4 research outputs found

    Automated substance testing for lab-on-chip devices : From 23rd European Society for Animal Cell Technology (ESACT) Meeting: Better Cells for Better Health Lille, France. 23-26 June 2013

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    First published by BioMed Central: Kloke, Lutz ; Schimek, Katharina ; Brincker, Sven ; Lorenz, Alexandra ; Jänicke, Annika ; Drewell, Christopher ; Hoffmann, Silke ; Busek, Mathias ; Sonntag, Frank ; Danz, Norbert ; Polk, Christoph ; Schmieder, Florian ; Borchanikov, Alexey ; Artyushenko, Viacheslav ; Baudisch, Frank ; Bürger, Mario ; Horland, Reyk ; Lauster, Roland ; Marx, Uwe : Automated substance testing for lab-on-chip devices : From 23rd European Society for Animal Cell Technology (ESACT) Meeting: Better Cells for Better Health Lille, France. 23-26 June 2013. - In: BMC Proceedings. - ISSN 1753-6561 (online). - 7 (2013), suppl. 6, P28. - doi:10.1186/1753-6561-7-S6-P28

    Regulation der MYC Aktivität durch das Ubiquitin-Proteasom-System

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    The oncogenic MYC protein is a transcriptional regulator of multiple cellular processes and is aberrantly activated in a wide range of human cancers. MYC is an unstable protein rapidly degraded by the ubiquitin-proteasome system. Ubiquitination can both positively and negatively affect MYC function, but its direct contribution to MYC-mediated transactivation remained unresolved. To investigate how ubiquitination regulates MYC activity, a non-ubiquitinatable MYC mutant was characterized, in which all lysines are replaced by arginines (K-less MYC). The absence of ubiquitin-acceptor sites in K-less MYC resulted in a more stable protein, but did not affect cellular localization, chromatin-association or the ability to interact with known MYC interaction partners. Unlike the wild type protein, K-less MYC was unable to promote proliferation in immortalized mammary epithelial cells. RNA- and ChIP-Sequencing analyses revealed that, although K-less MYC was present at MYC-regulated promoters, it was a weaker transcriptional regulator. The use of K-less MYC, a proteasomal inhibitor and reconstitution of individual lysine residues showed that proteasomal turnover of MYC is required for MYC target gene induction. ChIP-Sequencing of RNA polymerase II (RNAPII) revealed that MYC ubiquitination is dispensable for RNAPII recruitment and transcriptional initiation but is specifically required to promote transcriptional elongation. Turnover of MYC is required to stimulate histone acetylation at MYC-regulated promoters, which depends on a highly conserved region in MYC (MYC box II), thereby enabling the recruitment of BRD4 and P-TEFb and the release of elongating RNAPII from target promoters. Inhibition of MYC turnover enabled the identification of an intermediate in MYC-mediated transactivation, the association of MYC with the PAF complex, a positive elongation factor, suggesting that MYC acts as an assembly factor transferring elongation factors onto RNAPII. The interaction between MYC and the PAF complex occurs via a second highly conserved region in MYC’s amino terminus, MYC box I. Collectively, the data of this work show that turnover of MYC coordinates histone acetylation with recruitment and transfer of elongation factors on RNAPII involving the cooperation of MYC box I and MYC box II.Der Transkriptionsfaktor MYC ist an der Regulation einer Vielzahl biologischer Prozesse beteiligt ist und spielt bei der Tumorentstehung und des Tumorwachstum eine entscheidende Rolle. MYC ist ein kurzlebiges Protein, das durch das Ubiquitin-Proteasom-System abgebaut wird. Die Ubiquitinierung von MYC hat auch einen stimulierenden Einfluss auf dessen transkriptionelle Aktivität. Dabei blieb jedoch der Mechanismus, der dieser Beobachtung zugrunde liegt, bislang ungeklärt. Um den direkten Einfluss von Ubiquitinierung auf die Aktivität von MYC zu untersuchen, wurde in der vorliegenden Arbeit eine MYC Mutante analysiert, in der alle Lysine zu Argininen mutiert wurden (K-less MYC). Die Mutation der Ubiquitin-Verknüpfungsstellen resultierte in einem stabileren Protein, hatte jedoch keinen Einfluss auf die zelluläre Lokalisation oder Assoziation mit bekannten Interaktionspartnern. Im Vergleich zu Wildtyp (WT) MYC war K-less MYC jedoch in der Vermittlung MYC-induzierter biologischer Phänotypen stark beeinträchtigt. Mittels RNA- und ChIP-Sequenzierungen konnte gezeigt werden, dass K-less MYC zwar an MYC-regulierte Promotoren bindet, in der transkriptionellen Aktivität aber stark beeinträchtigt ist und diese Zielgene nicht aktivieren kann. Dabei war K-less MYC noch in der Lage, RNA Polymerase II (RNAPII) zu den Zielpromotoren zu rekrutieren und die Transkription dort zu initiieren, jedoch war der Übergang zur Elongation blockiert. Die Verwendung eines Proteasom-Inhibitors sowie die Rekonstitution einzelner Lysine in K-less MYC zeigten, dass der proteasomale Abbau von MYC für die Aktivierung von Zielgenen benötigt wird. Der proteasomale Abbau ist für die Histon-Acetylierung von Bedeutung, die von einer hoch konservieren Region in MYC, der MYC Box II, abhängt. Durch die WT MYC-vermittelte Induktion der Histon-Acetylierung können folglich die Proteine BRD4 und P-TEFb an die Promotoren rekrutiert werden. Diese Proteine spielen bei dem Übergang der initiierenden RNAPII zur elongierenden RNAPII eine essentielle Rolle. Darüber hinaus ermöglichte die Inhibition des MYC Abbaus die Identifizierung eines Zwischenschritts der MYC-abhängigen Transaktivierung: die Assoziation von MYC mit dem positiven Elongationskomplex, dem PAF-Komplex. Dieser wird über eine zweite hochkonservierte Region in MYC, der MYC Box I, rekrutiert. Somit kann angenommen werden, dass MYC als eine Verbindungsstelle fungiert, die positive Elongationsfaktoren auf die RNAPII transferiert. Zusammenfassend resultieren die Daten dieser Arbeit in einem Model, nach dem der proteasomale Abbau von MYC die Histon-Acetylierung mit der Rekrutierung und dem Transfer von Elongationsfaktoren auf die RNAPII koordiniert, was der Kooperation von MYC Box I und MYC Box II bedarf

