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Organotypic head and neck cancer models for advanced preclinical drug testing
Head and neck squamous cell carcinoma (HNSCC) reflect a highly heterogeneous and aggressive group of cancers for which concurrently many therapy options are associated with adverse side effects and resistance mechanisms. Although intense research is performed, the five-year survival rate is stagnating and remains low, with 50% on average. Preclinical drug testing is mainly based on animal testing, even though the gap between the species is known and the results are often misleading.
Since tissue-engineered human-based models get more and more attention, due to their promising results in reflecting the human in vivo situation closely, models of normal oral mucosa (NOM) and tumor oral mucosa (TOM) have been developed in this thesis for advanced preclinical drug testing to improve HNSCC therapy. Hereby, NOM models reflected lining mucosa, with a defined basal membrane, the stratum basale, and stratum spinosum and primary tumor cells from patient-derived xenografts (PDX) and tumor cell lines could be integrated into the models by reflecting their original tumor grading-status.
To elongate the modelÂŽs cultivation time, the commonly used collagen in the modelÂŽs matrix was replaced by a tight-knit web of esterified hyaluronic acid fibers, called Hyalograft 3DÂź. The development of the epithelium occurred slower but offered a continuous proliferation of up to 7 weeks in culture, in contrast to the 2 weeks limited functionality in the collagen-based models. This shows the high influence and importance of a well-defined extracellular matrix (ECM) for improved 3D-modeling.
Drug effects have been investigated based on docetaxel and cetuximab, which are frequently used against head and neck squamous cell carcinoma, by comparing systemic and topical application routes. Docetaxel presented its potency by tumor mass reduction, with increased cell damage and inflammation as detected by lactate dehydrogenase and interleukin-6 release into the medium. Furthermore, a reduced proliferation (Ki-67), angiogenesis (HIF-1), and increased apoptosis (TUNEL) could be determined. Interestingly, the topical application often needed less docetaxel dosage to achieve the same cytostatic effects, compared to systemic application.
In a first proof-of-concept study UHPLC-MS/MS analysis was integrated into the models, to enable automated sampling for docetaxel-concentrations inside the tumor tissue. Since sample preparations are dropped, this approach seems promising for future pharmacokinetic investigations.
In contrast to docetaxel, cetuximab did not inhibit the proliferation of the tumor cells. Since
cetuximab frequently triggers tumor resistances, it first had to be guaranteed, that the drug
reaches its target site. Therefore, in cooperation with the physical institute of Freie UniversitÀt
Berlin, the fluorescence-lifetime imaging microscopy and the atomic force microscopy-based
infrared spectroscopy served for analysis.
In summary, the established models could improve preclinical drug testing since the models
closely reflect the human in vivo situation, are easily adaptable, and offer various drug-testings, be it based on morphology, pharmacokinetics, or drug detection. Future minimization of the models might allow high-throughput analysis and approaches for personalized medicine. Moreover, the integration of immune and blood cells could enable the study of a wider drug range and reflect the in vivo situation even more detailed. My developed and analyzed NOM and TOM models promise improved preclinical drug testing and promote the principles of 3R as the reduction, replacement, and refinement of animal testing.Plattenepithelkarzinome im Kopf- und Halsbereich stellen eine sehr heterogene und aggressive Krebsart dar, bei der derzeitige Therapieoptionen mit starken Nebenwirkungen und Resistenzmechanismen assoziiert sind. Obwohl intensiv Forschung betrieben wird, stagniert die 5-JahresuÌberlebensrate und verbleibt niedrig, mit 50% im Durchschnitt. Die prĂ€klinische Wirkstofftestung basiert hauptsĂ€chlich auf Tierversuchen, obwohl die Kluft zwischen den Spezies bekannt ist und die Ergebnisse meistens irrefuÌhrend sind.
Da die ZuÌchtung von humanen Gewebsmodellen immer mehr Aufmerksamkeit erhĂ€lt, auf Grund ihrer vielversprechenden Ergebnisse, die humane in vivo Situation nahe widerzuspiegeln, wurden Modelle der normalen Mundschleimhaut und von Tumormundschleimhaut in dieser Arbeit entwickelt um die prĂ€klinische Wirkstofftestung der Kopf- und Halstumortherapie zu verbessern. Hierbei bildeten die normalen Mundschleimhautodelle die auskleidende Mundschleimhaut mit einer definierten Basalmembran, dem Stratum basale und dem Stratum spinosum, ab. PrimĂ€re Tumorzellen aus Patienten-generierten Xenotransplantaten und Tumorzelllinien konnten in die Modelle integriert werden und deren urspruÌngliche Tumor-klassifizierung wiederspiegeln.
