28 research outputs found

    Eine effiziente Inflationsmethode zur Segmentierung von medizinischen 3D Bildern

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    The diagnosis of certain spine pathologies, such as scoliosis, spondylolisthesis and vertebral fractures, are part of the daily clinical routine. Very frequently, MRI data are used to diagnose these kinds of pathologies in order to avoid exposing patients to harmful radiation, like X-ray. Developing a segmentation system for an array of vertebrae is complex, so the method was first tested on brain tumors of types glioblastoma multiforme and pituitary adenoma. A small triangular surface mesh at the approximate center of the tumor is inflated towards the boundary using balloon force, keeping it approximately star-shaped. The boundary is implicitly binarized by the inflation rules, based on the minimum and maximum intensity from the initialization step. After the segmentation is finished, the tumor volume is calculated. The spine segmentation system uses a bottom-up approach for detecting vertebral bodies based on just one manual initialization. A subdivision surface hierarchy is introduced as an efficient global-to-local smoothness constraint, which can be thought of as an internal force. Together with intensities, low-high (LH) values were initially used to ease boundary finding, but the boundary estimation evolved into a multi-feature combiner. The final system utilizes a Viola-Jones detector to determine centers and approximate sizes of vertebral bodies. This gives the user a chance to manually correct detections, enables parallel feature calculation and segmentation, and is a basis for reliable diagnosis established at the end. The system was evaluated on 26 lumbar datasets containing 234 reference vertebrae. Vertebra detection has 7.1% false negatives and 1.3% false positives. The average Dice coefficient to manual reference is 79.3% and mean distance error is 1.77 mm. No severe case of the three addressed illnesses was missed, and false alarms occurred rarely – 0% for scoliosis, 3.9% for spondylolisthesis and 2.6% for vertebral fractures. The main advantages of this system are high speed, robust handling of a large variety of routine clinical images, and simple and minimal user interaction.Die Diagnose von bestimmten WirbelsĂ€ulenerkrankungen, wie z.B. Skoliose, Spondylolisthesis oder WirbelbrĂŒche, sind Teil des Klinikalltags. HĂ€ufig werden zur Diagnose dieser Art von Erkrankungen MRT-Daten benutzt, um zu vermeiden, dass Patienten schĂ€dlicher Strahlung, wie z.B. Röntgenstrahlung, ausgesetzt werden. Die Entwicklung eines Segmentierungssystems fĂŒr eine Reihe von Wirbeln ist komplex. Deshalb wurde die Methode zuerst fĂŒr zwei Typen von Gehirntumoren, Glioblastoma multiforme und Hypophysenadenom, getestet. Ein kleines Dreiecksnetz wird am ungefĂ€hren Zentrum des Tumors durch Ballon-Forces expandiert, wobei seine Struktur nĂ€herungsweise sternförmig gehalten wird. Der Datensatz wird durch diese KrĂ€fte basierend auf den Minimum- und MaximumintensitĂ€ten beim Initialisierungsschritt implizit in ein inneres und ein Ă€ußeres Segment unterteilt. Nachdem die Segmentierung abgeschlossen ist, wird das Volumen des Tumors berechnet. Das Segmentierungssystem fĂŒr die WirbelsĂ€ule benutzt einen „Bottumup“- Ansatz zur Erkennung der Wirbel, der auf nur einer manuellen Initialisierung basiert. Als effiziente global-zu-lokal GlĂ€ttungsbedingung wurde eine OberflĂ€chenunterteilungshierarchie eingefĂŒhrt, die man sich als interne Kraft vorstellen kann. Zu Beginn wurden IntensitĂ€tswerte zusammen mit „low-high“-Werten verwendet um die Ermittlung von Kanten zu erleichtern. Aber der KantenschĂ€tzer entwickelte sich hin zu einem Multimerkmalsansatz. Das endgĂŒltige System benutzt einen Viola-Jones-Detektor um das Zentrum und die ungefĂ€hre GrĂ¶ĂŸe von Wirbeln zu bestimmen. Dieser Ansatz gibt dem Nutzer die Möglichkeit die Erkennung manuell zu korrigieren und ermöglicht eine parallele Berechnung der Merkmale und Segmentierung und stellt eine Basis fĂŒr eine zuverlĂ€ssige Diagnose dar. Das System wurde an 26 lumbalen DatensĂ€tzen evaluiert, welche 234 Referenzwirbel beinhalteten. Die Wirbelerkennung hat 7.1% „false positives“ und 1.3% „false negatives“. Der durchschnittliche Dice-Koeffizient im Vergleich zur Handsegmentierung ist 79.3% und der mittlere Abstandsfehler betrĂ€gt 1.77mm. Alle schlimmere FĂ€lle der drei Erkrankungen wurde korrekt erkannt und Fehlalarme traten selten auf – 0% bei Skoliose, 3.9% bei Spondylolisthesis und 2.6% bei Wirbelfrakturen. Die Hauptvorteile dieses Systems sind die hohe Geschwindigkeit, die robuste Handhabung von alltĂ€glichen klinischen Aufnahmen und die einfache als auch minimale Benutzerinteraktion

    Calibration Software for Quantitative PET/CT Imaging Using Pocket Phantoms

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    Multicenter clinical trials that use positron emission tomography (PET) imaging frequently rely on stable bias in imaging biomarkers to assess drug effectiveness. Many well-documented factors cause variability in PET intensity values. Two of the largest scanner-dependent errors are scanner calibration and reconstructed image resolution variations. For clinical trials, an increase in measurement error significantly increases the number of patient scans needed. We aim to provide a robust quality assurance system using portable PET/computed tomography “pocket” phantoms and automated image analysis algorithms with the goal of reducing PET measurement variability. A set of the “pocket” phantoms was scanned with patients, affixed to the underside of a patient bed. Our software analyzed the obtained images and estimated the image parameters. The analysis consisted of 2 steps, automated phantom detection and estimation of PET image resolution and global bias. Performance of the algorithm was tested under variations in image bias, resolution, noise, and errors in the expected sphere size. A web-based application was implemented to deploy the image analysis pipeline in a cloud-based infrastructure to support multicenter data acquisition, under Software-as-a-Service (SaaS) model. The automated detection algorithm localized the phantom reliably. Simulation results showed stable behavior when image properties and input parameters were varied. The PET “pocket” phantom has the potential to reduce and/or check for standardized uptake value measurement errors

    InsightSoftwareConsortium/ITKElastix: ITKElastix 0.19.1

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    <h2>What's Changed</h2> <ul> <li>DOC: Various README updates by @thewtex in https://github.com/InsightSoftwareConsortium/ITKElastix/pull/250</li> <li>Bump postcss from 8.4.28 to 8.4.31 in /wasm/typescript by @dependabot in https://github.com/InsightSoftwareConsortium/ITKElastix/pull/254</li> <li>ENH: Bump for ITK v5.4rc02 by @tbirdso in https://github.com/InsightSoftwareConsortium/ITKElastix/pull/260</li> </ul> <p><strong>Full Changelog</strong>: https://github.com/InsightSoftwareConsortium/ITKElastix/compare/v0.19.0...v0.19.1</p&gt
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