22 research outputs found

    Sozialräumliche Unterschiede im Wahlverhalten und in der politischen Partizipation

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    Die Frage der politischen Partizipation hat vor dem Hintergrund der starken Rolle des Staates und Protestbewegungen verschiedener gesellschaftlicher Gruppen während der Covid 19-Pandemie erneut an Relevanz gewonnen. Die Spaltung der Gesellschaft scheint dadurch weiter angetrieben zu werden. Gleichwohl zeigt sich: Politisches Interesse und Engagement ist nicht über alle gesellschaftlichen Gruppen gleichverteilt. Doch wie drückt sich dies in kleinräumiger Differenzierung in den Städten aus? Der Beitrag zeigt, dass es sozialräumliche Unterschiede in der politischen Partizipation gibt

    Global Spread of Vancomycin-resistant Enterococcus faecium from Distinct Nosocomial Genetic Complex

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    Vancomycin-resistant enterococci (VRE) have caused hospital outbreaks worldwide, and the vancomycin-resistance gene (vanA) has crossed genus boundaries to methicillin-resistant Staphylococcus aureus. Spread of VRE, therefore, represents an immediate threat for patient care and creates a reservoir of mobile resistance genes for other, more virulent pathogens. Evolutionary genetics, population structure, and geographic distribution of 411 VRE and vancomycin-susceptible Enterococcus faecium isolates, recovered from human and nonhuman sources and community and hospital reservoirs in 5 continents, identified a genetic lineage of E. faecium (complex-17) that has spread globally. This lineage is characterized by 1) ampicillin resistance, 2) a pathogenicity island, and 3) an association with hospital outbreaks. Complex-17 is an example of cumulative evolutionary processes that improved the relative fitness of bacteria in hospital environments. Preventing further spread of this epidemic E. faecium subpopulation is critical, and efforts should focus on the early disclosure of ampicillin-resistant complex-17 strains

    Atlas der Stadt- und Regionalentwicklung 2022: Unter besonderer Berücksichtigung der räumlichen Auswirkungen von COVID-19

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    Der Ausbruch der COVID-19-Pandemie im Jahr 2020 hat massive Einschnitte für Gesellschaft und Wirtschaft nach sich gezogen. Kontaktbeschränkungen, Schulschließungen, Homeoffice und Maskenpflicht veränderten den Alltag aller Menschen. Die Pandemie hat Gewissheiten in Frage gestellt, aber auch den Blick auf Herausforderungen in Gesellschaft, Wirtschaft und Verwaltung geschärft. Sie hat den Weg geöffnet für neue Formen der mobilen Arbeit. Sie hat Debatten um soziale Ungleichheit und unterschiedliche Bildungschancen befeuert. Die Pandemie hat gezeigt, wie staatliche Instrumente wie das Kurzarbeitergeld die Arbeitsmärkte wirksam gestützt haben. Sie hat den Blick auf die Zukunft der Innenstädte gelenkt und Impulse für die Verkehrswende gesetzt. Und sie hat deutlich gemacht, dass die Digitalisierung in allen Bereichen noch schneller vorangehen muss als bisher. Der vorliegende Atlas umreißt in Karten und Abbildungen die Entwicklungen in den Teilräumen Deutschlands und über Daten erfassbare Veränderungen zwischen 2020, dem ersten Pandemiejahr, und 2019. In Teilbereichen liegen auch schon kleinräumige Informationen für das zweite Pandemiejahr 2021 vor. Welche Veränderungen sind bereits kurzfristig zur "vorpandemischen Normalität" beobachtbar? Lassen sich die vermuteten Veränderungen überhaupt in den Kennzahlen und Entwicklungsverläufen der Regionen ablesen? Wie groß sind die regionalen Unterschiede hinsichtlich u.a. der demografischen, sozialen, Siedlungsstruktur; welche werden durch die Pandemie verstärkt? Die datengestützten Einschätzungen zum COVID-19-Effekt auf die regionalen Entwicklungen wird über Forschungsergebnisse und Literatur untermauert. In vielen Fällen wirkt sich die Pandemie beschleunigend auf Entwicklungen, die sich bereits vor der Pandemie abzeichneten

