354 research outputs found

    Stellenwert der MRT in der Diagnostik der pulmonalen Hypertonie

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    Es wurde die Rolle der Magnetresonanztomotgraphie in der Diagnostik der pulmonalen Hypertonie untersucht. Es wurden die Vorteile des Einsatzes neuer technischer Verfahren wie iPAT (integrated parallel acquisition techniques) fĂŒr die MRT bezĂŒglich der Differentialdiagnose zwischen primĂ€rer und chronisch-thromboembolischer pulmonaler Hypertonie geprĂŒft. Es konnte gezeigt werden, dass durch den Einsatz der neuen Verfahren die Akquisitionszeit bei gleichbleibender rĂ€umlicher sowie zeitlicher Auflösung verkĂŒrzt werden konnte und damit die Differentialdiagnose zwischen beiden KrankheitsentitĂ€ten durch die MRT möglich wird. In zwei experimentellen Studienteilen sollte ferner gezeigt werden, dass die MRT neben einer rein morphologischen Beurteilung des Lungengewebes darĂŒber hinaus auch eine funktionelle Untersuchung ermöglicht. Hierzu wurde versucht die pulmonale Perfusion zu quantifizieren und darĂŒberhinaus Sauerstoff als KM einzusetzten

    Metallorganisch-organische Hybridverbindungen aus einwertigen MĂŒnzmetallkationen, Pn-Ligandkomplexen und mehrzĂ€hnigen N-Donorliganden

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    Im Rahmen der vorliegenden Dissertation konnte nachgewiesen werden, dass Pn Ligandkomplexe als PrĂ€kursoren zum Aufbau poröser Koordinationsnetzwerke geeignet sind. Es galt aufzuklĂ€ren, ob bekannte dynamische Prozesse dimerer Verbindungen mit der Summenformel [M2{Cp2Mo2(CO)4P2}4][X]2 (M = Ag, Cu; X = Al{OC(CF3)3}4, BF4, PF6) in Lösung die zusĂ€tzliche Koordination eines rein organischen Liganden erlauben. Die VerknĂŒpfungspunkte in den entstehenden Produkten sind metallorganische Fragmente, deren Vernetzung mittels mehrzĂ€hniger Pyridin-basierter Liganden erfolgt. Die positiven Eigenschaften und das Anwendungspotential von metall-organischen GerĂŒstverbindungen (MOFs) sollten auf die neuartigen metallorganisch-organischen Hybridmaterialien ĂŒbertragen und erweitert werden. Die Umsetzung einwertiger MĂŒnzmetallsalze schwach oder wenig koordinierender Anionen mit dem metallorganischen Pn-Ligandkomplex [Cp2 Mo2(CO)4(”,ƞ2:2-P2)] und diversen multitopischen N-Donorliganden fĂŒhrt sowohl zur Bildung molekularer Verbindungen, als auch zu zahlreichen ein-, zwei- und dreidimensionalen Polymeren. Die Art des verwendeten Gegenanions und die zugrundeliegenden Reaktionsbedingungen haben dabei einen entscheidenden Einfluss auf die Produktbildung

    ANCA-Diagnostik in der klinischen Routine

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    Von August 2006 bis Juli 2016 wurden in einem Fachkrankenhaus fĂŒr Rheumatologie 24092 ANCA-IFT durchgefĂŒhrt. Hierbei ergaben sich 90% negative, 5% positive und 5% zweifelhafte Ergebnisse. Zur weiteren Untersuchung mittels korrelierender klinischer Daten wurden anhand der elektronischen Dokumentation weitere Parameter fĂŒr den Zeitraum Januar 2014 bis Juli 2016 die Anzahl der durchgefĂŒhrten ANCA-IFT ermittelt. In diesem Zeitraum wurden 8822 ANCA-IFT bei 6236 Patienten durchgefĂŒhrt. Hier ergaben sich 5% positive, 7% zweifelhafte und 88% negative Ergebnisse. Die 404 positiven Ergebnisse zeigten sich bei 278 Patienten. Davon gaben 77% der Patienten ihr EinverstĂ€ndnis zur retrospektiven Erfassung klinischer Daten aus den Krankenakten. Als Kontrollgruppe wurden jeweils 100 Patientendaten ab Juli 2016 mit negativer beziehungsweise positiver ANCA-IFT untersucht. Bei der Untersuchungsgruppe fanden sich bei insgesamt 28% der Patienten mit positivem ANCA-IFT-Ergebnisse eine AAV, davon konnten 10% erstmalig diagnostiziert werden. Bei der Patientengruppe mit zweifelhafter ANCA IFT fanden sich sechs FĂ€lle von bereits bekannter AAV, bei der Patientengruppe mit negativer ANCA-IFT konnte keine AAV nachgewiesen werden. Bei Patienten mit einem positivem ANCA-IFT-Ergebnis fallen öfter erhöhte EntzĂŒndungsparameter, ein erniedriger HĂ€moglobinwert, positive ANA-Titer, erhöhte Rheumafaktoren und AuffĂ€lligkeiten hinsichtlich der Urin-Diagnostik mit erhöhtem Eiweiß-Kreatinin-Quotienten auf. Zudem wurden diese Patienten bei zum Untersuchungszeitpunkt bekannten rheumatologisch-entzĂŒndlichen Erkrankungen öfter mit DMARDs behandelt. Hieraus lĂ€sst sich erkennen, dass die Anwesenheit von ANCA öfter mit einer hohen EntzĂŒndungsaktivitĂ€t einhergeht. In Anbetracht dieser Ergebnisse und der Ergebnisse anderer Studien erscheint ein Screening mittels ANCA-IFT fĂŒr alle Patienten, die sich in eine fachĂ€rztliche rheumatologische AbklĂ€rung begeben, ohne dass klinisch eine hohe Vortestwahrscheinlichkeit fĂŒr eine AAV besteht nicht sinnvoll. Unsere Ergebnisse deuten jedoch darauf hin, dass ein auffĂ€lliger Urinbefund bezĂŒglich Leukozyturie, Erythrozyturie oder Proteinurie ein sinnvolles Selektionskriterium darstellen könnten, welche Patienten in rheumatologischer AbklĂ€rung konsekutiv einer ANCA-Untersuchung unterzogen werden könnten. Zielsetzungen weiterfĂŒhrender Arbeiten könnten sich darauf beziehen, bei welchen klinischen und laborchemischen Konstellationen ANCA-Testungen sinnvoll sind, wodurch die EffektivitĂ€t dieser Untersuchungen gesteigert werden könnt

