2,095 research outputs found

    Extension of the HF program to partially filled f-subshells

    Full text link
    A new version of a Hartree-Fock program is presented that includes extensions for partially filled f-subshells. The program allows the calculation of term dependent Hartree-Fock orbitals and energies in LS coupling for configurations with no more than two open subshells, including f-subshells

    Are freestanding midwifery units a safe alternative to obstetric units for low-risk, primiparous childbirth?:An analysis of effect differences by parity in a matched cohort study

    Get PDF
    BACKGROUND: Intrapartum complications and the use of obstetric interventions are more common in primiparous childbirth than in multiparous childbirth, leading to concern about out of hospital birth for primiparous women. The purpose of this study was to determine whether the effect of birthplace on perinatal and maternal morbidity and the use of obstetric interventions differed by parity among low-risk women intending to give birth in a freestanding midwifery unit or in an obstetric unit in the North Denmark Region. METHODS: The study is a secondary analysis of data from a matched cohort study including 839 low-risk women intending birth in a freestanding midwifery unit (primary participants) and 839 low-risk women intending birth in an obstetric unit (individually matched control group). Analysis was by intention-to-treat. Conditional logistic regression analysis was applied to compute odds ratios and effect ratios with 95% confidence intervals for matched pairs stratified by parity. RESULTS: On no outcome did the effect of birthplace differ significantly between primiparous and multiparous women. Compared with their counterparts intending birth in an obstetric unit, both primiparous and multiparous women intending birth in a freestanding midwifery unit were significantly more likely to have an uncomplicated, spontaneous birth with good outcomes for mother and infant and less likely to require caesarean section, instrumental delivery, augmented labour or epidural analgesia (although for caesarean section this trend did not attain statistical significance for multiparous women). Perinatal outcomes were comparable between the two birth settings irrespective of parity. Compared to multiparas, transfer rates were substantially higher for primiparas, but fell over time while rates for multiparas remained stable. CONCLUSIONS: Freestanding midwifery units appear to confer significant advantages over obstetric units to both primiparous and multiparous mothers, while their infants are equally safe in both settings. Our findings thus support the provision of care in freestanding midwifery units as an alternative to care in obstetric units for all low-risk women regardless of parity. In view of the global rise in caesarean section rates, we consider it an important finding that freestanding midwifery units show potential for reducing first-birth caesarean. ELECTRONIC SUPPLEMENTARY MATERIAL: The online version of this article (doi:10.1186/s12884-016-1208-1) contains supplementary material, which is available to authorized users

    Isotope shift in the Sulfur electron affinity: observation and theory

    Full text link
    The electron affinities eA(S) are measured for the two isotopes 32S and 34S (16752.9753(41) and 16752.9776(85) cm-1, respectively). The isotope shift in the electron affinity is found to be positive, eA(34S)-eA(32S) = +0.0023(70) cm-1, but the uncertainty allows for the possibility that it may be either "normal" (eA(34S) > eA(32S)) or "anomalous" (eA(34S) < eA(32S)). The isotope shift is estimated theoretically using elaborate correlation models, monitoring the electron affinity and the mass polarization term expectation value. The theoretical analysis predicts a very large specific mass shift that counterbalances the normal mass shift and produces an anomalous isotope shift, eA(34S)-eA(32S) = - 0.0053(24) cm-1. The observed and theoretical residual isotope shifts agree with each other within the estimated uncertainties.Comment: 15 pages, 4 figure

    Veränderungen der Messergebnisse der quantitativen Ultrasonometrie (QUS) am Os Calcaneus im Verlaufe der Stillzeit

