36 research outputs found

    Who has the last word? Will making in Germany

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    It can be assumed that estate planning in wills will become increasingly important in the area of asset transfers in the coming decades. The study examined who does draw up a will and thus indeed manifests a specific intention to bequeath. Key massages: The majority of people in the second half of life do not have a will. Older people and individuals with a high level of education are more likely to have written a will. People with (greater) assets tend to plan their will more frequently. Married people were more likely to have written a will than unmarried people

    Trajectories of Functional Health and Its Associations With Information Processing Speed and Subjective Well-Being: The Role of Age Versus Time to Death

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    Functional health declines with advancing age, which is supposedly the consequence of both normal, “primary aging” as well as of mortality-related, “tertiary aging” processes. To better understand the independent effects of both processes, we investigated how age and time to death relate to changes in functional health over up to 12 years. Additionally, adopting the disablement process model for an end-of-life perspective, we investigated if both age and time to death moderate associations of information processing speed and subjective well-being with functional health. Data from the German Ageing Survey were used. Our sample consisted of 578 participants who had died between 2002 and 2016 (mean age at death: 76.59 years, range 45–95 years). Information processing speed was measured by the Digit Symbol Substitution Test. The well-being indicators assessed were positive affect and depressive symptoms. Based on longitudinal multilevel regression models, we found that functional health significantly decreased over time in study. Approaching death was a stronger predictor of functional health decline than was chronological age. Regarding moderation effects, controlling for gender, education, and multimorbidity, individuals closer to death at baseline revealed stronger associations of both depressive symptoms and information processing speed with baseline functional health, whereas these associations were not moderated by chronological age. Our findings suggest that change in functional health is more strongly affected by time to death than by chronological age. Moreover, there may be a growing importance of cognitive resources and well-being for functional health with advanced “tertiary aging,” but not with progression of “primary aging.

    Wer hat das letzte Wort? Testamentarische Nachlassplanung in Deutschland

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    Nur gut ein Drittel der Menschen in der zweiten Lebenshälfte hat ein Testament - bei Unverheirateten sind es noch deutlich weniger. Die Mehrheit der Menschen ab 46 Jahren in Deutschland hat kein Testament. Nur etwas mehr als ein Drittel (37,3 Prozent) geben an, ein Testament aufgesetzt zu haben. Dabei zeigen sich überraschende Befunde, wenn nach dem Partnerschaftsstatus differenziert wird: Personen, die unverheiratet in einer Partnerschaft leben, haben sich deutlich seltener um die Nachlassplanung gekümmert als Verheiratete. Im Deutschen Alterssurvey wurden 2020/21 die Befragten im Rahmen der Erfassung von schriftlichen Vollmachten und Verfügungen auch konkret danach gefragt, ob sie ein Testament haben. In den Auswertungen wurde deutlich, dass nur 37,3 Prozent der Befragten im Alter von 46 bis 90 Jahren entsprechend vorgesorgt hatten. Eine weitere Differenzierung ergab keine Unterschiede zwischen Männern und Frauen, obwohl Männern oft über höhere Einkommen verfügen und ihnen eine höhere finanzielle Allgemeinbildung zugeschrieben wird. Aber es gibt deutliche Unterschiede hinsichtlich des Partnerschaftsstatus: Verheiratete Personen haben häufiger ein Testament verfasst als unverheiratete. Sie gaben mit 41,5 Prozent am häufigsten an, ein Testament zu haben im Vergleich zu unverheirateten Personen mit Partner*in (27,1 Prozent) oder Personen ohne Partner*in (27,5 Prozent)

    Lebenszufriedenheit und depressive Symptome bei Frauen und Männer im Verlauf der zweiten Lebenshälfte