Zur VerlĂ€ngerung der Kultivierungszeit wurde das gewöhnlich verwendete Kollagen in der Modellmatrix durch ein engmaschiges Gewebe aus veresterten HyaluronsĂ€urefasern, Hyalograft 3DÂź genannt, ersetzt. Die Ausbildung des Epithels erfolgte hierbei langsamer, gewĂ€hrte aber eine kontinuierliche Proliferation uÌber bis zu 7 Wochen in Kultur, im Gegensatz zu der auf 2 Wochen beschrĂ€nkten FunktionalitĂ€t von Kollagen-basierten Modellen. Dies zeigt den groĂen Einfluss und die Wichtigkeit einer gut definierten extrazellulĂ€ren Matrix fuÌr verbesserte 3D-Modellierung.
Wirkstoffeffekte wurden anhand von Docetaxel und Cetuximab untersucht, die hĂ€ufig gegen Kopf- und Halskarzinomen eingesetzt werden, indem systemische und topische Applikationen miteinander verglichen wurden. Docetaxel zeigte seine Wirksamkeit durch eine reduzierte Tumormasse, mit erhöhtem Zelluntergang und EntzuÌndungsreaktionen, die durch freigesetzte Laktat Dehydrogenase und Interleukin-6 im Medium detektiert wurden. Weiter konnte eine reduzierte Proliferation (Ki-67) und Angiogenese (HIF-1) und erhöhte Apoptose (TUNEL) Rate festgestellt werden. Interessanterweise wurde bei topischer Applikation oft eine geringere Dosis an Docetaxel benötigt, um dieselben zytostatischen Effekte zu erzielen wie bei systemischer Gabe.
Um pharmakokinetische Untersuchungen an den Tumormundschleimhautmodellen zu ermöglichen, wurde weiter ein automatischer Probenzug fuÌr die UHPLC-MS/MS Analyse in die Modelle integriert und Docetaxel-Konzentrationen im Tumorgewebe uÌber 5 Tage gemessen. Da Probenaufbereitungen entfielen, erscheint dieser Ansatz erfolgversprechend fuÌr zukuÌnftige pharmakokinetische Untersuchungen.
Anders als Docetaxel wirkte Cetuximab nicht proliferationsinhibierend auf die Tumorzellen. Da unter Cetuximab hĂ€ufig Tumorresistenzen auftreten, musste zunĂ€chst gewĂ€hrleistet werden, dass der Arzneistoff im Testmodell zur Zielstruktur gelangt. HierfuÌr dienten, die Fluoreszenzlebensdauer- Mikroskopie und Rasterkraftmikroskopie-gekoppelte Infrarotspektroskopie.
Zusammenfassend könnten die etablierten Modelle die prĂ€klinische Wirkstofftestung verbessern, da sie die humane in vivo Situation nahe widerspiegeln, sie leicht adaptiert werden können und fuÌr unterschiedlichste Wirkstofftestungen verwendet werden können, sei es im Zuge der Morphologie, Pharmakokinetik oder Wirkstoffdetektion. ZukuÌnftige Minimierung
der Modelle könnte weiterhin Hochdurchsatzanalysen und AnsĂ€tze fuÌr personalisierte Medizin ermöglichen. Weiter könnte die Integrierung von Immun- und Blutzellen Untersuchungen von weiteren Wirkstoffklassen und eine noch detailliertere in vivo Situation Abbildung bewerkstelligen. Meine hier entwickelten normalen Mundschleimhaut und Tumor- Mundschleimhaut Modelle stellen vielversprechende prĂ€klinische Testmodelle dar, welche die 3R Prinzipien beguÌnstigt, welche die Vermeidung, Verringerung und Verbesserung von
Tierversuchen beinhaltet
Automated Real-Time Tumor Pharmacokinetic Profiling in 3D Models: A Novel Approach for Personalized Medicine
Cancer treatment often lacks individual dose adaptation, contributing to insufficient efficacy and severe side effects. Thus, personalized approaches are highly desired. Although various analytical techniques are established to determine drug levels in preclinical models, they are limited in the automated real-time acquisition of pharmacokinetic profiles. Therefore, an online UHPLC-MS/MS system for quantitation of drug concentrations within 3D tumor oral mucosa models was generated. The integration of sampling ports into the 3D tumor models and their culture inside the autosampler allowed for real-time pharmacokinetic profiling without additional sample preparation. Docetaxel quantitation was validated according to EMA guidelines. The tumor models recapitulated the morphology of head-and-neck cancer and the dose-dependent tumor reduction following docetaxel treatment. The administration of four different docetaxel concentrations resulted in comparable courses of concentration versus time curves for 96 h. In conclusion, this proof-of-concept study demonstrated the feasibility of real-time monitoring of drug levels in 3D tumor models without any sample preparation. The inclusion of patient-derived tumor cells into our models may further optimize the pharmacotherapy of cancer patients by efficiently delivering personalized data of the target tissue