6 research outputs found

    Die Suszeptibilitätsgewichtete MR-Bildgebung in der Diagnostik der Multiplen-Sklerose

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    Die Multiple Sklerose (MS) ist eine chronisch-entzündliche Erkrankung des zentralen Nervensystems mit einer sehr hohen sozialmedizinischen Bedeutung. Sie manifestiert sich überwiegend im Alter zwischen 20 und 40 Jahren und stellt den häufigsten Grund für eine bleibende Behinderung im jungen Erwachsenenalter dar. In der Diagnostik der MS spielt die Magnetresonanztomographie (MRT) dank ihrer hohen Sensitivität eine große Rolle. Schwächen sind bis dato ihre niedrige Spezifität und die bei der MS-Diagnostik erforderliche Applikation von potenziell schädlichem MR-Kontrastmittel. Im Bereich der MS Diagnostik ist die Suszeptibilitätsgewichtete Bildgebung (SWI) eine viel versprechende neuartige Methode der Magnetresonanztomographie. Sie ist in der Lage sowohl venöse Gefäße von wenigen 100 μm als auch kleinste Suszeptibiliätsänderungen nachzuweisen. In vorliegender Arbeit wurde untersucht, ob die SWI die oben genannten Schwächen der MRT zu beseitigen vermag. Hierzu wurden insgesamt 17 an Multipler Sklerose erkrankte Patienten (14 weiblich/3 männlich; Durchschnittsalter 42) an einem 3 Tesla Magnetresonanztomographen untersucht. Umakute Läsionen von chronischen di↵erenzieren zu können, erfolgte eine Kontrastmittelgabe mit Gadolinium-DTPA, das in einer neu entstandenen Läsion bis zu 4 Wochen anreichert. In der FLAIR Sequenz wurden MS Läsionen durch das Einzeichnen von regions of interest (ROI) gekennzeichnet. Diese ROIs wurden auf die SWI sowie andere Kontraste (z.B. T1-gewichtete Bildgebung, Phase, Magnitude, ADC, etc.) übertragen. So konnten selektierte Regionen in verschiedenen Sequenzen charakterisiert und statistisch verglichen werden. Bei der Auswertung der SWI Phasenbilder ließ sich nur ein kleiner Teil der im FLAIR Kontrast diagnostizierten Läsionen nachweisen. Sowohl SWI Phasen als auch Magnitudenkontrast zeigten ein sehr geringes Signal-zu-Rausch und Kontrast-zu-Rausch Verhältnis; Größen die Parameter für die Qualität der Bildgebung darstellen. Damit ist die SWI, in der vorliegenden Studie, den konventionellen Sequenzen in der Diagnostik der MS unterlegen. Im Phasenbild konnten sowohl ringförmige als auch homogen hypointense MS Herde beobachtet werden. Entsprechende Literaturquellen enthalten Hinweise, dass von der Läsionsmorphologie auf das Alter der Läsion geschlossen werden könne. Dies konnte in der aktuellen Studie nicht bestätigt werden, da beide beobachteten Läsionstypen chronischen Herden entsprachen und im konventionellen MRT keiner dieser Herde eine Kontrastmittel-Aufnahme (KM-Aufnahme) zeigte. Auch über die quantitativ gemessenen Phasenwerte konnte keine Zuordnung der Läsionen in akute bzw. chronische erfolgen. Hier ist die vorliegende Studie jedoch limitiert, da nur eine geringe Anzahl an akuten Läsionen untersucht werden konnte. Um statistisch signifikante und endgültige Ergebnisse zu erhalten, müsste in künftigen Studien eine weitaus größere Anzahl an akuten Läsionen untersucht werden. Darüber hinaus korrelieren Läsionslast und Läsionskonfiguration im Phasen- und Magnitudenbild nicht mit der Krankheitsdauer oder dem EDSS der MS-Patienten. Zur Überprüfung der These des Venenbezugs der MS-Läsionen wurden schließlich bei den 17 MS-Patienten insgesamt 218 MS-Herde untersucht und mit 172 unspezifischen Glioseherden einer Vergleichspopulation von über 60 jährigen verglichen, die nicht an MS erkrankt waren. Im rein quantitativen Vergleich des Venenbezugs der Läsionen beider Gruppen konnte dabei kein signifikanter Unterschied festgestellt werden. Bei einem qualitativen Vergleich hingegen, in dem der Venenbezug hinsichtlich einiger für die Multiple Sklerose typischer Charakteristika untersucht wurde, konnte ein diagnostischer Test mit einer hohen Spezifität für die an MS erkrankte Patientengruppe entwickelt werden. In der klinischen Anwendung wäre also denkbar, mittels SWI die Spezifität der MRT Untersuchung bei Multipler Sklerose zu erhöhen, indem der charakteristische venöse Bezug der Herde aufgezeigt würde

