167 research outputs found

    Učinci odbića na fagocitnu aktivnost polimorfonuklearnih stanica, limfocitnu proliferaciju i koncentraciju serumskih IgA u ždrebadi

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    Eighty-four foals (46 females; 38 males) of different breeds (Thoroughbreds, Standardbred, German Warmbloods), aged 5-6 months, were used in this study to evaluate the effects of weaning and other influencing factors like gender, breed and serum cortisol content on polymorphonuclear cells (PMNC) phagocytic activity, mitogeninduced lymphocyte proliferation and serum IgA-concentration. PMN phagocytic activity was measured by the luminal-dependent chemiluminescence, lymphocyte proliferation rate by MTT-test and serum IgA-level by radial immunodiffusion. PMNC phagocytic activity ranged between 4500-6000 cpm/μL in weanling foals. Despite a slight increase in the beginning, PMNC phagocytic activity clearly declined (P<0.01) the next day to weaning and thereafter, rose again. Lymphocyte proliferation showed a marked rise after first day of the study and then remained unaltered until the end of study except for a minor depression following weaning. Weaning induced a slight but not significant rise in serum IgA-concentrations. Among other variables, breed had a major influence on PMNC phagocytic activity and serum IgA-concentration. This may be a real influence of breed or one of stud farm/management. Interestingly, serum cortisol content did not show a correlation with any of the parameters studied. It is conceivable that weaning has a suppressive effect on the phagocytic activity of PMNC.Istraživanje je bilo provedeno na 84 ždrebeta (ženskih 46 i muških 38) različitih pasmina (punokrvnjak, standardna pasmina, njemački toplokrvnjak) u dobi od pet do šest mjeseci radi procjene učinka odbića i drugih čimbenika kao što su spol, pasmina i sadržaj serumskoga kortizola na fagocitnu aktivnost polimorfonuklearnih stanica (PMNS), proliferaciju limfocita potaknutu mitogenima te na serumsku koncentraciju IgA. PMN fagocitna aktivnost bila je mjerena kemoluminescencijom, stupanj limfocitne proliferacije MTT-testom, a razina IgA radijalnom imunodifuzijom. Aktivnost PMNS kretala se od 4500 do 6000 cpm/μL u odbite ždrebadi. Usprkos blagom povećanju na početku, fagocitna aktivnost PMNS znatno se smanjila (P<0,01) sljedećeg dana po odbiću, a zatim se ponovo povećala. Limfocitna proliferacija znatno se pojačala nakon prvoga dana, a potom je ostala nepromijenjena do kraja istraživanja, s iznimkom neznatnoga smanjenja odmah po odbiću. Odbiće je potaklo blago, ali ne i značajno povećanje koncentracije serumskih IgA. Od drugih promatranih pokazatelja, pasmina je imala veliki utjecaj na fagocitnu aktivnost PMNS i koncentraciju IgA. To može biti stvarni učinak pasmine ili pak rezultat načina upravljanja ergelom. Zanimljivo je da sadržaj serumskog kortizola nije bio u korelaciji s bilo kojim drugim istraživanim pokazateljem. Odbiće je imalo supresijski učinak na aktivnost PMNS

