2,291 research outputs found

    The Curse of Wealth – Middle Eastern Countries Need to Address the Rapidly Rising Burden of Diabetes

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    The energy boom of the last decade has led to rapidly increasing wealth in the Middle East, particularly in the oil and gas-rich Gulf Cooperation Council (GCC) countries. This exceptional growth in prosperity has brought with it rapid changes in lifestyles that have resulted in a significant rise in chronic disease. In particular the number of people diagnosed with diabetes has increased dramatically and health system capacity has not kept pace. In this article, we summarize the current literature to illustrate the magnitude of the problem, its causes and its impact on health and point to options how to address it

    The influence of crystallographic orientation on the wetting of silicon on quartz single crystals

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    Dynamic hexagonal spreading patterns of small silicon droplets on the basal plane (001) of quartz were observed by video microscopy. A detailed analysis of the hexagonal triple line demonstrates that the patterns show slight chiral distortions that can be attributed to the screw axis of the substrate crystal. This article reveals the detailed influence of crystal symmetry on the anisotropy of reactive wetting. In this context, a first discussion about the interplay of wetting and etching of a crystal is provided

    The Effects of Walking Poles and Training on Gait Characteristics and Fear of Falling in Community Dwelling Older Adults

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    BACKGROUND & PURPOSE: Walking poles are becoming popular not only in younger populations, but also with older adults. Manufacturers are promoting the health benefits of walking poles and claim that they facilitate a more normal gait pattern and increase confidence with walking in older adults. There is a lack of evidence to support these claims. The purpose of this double-blinded randomized controlled trial involving community dwelling older adults is twofold: 1) to measure the impact of walking poles on gait speed, stride length, and fear of falling; and 2) to compare the impact of walking pole use between a structured pole training group and an unstructured pole training group. METHODS: Dynamic gait analysis was performed on 12 healthy subjects (mean age 84.5 +/- 9.5 years; 8 female/4 males) using a GAITRite® mat. To determine baseline, subjects performed three walking trials without walking poles. Subjects were then randomly assigned to one of two groups, either structured or unstructured, for training in the use of walking poles. The subjects then repeated three walking trials on the GAITRite® mat utilizing the walking poles. Gait speed, stride length, fear of falling, and global rating of change within and between groups was analyzed using paired t-tests, independent 2 sample t-tests, Spearman correlations and Pearson correlations. RESULTS: When comparing walking with and without walking poles, significant differences (p\u3c0.05) were found within the unstructured training group with gait speed and stride length while no significant differences were found within the structured training group. No significant differences were found between training groups when comparing the amount of change in gait speed and stride length. A moderate inverse correlation was found between change scores of gait speed and fear of falling. CONCLUSION: Results did not support the hypothesis that the use of walking poles would impact gait speed, stride length, and fear of falling differently in subjects who participated in structured training as compared to those who did not participate in structured training. Regardless of the type of training, our research did not support advertisers’ claims that walking poles improve gait speed, stride length, or confidence with walking

    Peer Facilitated Eating Disorder Prevention: A Randomized Effectiveness Trial of Cognitive Dissonance and Media Advocacy

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    This study investigated the effectiveness of two interventions in reducing eating disorder risk factors under naturalistic conditions in sororities. Based on previous research, the campus sororities chose to implement a semi-mandatory, two-session eating disorder prevention program to all new sorority members (N=90) during sorority orientation. To facilitate evaluation, sororities agreed to random assignment of new members to either a cognitive dissonance or media advocacy intervention. Undergraduate peer facilitators ran the groups. Although both interventions had an effect, cognitive dissonance generally was superior at eight-month followup. Results further support the utility of cognitive dissonance in reducing eating disorder risk factors, and suggest that non-doctoral level leaders can deliver the program. Results also indicate that a semi-mandatory format does not reduce effectiveness

    Reducing Eating Disorder Risk Factors in Sorority Members: A Randomized Trial

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    Although sororities are often perceived as contributing to eating disordered behavior, limited research has investigated eating disorders in sorority members. The purpose of this study was to investigate the utility of a highly interactive cognitive dissonance prevention program in reducing empirically supported risk factors in sorority members. Members (N=149) were randomized to the highly interactive intervention, a more passive intervention, or wait-list. Results indicated that both interventions reduced dietary restraint, body dissatisfaction, and eating disorder pathology. Only the highly interactive group reduced thin-ideal internalization as compared to waitlist. Exploratory analyses also indicated that interventions were beneficial to both lower- and higher-risk members. Taken together, results suggest that sororities are a viable population to target in the prevention of eating disorders