    Impact of immune checkpoint inhibitors on the management of locally advanced or metastatic non-small cell lung cancer in real-life practice in patients initiating treatment between 2015 and 2018 in France and Germany

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    International audienceObjectives: To describe the impact of immune checkpoint inhibitors (ICIs) on treatment patterns and survival outcomes in patients with locally advanced or metastatic non-small cell lung cancer (aNSCLC) in France and Germany. Materials and Methods: Patients with aNSCLC without known ALK or EGFR mutations receiving first-line (1L) therapy were included from (i) the retrospective Epidemiological-Strategy and Medical Economics Advanced and Metastatic Lung Cancer cohort (ESME-AMLC, France; 2015–2018) and (ii) the prospective Clinical Research platform Into molecular testing, treatment and outcome of non-Small cell lung carcinoma Patients platform (CRISP, Germany; 2016–2018). Analyses were stratified according to histology. Survival outcomes were estimated using Kaplan–Meier methodology and stratified by year of 1L therapy. Data sources were analysed separately. Results: In ESME-AMLC and CRISP, 8,046 and 2,359 patients were included in the study, respectively. In both countries, approximately 20 % of all patients received pembrolizumab monotherapy as 1L treatment in 2018. In ESME-AMLC, the proportion receiving an ICI over the course of treatment (any line) increased from 42.2 % (2015) to 56.1 % (2018) in patients with squamous histology, and 28.9 % to 51.9 % with non-squamous/other; in CRISP, it increased from 50.6 % (2016) to 65.2 % (2018) with squamous histology, and 40.8 % to 62.7 % with non-squamous/other. Two-year overall survival from 1L initiation was 36.8 % and 25.6 % in the squamous cohorts and 36.5 % and 30.8 % in the non-squamous/other cohorts in ESME-AMLC and CRISP, respectively. No significant change in overall survival was observed over time; however, the follow-up time available was limited in the later years of the analysis. Conclusion: The results of this joint research from two large clinical databases in France and Germany demonstrate the growing use of ICIs in the management of aNSCLC. Future analyses will allow for the evaluation of the impact of ICIs on long-term survival of patients with aNSCLC
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