7 research outputs found

    First outline and baseline data of a randomized, controlled multicenter trial to evaluate the health economic impact of home telemonitoring in chronic heart failure — CardioBBEAT

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    Background: Evidence that home telemonitoring for patients with chronic heart failure (CHF) offers clinical benefit over usual care is controversial as is evidence of a health economic advantage. Methods: Between January 2010 and June 2013, patients with a confirmed diagnosis of CHF were enrolled and randomly assigned to 2 study groups comprising usual care with and without an interactive bi-directional remote monitoring system (Motiva®^{®}). The primary endpoint in CardioBBEAT is the Incremental Cost-Effectiveness Ratio (ICER) established by the groups' difference in total cost and in the combined clinical endpoint "days alive and not in hospital nor inpatient care per potential days in study" within the follow-up of 12 months. Results: A total of 621 predominantly male patients were enrolled, whereof 302 patients were assigned to the intervention group and 319 to the control group. Ischemic cardiomyopathy was the leading cause of heart failure. Despite randomization, subjects of the control group were more often in NYHA functional class III-IV, and exhibited peripheral edema and renal dysfunction more often. Additionally, the control and intervention groups differed in heart rhythm disorders. No differences existed regarding risk factor profile, comorbidities, echocardiographic parameters, especially left ventricular and diastolic diameter and ejection fraction, as well as functional test results, medication and quality of life. While the observed baseline differences may well be a play of chance, they are of clinical relevance. Therefore, the statistical analysis plan was extended to include adjusted analyses with respect to the baseline imbalances. Conclusions: CardioBBEAT provides prospective outcome data on both, clinical and health economic impact of home telemonitoring in CHF. The study differs by the use of a high evidence level randomized controlled trial (RCT) design along with actual cost data obtained from health insurance companies. Its results are conducive to informed political and economic decision-making with regard to home telemonitoring solutions as an option for health care. Overall, it contributes to developing advanced health economic evaluation instruments to be deployed within the specific context of the German Health Care System

    Anlagenbestand Biogas und Biomethan - Biogaserzeugung und -nutzung in Deutschland: (FKZ 37EV 16 111 0)

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    Die Inhalte des DBFZ-Report Nr. 30 „Anlagenbestand Biogas und Biomethan – Biogaserzeugung und - nutzung in Deutschland“ wurden im Rahmen des Verbundvorhabens „Optionen für Biogas- Bestandsanlagen bis 2030 aus ökonomischer und energiewirtschaftlicher Sicht (FKZ 37EV 16 111 0)“ auf der Basis des AP 1 „Anlagenbestand Biogas und Biomethan“ durch DBFZ, dena und IWES erstellt. Das FuE-Vorhaben wurde vom Umweltbundesamt im Rahmen des EVUPLAN (FKZ: 37EV 16 111 0) ausgeschrieben und umfasst eine Projektlaufzeit von zwei Jahren (1/2017–2/2019). Im Projektverbund mit der Deutschen Energie-Agentur (dena), dem Fraunhofer-Institut für Windenergie und Energiesystemtechnik (IWES) und der Kanzlei Becker Büttner Held Rechtsanwälte Wirtschaftsprüfer Steuerberater (BBH) untersucht das Deutsche Biomasseforschungszentrum gemeinnützige GmbH die Perspektiven von Biogas-Bestandsanlagen in Deutschland. Ziel des Vorhabens ist es, sinnvolle ökologische und ökonomische Anlagenkonzepte für den Anlagenbestand der Zukunft aufzuzeigen. In insgesamt vier Arbeitspaketen werden verschiedene Aspekte zur perspektivischen Weiterentwicklung von Bestandsanlagen erforscht und u.a. die Fragen untersucht, welche alternativen Anlagenkonzepte besonders wertvoll für das sich verändernde Energiesystem sind, für welche Bestandsanlagen die Umrüstung zu einem dieser Konzepte technisch möglich, ökonomisch tragbar und ökologisch sinnvoll ist und welche Hemmnisse bei der Umsetzung solcher alternativen Anlagenkonzepte bestehen

    Mobile diagnostics and consultation for the prevention of the metabolic syndrome and its secondary diseases in Brandenburg—study protocol of a regional prospective cohort study: the Mobile Brandenburg Cohort