    Get PDF
    Einleitung: In der Stillzeit werden zahlreiche Mechanismen in Gang gesetzt, die es dem mütterlichen Stoffwechsel ermöglichen sich auf den erhöhten Calciumbedarf durch die Laktation anzupassen. Während dies in der Schwangerschaft im Wesentlichen durch eine erhöhte Rückresorption des Calciums aus dem Darm geschieht, wird der Calciumbedarf für die Muttermilch in der Stillzeit durch einen erhöhten Abbau aus dem mütterlichen Knochen und zu einem kleineren Teil durch renale Retention von Mineralien (Calcium) bewerkstelligt. Ziel der Studie: In dieser Studie sollte geklärt werden wie sich die QUS-Parameter (gemessen mittels Ultrasonometrie am Os Calcaneus) nach der Schwangerschaft verändern und welchen Einfluss die Stillzeit auf diese Parameter hat. Ebenso sollte geklärt werden, ob es prädiktive Faktoren (Indikatoren) gibt, die eine Vorhersage über die Entwicklung der QUS-Parameter nach der Geburt erlauben. Material und Methode: Untersucht wurden 101 kaukasische Patientinnen, die sich zu Routine –Schwangerschaftsnachsorgen in einer gynäkologischen Frankfurt am Main einfanden. Nach der Geburt erfolgten jeweils 3 Routinen-Messungen, eine Mes-sung 6 Wochen pP, die zweite 6 Monate pP und die dritte Messung 12 Monate nach der Geburt. Untersucht wurde der Verlauf der QUS-Parameter, T-Score, Z-Score und SI im Verlauf der postpartalen Zeit, aufgeteilt in stillende und nicht stillende Frauen. Analysiert wurden die anamnestisch erhobenen Basisdaten der Patientinnen, sowie die mittels des Ultrasonometers (Lunar Achilles plus von GE/Lunar) erhobenen Messdaten die sich aus der Veränderung der Ultraschallleitungsgeschwindigkeit (SOS) und der Breitbandultraschallabschwächung (BUA) ergeben. Ergebnisse: In unserer Studie konnten keine signifikanten Veränderungen der QUS-Parameter während der postpartalen Zeit bis zu 12 Monaten nach der Geburt beobachtet werden. Die QUS-Parameter, T-Score, Z-Score und SI in unserer Studie veränderten sich weder bei den stillenden noch bei den nicht stillenden Frauen signifikant, wobei als gestillt definiert wurde, wenn die Mütter 6 Monate und mehr stillten. Numerisch gese-hen starteten die nicht-stillenden Frauen mit einer niedrigeren Knochendichte und fielen im Verlauf der Postpartalzeit weiter ab, während die stillenden Frauen mit höheren Werten begannen und an Knochendichte zunahmen. Diese Werte waren allerdings nicht signifikant. Daraus folgt, dass auch die prädiktiven Faktoren keinen Einfluss auf den Verlauf der QUS-Parameter zeigten. Bei dem Vergleich der prädiktiven Parameter der stillenden versus nicht stillenden Frauen, ergaben sich allerdings signifikante Unterschiede. So gaben stillende Frauen signifikant häufiger an unter Allergien zu leiden und waren signifikant seltener Raucherinnen. Auch gaben diese Mütter häufiger die frühere Einnahme von Cortisonpräparaten an. Stillende Frauen waren durchschnittlich älter als nicht-stillende Frauen und hatten einen niedrigeren BMI. Diskussion: In unserer Studie konnten keine signifikanten Veränderungen am Os Calcaneus bei stillenden und nicht-stillenden Frauen bis 12 Monate nach der Geburt beobachtet werden, in einigen Punkten zeigten sich jedoch deutliche Tendenzen, die bei einer größeren Studienpopulation evtl. zu eindeutigeren Ergebnissen geführt hätte. Die komplexen Vorgänge am Knochen während der Stillzeit sind weiterhin noch nicht vollständig untersucht, die Studienergebnisse weichen voneinander ab. Es werden noch weitere prospektive Studien mit hohen Patientenzahlen gebraucht um die Auswirkung von Schwangerschaft und Stillzeit auf den Knochenstoffwechsel zu untersuchen. Sehr einheitlich geben aber die Studien von Frauen in der Postmenopause Auskunft darüber, dass weder die Anzahl der Schwangerschaften, noch die Gesamtzahl der Still-monate im Leben einer Frau auf die Situation des Knochens im Alter Einfluss nehmen

