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    Leistungstest, Offenheit von Bildungsgängen und obligatorische Beratung der Eltern: Reduziert das Deutschfreiburger Übergangsmodell die Effekte des sozialen Hintergrunds bei Übergangsentscheidungen?

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    Dieser Beitrag untersucht das Übertrittsverfahren von der Grundschule in die Sekundarschule I der deutschsprachigen Schulen des Kantons Freiburg (Schweiz). Das Deutschfreiburger Übergangsmodell mit seinen verschiedenen Komponenten wird vorgestellt und evaluiert. Ein besonderes Augenmerk liegt dabei auf der Frage, ob unerwünschte Effekte des familiären Hintergrunds durch dieses Modell reduziert bzw. eliminiert werden können. Untersucht wird im Weiteren die Übereinstimmung der Übertrittsempfehlung von Eltern und Lehrkräften sowie der Prüfungsleistung. Die Autoren kommen zum Schluss, dass das untersuchte Übergangsmodell die Effekte des familiären Hintergrunds beim Übertritt von der Primarschule in die Sekundarschule relativ gering hält. Der sozioökonomische Hintergrund wirkt sich über die Übertrittsempfehlung von Lehrkräften und Eltern auch auf den tatsächlichen Übertritt aus; die absoluten Effekte des familiären Hintergrunds fallen jedoch – nach Kontrolle der Schulleistung – insgesamt vergleichsweise schwach aus. Der eingesetzte Bewertungsbogen, den Lehrkräfte und Eltern zusätzlich zu den Noten als Basis fürm die Übergangsempfehlung einsetzen, scheint resistent gegenüber Effekten des familiären Hintergrunds zu sein

    "Зелена" покрівля, як елемент захисту будинків

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    Розвиток міст на сучасному етапі потребує рішення низки проблем, пов'язаних з необхідністю будівництва обєктів у складних геомеханічних умовах [1], зсувонебезпечних територіях [2], реконструкцією житла, забезпечення енерго та ресурсоефективності будівель та споруд, тощо

    Sarcopenia Is a Negative Prognostic Factor in Patients Undergoing Transarterial Chemoembolization (TACE) for Hepatic Malignancies

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    Background and Aims: While transarterial chemoembolization (TACE) represents a standard of therapy for intermediate-stage hepatocellular carcinoma (HCC) and is also routinely performed in patients with liver metastases, it is still debated which patients represent the ideal candidates for TACE therapy in terms of overall survival. Sarcopenia, the degenerative loss of skeletal muscle mass and strength, has been associated with an adverse outcome for various malignancies, but its role in the context of TACE has largely remained unknown. Here, we evaluated the role of sarcopenia on the outcome of patients undergoing TACE for primary and secondary liver cancer. Methods: The patients’ psoas muscle size was measured on axial computed tomography (CT) scans and normalized for the patients’ height squared. This value was referred to as the psoas muscle index (PMI). The PMI was correlated with clinical and laboratory markers. Results: While pre-interventional sarcopenia had no impact on the direct tumor response to TACE, sarcopenic patients with a pre-interventional PMI below our ideal cut-o value of 13.39 mm/m2 had a significantly impaired long-term outcome with a median overall survival of 491 days compared to 1291 days for patients with a high PMI. This finding was confirmed by uni- and multivariate Cox-regression analyses. Moreover, a progressive rapid decline in muscle mass after TACE was a predictor for an unfavorable prognosis. Conclusion: Our data suggest that sarcopenia represents a previously unrecognized prognostic factor for patients undergoing TACE therapy which might yield important information on the patients’ post-interventional outcome and should therefore be implemented into clinical stratification algorithms
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