285 research outputs found

    Dr. Ilse Seibold, née Usbeck, 1925–2021: Considered by many as a consecutive memory of major geoscientists

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    Summary of Ilse Seibold's vita Ilse Seibold, née Usbeck, was born May 8, 1925 in Breslau, Silesia, and went to school in Halle/Saale during WW2. She started her studies of geology and paleontology at the University of Halle and at the Humboldt University in Berlin, and later at the University of Tübingen, where she received her doctorate as micropaleontologist in 1951 with Otto Schindewolf as her supervisor. She remained active as productive scientist over many decades. In 1952, she married Dr. Eugen Seibold, who in 1958 became professor at Kiel University, founded one of Europe's most important institutes for marine geology, and later became president of the German Science Foundation (DFG), and subsequently of the European Science Foundation (ESF). Being a scientist herself Ilse Seibold soon evolved to a deeply reflective insider of geological sciences. She followed her husband during his scientific career from his appointments in Tübingen, Bonn, Karlsruhe, Kiel, to Bonn and Strasbourg/Freiburg i.Br. She accompanied Eugen on his sabbatical leave at Scripps Institution of Oceanography in La Jolla, CA. She participated in countless international scientific meetings. Together with Eugen she published many papers that document her independence and autonomy as scientist. She gained deep insights into the origins of the geosciences and their historical evolution, up to the ideas of fine arts. We are happy that she documented in her publications a broad range of her scientific and distinguished-humane impressions

    ImeRa: Integrated Mobile Health Research Platform

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    Ziel ist die Bereitstellung einer digitalen Forschungsplattform für forschungs- und patientenbezogene Daten, die über mobile Endgeräte erhoben, bereitgestellt und abgefragt werden. Die Plattform wird zur Zeit als Infrastrukturmaßnahme eingerichtet, um das Handling von Forschungsdaten zu erleichtern und als Durchführungsbasis einer disziplinen- und lokationsübergreifend verfügbaren IT-Lösung für kollaborative Forschungsvorhaben (u.a. klinische Studien) zu dienen. Ziel ist weiterhin, die medizinische Forschung durch die Vernetzung von Daten, im Wesentlichen durch die Etablierung von Schnittstellen zu bestehenden Forschungsdatenbanken (wie das in Tübingen etablierte und deutschlandweit vernetzte CentraXX, aber auch andere) voranzubringen. Wichtige Anwendungsfelder sind z.B. das forschungsbezogene Patientenmonitoring (Remote-Messungen von Vitalparametern), Studienrekrutierungen und Studiendokumentationen, aber auch Forschungsvorhaben zur Verbesserung der Therapie und Nachsorge von Patienten mit psychiatrischen, neurovaskulären, endokrinologischen und onkologischen Erkrankungen durch effizientere Outcome-Messungen (Patientenbefragungen über Mobile Devices). Durch die Entwicklung der geplanten IT-Infrastruktur sowie der IT-Anwendungen wird es nicht nur Forschern und Medizinern, sondern z.B. auch Patienten einer klinischen Studie möglich sein, effizienter mittels mobiler Endgeräte mit forschungsbezogenen Datenbanken zu kommunizieren. Die damit verbesserte Informationsverarbeitung unterstützt zudem durch einen höheren Datenumfang und Datendichte sowie eine verbesserte Datenqualität die Entwicklung entsprechender Studien. Als Pilotprojekt wird zur Zeit im Rahmen eines Prototypings eine erste mobile Anwendung in die Plattform eingebunden, die als Machbarkeits- und Usability-Studie die Translation der Projektergebnisse in die praxisnahe Anwendung zeigen soll. Parallel zu den Entwicklungsarbeiten werden Prozess- und Standardisierungsmethoden entwickelt und als Leitlinien ausgearbeitet. Damit soll gewährleistet werden, dass die erzielten Lösungsansätze übertragbar und erweiterbar und somit für Folgeprojekte anwendbar sind

    Rethinking the economic costs of malaria at the household level: Evidence from applying a new analytical framework in rural Kenya

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    BACKGROUND: Malaria imposes significant costs on households and the poor are disproportionately affected. However, cost data are often from quantitative surveys with a fixed recall period. They do not capture costs that unfold slowly over time, or seasonal variations. Few studies investigate the different pathways through which malaria contributes towards poverty. In this paper, a framework indicating the complex links between malaria, poverty and vulnerability at the household level is developed and applied using data from rural Kenya. METHODS: Cross-sectional surveys in a wet and dry season provide data on treatment-seeking, cost-burdens and coping strategies (n = 294 and n = 285 households respectively). 15 case study households purposively selected from the survey and followed for one year provide in-depth qualitative information on the links between malaria, vulnerability and poverty. RESULTS: Mean direct cost burdens were 7.1% and 5.9% of total household expenditure in the wet and dry seasons respectively. Case study data revealed no clear relationship between cost burdens and vulnerability status at the end of the year. Most important was household vulnerability status at the outset. Households reporting major malaria episodes and other shocks prior to the study descended further into poverty over the year. Wealthier households were better able to cope. CONCLUSION: The impacts of malaria on household economic status unfold slowly over time. Coping strategies adopted can have negative implications, influencing household ability to withstand malaria and other contingencies in future. To protect the poor and vulnerable, malaria control policies need to be integrated into development and poverty reduction programmes

    Exploring Metacognitive Accuracy in Visual Search

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    For decades, researchers have examined visual search. Much of this work has focused on the factors (e.g., movement, set size, luminance, distractor features and proximity) that influence search speed. However, no research has explored whether people are aware of the influence of these factors. For instance, increases in set size will typically slow down target detection; yet no research has measured participants’ metacognitive awareness of this phenomenon. The present research explores this area by integrating a visual search task with a metacognitive monitoring paradigm. All of the explored factors influenced search latency. However, all of the factors except target presence influenced ratings. Saliency and suppression are discussed as two possible explanations for the results. Future directions for extending the theory and the practical benefits of this research are also outlined