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    Die Lebenszufriedenheit nimmt im höheren Alter etwas ab, und das Depressionsrisiko steigt an. Diese Veränderungen fallen bei Frauen deutlicher aus als bei Männern: Um das 60. Lebensjahr sind Frauen im Durchschnitt zunächst zufriedener mit ihrem Leben als Männer; mit zunehmendem Alter setzt jedoch ein Rückgang in der Lebenszufriedenheit ein, der bei Frauen stärker ausfällt als bei Männern. Klinisch auffällige depressive Symptome kommen bei Frauen allgemein häufiger vor als bei Männern, und zudem steigt die Wahrscheinlichkeit für diese Symptome mit zunehmendem Alter bei Frauen stärker an als bei Männern. Nachfolgende Kohorten weisen günstigere Alternsverläufe der Lebenszufriedenheit auf, dies gilt für Frauen und Männer gleichermaßen: Die Abnahme der Lebenszufriedenheit mit zunehmendem Alter ist stärker ausgeprägt in der früher geborenen Kohorte (1930 - 1939 Geborene) im Vergleich zu später geborenen Kohorten (1940 - 1949 sowie 1950 - 1959 Geborene). Nachfolgende Kohorten unterscheiden sich nicht bedeutsam in ihren Alternsverläufen depressiver Symptome, auch dies gilt für Frauen und Männer gleichermaßen: Für den Alternsverlauf des Depressionsrisikos zeigt sich kein signifikanter Kohortenunterschied. Vergleicht man zudem die Verläufe über die hier untersuchten Geburtskohorten zwischen Männern und Frauen, so tritt kein statistisch bedeutsamer Unterschied auf. Der Unterschied im Alternsverlauf zwischen Frauen und Männern fällt also in allen Geburtskohorten ähnlich aus

    Prevalence of loneliness among older adults in Germany

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    Background: Loneliness refers to the subjective perception of a mismatch between a person’s social needs and their actual personal relationships. In this paper, the prevalence of loneliness in the older population was examined based on current data. Methods: The German Ageing Survey is an ongoing, population-representative study. A total of 4,261 people 50 years of age and older were surveyed in 2020/2021 with regard to their experience of loneliness. Results: Overall, 8.3 % of the population 50 years of age and older feel lonely. The findings showed no differences between different age groups over 50 years of age, nor are there gender or educational differences. Conclusions: There was no evidence that older individuals living in private households experience loneliness more commonly than middle-aged individuals. Data from nursing home residents indicate that there may be a higher risk of loneliness

    Prevalence of living wills among older adults in Germany

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    Living wills regulate medical decisions in emergency situations. Those who create a living will can have it registered voluntarily in the Central Register of Lasting Powers of Attorney. Little is known about the general prevalence of living wills. Methods: The German Ageing Survey is an ongoing, population-representative study. 4,185 people aged 50 and older were surveyed about living wills in 2020/2021. Results: 44.8 % of people aged 50 and older have a living will, women more often than men (50.1 % vs. 39.2 %), older people more often than middle-aged people. Educational differences do not exist. Conclusions: Living wills increase the autonomy in medical emergency situations because the patient’s wishes are specified in written form. People of all age groups should inform themselves about the significance of living wills and should seek advice about the contents, for example from the general practitioner or one’s own health insurance

    Prevalence of loneliness among older adults in Germany

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    Loneliness refers to the subjective perception of a mismatch between a person’s social needs and their actual personal relationships. In this paper, the prevalence of loneliness in the older population was examined based on current data. Methods: The German Ageing Survey is an ongoing, population-representative study. A total of 4,261 people 50 years of age and older were surveyed in 2020/2021 with regard to their experience of loneliness. Results: Overall, 8.3 % of the population 50 years of age and older feel lonely. The findings showed no differences between different age groups over 50 years of age, nor are there gender or educational differences. Conclusions: There was no evidence that older individuals living in private households experience loneliness more commonly than middle-aged individuals. Data from nursing home residents indicate that there may be a higher risk of lonelines

    Funktionale und subjektive Gesundheit bei Frauen und Männern im Verlauf der zweiten Lebenshälfte

