160 research outputs found

    BewÀltigung eines schleichenden Hörverlusts : Erwartungen und Erfahrungen erwachsener, neuer HörgerÀtenutzer ; eine anthropologische Untersuchung in DÀnemark

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    The dissertation, ”Coping with emergent hearing loss”, is written in English and is based on the diversity of problems connected to hearing loss and the adaptation of hearing aids. The research was carried out in Denmark and involves adults with an emergent hearing loss, who have decided to become hearing aid users. The data is analyzed through methods of cultural anthropology with focus on the following topics: How do the new users cope with the status passage towards being hearing aid users, how do they integrate the hearing aids into their lives, and what are the involved learning processes. What are the consequences of the provision by the state of free hearing aids, their free adaptation as well as free batteries, and does the state take part in the construction of the social group of new hearing aid users? The method is based on qualitative field work. Two public hospitals were helpful in identifying 24 new users, who acquired a free hearing aid through the hearing health care system. Through ENTs and private dispensers 17 further respondents joined the study – these acquired their hearing aids with a considerable state subsidy but mostly they themselves contributed financially as well. The 41 respondents between the ages of 42 to 92 years of age came from a wide range of professions and were followed throughout 2003 und 2004. After an in-depth qualitative interview, the contact to the respondents was maintained in order to follow the process of integration into their lives. When possible, the respondents were accompanied to their appointments in the private or public clinics. Moreover, interviews with experts from the public hearing health care system, politicians and user organisations were carried out, and the general public debate on the hard of hearing and hearing loss was followed and recorded. The second chapter gives an overview of the position of audiology in Denmark, of epidemiological information on hearing loss in the Danish society and statistics to the use of hearing aids. Moreover, basic information is given about the functioning of the human ear, the auditive perception and diagnosis and classification of hearing loss as well as a short introduction to the hearing aid technology. The structure of the further thesis divides the material into three pillars that make the discussion of the interaction processes possible. (1) The user’s interaction with the lifeworld concerns the meaning of hearing in relation to social participation. For some of the users, a good sense of hearing was essential to communicate freely and uphold their position in relation to others, whereas other respondents paid less attention to the information they acquired through their sense of hearing. A number of the respondents were selective and only used their hearing aids in specific situations, whereas another group discontinued the use of their hearing aids for various reasons. Status passages that hold specific challenges like a new work place or a new marriage motivate the continued everyday use. On the whole, the thesis illustrates that hearing loss is a socially dividing factor that complicates the interaction with others. In comparison to other bodily impairments or diseases, the hearing loss is rarely used as occasion to unite with fellow sufferers, join patient organisations or form self help groups. (2) The users’ interaction with the institutions The medical anthropologist Arthur Kleinman conceptualises health care as a moral process in which essential issues are at stake for the users. Different factors interact in the process: the training of the experts, allocation of funds, the quality of the technology, the dispensing procedures and the motivation and individual characteristics of the new users. The