    Randomized and Blinded Study for the Treatment of Glenohumeral Internal Rotation of Motion Restriction: The Prone-­Passive Stretching Technique

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    Background: Prior research has focused on specific interventions to reduce the symptoms of glenohumeral internal rotation deficit (GIRD) and posterior glenohumeral (GH) tightness; however, clinicians often utilize a prone stretching technique instead for which a lack of evidence exists to support the use of. Hypothesis: Improvements in GH Internal rotation (IR) range of motion (ROM) will be greater in a group of overhead athletes using a prone-passive stretching technique than for overhead athletes using a cross-body stretching technique. Design: Randomized and blinded comparative research study Methods: 34 asymptomatic overhead athletes exhibiting ≥ 10˚ of GH IR deficit randomly received either 12 prone-passive (n=17) or cross-body (n=17) stretching treatments for the deficit over a consecutive 28 day period. Measures of IR and externals rotations (ER) for both the dominant and non-dominant shoulders were taken with a modified digital inclinometer before and after participants underwent 12 treatments over a consecutive 28-day period in either the prone-passive or cross-body group. Results: Analysis revealed increased dominant shoulder IR ROM and total motion, whereas IR deficit decreased for both groups, but no group differences. Gain scores for the prone-passive and cross-body respectively: IR ROM (13.23˚ ± 7.78˚, 8.47˚ ± 8.71˚), IR deficit (-12.64˚ ± 11.49˚, -9.13 ± 8.33˚), and total motion (14.81˚ ± 11.27˚, 9.97˚ ± 11.99˚). Conclusion: The prone-passive stretching technique is as effective as the cross-body technique at improving IR ROM, IR deficit, and total motion in the shoulder joint in participants with IR deficit. Clinical Relevance: Accounting for IR deficits in the overhead athlete shoulder is effectively managed through both clinician-assisted and self-stretching techniques. Clinicians treating overhead athletes with greater limitations in IR ROM may find the prone-passive technique advantageous when compared to the cross-body technique

    <IMeRa> - Patienten-Apps sammeln Daten für die klinische Forschung. Integrated Mobile Health Research Platform

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    Das Projekt Integrated Mobile Health Research Platform (kurz IMeRa) ist ein vom Ministerium für Wissenschaft, Forschung und Kunst, Baden-Württemberg im Rahmen des Förderprogramms eScience gefördertes Vorhaben zur Unterstützung medizinischer Forschung mit mobilen Geräten. Projektziel ist die Bereitstellung einer digitalen Forschungsplattform für forschungs- und patientenbezogene Daten, die z.B. über Smartphones, Tablets, aber auch mit Aktivitätssensoren datenschutzkonform erhoben, weiterverarbeitet und mit anderen klinischen Daten zusammengeführt werden. Wichtige Anwendungsfelder sind z.B. das forschungsbezogene Patientenmonitoring (Remote-Messungen von Vitalparametern und Datenübermittlung an das Klinikum), Studienrekrutierungen und Studiendokumentationen, aber auch Forschungsvorhaben zur Verbesserung der Nachsorge von Patienten z.B. mit kinder- und jugendpsychiatrischen, onkologischen oder seltenen Erkrankungen des Kindesalters durch effizientere Outcome-Messungen (Patientenbefragungen über Mobile Devices). Eine Plattform für eine mobile Forschungs-IT ist die Voraussetzung, dass solche Fragestellungen mit angemessenem Aufwand und Zeitbedarf und vor allem datenschutzgerecht umsetzbar sind. Die damit verbesserte Informationsverarbeitung unterstützt zudem durch einen höheren Datenumfang und Datendichte sowie eine verbesserte Datenqualität die Entwicklung entsprechender Studien. Durch die Einbindung von Vitalparametern aus Aktivitätssensoren erweitert sich zudem auch das Datenspektrum. Die Plattform unterstützt in hohem Maße die kollaborative Forschung, da eine Datenquelle für die multiple Nutzung einmal erhobener Informationen ohne Ortsbindung (und damit auch für externe, kooperierende Forscher/Forschergruppen an anderen Kliniken) durch den Einsatz mobiler Endgeräte ermöglicht wird. Die Plattform lässt sich zudem interoperabel in weitere, zukünftige nationale und internationale Netzwerke einbinden. Schnittstellen zu standortübergreifend nutzbaren Forschungsdatenbanken wie z.B. CentraXX, aber auch für das im Entstehen begriffene BMBF-geförderte Datenintegrationszentrum DIFUTURE sind weitgehend fertiggestellt. Die Vielgestaltigkeit schon entstandener und noch geplanter mobiler Anwendungsbereiche erfordert einen maximal anpassbaren und damit modularen Aufbau der beantragten Plattform, der durch entsprechend ausgestaltete eigene Softwareentwicklung erzielt wird. Damit ist gewährleistet, dass die erzielten Lösungsansätze übertragbar und erweiterbar und somit für Folgeprojekte anwendbar sind. Als Pilotprojekte wurden bereits verschiedene mobile Anwendungen eingebunden (z.B. für Zwangserkrankungen bei Kindern, Patient Reported Outcome in der Strahlen- und Chemotherapie), die als Machbarkeits-Studie die Translation der Projektergebnisse in die praxisnahe Anwendung zeigen. Auch ist mit dem Universitätsklinikum Ulm der erste externe Partner beim IMeRa aktiv beteiligt
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