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    Mit steigendem Alter berichten Frauen und Männer eine zunehmend eingeschränkte funktionale Gesundheit, und sie bewerten ihre Gesundheit weniger positiv: Die funktionale Gesundheit, das heißt die selbstständige Mobilität und die allgemeine Alltagskompetenz, nimmt mit zunehmendem Alter ab. Auch die individuelle subjektive Bewertung der eigenen Gesundheit verschlechtert sich mit zunehmendem Alter, sie nimmt aber über den Alternsverlauf von 40 bis 90 Jahren insgesamt weniger stark ab als die funktionale Gesundheit. Frauen berichten zwar eine stärker eingeschränkte funktionale Gesundheit als Männer -und das im Alternsverlauf mit zunehmenden Maße-, aber subjektiv bewerten Frauen und Männer ihre Gesundheit ähnlich über die gesamte zweite Lebenshälfte: Frauen haben bereits im Alter von 40 Jahren eine schlechtere funktionale Gesundheit als Männer, und dieser Geschlechterunterschied nimmt mit steigendem Alter zu. Dagegen unterscheiden sich Frauen und Männer weder im Alter von 40 Jahren noch im Alternsverlauf hinsichtlich ihrer subjektiven Gesundheit. Frauen und Männer bewerten ihre Gesundheit demnach subjektiv ähnlich, obwohl sie sich in ihrer funktionalen Gesundheit unterscheiden. Später Geborene kommen voraussichtlich mit einer besseren funktionalen Gesundheit ins höhere Alter als früher Geborene: In der ersten Hälfte des fünften Lebensjahrzehnts haben früher geborene Kohorten eine durchschnittlich bessere funktionale Gesundheit als später geborene Kohorten. Dies gilt für Frauen und Männer gleichermaßen. Im höheren Alter werden jedoch Frauen und Männer später geborener Kohorten voraussichtlich eine bessere funktionale Gesundheit und eine geringere Abnahme der funktionalen Gesundheit aufweisen als die Frauen und Männer früher geborener Kohorten. Dagegen unterscheidet sich bei der subjektiven Gesundheit weder das mittlere Ausgangsniveau mit Anfang 40 noch der Alternsverlauf zwischen den untersuchten Geburtskohorten, dies gilt für Frauen und Männer

    Prevalence of living wills among older adults in Germany

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    Background: Living wills regulate medical decisions in emergency situations. Those who create a living will can have it registered voluntarily in the Central Register of Lasting Powers of Attorney. Little is known about the general prevalence of living wills. Methods: The German Ageing Survey is an ongoing, population-representative study. 4,185 people aged 50 and older were surveyed about living wills in 2020/2021. Results: 44.8 % of people aged 50 and older have a living will, women more often than men (50.1 % vs. 39.2 %), older people more often than middle-aged people. Educational differences do not exist. Conclusions: Living wills increase the autonomy in medical emergency situations because the patient’s wishes are specified in written form. People of all age groups should inform themselves about the significance of living wills and should seek advice about the contents, for example from the general practitioner or one’s own health insurance

    YOUNG PEOPLE FEEL WISE, OLD PEOPLE FEEL ENERGETIC: COMPARING AGE STEREOTYPES AND SELF-EVALUATIONS ACROSS ADULTHOOD

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    Using questionnaire data from the MIDUS study (N=6.325) we examined the extent to which people in their late 20s, 40s, and 60s think that positive stereotypic “old” and “young” characteristics describe themselves, their age peers, and other age groups. A constellation of “old” characteristics (e.g., wise, caring, calm) was seen as more descriptive of older adults, while a constellation of “young” characteristics (e.g., healthy, energetic) was seen as more descriptive of younger adults. Self-evaluations were highly positive and largely consistent across age groups. Compared to their age peers, younger adults saw themselves as having as many positive “young” characteristics but more positive “old” characteristics whereas older adults saw themselves as having more positive “young” characteristics but fewer positive “old” characteristics. The results support the stability of the aging self despite the existence of age stereotypes and the role of negative age stereotypes as a frame of reference for making self-evaluations
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