integration of the hearing aid into the lifeworld can be compared to a learning process, for which reason the learning theory of the anthropologist Gregory Bateson is outlined. Susanne Bisgaard’s own theory lists the meaning creating elements that serve as motivation for the users to counteract contingency (occurrences that influence the adaptation negatively). In the interaction between individual and society, the individual can apply strategies in order to eliminate stumbling blocks. (3) The users’ interaction with the technology A number of theorists from Anthropology as well as Science and Technology Studies are discussed in order to question their validity with regard to human action autonomy vs. technological determination and test the theoretical models with regard to their usability for the thesis. Hearing aids have a supporting function in everyday life and have the capability of moderating the user’s perception of sound. The alienating experience of hearing one’s own voice amplified, of wearing a foreign body in the ear and the different strategies that emerge from the more or less successful handling of the technology is reported by way of case stories and quotes from the interviews.Die vorliegende in englischer Sprache verfasste Dissertation, „Coping with emergent hearing loss,“ entstand vor dem Hintergrund der Vielfalt der Probleme in Verbindung mit Schwerhörigkeit und der Anpassung von HörgerĂ€ten. Die Recherchen der Arbeit sind in DĂ€nemark durchgefĂŒhrt worden. Es handlet sich um Erwachsenden mit einem beginnenden bzw. fortschreitenden Gehörverlust, die sich fĂŒr ein HörgerĂ€t entschieden haben. Die Gruppe der „neuen HörgerĂ€tenutzer“ wird kulturanthropologisch auf drei Ebenen untersucht: Wie Ă€ndert sich der Status der Betroffenen und ihrer Angehörigen, und wie integrieren sie das HörgerĂ€t in ihre Lebenswelt? Welche Bedeutung hat die KostenĂŒbernahme des dĂ€nischen Gesundheitssystem fĂŒr GerĂ€te, Batterien und Anpassung und trĂ€gt diese Regelung zum Entstehen einer neuen Gruppe bei? Wie werden die HörgerĂ€te von ihren Nutzern angenommen und welche Lernprozesse sind dabei erforderlich? Die angewandte Methode ist qualitative Feldforschung. Über zwei öffentliche KrankenhĂ€user wurden 24 neue Nutzer gefunden, die im Rahmen der gesetzlichen Krankenversicherung ein kostenloses HörgerĂ€t angepasst bekamen. DarĂŒber hinaus gelang es 17 weitere Respondenten zu kontaktieren, die als Privatversicherte ihre HörgerĂ€te außerhalb des öffentlichen Gesundheitssektors erhielten. Die 41 Respondenten im Alter von 42 bis 92 Jahren reprĂ€sentierten eine weite Bandbreite von Berufen und wurden in den Jahren 2003 und 2004 begleitet. Nach einem ausfĂŒhrlichen qualitativen Interview wurde die Verbindung zu den Respondenten durch wiederholte Kontakte aufrechterhalten, um den Prozess der EinfĂŒgung des HörgerĂ€ts in deren eigenes Leben mitvollziehen zu können. Soweit dieses möglich war, wurden die Untersuchungspersonen auch zu ihren Terminen im Krankenhaus bzw. im HörgerĂ€tegeschĂ€ft begleitet. ZusĂ€tzlich wurden Interviews mit Experten aus dem öffentlichen Gesundheitssystem, mit Unternehmen und GeschĂ€ften, mit Politikern und Patientenorganisationen gefĂŒhrt sowie der gesellschaftliche Diskurs ĂŒber HörschĂ€digungen und Schwerhörigkeit verfolgt. Das zweite Kapitel gibt einen Überblick ĂŒber die Situation der Audiologie in DĂ€nemark, epidemiologische Informationen zur Verbreitung von Schwerhörigkeit in der dĂ€nischen Bevölkerung und Statistiken zur HörgerĂ€teverbreitung und –nutzung. Außerdem werden grundlegende Informationen zur Funktion des menschlichen Ohrs, zur auditiven Wahrnehmung und zur Diagnose und Klassifikation von GehörschĂ€digungen dargestellt. Schließlich wird noch ein kurzer Überblick ĂŒber die HörgerĂ€teakustik gegeben. Die Struktur der weiteren Arbeit besteht aus drei SĂ€ulen, die ermöglichen die Ebenen des Interaktionsprozesses zu thematisieren: (1) die Interaktion mit der Lebenswelt und der umgebenden Gesellschaft, wobei die Bedeutung