    Women in radiology: gender diversity is not a metric-it is a tool for excellence.

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    Women in Focus: Be Inspired was a unique programme held at the 2019 European Congress of Radiology that was structured to address a range of topics related to gender and healthcare, including leadership, mentoring and the generational progression of women in medicine. In most countries, women constitute substantially fewer than half of radiologists in academia or private practice despite frequently accounting for at least half of medical school enrolees. Furthermore, the proportion of women decreases at higher academic ranks and levels of leadership, a phenomenon which has been referred to as a "leaky pipeline". Gender diversity in the radiologic workplace, including in academic and leadership positions, is important for the present and future success of the field. It is a tool for excellence that helps to optimize patient care and research; moreover, it is essential to overcome the current shortage of radiologists. This article reviews the current state of gender diversity in academic and leadership positions in radiology internationally and explores a wide range of potential reasons for gender disparities, including the lack of role models and mentorship, unconscious bias and generational changes in attitudes about the desirability of leadership positions. Strategies for both individuals and institutions to proactively increase the representation of women in academic and leadership positions are suggested. KEY POINTS: ‱ Gender-diverse teams perform better. Thus, gender diversity throughout the radiologic workplace, including in leadership positions, is important for the current and future success of the field. ‱ Though women now make up roughly half of medical students, they remain underrepresented among radiology trainees, faculty and leaders. ‱ Factors leading to the gender gap in academia and leadership positions in Radiology include a lack of role models and mentors, unconscious biases, other societal barriers and generational changes

    Assessment of the kidneys: magnetic resonance angiography, perfusion and diffusion

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    Renal magnetic resonance (MR) imaging has undergone major improvements in the past several years. This review focuses on the technical basics and clinical applications of MR angiography (MRA) with the goal of enabling readers to acquire high-resolution, high quality renal artery MRA. The current role of contrast agents and their safe use in patients with renal impairment is discussed. In addition, an overview of promising techniques on the horizon for renal MR is provided. The clinical value and specific applications of renal MR are critically discussed

    In Search of Benchmarking for Mortality Following Multiple Trauma: A Swiss Trauma Center Experience

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    Background: The manifestations associated with non-survival after multiple trauma may vary importantly between countries and institutions. The aim of the present study was to assess the quality of performance by comparing actual mortality rates to the literature. Methods: The study involved evaluation of a prospective consecutive multiple trauma cohort (injury severity score, ISS>16) primarily admitted to a university hospital. Univariate and multivariate testing of routine parameters and scores, such as the Trauma and Injury Severity Score (TRISS), was used to determine their predictive powers for mortality. Results: The 30-day mortality of 22.8% (n=54) exactly matched predicted TRISS versions of Champion or the Major Trauma Outcome Study for our 237 multiple trauma patients (42.8±20.9years; ISS 29.5±11.5). Univariate analysis revealed significant differences between survivors and non-survivors when compared for age, ISS, Glasgow coma scale (GCS), pulse oximeter saturation (SapO2), hemoglobin, prothrombin time, and lactate. In multivariate analysis, age, ISS, and GCS (P<0.001 each) functioned as major independent prognostic parameters of both 24h and 30-day mortality. Various TRISS versions hardly differed in their precision (area under the curve [AUC] 0.83-0.84), but they did differ considerably in their level of requirement, with the TRISS using newer National Trauma Data Bank coefficients (NTDB-TRISS) offering the highest target benchmark (predicted mortality 13%, Z value -5.7) in the prediction of 30-day mortality. Conclusions: Because of the current lack of a single, internationally accepted scoring system for the prediction of mortality after multiple trauma, the comparison of outcomes between medical centers remains unreliable. To achieve effective quality control, a practical benchmarking model, such as the TRISS-NTDB, should be used worldwid

    Detection of local recurrence with 3-tesla MRI after radical prostatectomy: A useful method for radiation treatment planning?