    ImeRa: Integrated Mobile Health Research Platform

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    Ziel ist die Bereitstellung einer digitalen Forschungsplattform für forschungs- und patientenbezogene Daten, die über mobile Endgeräte erhoben, bereitgestellt und abgefragt werden. Die Plattform wird zur Zeit als Infrastrukturmaßnahme eingerichtet, um das Handling von Forschungsdaten zu erleichtern und als Durchführungsbasis einer disziplinen- und lokationsübergreifend verfügbaren IT-Lösung für kollaborative Forschungsvorhaben (u.a. klinische Studien) zu dienen. Ziel ist weiterhin, die medizinische Forschung durch die Vernetzung von Daten, im Wesentlichen durch die Etablierung von Schnittstellen zu bestehenden Forschungsdatenbanken (wie das in Tübingen etablierte und deutschlandweit vernetzte CentraXX, aber auch andere) voranzubringen. Wichtige Anwendungsfelder sind z.B. das forschungsbezogene Patientenmonitoring (Remote-Messungen von Vitalparametern), Studienrekrutierungen und Studiendokumentationen, aber auch Forschungsvorhaben zur Verbesserung der Therapie und Nachsorge von Patienten mit psychiatrischen, neurovaskulären, endokrinologischen und onkologischen Erkrankungen durch effizientere Outcome-Messungen (Patientenbefragungen über Mobile Devices). Durch die Entwicklung der geplanten IT-Infrastruktur sowie der IT-Anwendungen wird es nicht nur Forschern und Medizinern, sondern z.B. auch Patienten einer klinischen Studie möglich sein, effizienter mittels mobiler Endgeräte mit forschungsbezogenen Datenbanken zu kommunizieren. Die damit verbesserte Informationsverarbeitung unterstützt zudem durch einen höheren Datenumfang und Datendichte sowie eine verbesserte Datenqualität die Entwicklung entsprechender Studien. Als Pilotprojekt wird zur Zeit im Rahmen eines Prototypings eine erste mobile Anwendung in die Plattform eingebunden, die als Machbarkeits- und Usability-Studie die Translation der Projektergebnisse in die praxisnahe Anwendung zeigen soll. Parallel zu den Entwicklungsarbeiten werden Prozess- und Standardisierungsmethoden entwickelt und als Leitlinien ausgearbeitet. Damit soll gewährleistet werden, dass die erzielten Lösungsansätze übertragbar und erweiterbar und somit für Folgeprojekte anwendbar sind

    Prozeßbegleitendes lautes Denken im Museum: Methodenbericht und Ergebnisdokumentation

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    Bei dem Forschungsprojekt, auf das sich diese Datendokumentation bezieht, geht es um die Erfassung des Rezeptionsverhaltens im Museum. Dazu wurden Probanden gebeten, während des Besuchs der ersten sieben Räume im Museum Veste Oberhaus in Passau die Gedanken zu verbalisieren, die ihnen beim Betrachten der Objekte durch den Kopf gingen. Die Verbaltranskripte der Tonaufnahmen zum Lauten Denken sind hier abgedruckt und stehen der Forschung zur Verfügung zusammen mit den Fotografien der Museumsobjekte aus diesen Räumen.The data documentation is result of a research project which deals with reception behaviour of museum visitors. Following the think-aloud method, all test persons had to verbalise their thoughts while visiting the first seven rooms of the Museum Veste Oberhaus in Passau and while thinking about the exposition objects. All transcripts of audio recording are published, here, together with the photos of all objects presented in these rooms

    Studie im Auftrag des Staatssekretariats für Wirtschaft SECO & der Direktion für Entwicklung und Zusammenarbeit DEZA

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    Veraltete Auflage. Aktualisierte, korrigierte Auflage unter: https://digitalcollection.zhaw.ch/handle/11475/676

    <IMeRa> - Patienten-Apps sammeln Daten für die klinische Forschung. Integrated Mobile Health Research Platform