des Hörens fĂŒr die lebensweltliche Partizipation dargestellt wird. Das Spektrum reicht von Individuen, in deren Leben die soziale Teilhabe unbedingt ein gutes Gehör erfordert, um ausreichend kommunizieren zu können, bis hin zu Befragten, fĂŒr die Informationen, die sie ĂŒber das Gehör aufnehmen, eine verhĂ€ltnismĂ€ĂŸig geringe Wichtigkeit haben. Viele Befragte agieren selektiv und setzen das HörgerĂ€t fĂŒr bestimmte soziale Situationen ein, wĂ€hrend es bei anderen nicht zum Einsatz kommt. Welche diese im Einzelnen sind, unterscheidet sich wiederum von Person zu Person. Statuspassagen, die besondere Herausforderungen beinhalten – eine neue Arbeitsstelle, eine neue Ehe – motivieren eher dazu, das HörgerĂ€t dauerhaft im Alltag einzusetzen. Ins gesamt macht die Arbeit deutlich, dass Schwerhörigkeit ein sozial trennender Faktor ist, der die Interaktionen mit anderen erschwert. Im Unterschied zu anderen körperlichen EinschrĂ€nkungen oder Krankheiten wird der Verlust des Gehörs von ihren Interviewpartnern selten als Anlass dafĂŒr genommen, sich mit Leidesgenossen zusammenzuschließen und Patientenorganisationen oder Selbst-hilfegruppen zu bilden. (2) die Interaktion mit den Institutionen Der Ansatz des Medizinanthropologen Arthur Kleinman konzeptualisiert den Verlauf im Gesundheitssystem als moralischen Prozess, in dem Entscheidendes fĂŒr die Nutzer auf dem Spiel steht. Hier interagieren verschiedene Faktoren zu denen – neben der Ausbildung der Experten, der Zuteilung der Finanzmittel, der QualitĂ€t der HörgerĂ€tetechnologie und der Organisation der Vergabe von HörgerĂ€ten - insbesondere die Motivationen und Umgangsweisen der neuen HörgerĂ€tenutzer zĂ€hlen. Auch ist die Integration eines HörgerĂ€ts mit einem Lernprozess zu vergleichen, und um diesen analysierbar zu machen, wird die Lerntheorie des Anthropologen Gregory Bateson herangezogen. Als eigene Theorie wird ein Instrumentarium entwickelt, das die sinnstiftenden Elemente darstellt, die als Motivation dienen, Kontingenz (Ereignisse, die die Anpassung negativ beeinfließen) entgegenzuwirken. Es geht um eine Wechselwirkung zwischen Gesellschaft und Individuum, wobei das Individuum auf Grund seiner PersönlichkeitszĂŒge Strategien einsetzen kann, um Hindernisse zu beseitigen. Die Umgangsweisen der Respondenten mit den institutionellen Strukturen werden in fĂŒnf Kategorien unterteilt. Nur zwei Respondenten aus den Teilnehmern der Informantengruppe sind unkompliziert und haben nach Ausgabe des GerĂ€tes keinen weiteren Bedarf nach institutioneller Betreuung. Die grĂ¶ĂŸte Gruppe von Respondenten (21 Personen) kehrt mindestens einmal zu Ausgabestelle zurĂŒck, weil Änderungen gemacht werden muss. Eine weitere Kategorie von den neuen Nutzern (4 Personen) verweigert relativ bald nach dem Erhalt die Nutzung. Eine Gruppe (9 Personen) verwendet eine passive Strategie ihrer HörgerĂ€te gegenĂŒber und versucht nicht wirklich die Technologie in ihr Leben zu integrieren. Die letzte der eingekreisten Gruppen (5 Personen) umfasst die wirklichen Problem-fĂ€lle, bei denen es zu Beschwerden, MissverstĂ€ndnisse und Konflikten kamen. (3) die Interaktion zwischen Körperbildern und Technologien Hierzu werden eine Reihe von Autoren der Anthropologie und Science und Technology Studies miteinander ins GesprĂ€ch gebracht, um die Fragen von menschlicher Handlungsautonomie gegenĂŒber der technologischen Determination zu diskutieren und theoretische Modelle auf ihre Nutzbarkeit fĂŒr die vorliegende Arbeit hin zu befragen. HörgerĂ€te haben eine unterstĂŒtzende Funktion im Alltagsleben der Nutzer, besitzen aber auch die FĂ€higkeit zu entscheiden wie der Nutzer welche GerĂ€usche wahrnimmt und welche diese sind. Die befremdende Erfahrung der durch Lautsprecher verstĂ€rkten eigenen Stimme, die Erfahrung des GerĂ€ts als Fremdkörper im Ohr und die unterschiedlichen Umgangsweisen, die aus der mehr oder weniger geglĂŒckten Umgang mit der Technologie resultierten, sind anhand von Fallgeschichten und Äußerungen der Interviewten dargestellt