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    Background/Aim: Salvage radiotherapy improves biochemical control in patients with recurrence of prostate cancer after prostatectomy. Radiotherapy target volumes of the prostatic fossa are based on empirical data and differ between different guidelines. Localization of recurrence with multiparametric magnetic resonance imaging (MRI) might be a feasible approach to localize recurrent lesions. Patients and Methods: Twenty-one patients with biochemical recurrence after radical prostatectomy were included (median prostate-specific antigen (PSA) =0.17 ng/ml). Multi-parametric MRI was performed using a 3-T MR system. Results: Lesions were detected in seven patients with a median PSA of 0.86 ng/ml (minimum= 0.31 ng/ml). Patients without detectable recurrence had a median PSA of 0.12 ng/ml. All patients with detectable lesions responded to radiotherapy. Eleven out of 14 patients without detectable recurrence also responded. Plasma flow in suspicious lesions was correlated with PSA level. Conclusion: Detection of recurrence at the prostatic fossa with our approach was possible in a minority of patients with a low PSA level. Clinical relevance of plasma flow in suspicious lesions should be further investigated

    Clinical outcome of hypofractionated breath-hold image-guided SABR of primary lung tumors and lung metastases

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    Background: Stereotactic Ablative RadioTherapy (SABR) of lung tumors/metastases has been shown to be an effective treatment modality with low toxicity. Outcome and toxicity were retrospectively evaluated in a unique single-institution cohort treated with intensity-modulated image-guided breath-hold SABR (igSABR) without external immobilization. The dose–response relationship is analyzed based on Biologically Equivalent Dose (BED). Patients and methods: 50 lesions in 43 patients with primary NSCLC (n = 27) or lung-metastases of various primaries (n = 16) were consecutively treated with igSABR with Active-Breathing-Coordinator (ABC¼) and repeat-breath-hold cone-beam-CT. After an initial dose-finding/-escalation period, 5x12 Gy for peripheral lesions and single doses of 5 Gy to varying dose levels for central lesions were applied. Overall-survival (OS), progression-free-survival (PFS), progression pattern, local control (LC) and toxicity were analyzed. Results: The median BED2 was 83 Gy. 12 lesions were treated with a BED2 of &lt;80 Gy, and 38 lesions with a BED2 of <80 Gy. Median follow-up was 15 months. Actuarial 1- and 2-year OS were 67% and 43%; respectively. Cause of death was non-disease-related in 27%. Actuarial 1- and 2-year PFS was 42% and 28%. Progression site was predominantly distant. Actuarial 1- and 2 year LC was 90% and 85%. LC showed a trend for a correlation to BED2 (p = 0.1167). Pneumonitis requiring conservative treatment occurred in 23%. Conclusion: Intensity-modulated breath-hold igSABR results in high LC-rates and low toxicity in this unfavorable patient cohort with inoperable lung tumors or metastases. A BED2 of <80 Gy was associated with reduced local control

    Discrete and polymeric organometallic‐organic hybrid materials based on the diphosphorus complex [Cp₂Mo₂(CO)₄(ηÂČ‐P₂)], Cu salts, and 2,2â€Č‐bipyrimidine

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    The reaction of the diphosphorus complex [Cp2Mo2(CO)(4)((2)-P-2)] (1), with the Cu-I salts [Cu(CH3CN)(4)][BF4] or [Cu(CH3CN)(4)][PF6], and a mixture of [Cu(CH3CN)(4)][BF4] and CuCl in the presence of 2,2-bipyrimidine (2) is studied. Depending on the Cu-I salts used and the layering solvent involved in the crystallisation, a variety of novel coordination compounds are accessible in moderate to excellent yields (26-80%): the novel dicationic molecular organometallic-organic hybrid complexes [{Cp2Mo2(CO)(4)(mu(3),(1:2:2)-P-2)}(4)(mu(2),(1:1:1:1)-C8H6N4)Cu-2][BF4](2) (3) and [{Cp2Mo2(CO)(4)(mu(3),(1:2:2)-P-2)}(2){Cp2Mo2(CO)(4)(mu(3),(2:2:2)-P-2)}(2)(mu(2),(1:1:1:1)-C8H6N4)Cu-2][PF6](2) (4), the unique neutral 1D organometallic-organic hybrid polymer [{Cp2Mo2(CO)(4)(mu(4),(1:1:2:2)-P-2)}(2)(mu(2),(1:1:1:1)-C8N6N4)(CuCl)(2)](n) (5) and the unprecedented 2D organometallic-organic hybrid polymer [{Cp2Mo2(CO)(4)(mu(4),(1:1:2:2)-P-2)}(mu(2),(1:1:1:1)-C8H6N4){Cu-2(mu-Cl)}](2)[BF4](2n) (6)
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