8 research outputs found

    Mobile education in autopsy conferences of pathology: presentation of complex cases

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    BACKGROUND: MeduMobile was a project to develop and evaluate learning scenarios for medical students and teachers by use of video communication and notebooks. Its core part was assigned to various medical routines, conferences or meetings such as doctor-patient bedside conversation. These were filmed by video teams and broadcasted live via the WLAN of the CharitĂ© campus to course participating students. One type of the learning arrangements was the autopsy conference as an on-call scenario. MATERIALS AND METHODS: The MeduMobile project consisted of two main compartments: the regular seminar event which took place every week or month, and the on-call event. For an on-call event the students were informed two hours before the lesson's start. A mobile video team organised the video conference via a specific MeduMobile seminar system. This software offered the students to log. The MeduMobile seminar system is based on the Windows operating system and realises an extended video communication via WLAN. Thirteen access points were implemented at the CharitĂ© Campus Virchow Klinikum and Campus Mitte. A questionnaire was developed to investigate in the response and learning effect of the mobile seminar system. RESULTS: During the MeduMobile project 42 video conferences with (cumulative) 145 participating students took place. Four autopsy conferences could be organised as on-call scenarios within this project. A prospective, not randomised follow-up study was included 25 students of the 1(st )– 6(th )clinical semester. According to the answers, professional reasoning, professional performance, sustainability, and the complexity were broadly accepted by the students. DISCUSSION: In principle, the MeduMobile realised an interdisciplinary case presentation using video conference and web page. The evaluation indicates a high acception of such complex case presentation with multidisciplinary settings. The use of the notebooks in mobile learning enables an interconnective training and promotes a complex learning

    Identification of diagnostic serum protein profiles of glioblastoma patients

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    Diagnosis of a glioblastoma (GBM) is triggered by the onset of symptoms and is based on cerebral imaging and histological examination. Serum-based biomarkers may support detection of GBM. Here, we explored serum protein concentrations of GBM patients and used data mining to explore profiles of biomarkers and determine whether these are associated with the clinical status of the patients. Gene and protein expression data for astrocytoma and GBM were used to identify secreted proteins differently expressed in tumors and in normal brain tissues. Tumor expression and serum concentrations of 14 candidate proteins were analyzed for 23 GBM patients and nine healthy subjects. Data-mining methods involving all 14 proteins were used as an initial evaluation step to find clinically informative profiles. Data mining identified a serum protein profile formed by BMP2, HSP70, and CXCL10 that enabled correct assignment to the GBM group with specificity and sensitivity of 89 and 96%, respectively (p < 0.0001, Fischer’s exact test). Survival for more than 15 months after tumor resection was associated with a profile formed by TSP1, HSP70, and IGFBP3, enabling correct assignment in all cases (p < 0.0001, Fischer’s exact test). No correlation was found with tumor size or age of the patient. This study shows that robust serum profiles for GBM may be identified by data mining on the basis of a relatively small study cohort. Profiles of more than one biomarker enable more specific assignment to the GBM and survival group than those based on single proteins, confirming earlier attempts to correlate single markers with cancer. These conceptual findings will be a basis for validation in a larger sample size

    Erfahrungen mit VideoĂŒbertragung via WLAN fĂŒr das medizinische Lernszenario MeduMobile

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    Verteilte Videokonferenz an 6 Standorten (Berlin, Dresden, Duisburg, Garching, Jena, WĂŒrzburg) Videokonferenztechnologien und ihre Anwendungsszenarien "Weit entfernt und doch so nah" Viktas 200

    Konzept einer an semantischen Kriterien orientierten Kommunikation fĂŒr medizinische Informationssysteme