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    Das Projekt Integrated Mobile Health Research Platform (kurz IMeRa) ist ein vom Ministerium für Wissenschaft, Forschung und Kunst, Baden-Württemberg im Rahmen des Förderprogramms eScience gefördertes Vorhaben zur Unterstützung medizinischer Forschung mit mobilen Geräten. Projektziel ist die Bereitstellung einer digitalen Forschungsplattform für forschungs- und patientenbezogene Daten, die z.B. über Smartphones, Tablets, aber auch mit Aktivitätssensoren datenschutzkonform erhoben, weiterverarbeitet und mit anderen klinischen Daten zusammengeführt werden. Wichtige Anwendungsfelder sind z.B. das forschungsbezogene Patientenmonitoring (Remote-Messungen von Vitalparametern und Datenübermittlung an das Klinikum), Studienrekrutierungen und Studiendokumentationen, aber auch Forschungsvorhaben zur Verbesserung der Nachsorge von Patienten z.B. mit kinder- und jugendpsychiatrischen, onkologischen oder seltenen Erkrankungen des Kindesalters durch effizientere Outcome-Messungen (Patientenbefragungen über Mobile Devices). Eine Plattform für eine mobile Forschungs-IT ist die Voraussetzung, dass solche Fragestellungen mit angemessenem Aufwand und Zeitbedarf und vor allem datenschutzgerecht umsetzbar sind. Die damit verbesserte Informationsverarbeitung unterstützt zudem durch einen höheren Datenumfang und Datendichte sowie eine verbesserte Datenqualität die Entwicklung entsprechender Studien. Durch die Einbindung von Vitalparametern aus Aktivitätssensoren erweitert sich zudem auch das Datenspektrum. Die Plattform unterstützt in hohem Maße die kollaborative Forschung, da eine Datenquelle für die multiple Nutzung einmal erhobener Informationen ohne Ortsbindung (und damit auch für externe, kooperierende Forscher/Forschergruppen an anderen Kliniken) durch den Einsatz mobiler Endgeräte ermöglicht wird. Die Plattform lässt sich zudem interoperabel in weitere, zukünftige nationale und internationale Netzwerke einbinden. Schnittstellen zu standortübergreifend nutzbaren Forschungsdatenbanken wie z.B. CentraXX, aber auch für das im Entstehen begriffene BMBF-geförderte Datenintegrationszentrum DIFUTURE sind weitgehend fertiggestellt. Die Vielgestaltigkeit schon entstandener und noch geplanter mobiler Anwendungsbereiche erfordert einen maximal anpassbaren und damit modularen Aufbau der beantragten Plattform, der durch entsprechend ausgestaltete eigene Softwareentwicklung erzielt wird. Damit ist gewährleistet, dass die erzielten Lösungsansätze übertragbar und erweiterbar und somit für Folgeprojekte anwendbar sind. Als Pilotprojekte wurden bereits verschiedene mobile Anwendungen eingebunden (z.B. für Zwangserkrankungen bei Kindern, Patient Reported Outcome in der Strahlen- und Chemotherapie), die als Machbarkeits-Studie die Translation der Projektergebnisse in die praxisnahe Anwendung zeigen. Auch ist mit dem Universitätsklinikum Ulm der erste externe Partner beim IMeRa aktiv beteiligt

    Vγ9Vδ2 T Cells: Can We Re-Purpose a Potent Anti-Infection Mechanism for Cancer Therapy?

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    Cancer therapies based on in vivo stimulation, or on adoptive T cell transfer of Vγ9Vδ2 T cells, have been tested in the past decades but have failed to provide consistent clinical efficacy. New, promising concepts such as γδ Chimeric Antigen Receptor (CAR) -T cells and γδ T-cell engagers are currently under preclinical evaluation. Since the impact of factors, such as the relatively low abundance of γδ T cells within tumor tissue is still under investigation, it remains to be shown whether these effector T cells can provide significant efficacy against solid tumors. Here, we highlight key learnings from the natural role of Vγ9Vδ2 T cells in the elimination of host cells bearing intracellular bacterial agents and we translate these into the setting of tumor therapy. We discuss the availability and relevance of preclinical models as well as currently available tools and knowledge from a drug development perspective. Finally, we compare advantages and disadvantages of existing therapeutic concepts and propose a role for Vγ9Vδ2 T cells in immune-oncology next to Cluster of Differentiation (CD) 3 activating therapies

    The influence of bicuspid aortic valves on the dynamic pressure distribution in the ascending aorta: a porcine ex vivo model †