    Para-infectious brain injury in COVID-19 persists at follow-up despite attenuated cytokine and autoantibody responses

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    To understand neurological complications of COVID-19 better both acutely and for recovery, we measured markers of brain injury, inflammatory mediators, and autoantibodies in 203 hospitalised participants; 111 with acute sera (1–11 days post-admission) and 92 convalescent sera (56 with COVID-19-associated neurological diagnoses). Here we show that compared to 60 uninfected controls, tTau, GFAP, NfL, and UCH-L1 are increased with COVID-19 infection at acute timepoints and NfL and GFAP are significantly higher in participants with neurological complications. Inflammatory mediators (IL-6, IL-12p40, HGF, M-CSF, CCL2, and IL-1RA) are associated with both altered consciousness and markers of brain injury. Autoantibodies are more common in COVID-19 than controls and some (including against MYL7, UCH-L1, and GRIN3B) are more frequent with altered consciousness. Additionally, convalescent participants with neurological complications show elevated GFAP and NfL, unrelated to attenuated systemic inflammatory mediators and to autoantibody responses. Overall, neurological complications of COVID-19 are associated with evidence of neuroglial injury in both acute and late disease and these correlate with dysregulated innate and adaptive immune responses acutely

    Increasing frailty is associated with higher prevalence and reduced recognition of delirium in older hospitalised inpatients: results of a multi-centre study

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    Purpose: Delirium is a neuropsychiatric disorder delineated by an acute change in cognition, attention, and consciousness. It is common, particularly in older adults, but poorly recognised. Frailty is the accumulation of deficits conferring an increased risk of adverse outcomes. We set out to determine how severity of frailty, as measured using the CFS, affected delirium rates, and recognition in hospitalised older people in the United Kingdom. Methods: Adults over 65 years were included in an observational multi-centre audit across UK hospitals, two prospective rounds, and one retrospective note review. Clinical Frailty Scale (CFS), delirium status, and 30-day outcomes were recorded. Results: The overall prevalence of delirium was 16.3% (483). Patients with delirium were more frail than patients without delirium (median CFS 6 vs 4). The risk of delirium was greater with increasing frailty [OR 2.9 (1.8–4.6) in CFS 4 vs 1–3; OR 12.4 (6.2–24.5) in CFS 8 vs 1–3]. Higher CFS was associated with reduced recognition of delirium (OR of 0.7 (0.3–1.9) in CFS 4 compared to 0.2 (0.1–0.7) in CFS 8). These risks were both independent of age and dementia. Conclusion: We have demonstrated an incremental increase in risk of delirium with increasing frailty. This has important clinical implications, suggesting that frailty may provide a more nuanced measure of vulnerability to delirium and poor outcomes. However, the most frail patients are least likely to have their delirium diagnosed and there is a significant lack of research into the underlying pathophysiology of both of these common geriatric syndromes

    Soziale Lage von Kindern in der Stadt: Kinderarmut im sozialräumlichen Kontext

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    Die soziale Lage von Kindern wird in den nächsten Jahren eines der wichtigsten Themen auf der politischen Agenda sein, da die Covid-19-Pandemie in den letzten beiden Jahren sehr deutlich gemacht hat, dass die Entwicklungsvoraussetzungen von Kindern je nach familiärem Hintergrund sehr unterschiedlich sein können. Der Artikel beschäftigt sich mit der Situation von Kindern armer Haushalte und analysiert die unterschiedlichen sozialräumlichen Kontexte, in denen Kinder aufwachsen, in Bezug auf die Sozialstruktur, die Wohnverhältnisse und die infrastrukturelle Ausstattung. Primäre Datenquelle ist die Innerstädtische Raumbeobachtung (IRB), die Aussagen auf Stadtteilebene und somit die kleinräumige Analyse des Themas Kinderarmut ermöglicht
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