    Interactions of the chemokines CXCL11 and CXCL12 in human tumor cells

    Full text link
    BACKGROUND The chemokines, CXCL12 and CXCL11, are upregulated in tumors from many organs and control their progression. CXCL12 and CXCL11 affect tumor cell functions by either binding their prime receptors, CXCR4 and CXCR3, respectively, and/or CXCR7 as a common second chemokine receptor. In humans, CXCR3 exists in the functional splice variants, CXCR3A and CXCR3B, which either have pro- or anti-tumor activity, respectively. Despite the intimate crosstalk between the CXCL12- and CXCL11-system, the impact of a combination of CXCL12 and CXCL11 on tumor progression remains vague. METHODS In the present work, we have analyzed CXCL12 and CXCL11 for combined effects on migration, invasion, proliferation, and cytostatic-induced apoptosis of the human tumor cells, A549, A767, A772, DLD-1, and MDA-MB-231. RESULTS We demonstrate that the mode of interaction differs with respect to cell type and function and allows for either potentiation, attenuation or no changes of cellular responses. The divergent responses are not the result of the distinct use of different CXCL12- and CXCL11-receptors by the respective tumor cells, but in case of cell migration seem to be associated with the activation of p38 signaling pathways. CONCLUSIONS Our findings point to therapeutic limitations of ongoing efforts to selectively target CXCR3, CXCR4, or CXCR7 in cancer patients, and rather favor individualized targeting strategies

    A comparative laboratory trial evaluating the immediate efficacy of fluralaner, afoxolaner, sarolaner and imidacloprid + permethrin against adult Rhipicephalus sanguineus (sensu lato) ticks attached to dogs

    Get PDF
    Variational methods are used for targeting specific correlation effects by tailoring the configuration space. Independent sets of correlation orbitals, embedded in partitioned correlation functions (PCFs), are produced from multiconfiguration Hartree-Fock (MCHF) and DiracHartree-Fock (MCDHF) calculations. These non-orthogonal functions span configuration state function (CSF) spaces that are coupled to each other by solving the associated generalized eigenvalue problem. The Hamiltonian and overlap matrix elements are evaluated using the biorthonormal orbital transformations and efficient counter-transformations of the configuration interaction eigenvectors [1]. This method was successfully applied for describing the total energy of the ground state of beryllium [2]. Using this approach, we demonstrated the fast energy convergence in comparison with the conventional SD-MCHF method optimizing a single set of orthonormal one-electron orbitals for the complete configuration space. In the present work, we investigate the Partitioned Correlation Function Interaction (PCFI) approach for the two lowest states of neutral lithium, i.e. 1s 2 2s 2 S and 1s 2 2p 2 P o . For both states, we evaluate the total energy, as well as the expectation values of the specific mass shift operator, the hyperfine structure parameters and the transition probabilities using different models for tailoring the configuration space. We quantify the “constraint effect” due to the use of fixed PCF eigenvector compositions and illustrate the possibility of a progressive deconstraint, up to the non-orthogonal configuration interaction limit case. The PCFI estimation of the position of the quartet system relative to the ground state of B I will also be presented. The PCFI method leads to an impressive improvement in the convergence pattern of all the spectroscopic properties. As such, Li I, Be I and B I constitute perfect benchmarks for the PCFI method. For larger systems, it becomes hopeless to saturate a single common set of orthonormal orbitals and the PCFI method is a promising approach for getting high quality correlated wave functions. The present study constitutes a major step in the current developments of both atsp2K and grasp2K packages that adopt the biorthonormal treatment for estimating energies, isotope shifts, hyperfine structures and transition probabilities
    • …
    corecore