21 research outputs found

    Wertigkeit der volumetrischen Tumorsegmentation des Glioblastoms im Kontext klinischer Forschung

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    Die vorliegende Arbeit beschäftigte sich mit den Möglichkeiten der prätherapeutischen Vermessung des Glioblastoms in der MRT. Hierbei sollten neben der hierfür geeigneten Technik auch die Möglichkeiten der Korrelation verschiedenster Daten, mit denen der Volumetrie, untersucht werden. Im Rahmen der Verifizierung verschiedener Messtechniken, zeigte sich die 3D-Volumetrie als die präziseste. Diese Ergebnisse konnten nachfolgend verifiziert werden, und ein tieferer Einblick in die Relationen zwischen den einzelnen Tumorkompartimenten gelang

    Newly Diagnosed IDH-Wildtype Glioblastoma and Temporal Muscle Thickness: A Multicenter Analysis

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    Background: Reduced temporal muscle thickness (TMT) has been discussed as a prognostic marker in IDH-wildtype glioblastoma. This retrospective multicenter study was designed to investigate whether TMT is an independent prognostic marker in newly diagnosed glioblastoma. Methods: TMT was retrospectively measured in 335 patients with newly diagnosed glioblastoma between 1 January 2014 and 31 December 2019 at the University Hospitals of Leipzig and Rostock. The cohort was dichotomized by TMT and tested for association with overall survival (OS) after 12 months by multivariate proportional hazard calculation. Results: TMT of 7.0 mm or more was associated with increased OS (46.3 ± 3.9% versus 36.6 ± 3.9%, p > 0.001). However, the sub-groups showed significant epidemiological differences. In multivariate proportional hazard calculation, patient age (HR 1.01; p = 0.004), MGMT promoter status (HR 0.76; p = 0.002), EOR (HR 0.61), adjuvant irradiation (HR 0.24) and adjuvant chemotherapy (HR 0.40; all p < 0.001) were independent prognostic markers for OS. However, KPS (HR 1.00, p = 0.31), BMI (HR 0.98, p = 0.11) and TMT (HR 1.06; p = 0.07) were not significantly associated with OS. Conclusion: TMT has not appeared as a statistically independent prognostic marker in this cohort of patients with newly diagnosed IDH-wildtype glioblastoma

    VLSI Implementation of a 2.8 Gevent/s Packet-Based AER Interface with Routing and Event Sorting Functionality

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    State-of-the-art large-scale neuromorphic systems require sophisticated spike event communication between units of the neural network. We present a high-speed communication infrastructure for a waferscale neuromorphic system, based on application-specific neuromorphic communication ICs in an field programmable gate arrays (FPGA)-maintained environment. The ICs implement configurable axonal delays, as required for certain types of dynamic processing or for emulating spike-based learning among distant cortical areas. Measurements are presented which show the efficacy of these delays in influencing behavior of neuromorphic benchmarks. The specialized, dedicated address-event-representation communication in most current systems requires separate, low-bandwidth configuration channels. In contrast, the configuration of the waferscale neuromorphic system is also handled by the digital packet-based pulse channel, which transmits configuration data at the full bandwidth otherwise used for pulse transmission. The overall so-called pulse communication subgroup (ICs and FPGA) delivers a factor 25–50 more event transmission rate than other current neuromorphic communication infrastructures

    Clinical relevance of eNOS T-786C polymorphism for hospital mortality and morbidity in cardiac surgical patients.