    AT HØRE, AT HØRE EFTER, AT HØRE TIL: Strategier i forbindelse med hÞretab og hÞreapparater

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    As long as the sense of hearing remains intact, the individual can participate in the negotiation and production of social and cultural values in the contexts to which she or he ascribes a meaning. But what happens when the sounds are muffled? The handling of hearing loss is subject to substantial individual differences – some wish to participate in all social contexts, others wish only to uphold contact to specific segments of the lifeworld. The hard of hearing may be excluded from a number of contexts, but the hearing aid may be a help to retain a position. Some use them in all their waking hours, others only in specific contexts. The difference is due to physiological and technological circumstances, because no two hearing losses are perceived in the same way. Moreover, the technology of the hearing aid may help the user to hear better, but it does not restore natural hearing. Typically, the hard of hearing go through a process, in which the physical hearing loss is related to the lifeworld. In this process the individual moves from being a normal hearing person to being hard of hearing. Being hard of hearing differed for the informants from a wish to participate in social life to an utter loss of one’s functioning and a concern with bodily appearance. &nbsp

    Impact of coccidial infection on vaccine- and vvIBDV in lymphoid tissues of SPF chickens as detected by RT-PCR

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    BACKGROUND: This study aimed at investigating a potential effect caused by coccidia on the immune response to vaccine- and very virulent infectious bursal disase virus (vvIBDV) in SPF chickens. METHODS: Two groups of three weeks old SPF chickens were vaccinated prior to inoculation with coccidia and challenge with virulent IBDV, all within a period of eight days. Two control groups were similarly treated, except that challenge with field virus was omitted in one group while inoculation with coccidia was omitted in the other group. Clinical signs, lesions in the intestines caused by coccidia, lesions in the bursa of Fabricius caused by IBDV, IBDV-antibody titres, and virus detection by reverse transcription polymerase chain reaction (RT-PCR) were compared among the groups. Lymphoid tissues and swab samples were analysed by general RT-PCR, and positive results were identified by strain specific duplex (DPX) RT-PCR. RESULTS: In the tripple-infected groups, vaccine strain IBDV was detected in spleen and thymus tissues, and no field virus was detected in bursa samples, contrary to the double-infected groups. CONCLUSION: The results suggest an enhancing effect on the immune response caused by subclinical coccidiosis and vvIBDV acting in concert

    Instrumenting gait with an accelerometer: A system and algorithm examination

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    Gait is an important clinical assessment tool since changes in gait may reflect changes in general health. Measurement of gait is a complex process which has been restricted to the laboratory until relatively recently. The application of an inexpensive body worn sensor with appropriate gait algorithms (BWM) is an attractive alternative and offers the potential to assess gait in any setting. In this study we investigated the use of a low-cost BWM, compared to laboratory reference using a robust testing protocol in both younger and older adults. We observed that the BWM is a valid tool for estimating total step count and mean spatio-temporal gait characteristics however agreement for variability and asymmetry results was poor. We conducted a detailed investigation to explain the poor agreement between systems and determined it was due to inherent differences between the systems rather than inability of the sensor to measure the gait characteristics. The results highlight caution in the choice of reference system for validation studies. The BWM used in this study has the potential to gather longitudinal (real-world) spatio-temporal gait data that could be readily used in large lifestyle-based intervention studies, but further refinement of the algorithm(s) is required

    Draft genome sequences of three <i>Escherichia coli </i>strains with different <i>In Vivo</i> pathogenicities in an avian (Ascending) infection model of the oviduct

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    Here, we present three draft genome sequences of Escherichia coli strains that experimentally were proven to possess low (strain D2-2), intermediate (Chronic_salp), or high virulence (Cp6salp3) in an avian (ascending) infection model of the oviduct

    Biochemical and kinetic characterisation of a novel xylooligosaccharide-upregulated GH43 ÎČ-d-xylosidase/α-l-arabinofuranosidase (BXA43) from the probiotic Bifidobacterium animalis subsp. lactis BB-12

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    The Bifidobacterium animalis subsp. lactis BB-12 gene BIF_00092, assigned to encode a ÎČ-d-xylosidase (BXA43) of glycoside hydrolase family 43 (GH43), was cloned with a C-terminal His-tag and expressed in Escherichia coli. BXA43 was purified to homogeneity from the cell lysate and found to be a dual-specificity exo-hydrolase active on para-nitrophenyl-ÎČ-d-xylopyranoside (pNPX), para-nitrophenyl-α-L-arabinofuranoside (pNPA), ÎČ-(1 → 4)-xylopyranosyl oligomers (XOS) of degree of polymerisation (DP) 2–4, and birchwood xylan. A phylogenetic tree of the 92 characterised GH43 enzymes displayed five distinct groups (I − V) showing specificity differences. BXA43 belonged to group IV and had an activity ratio for pNPA:pNPX of 1:25. BXA43 was stable below 40°C and at pH 4.0–8.0 and showed maximum activity at pH 5.5 and 50°C. K(m) and k(cat) for pNPX were 15.6 ± 4.2 mM and 60.6 ± 10.8 s(-1), respectively, and substrate inhibition became apparent above 18 mM pNPX. Similar kinetic parameters and catalytic efficiency values were reported for ÎČ-d-xylosidase (XynB3) from Geobacillus stearothermophilus T‒6 also belonging to group IV. The activity of BXA43 for xylooligosaccharides increased with the size and was 2.3 and 5.6 fold higher, respectively for xylobiose and xylotetraose compared to pNPX. BXA43 showed clearly metal inhibition for Zn(2+) and Ag(+), which is different to its close homologues. Multiple sequence alignment and homology modelling indicated that Arg(505)Tyr(506) present in BXA43 are probably important for binding to xylotetraose at subsite +3 and occur only in GH43 from the Bifidobacterium genus
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