    The volume of the moduli space of flat connections on a nonorientable 2-manifold

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    We compute the Riemannian volume on the moduli space of flat connections on a nonorientable 2-manifold, for a natural class of metrics. We also show that Witten's volume formula for these moduli spaces may be derived using Haar measure, and we give a new proof of Witten's volume formula for the moduli space of flat connections on an orientable surface using Haar measure.Comment: 31 pages, LaTeX, manuscript substantially revised. To appear in Communications in Mathematical Physic

    Body Image in Adult Women: Moving Beyond the Younger Years

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    In spite of copious literature investigating body dissatisfaction and its correlates in adolescents and young adult women, exploration of body image disturbances in adult women remains an underrepresented domain in the literature. Yet, there are many reasons to suspect that body image in adult women may both differ from and possibly be more complex than that of younger women. Adult women face myriad factors influencing body image beyond those delineated in the body image literature on adolescents and young adult women. For instance, ageing-related physiological changes shift the female body further away from the thin-young-ideal, which is the societal standard of female beauty. Further, life priorities and psychological factors evolve with age as well. As such, adult women encounter changes that may differentially affect body image across the lifespan. This paper aims to provide an up-to-date review of the current literature on the relationship between body image and associated mental and physical health problems and behaviours in adult women. In addition, we explore factors that may influence body image in adult women. Lastly, we use this review to identify significant gaps in the existing literature with the aim of identifying critical targets for future research

    Biomechanik der kaninen Lendenwirbelsäule nach der Durchführung multipler Partieller Lateraler Korpektomien