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    OBJECTIVES The aim of the study was to simulate the effect of different bicuspid aortic valve configurations on the dynamic pressure distribution in the ascending aorta. METHODS Aortic specimens were harvested from adult domestic pigs. In Group 1, bicuspidalization was created by a running suture between the left and the right coronary leaflets (n = 6) and in Group 2 by a running suture between the left and the non-coronary leaflets (n = 6). Eleven tricuspid specimens served as controls. Two intraluminal pressure catheters were positioned at the concavity and the convexity of the ascending aorta. The specimens were connected to a mock circulation (heart rate: 60 bpm, target pressure: 95 mmHg). A comparison of the different conditions was also done in a numerical simulation. RESULTS At a distal mean aortic pressure of 94 ± 10 mmHg, a mean flow rate of 5.2 ± 0.3 l/min was achieved. The difference of maximal dynamic pressure values (which occurred in systole) between locations at the convexity and the concavity was 7.8 ± 2.9 mmHg for the bicuspid and 1.0 ± 0.9 mmHg for the tricuspid specimens (P < 0.001). The numerical simulation revealed an even higher pressure difference between convexity and concavity for bicuspid formation. CONCLUSIONS In this hydrodynamic mock circulation model, we were able to demonstrate that bicuspid aortic valves are associated with significant pressure differences in different locations within the ascending aorta compared with tricuspid aortic valves. These altered pressure distributions and flow patterns may further add to the understanding of aneurismal development in patients with bicuspid aortic valves and might serve to anticipate adverse aortic events due to a better knowledge of the underlying mechanism

    Computer-assisted intraoperative 3D-navigation for liver surgery: a prospective randomized-controlled pilot study.

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    BACKGROUND Liver surgery is the standard of care for primary and many secondary liver tumors. Due to variability and complexity in liver anatomy preoperative imaging is necessary to determine resectability and for planning the surgical strategy. In the last few years, computer-assisted resection planning has been introduced in liver surgery. Aim of this trial was the evaluation of computer-assisted three-dimensional (3D)-navigation for liver surgery. METHODS This study was a prospective randomized-controlled pilot trial and patients were randomized in navigated or non-navigated group. Primary end point was the quotient of intraoperative resected volume and planned resection volume. Secondary end points included operation time, resection margin and postoperative complications. 3D reconstructions were performed with MeVis Distant Services (MeVis AG, Bremen, Germany). The navigation system CAS-One Liver (CAScination AG, Bern, Switzerland) was used for intraoperative computer-assisted 3D-navigation. RESULTS The data of 16 patients with 20 liver tumors were used in this analysis. Of these, 8 liver tumors were resected with the utilization of intraoperative navigation. Two postoperative complications were classified grade IIIa or higher. There was no difference in duration of operation (189 vs. 180 min, P=0.970), rate of postoperative complications (n=1 vs. n=1, P=0.696) and length of hospital stay (9 vs. 7 days, P=0.368) between the two groups. Minimal resection margin (0.15 vs. 0.40 cm, P=0.384) and quotient of planned to intraoperative resection volume (0.94 vs. 1.11, P=0.305) were also similar. CONCLUSIONS Intraoperative navigation is a technology that can be safely used during liver resection. Surgical accuracy is not yet superior to the current standard of intraoperative orientation. Further technological advances with suitable deformation algorithms and augmented reality systems will enable a further improvement of the technical feasibility

    Assessment of the range of the HIV-1 infectivity enhancing effect of individual human semen specimen and the range of inhibition by EGCG

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    Recently, it has been shown that human ejaculate enhances human immunodeficiency virus 1 (HIV-1) infectivity. Enhancement of infectivity is conceived to be mediated by amyloid filaments from peptides that are proteolytically released from prostatic acid phosphatase (PAP), termed Semen-derived Enhancer of Virus Infection (SEVI). The aim of this study was to test the range of HIV-1 infectivity enhancing properties of a large number of individual semen samples (n = 47) in a TZM-bl reporter cell HIV infection system. We find that semen overall increased infectivity to 156% of the control experiment without semen, albeit with great inter- and intraindividual variability (range -53%-363%). Using transmission electron microscopy, we provide evidence for SEVI fibrils in fresh human semen for the first time. Moreover, we confirm that the infectivity enhancing property can be inhibited by the major green tea ingredient epigallocatechin-3-gallate (EGCG) at non-toxic concentrations. The median inhibition of infection by treatment with 0.4 mM EGCG was 70.6% (p < 0.0001) in our cohort. Yet, there were substantial variations of inhibition and in a minority of samples, infectivity enhancement was not inhibited by EGCG treatment at all. Thus, topical application of EGCG may be a feasible additional measure to prevent the sexual transmission of HIV. However, the reasons for the variability in the efficacy of the abrogation of semen-mediated enhancement of HIV-1 infectivity and EGCG efficacy have to be elucidated before therapeutic trials can be conducted
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