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    Die Atherosklerose stellt mit ihren Folgeerkrankungen wie der arteriellen Hypertonie, KHK und zerebralen Insulten die häufigste Todesursache innerhalb der westlichen Industrieländer dar. Die drei häufigsten Todesursachen sind hierbei rein kardialer Genese (chronische ischämische Herzkrankheit, akuter Myokardinfarkt, Herzinsuffizienz) und sind im Jahr 2007 für 22,3% aller innerhalb Deutschlands aufgetretenen Todesfälle verantwortlich gewesen. Dem Verständnis um die Pathogenese dieser Erkrankungen kommt demnach eine immense Bedeutung zu, nicht nur im Hinblick auf mögliche Therapieansätze, sondern auch hinsichtlich deren Prävention und der Einschätzung verschiedenster Risikofaktoren. Zur Entwicklung atherosklerotischer Veränderungen des Gefäßsystems und der daraus resultierenden Endotheldysfunktion tragen verschiedenste Faktoren bei: Neben habituellen, umweltbedingten und demographischen Einflussfaktoren rücken genetische Normvarianten zunehmend in den Fokus wissenschaftlicher Studien. Genpolymorphismen stellen hierbei eine nicht beeinflussbare Disposition für verschiedenste Erkrankungen dar. Der von uns untersuchte T-786C Polymorphismus des eNOS-Gens konnte bereits mit verschiedensten Erkrankungen des Gefäßsystems, wie der Atherosklerose, in Verbindung gebracht werden. Durch den genannten Polymorphismus kommt es zu einem einzelnen Basenaustausch von Thymin durch Cytosin innerhalb der Promotorregion des eNOS-Gens. Dies führt zu einer stark reduzierten Expression des Gens und somit einer verminderten Distribution an Stickstoffmonoxid. Dieses spielt eine entscheidende Rolle innerhalb der Integrität des Endothels durch seine vasodilatierenden, antithrombotischen und antiproliverativen Eigenschaften. Ziel unserer Studie war es, den Einfluss des T-786C Polymorphismus auf kardiochirurgische Patienten zu untersuchen, um bestehende Studien und deren Ergebnisse zu überprüfen. An 500 Patienten, welche alle mit Hilfe eines kardiopulmonalen Bypasses operiert wurden, untersuchten wir den Zusammenhang zwischen dem Auftreten des Polymorphismus, seiner Ausprägung (heterozygot versus homozygot) und der aufgetretenen perioperativen Mortalitätsrate. Es stellten sich innerhalb unseres Kollektivs folgende Genotypen dar: TT-homozygote Träger im Sinne des Wildtyps (208 Patienten / 41,6%), TC-heterozygote Träger des Polymorphismus (256 Patienten / 51,2%) und CC-homozygote Polymorphismusträger (36 Patienten / 7,2%). In dieser Studie zeigte sich ein signifikanter Zusammenhang zwischen dem homozygoten Auftreten des T-786C Polymorphismus und einer erhöhten perioperativen Sterblichkeit. Dieser besteht jedoch nur innerhalb einer Subgruppe (Notfall-Patienten). Für elektiv oder dringlich durchgeführte Operationen konnte keine statistische Korrelation hergestellt werden. Im Bezug auf andere bereits publizierte Studien bleibt die Auswirkung des untersuchten Polymorphismus somit weiterhin kontrovers.AIM: The endothelial nitric oxide (eNOS) gene T-786C polymorphism may influence as a genetic risk factor cardiovascular diseases and shows association with cardiovascular mortality. We hypothesized that this polymorphism may lead to increase mortality and morbidity after cardiac surgery with cardiopulmonary bypass (CPB). METHODS: In 500 patients who underwent cardiac surgery with CPB we investigated the eNOS T-786C polymorphism by DNA-sequencing. The patients were grouped according to their genotype in three groups (TT, TC, and CC). RESULTS: The overall genotype distribution of T-786C polymorphism was TT=41.6%, TC=51.2%, and CC=7.2% respectively. The groups did not differ in age and gender. No significance was shown in preoperative risk factors, excluding peripheral disease (P=0.03). No difference was shown in Euroscore, APACHE II, and SAPS II. The usage of norepinephrine (P=0.03) and nitroglycerine (P=0.01) was significant higher in TC allele carrier. The mortality was quite uniform across elective and urgent subgroup. However, we found a significant difference concerning mortality and emergency cardiac procedures in homozygous C-allele carrier (P=0.014). CONCLUSION: The present study demonstrates that this polymorphism contributes to a higher prevalence of postoperative mortality after emergency cardiac surgery. Thus, the eNOS T-786C polymorphism could serve as a possibility to differentiate high risk subgroups in heterogeneous population of individuals with cardiac diseases who need cardiac surgery with CPB

    Mapping Complex, Large – Scale Spiking Networks on Neural VLSI

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    Abstract—Traditionally, VLSI implementations of spiking neural nets have featured large neuron counts for fixed computations or small exploratory, configurable nets. This paper presents the system architecture of a large configurable neural net system employing a dedicated mapping algorithm for projecting the targeted biology-analog nets and dynamics onto the hardware with its attendant constraints. Keywords—Large scale VLSI neural net, topology mapping, complex pulse communication. I

    Newly Diagnosed IDH-Wildtype Glioblastoma and Temporal Muscle Thickness: A Multicenter Analysis

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    Background: Reduced temporal muscle thickness (TMT) has been discussed as a prognostic marker in IDH-wildtype glioblastoma. This retrospective multicenter study was designed to investigate whether TMT is an independent prognostic marker in newly diagnosed glioblastoma. Methods: TMT was retrospectively measured in 335 patients with newly diagnosed glioblastoma between 1 January 2014 and 31 December 2019 at the University Hospitals of Leipzig and Rostock. The cohort was dichotomized by TMT and tested for association with overall survival (OS) after 12 months by multivariate proportional hazard calculation. Results: TMT of 7.0 mm or more was associated with increased OS (46.3 ± 3.9% versus 36.6 ± 3.9%, p > 0.001). However, the sub-groups showed significant epidemiological differences. In multivariate proportional hazard calculation, patient age (HR 1.01; p = 0.004), MGMT promoter status (HR 0.76; p = 0.002), EOR (HR 0.61), adjuvant irradiation (HR 0.24) and adjuvant chemotherapy (HR 0.40; all p < 0.001) were independent prognostic markers for OS. However, KPS (HR 1.00, p = 0.31), BMI (HR 0.98, p = 0.11) and TMT (HR 1.06; p = 0.07) were not significantly associated with OS. Conclusion: TMT has not appeared as a statistically independent prognostic marker in this cohort of patients with newly diagnosed IDH-wildtype glioblastoma
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