    Pulmonary Hypertension in Adults with Congenital Heart Disease: Real-World Data from the International COMPERA-CHD Registry

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    Introduction: Pulmonary hypertension (PH) is a common complication in patients with congenital heart disease (CHD), aggravating the natural, post-operative, or post-interventional course of the underlying anomaly. The various CHDs differ substantially in characteristics, functionality, and clinical outcomes among each other and compared with other diseases with pulmonary hypertension. Objective: To describe current management strategies and outcomes for adults with PH in relation to different types of CHD based on real-world data. Methods and results: COMPERA (Comparative, Prospective Registry of Newly Initiated Therapies for Pulmonary Hypertension) is a prospective, international PH registry comprising, at the time of data analysis, >8200 patients with various forms of PH. Here, we analyzed a subgroup of 680 patients with PH due to CHD, who were included between 2007 and 2018 in 49 specialized centers for PH and/or CHD located in 11 European countries. At enrollment, the patients’ median age was 44 years (67% female), and patients had either pre-tricuspid shunts, post-tricuspid shunts, complex CHD, congenital left heart or aortic disease, or miscellaneous other types of CHD. Upon inclusion, targeted therapies for pulmonary arterial hypertension (PAH) included endothelin receptor antagonists, PDE-5 inhibitors, prostacyclin analogues, and soluble guanylate cyclase stimulators. Eighty patients with Eisenmenger syndrome were treatment-naïve. While at inclusion the primary PAH treatment for the cohort was monotherapy (70% of patients), with 30% of the patients on combination therapy, after a median observation time of 45.3 months, the number of patients on combination therapy had increased significantly, to 50%. The use of oral anticoagulants or antiplatelets was dependent on the underlying diagnosis or comorbidities. In the entire COMPERA-CHD cohort, after follow-up and receiving targeted PAH therapy (n = 511), 91 patients died over the course of a 5-year follow up. The 5-year Kaplan–Meier survival estimate for CHD associated PH was significantly better than that for idiopathic PAH (76% vs. 54%; p < 0.001). Within the CHD associated PH group, survival estimates differed particularly depending on the underlying diagnosis and treatment status. Conclusions: In COMPERA-CHD, the overall survival of patients with CHD associated PH was dependent on the underlying diagnosis and treatment status, but was significantly better as than that for idiopathic PAH. Nevertheless, overall survival of patients with PAH due to CHD was still markedly reduced compared with survival of patients with other types of CHD, despite an increasing number of patients on PAH-targeted combination therapy

    Safety and long-term efficacy of transition from sildenafil to tadalafil due to side effects in patients with pulmonary arterial hypertension

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    Two phosphodiesterase-type 5 (PDE-5) inhibitors, sildenafil and tadalafil, are approved for treatment of pulmonary arterial hypertension (PAH). It has not yet been observed if transition from sildenafil to tadalafil is beneficial in patients suffering from adverse reactions. Aim of this study was to analyze safety and long-term effects in PAH patients whose treatment was transitioned from sildenafil to tadalafil due to intolerable side-effects

    Design of a living as a service platform including shared mobility

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    This graduation project starts with the goal of making a mobility hub as part of living services. In the project, the service scope of a mobility hub is a community, and the service objects are residents of that community. The concept of living services in the project is defined as the living service package which includes the rental service and a series of additional shared services, such as shared space, cleaning and maintenance. Online surveys and qualitative interviews are conducted to understand how different types of users participate in shared mobility and shared living services, as well as their needs and expectations for community-scaled shared services. The results show that tenants living in shared living communities have higher demand and expectations for shared services, thus are regarded as the target users. Moreover, it is found that there is strong association between people's community life and their participation in shared services. In addition to the physical shared facilities and space, tenants expect value-added services to help them use shared services without concerns and better manage their community life. In the design phase, DUWO community is taken as an example for designing a living service concept including mobility, to support tenants' community life. The final design, DUWO community service platform, is not limited to the functional combination of shared mobility and shared living services, but also makes up for the deficiencies of DUWO's shared services in supporting services and neighborhood interaction. The platform integrates all DUWO's living services including shared mobility, and also provides tenants with neighborhood interaction and communication services. Additionally, communitybot is provided as a community service assistant, responsible for answering users' questions and providing users with suggestions and information based on their living conditions.Strategic Product Desig
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