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    Die Biomechanik der kaninen Lendenwirbelsäule wird durch die Durchführung von Partiellen Lateralen Korpektomien beeinflusst, so dass die Range of Motion bei Extension und Flexion sowie bei links- und rechtslateraler Biegung signifikant zunimmt. Werden in vitro an kaninen Lendenwirbelsäulensegmenten zwei Partielle Laterale Korpektomien an unmittelbar benachbarten Zwischenwirbelspalten durchgeführt, so hat die zweite Partielle Laterale Korpektomie bei einem Großteil der untersuchten Wirbelsäulensegmente einen kleineren Einfluss auf die Range of Motion als die erste Partielle Laterale Korpektomie.:1. Einleitung 1 2. Literaturübersicht 2 2.1 Bandscheibenvorfälle in der Tiermedizin 2 2.2 Die Bandscheibe 3 2.2.1 Anulus fibrosus 3 2.2.2 Nucleus pulposus 4 2.2.3 Endplatten 4 2.3 Diskopathie 4 2.3.1 Ein Überblick 4 2.3.2 Hansen Typ I Diskopathie – Extrusion des Nucleus pulposus 5 2.3.3 Hansen Typ II Diskopathie – Protrusion des Anulus fibrosus 6 2.3.4 Akute, nicht kompressive Nucleus pulposus Extrusion 6 2.3.5 Akute, kompressive Hydrated Nucleus pulposus Extrusion 6 2.3.6 Schmorl Knoten 7 2.4 Operationsmethoden an der Brust- und Lendenwirbelsäule des Hundes 7 2.4.1 Hemilaminektomie 7 2.4.2 Mini-Hemilaminektomie und Pedikelektomie 8 2.4.3 Foraminotomie 8 2.4.4 Dorsale Laminektomie 8 2.4.5 Partielle Laterale Korpektomie 9 2.4.5.1 Operationstechnik und Slot-Morphometrie bei der Durchführung einer Partiellen Lateralen Korpektomie 9 2.4.5.2 Ziele und Risiken der Partiellen Lateralen Korpektomie 11 2.4.5.3 Prognostische Faktoren und Outcome nach der Durchführung einer Partiellen Lateralen Korpektomie 13 2.5 Biomechanik der Wirbelsäule nach chirurgischen Eingriffen 15 2.5.1 Ventral Slot 16 2.5.2 Hemilaminektomie 19 2.5.3 Mini-Hemilaminektomie und Pedikelektomie 21 2.5.4 Dorsale Laminektomie 22 2.5.5 Partielle Laterale Korpektomie 23 3. Tiere, Material und Methoden 27 3.1 Arbeitshypothese 27 3.2 Patientengut 27 3.3 Präparation der Lendenwirbelsäulen 28 3.4 Einbettung der präparierten Lendenwirbelsäulen 29 3.5 Biomechanische Messung 32 3.5.1 Der Wirbelsäulenprüfstand 32 3.5.2 Nicht destruktive Tests 33 3.5.2.1 Testreihe 1: Biomechanische Messungen an den nativen Wirbelsäulensegmenten (ohne gefräste Partielle Laterale Korpektomie) 34 3.5.2.1.1 Extension und Flexion 34 3.5.2.1.2 Links- und rechtslaterale Biegung 34 3.5.2.1.3 Torsion nach links und rechts 35 3.5.2.2 Testreihe 2: Biomechanische Messungen an den operierten Wirbelsäulensegmenten mit einer Partiellen Lateralen Korpektomie zwischen L2 und L3 von rechts 35 3.5.2.3 Testreihe 3: Biomechanische Messungen an den operierten Wirbelsäulensegmenten mit zwei Partiellen Lateralen Korpektomien zwischen L2 und L3 sowie L3 und L4 von rechts 36 3.5.3 Destruktive Tests - Versagenstests 37 3.6 Postoperative Computertomographie 37 3.7 Statistische Auswertung 37 4. Ergebnisse 38 4.1 Nicht destruktive Tests 38 4.1.1 Gesamt-Range of Motion 38 4.1.2 Gegenüberstellung der Teil-Ranges of Motion: Extension vs. Flexion, linkslaterale Biegung vs. rechtslaterale Biegung und Torsion nach links vs. Torsion nach rechts 47 4.2 Einfluss der biomechanischen Testung auf die Range of Motion der Wirbelsäulensegmente 51 4.3 Destruktive Tests - Versagenstest 52 5. Diskussion 53 5.1 Hauptaussagen 53 5.1.1 Nicht destruktive Tests 53 5.1.1.1 Gesamt-Range of Motion 53 5.1.1.2 Teil-Ranges of Motion 55 5.1.2 Destruktive Tests - Versagenstests 56 5.2 Biomechanik der kaninen Lendenwirbelsäule nach Partiellen Lateralen Korpektomien – Ein Studienvergleich 57 5.3 Limitationen der Studie 61 5.4 Spinale Instabilität 65 5.5 Klinische Relevanz der Studienergebnisse und Schlussfolgerungen 69 6. Zusammenfassung 71 7. Summary 73 8. Literaturverzeichnis 75 9. Abbildungsverzeichnis 90 10. Tabellenverzeichnis 93 11. Finanzielle Förderung und Veröffentlichung der Studienergebnisse 94 12. Danksagung 95Einleitung Ziel neurochirurgischer Eingriffe zur Versorgung von Bandscheibenvorfällen ist es, das Rückenmark bei nur geringgradiger Manipulation möglichst vollständig zu dekomprimieren. Bei thorakolumbalen chronischen Bandscheibenvorfällen mit ventraler Myelokompression findet die Partielle Laterale Korpektomie ihren Einsatz. Bei dieser Operationsmethode wird das Rückenmark durch Einfräsen eines Spaltes (Slots) im Bereich der betroffenen Bandscheibe und ihrer benachbarten Wirbelkörper untertunnelt. Im Rahmen verschiedener biomechanischer Studien konnte nachgewiesen werden, dass die Partielle Laterale Korpektomie zu einer Verminderung der Wirbelsäulenstabilität führt. Deswegen wurde in der Literatur bisher davon abgeraten, multiple Partielle Laterale Korpektomien durchzuführen. Gelegentlich ist es aufgrund der Lähmung eines Patienten infolge einer Myelokompression durch mehrere Bandscheibenvorfälle jedoch notwendig, multiple Partielle Laterale Korpektomien anzuwenden. Ziele der Untersuchungen In dieser Studie sollten die biomechanischen Konsequenzen von einer und einer zusätzlichen zweiten Partiellen Lateralen Korpektomie auf ein kanines Lendenwirbelsäulensegment evaluiert werden, um Schlüsse hinsichtlich der Durchführbarkeit multipler Partieller Lateraler Korpektomien bei Hunden ziehen zu können. Tiere, Material und Methoden Im Rahmen dieser Kadaverstudie wurden 11 kanine Lendenwirbelsäulensegmente (bestehend jeweils aus dem ersten bis fünften Lendenwirbel) untersucht. Nach Entfernung der paraspinalen Muskulatur und Einbettung der Wirbelsäulensegmente an ihren kranialen und kaudalen Enden in eine Halterung aus Gießharz und Metallringen wurde mithilfe eines eigens entwickelten Wirbelsäulenprüfstandes die Range of Motion bei Extension und Flexion, links- und rechtslateraler Biegung sowie Torsion nach links und rechts unter Anlegung eines Drehmoments von 2 Nm in drei verschiedenen Testreihen getestet. Während einer ersten Testreihe wurden alle Wirbelsäulensegmente in nativem Zustand untersucht. Für eine zweite Testreihe wurde eine