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    Einleitung In einem grĂ¶ĂŸeren UniversitĂ€tsklinikum wie in der CharitĂ© sind EDV-gestĂŒtzte Verfahren in verschiedenen Einrichtungen und fĂŒr verschiedene Aufgaben im Einsatz: Verwaltung, Krankenversorgung, Forschung und Lehre. Diese Subsysteme sind in der Regel nicht in der Lage, Daten untereinander so auszutauschen, daß die in den Daten enthaltene Semantik nicht verlorengeht. Die Ursache liegt im wesentlichen in der KomplexitĂ€t und in der UnschĂ€rfe der medizinischen Informationen. Medizinische Standards (HL7, DICOM, SNOMED, ICD, ICPM, ...) lassen sich fĂŒr den Austausch von Daten verwenden, die gut formalisierbar und mit einer klaren Bedeutung behaftet sind. Nicht formalisierbare Daten, die z. B. in einem Befund oft vorkommen, lassen sich nicht ohne weiteres mit diesen Standards darstellen. Ziel Entwicklung eines Konzeptes fĂŒr den Austausch medizinischer Daten, das die o. g. Probleme vermeidet. Material und Methoden Die Analyse der vorhandenen Subsysteme, Standards und Konzepte zeigt, daß das Konzept einerseits eine sehr einfache Syntax und eine simple Struktur aufweisen muß. Andererseits muß die medizinische Semantik voll erhalten bleiben. Als Vorbild kann die relationale Datenbank dienen, die mit einem Datentyp (Relation bzw. Tabelle) und einem einzigen Operator (SELECT) auf diesen Datentyp auskommt. Ergebnisse Das Konzept ist objektorientiert. Es enthĂ€lt nur einen Datentyp. Das ist das AMICI-Objekt (AMICI: Architecture for Medical Information Exchange and Communication Interface). Über dieses AMICI-Objekt wird der gesamte Datenaustausch vorgenommen. Kann das EmpfĂ€ngersystem ein Objekt nicht oder nicht korrekt interpretieren, so wird die Interpretation vom Sendesystem ĂŒbernommen. Ein Subsystem wird im Netzwerk ĂŒber einen medizinischen Kontext angeschlossen, der das Interessengebiet und die FĂ€higkeit des Subsystems beschreibt. Das Subsystem kann an Hand der im Netz bekannten medizinischen Kontexte feststellen, welche weiteren Subsysteme fĂŒr den eigenen Zweck interessant sein könnten. Alle AMICI-Objekte erhalten eine weltweit eindeutige Identifikation, so daß die Daten aus verschiedenen Institutionen, auch international, miteinander gemischt werden können. Diskussion Das Konzept kann als Basis fĂŒr weitere Dienstleitungen in einem Klinikum bzw. einem Krankenhaus dienen. Namentlich zu nennen sind telemedizinische Anwendungen, bei denen nicht nur die Kommunikation zwischen Ärzten, sondern auch zwischen Patienten und Arzt möglich ist. Weiterhin betrifft dies den Einsatz von Software-Agenten, die sich um den Informationsbedarf eines Arztes individuell kĂŒmmern.Introduction Large hospitals like the University hospital CharitĂ© use in different units different information systems for recording patient and medical data. There are also different tasks: administration, healthcare, research and education. These medical information systems are often called subsystems. They are usually not able to exchange data without lost of semantic. The complexity and the variability of medical terminology cause this problem. Existing medical standards (e. g. HL7, DICOM, SNOMED, ICD, ICPM, ...) are helpful for well formalised terms. Non-formalised terms that are often used in diagnostic reports can not be represented by existing standards. Aims Development of a concept for medical information exchange which fulfills the requirements mentioned above. Material and Methods The system analysis that is performed based on existing subsystems, medical standards and concepts provides two essential requirements. On the one hand the syntax of such standard must be extremely simple. On the other hand the standard must be able to transfer extremely complex semantics. As an example relational databases (RDB) provide a good idea of such simple syntax and complex semantics. RDB's include only one data type. It is called relation or table. To manipulate tables one needs only one operation. That is the SELECT command in SQL. Result The concept is object oriented. It includes only one object called AMICI-object like RDB's (AMICI: Architecture for Medical Information Exchange and Communication Interface). Data exchange is completely performed by these AMICI-objects. If the receiving subsystem is not able to interpret and represent an object, the sending subsystem will take over this task. Within a network a subsystem uses a special AMICI-object called medical context to describe its features and its area of interest. A subsystem can inquire medical contexts to explore installed and running subsystems in the network. An international unique identifier identifies every AMICI object so that you can mix objects provided by different international institutions, e. g. to use them in multi-center-studies. Discussion This concept can also be used as a basic service for higher level applications in a hospital. Two of them are telemedicine and software agents. Telemedicine is not only a tool for physicians. It should be also a tool for communication and interaction between patient and physician. Physicians can use personal software agents for information acquisition, which meets exactly his specific requirements

