familial and educational problems. Assessment and establishment of post-ED care are of particular importance in this vulnerable patient group

    Controlled drinking-non-abstinent versus abstinent treatment goals in alcohol use disorder: a systematic review, meta-analysis and meta-regression.

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    BACKGROUND AND AIMS: The proportion of untreated patients with alcohol use disorder (AUD) exceeds that of any other mental health disorder, and treatment alternatives are needed. A widely discussed strategy is to depart from the abstinence paradigm as part of controlled drinking approaches. This first systematic review with meta-analysis aims to assess the efficacy of non-abstinent treatment strategies compared with abstinence-based strategies. METHODS: CENTRAL, PubMed, PsycINFO and Embase databases were searched until February 2019 for controlled (randomized and non-randomized) clinical trials (RCTs and non-RCTs) among adult AUD populations, including an intervention group aiming at controlled drinking and a control group aiming for abstinence. Following Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analyses (PRISMA) and Cochrane Collaboration guidelines, literature search, data collection and risk of bias assessment were carried out independently by two reviewers [International Prospective Register of Systematic Reviews (PROSPERO), registration no. CRD42019128716]. The primary outcome was the proportion of participants consuming alcohol at or below the recommended threshold. Secondary outcomes were social functioning, drinking reductions, abstinence rates and dropouts. Using random-effects models, RCTs and non-RCTs were analyzed separately. Sensitivity and subgroup analyses accounted for methodological rigor, inclusion of goal-specific treatment, length of follow-up and AUD severity. RESULTS: Twenty-two studies (including five RCTs) with 4204 patients were selected. There was no statistically significant difference between both treatment paradigms in RCTs [odds ratio (OR) = 1.32, 95% confidence interval (CI) = 0.51-3.39]. Non-randomized studies of free goal choice favored abstinence-orientation (OR = 0.60, 95% CI = 0.40-0.90), unless goal-specific treatment was provided (OR = 0.79, 95% CI = 0.40-1.56), or in studies of low risk of bias (OR = 0.73, 95% CI = 0.49-1.09) or with long follow-up (OR = 1.49, 95% CI = 0.78-2.85). Effect sizes were not clearly dependent upon AUD severity. Abstinence- and controlled drinking interventions did not clearly differ in their effect on social functioning and drinking reductions. CONCLUSIONS: Available evidence does not support abstinence as the only approach in the treatment of alcohol use disorder. Controlled drinking, particularly if supported by specific psychotherapy, appears to be a viable option where an abstinence-oriented approach is not applicable

    Entwurf einer Regelung zur Mitbestimmungsvereinbarung sowie zur Größe des mitbestimmten Aufsichtsrats

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    Die Europäische Aktiengesellschaft (SE) gestattet es bekanntlich, die Mitbestimmung der Arbeitnehmer im Wege einer Vereinbarungslösung zu regeln und die Größe des Aufsichtsrats zu reduzieren. Zahlreiche deutsche Unternehmen haben aus diesem Grund die Rechtsform der AG verlassen und diejenige der SE gewählt. Um dieser „Flucht aus der AG” zu begegnen, hat der aus sieben unabhängigen Hochschullehrern bestehende Arbeitskreis „Unternehmerische Mitbestimmung” einen Gesetzesvorschlag entwickelt, der eine Verhandlungslösung auch für die AG und die GmbH zulässt und eine arbeitsfähige Aufsichtsratsgröße vorsieht. Der im Folgenden abgedruckte Vorschlag ist in ZIP/Zeitschrift für Wirtschaftsrecht 2009, S. 885 ff veröffentlicht

    Risk-shifting Through Issuer Liability and Corporate Monitoring

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    This article explores how issuer liability re-allocates fraud risk and how risk allocation may reduce the incidence of fraud. In the US, the apparent absence of individual liability of officeholders and insufficient monitoring by insurers under-mine the potential deterrent effect of securities litigation. The underlying reasons why both mechanisms remain ineffective are collective action problems under the prevailing dispersed ownership structure, which eliminates the incentives to moni-tor set by issuer liability. This article suggests that issuer liability could potentially have a stronger deterrent effect when it shifts risk to individuals or entities holding a larger financial stake. Thus, it would enlist large shareholders in monitoring in much of Europe. The same risk-shifting effect also has implications for the debate about the relationship between securities litigation and creditor interests. Credi-tors’ claims should not be given precedence over claims of defrauded investors (e.g., because of the capital maintenance principle), since bearing some of the fraud risk will more strongly incentivise large creditors, such as banks, to monitor the firm in jurisdictions where corporate debt is relatively concentrated
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