Partielle Laterale Korpektomie zwischen dem zweiten und dritten Lendenwirbel von rechts eingefügt. Vor der dritten Testreihe wurde eine zweite Partielle Laterale Korpektomie zwischen dem dritten und vierten Lendenwirbel von rechts eingefügt. Eine Testreihe bestand aus jeweils 10 Bewegungszyklen, von denen die ersten fünf Bewegungszyklen zur Präkonditionierung des Gewebes und die darauffolgenden fünf für die statistische Auswertung genutzt wurden. Die entstandenen Messwerte wurden aggregiert und aufbereitet. Die weitere statistische Auswertung erfolgte unter Durchführung des Friedman- und Wilcoxon-Vorzeichen-Rang-Tests. Ergebnisse Sowohl bei Extension und Flexion als auch bei links- und rechtslateraler Biegung konnte im Vergleich zu den nativen Wirbelsäulensegmenten nach der Durchführung einer Partiellen Lateralen Korpektomie eine signifikante Zunahme der Range of Motion um einen Mittelwert von 22,6 % (Standardabweichung (SD) 16,1 %), bzw. 9,2 % (SD 7,4 %) festgestellt werden. Auch der Zuwachs der Range of Motion nach einer weiteren Partiellen Lateralen Korpektomie war für diese beiden Bewegungsrichtungen signifikant und betrug einen Mittelwert von weiteren 7,8 % (SD 14 %) bei Extension und Flexion sowie weiteren 6,1 % (SD 6,2 %) bei links- und rechtslateraler Biegung. Die Range of Motion nahm über die drei Testreihen hinweg nicht linear zu; so resultierte die größere Zunahme der Range of Motion bei einem Großteil der Wirbelsäulensegmente aus der Durchführung der ersten Partiellen Lateralen Korpektomie. Diese Tendenz konnte jedoch nicht als signifikant identifiziert werden. Die Range of Motion bei Torsion nach links und rechts nahm über die drei Testreihen hinweg nicht signifikant zu. Schlussfolgerungen In der vorliegenden Studie konnte nachgewiesen werden, dass jede Durchführung einer Partiellen Lateralen Korpektomie an einem kaninen Lendenwirbelsäulensegment mit zwei Zwischenwirbelspalten zu einer signifikanten Zunahme der Range of Motion bei Extension und Flexion sowie links- und rechtslateraler Biegung führt. Die Zunahme der Range of Motion ist Zeichen einer Verminderung der Stabilität der Wirbelsäulensegmente. Die Reduktion der spinalen Stabilität nimmt jedoch nicht mit jedem Einbringen einer weiteren Partiellen Korpektomie und denselben Faktor zu, sondern die zweite Partielle Laterale Korpektomie scheint einen kleineren destabilisierenden Effekt auf die Lendenwirbelsäulensegmente zu haben als die erste. Aufgrund dessen und da ein positives klinisches Outcome nach der Durchführung multipler Partieller Lateraler Korpektomien in vivo bereits in mehreren Studien gezeigt werden konnte, kann die Durchführung multipler Partieller Lateraler Korpektomien dennoch empfohlen werden.:1. Einleitung 1 2. Literaturübersicht 2 2.1 Bandscheibenvorfälle in der Tiermedizin 2 2.2 Die Bandscheibe 3 2.2.1 Anulus fibrosus 3 2.2.2 Nucleus pulposus 4 2.2.3 Endplatten 4 2.3 Diskopathie 4 2.3.1 Ein Überblick 4 2.3.2 Hansen Typ I Diskopathie – Extrusion des Nucleus pulposus 5 2.3.3 Hansen Typ II Diskopathie – Protrusion des Anulus fibrosus 6 2.3.4 Akute, nicht kompressive Nucleus pulposus Extrusion 6 2.3.5 Akute, kompressive Hydrated Nucleus pulposus Extrusion 6 2.3.6 Schmorl Knoten 7 2.4 Operationsmethoden an der Brust- und Lendenwirbelsäule des Hundes 7 2.4.1 Hemilaminektomie 7 2.4.2 Mini-Hemilaminektomie und Pedikelektomie 8 2.4.3 Foraminotomie 8 2.4.4 Dorsale Laminektomie 8 2.4.5 Partielle Laterale Korpektomie 9 2.4.5.1 Operationstechnik und Slot-Morphometrie bei der Durchführung einer Partiellen Lateralen Korpektomie 9 2.4.5.2 Ziele und Risiken der Partiellen Lateralen Korpektomie 11 2.4.5.3 Prognostische Faktoren und Outcome nach der Durchführung einer Partiellen Lateralen Korpektomie 13 2.5 Biomechanik der Wirbelsäule nach chirurgischen Eingriffen 15 2.5.1 Ventral Slot 16 2.5.2 Hemilaminektomie 19 2.5.3 Mini-Hemilaminektomie und Pedikelektomie 21 2.5.4 Dorsale Laminektomie 22 2.5.5 Partielle Laterale Korpektomie 23 3. Tiere, Material und Methoden 27 3.1 Arbeitshypothese 27 3.2 Patientengut 27 3.3 Präparation der Lendenwirbelsäulen 28 3.4 Einbettung der präparierten Lendenwirbelsäulen 29 3.5 Biomechanische Messung 32 3.5.1 Der Wirbelsäulenprüfstand 32 3.5.2 Nicht destruktive Tests 33 3.5.2.1 Testreihe 1: Biomechanische Messungen an den nativen Wirbelsäulensegmenten (ohne gefräste Partielle Laterale Korpektomie) 34 3.5.2.1.1 Extension und Flexion 34 3.5.2.1.2 Links- und rechtslaterale Biegung 34 3.5.2.1.3 Torsion nach links und rechts 35 3.5.2.2 Testreihe 2: Biomechanische Messungen an den operierten Wirbelsäulensegmenten mit einer Partiellen Lateralen Korpektomie zwischen L2 und L3 von rechts 35 3.5.2.3 Testreihe 3: Biomechanische Messungen an den operierten Wirbelsäulensegmenten mit zwei Partiellen Lateralen Korpektomien zwischen L2 und L3 sowie L3 und L4 von rechts 36 3.5.3 Destruktive Tests - Versagenstests 37 3.6 Postoperative Computertomographie 37 3.7 Statistische Auswertung 37 4. Ergebnisse 38 4.1 Nicht destruktive Tests 38 4.1.1 Gesamt-Range of Motion 38 4.1.2 Gegenüberstellung der Teil-Ranges of Motion: Extension vs. Flexion, linkslaterale Biegung vs. rechtslaterale Biegung und Torsion nach links vs. Torsion nach rechts 47 4.2 Einfluss der biomechanischen Testung auf die Range of Motion der Wirbelsäulensegmente 51 4.3 Destruktive Tests - Versagenstest 52 5. Diskussion 53 5.1 Hauptaussagen 53 5.1.1 Nicht destruktive Tests 53 5.1.1.1 Gesamt-Range of Motion 53 5.1.1.2 Teil-Ranges of Motion 55 5.1.2 Destruktive Tests - Versagenstests 56 5.2 Biomechanik der kaninen Lendenwirbelsäule nach Partiellen Lateralen Korpektomien – Ein Studienvergleich 57 5.3 Limitationen der Studie 61 5.4 Spinale Instabilität 65 5.5 Klinische Relevanz der Studienergebnisse und Schlussfolgerungen 69 6. Zusammenfassung 71 7. Summary 73 8. Literaturverzeichnis 75 9. Abbildungsverzeichnis 90 10. Tabellenverzeichnis 93 11. Finanzielle Förderung und Veröffentlichung der Studienergebnisse 94 12. Danksagung 9