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    Background!#!The metabolic syndrome (MetS) is a risk cluster for a number of secondary diseases. The implementation of prevention programs requires early detection of individuals at risk. However, access to health care providers is limited in structurally weak regions. Brandenburg, a rural federal state in Germany, has an especially high MetS prevalence and disease burden. This study aims to validate and test the feasibility of a setup for mobile diagnostics of MetS and its secondary diseases, to evaluate the MetS prevalence and its association with moderating factors in Brandenburg and to identify new ways of early prevention, while establishing a 'Mobile Brandenburg Cohort' to reveal new causes and risk factors for MetS.!##!Methods!#!In a pilot study, setups for mobile diagnostics of MetS and secondary diseases will be developed and validated. A van will be equipped as an examination room using point-of-care blood analyzers and by mobilizing standard methods. In study part A, these mobile diagnostic units will be placed at different locations in Brandenburg to locally recruit 5000 participants aged 40-70 years. They will be examined for MetS and advice on nutrition and physical activity will be provided. Questionnaires will be used to evaluate sociodemographics, stress perception, and physical activity. In study part B, participants with MetS, but without known secondary diseases, will receive a detailed mobile medical examination, including MetS diagnostics, medical history, clinical examinations, and instrumental diagnostics for internal, cardiovascular, musculoskeletal, and cognitive disorders. Participants will receive advice on nutrition and an exercise program will be demonstrated on site. People unable to participate in these mobile examinations will be interviewed by telephone. If necessary, participants will be referred to general practitioners for further diagnosis.!##!Discussion!#!The mobile diagnostics approach enables early detection of individuals at risk, and their targeted referral to local health care providers. Evaluation of the MetS prevalence, its relation to risk-increasing factors, and the 'Mobile Brandenburg Cohort' create a unique database for further longitudinal studies on the implementation of home-based prevention programs to reduce mortality, especially in rural regions.!##!Trial registration!#!German Clinical Trials Register, DRKS00022764 ; registered 07 October 2020-retrospectively registered

    Anlagenbestand Biogas und Biomethan - Biogaserzeugung und -nutzung in Deutschland: (FKZ 37EV 16 111 0)

    No full text
    Die Inhalte des DBFZ-Report Nr. 30 „Anlagenbestand Biogas und Biomethan – Biogaserzeugung und - nutzung in Deutschland“ wurden im Rahmen des Verbundvorhabens „Optionen für Biogas- Bestandsanlagen bis 2030 aus ökonomischer und energiewirtschaftlicher Sicht (FKZ 37EV 16 111 0)“ auf der Basis des AP 1 „Anlagenbestand Biogas und Biomethan“ durch DBFZ, dena und IWES erstellt. Das FuE-Vorhaben wurde vom Umweltbundesamt im Rahmen des EVUPLAN (FKZ: 37EV 16 111 0) ausgeschrieben und umfasst eine Projektlaufzeit von zwei Jahren (1/2017–2/2019). Im Projektverbund mit der Deutschen Energie-Agentur (dena), dem Fraunhofer-Institut für Windenergie und Energiesystemtechnik (IWES) und der Kanzlei Becker Büttner Held Rechtsanwälte Wirtschaftsprüfer Steuerberater (BBH) untersucht das Deutsche Biomasseforschungszentrum gemeinnützige GmbH die Perspektiven von Biogas-Bestandsanlagen in Deutschland. Ziel des Vorhabens ist es, sinnvolle ökologische und ökonomische Anlagenkonzepte für den Anlagenbestand der Zukunft aufzuzeigen. In insgesamt vier Arbeitspaketen werden verschiedene Aspekte zur perspektivischen Weiterentwicklung von Bestandsanlagen erforscht und u.a. die Fragen untersucht, welche alternativen Anlagenkonzepte besonders wertvoll für das sich verändernde Energiesystem sind, für welche Bestandsanlagen die Umrüstung zu einem dieser Konzepte technisch möglich, ökonomisch tragbar und ökologisch sinnvoll ist und welche Hemmnisse bei der Umsetzung solcher alternativen Anlagenkonzepte bestehen
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