    7. Vortrag (01.04.2004): Erfahrungen mit VideoĂŒbertragung via WLAN fĂŒr das medizinische Lernszenario MeduMobile

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    Inhalt: Projekt MeduMobile; Charakteristiken des Medizinstudiums; Herkömmliches Bedside-Teaching; Das neue Bedside-Teaching MeduOnCall; MeduMobile Netzwerk; MeduMobile Software; Probleme; Vanishing Client; StabilitÀt des Access Points; Lösungen; Fazi

    Multimediale, interaktive und patientennahe Lehrszenarien in der medizinischen Ausbildung

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    MeduMobile ist ein im Rahmen der Ausschreibung „Notebook-University“ vom bmb+f gefördertes Projekt. Ziel des Projektes ist es, die Ausbildung am Krankenbett im Medizinstudium zu verbessern, indem bestimmte Lehrveranstaltungen mit Hilfe von WLAN und Notebook ubiquitĂ€r auf dem Campus verfĂŒgbar gemacht werden. Hierzu werden neue, so genannte OnCall-Lehrszenarien entwickelt und erprobt, bei denen die auf Abruf bereit stehenden Medizinstudierenden alarmiert und zur Teilnahme gebeten werden, wenn akute und/oder seltene FĂ€lle in die Klinik eingeliefert werden. Die Studierenden nehmen aktiv an den vielfach interdisziplinĂ€ren Lehrveranstaltungen teil. Der Unterricht findet vor, wĂ€hrend und nach der Live-Session statt. Der Hochschullehrer und die Studierenden können den Fall gemeinsam besprechen und die Diagnose bzw. Therapie u.a. an Hand bildgebender Verfahren (CT, Mikroskop, Röntgen, Ultraschall, ...) erarbeiten. Parallel dazu können die Studierenden Lehrmaterialen aus multimedialen Datenbanken, Medline und Internet nutzen sowie eigene Videokonferenzen fĂŒr die Gruppenarbeit einsetzen. Eine solche Lehrveranstaltung kann somit mehrere didaktische Elemente beinhalten: instruktives, konstruktives, kognitives und kooperatives Lernen. An der Erprobung nehmen etwa 80 Studierende an Veranstaltungen aus 8 Fachgebieten teil. Es werden Studien zur Evaluation des didaktischen Mehrwerts sowie technischer und organisatorischer QualitĂ€t durchgefĂŒhrt. EndgĂŒltige Ergebnisse werden Ende 2003 vorliegen.(DIPF/Orig.

    Hochschulausbildung versus Lernen fĂŒr das Leben. Mehr Kompetenzen durch ubiquitĂ€res Bedside-Teaching mit Notebook und WLAN

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    Die moderne Gesellschaft stellt neue Anforderungen an die berufliche Qualifikation der Menschen. Dies wird auch innerhalb der Medizin deutlich. Die neue Approbationsordnung fĂŒr Ärzte und erste Überlegungen zur Überarbeitung von Studien- und PrĂŒfungsordnungen sollen dem starken Wandel und seinen Konsequenzen Rechnung tragen. Beispielsweise wird innerhalb der Medizin immer grĂ¶ĂŸerer Wert auf eine patientennahe und fĂ€cherĂŒbergreifende Ausbildung der Studierenden gelegt. Die FĂ€higkeit interdisziplinĂ€r zu arbeiten ist jedoch nur eine vom mehreren Kompetenzen, welche zukĂŒnftig mehr gefördert werden sollen. Hinzu kommen u.a. Sozialkompetenz, Handlungskompetenz, FĂ€higkeit zum lebenslangen Lernen, Medienkompetenz. SelbstverstĂ€ndlich ist nicht davon auszugehen, dass sich die derzeit existierende Hochschullandschaft von heute auf morgen vollstĂ€ndig den neuen Anforderungen anpassen kann und sich gĂ€nzlich Ă€ndern wird. Aus diesem Grund stellte sich uns die Frage, ob und wie sich innerhalb des bestehenden Systems positive Effekte bezogen auf die Kompetenzen der Studierenden erreichen lassen. Wir untersuchten diese Fragestellung anhand des Notebook-Projektes MeduMobile an der CharitĂ© Berlin und konnten herausarbeiten, dass sich diese Frage auf Grundlage des neuen Lehr-Lern-Konzeptes Notebook-UniversitĂ€t durchaus positiv beantworten lĂ€sst. (DIPF/Orig.
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