    Changing the course of comorbid eating disorders and depression: what is the role of public health interventions in targeting shared risk factors?

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    Public health has a productive history of improving global health due to its focus on reaching large populations using effective and scalable interventions. Yet, the marriage between evidence-based science and the implementation of community/public health interventions within mental illness remains underdeveloped. Research suggests that major depression is the most commonly cited comorbidity for eating disorders (EDs). Thus, identification of public health strategies that jointly impact depression and EDs, including shared risk factors, has the potential to significantly impact mental health suffering. The primary aim of this paper is to examine and discuss such public health approaches as well as explore cues taken from public health efforts to inform future directions in research and clinical practice. As a comprehensive review of all public health initiatives that address EDs and depression is beyond the scope of this paper, this paper reviews a series of programs/approaches that either are of large scale and/or have received empirical support. In particular, public health related interventions that aim to reduce variable risk factors associated with EDs and depression, as well as interventions that aim to reduce continuous measures of ED and depression symptoms are reviewed. To date, despite significant progress in modifying risk factors for EDs and depression, the field still lacks a public health study that has been appropriately designed and/or adequately powered to assess true ED/depression prevention effects. Further, although several programs show promise, many widely disseminated approaches lack empirical support, raising concerns about the potential for waste of limited resources. In summary, although the combination of prevention and public health based approaches appear to have merit when trying to move the needle on risk factors and symptoms associated with EDs and/or depression, further research is needed to investigate the reach and effectiveness of large scale dissemination efforts of such endeavors
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