8 research outputs found

    Konzeptionen von Simulationen mit Simulationspersonen für die Medizinethik-Lehre

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    Simulationen mit Simulationspersonen (Schauspieler*innen) gehören in der medizinischen Lehre zum Ausbildungs-Standard. In der medizinethischen Lehre ist dies bisher nicht in gleichem Umfang der Fall. Für ihren Einsatz, insbesondere in der klinischen Ethik, können gute Gründe angeführt werden, wie beispielsweise die Möglichkeit konkreter Erfahrungen als Lehrelement und die situationsspezifische Verbindung von Wissen, Können und Haltungen in einem Lernprozess. Die Konzeption von Simulationen mit Simulationspersonen in der medizinethischen Lehre ist jedoch voraussetzungsreich. Es müssen die mehrdimensionalen Lernziele und die Anforderungen an die medizinethische Lehre berücksichtigt werden. Der Beitrag möchte anhand eines konkreten Beispiels einen Überblick über die Entwicklung und Konzeption von Drehbüchern bzw. Rollen-Skripten für Simulationen mit Simulationspersonen für die Lehre in der klinischen Ethik als wichtigem Teilbereich der Medizinethik geben. Dabei wird auf die besonderen Voraussetzungen und Spezifika dieser Simulationen eingegangen. Abschließend wird kritisch diskutiert, welchen Stellenwert das Training von kommunikativen Fertigkeiten in der medizinethischen Theorie und klinisch-ethischen Praxis haben kann und soll. Der Beitrag schließt mit der Überlegung, ob nicht auch in der Fortbildung von klinischen Ethiker*innen Simulationspersonen zum Einsatz kommen sollten. Background: Although simulation-based learning using simulated patients (actors) is a standard part of training in medical school, it is not yet used to the same extent in the teaching of medical ethics. There are good reasons to use simulation-based teaching, especially in clinical ethics, to gain practical experience through the situation-specific combination of knowledge, skills, and attitudes in the learning process. However, there are certain prerequisites regarding the design of simulations with actors in medical ethics education. Topics: Using a concrete example, this article aims to provide an overview of the development and conception of simulation and role scripts for simulations with actors to teach clinical ethics, which is an important subfield of medical ethics. The special requirements and specifics of these simulations are addressed. Conclusion: Although there are some limitations with regard to integrating simulations into clinical ethics, simulation-based training of knowledge, skills, and attitudes can and should play a role in medical–ethical theory and clinical–ethical practice, not only for medical and nursing students but also in the further training of clinical ethicists

    Konzeptionen von Simulationen mit Simulationspersonen für die Medizinethik-Lehre

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    Simulationen mit Simulationspersonen (Schauspieler*innen) gehören in der medizinischen Lehre zum Ausbildungs-Standard. In der medizinethischen Lehre ist dies bisher nicht in gleichem Umfang der Fall. Für ihren Einsatz, insbesondere in der klinischen Ethik, können gute Gründe angeführt werden, wie beispielsweise die Möglichkeit konkreter Erfahrungen als Lehrelement und die situationsspezifische Verbindung von Wissen, Können und Haltungen in einem Lernprozess. Die Konzeption von Simulationen mit Simulationspersonen in der medizinethischen Lehre ist jedoch voraussetzungsreich. Es müssen die mehrdimensionalen Lernziele und die Anforderungen an die medizinethische Lehre berücksichtigt werden. Der Beitrag möchte anhand eines konkreten Beispiels einen Überblick über die Entwicklung und Konzeption von Drehbüchern bzw. Rollen-Skripten für Simulationen mit Simulationspersonen für die Lehre in der klinischen Ethik als wichtigem Teilbereich der Medizinethik geben. Dabei wird auf die besonderen Voraussetzungen und Spezifika dieser Simulationen eingegangen. Abschließend wird kritisch diskutiert, welchen Stellenwert das Training von kommunikativen Fertigkeiten in der medizinethischen Theorie und klinisch-ethischen Praxis haben kann und soll. Der Beitrag schließt mit der Überlegung, ob nicht auch in der Fortbildung von klinischen Ethiker*innen Simulationspersonen zum Einsatz kommen sollten

    Quantum Chaos and Quantum Randomness - Paradigms of Entropy Production on the Smallest Scales

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    Quantum chaos is presented as a paradigm of information processing by dynamical systems at the bottom of the range of phase-space scales. Starting with a brief review of classical chaos as entropy flow from micro- to macro-scales, I argue that quantum chaos came as an indispensable rectification, removing inconsistencies related to entropy in classical chaos: Bottom-up information currents require an inexhaustible entropy production and a diverging information density in phase space, reminiscent of Gibbs' paradox in Statistical Mechanics. It is shown how a mere discretization of the state space of classical models already entails phenomena similar to hallmarks of quantum chaos, and how the unitary time evolution in a closed system directly implies the ''quantum death'' of classical chaos. As complementary evidence, I discuss quantum chaos under continuous measurement. Here, the two-way exchange of information with a macroscopic apparatus opens an inexhaustible source of entropy and lifts the limitations implied by unitary quantum dynamics in closed systems. The infiltration of fresh entropy restores permanent chaotic dynamics in observed quantum systems. Could other instances of stochasticity in quantum mechanics be interpreted in a similar guise? Where observed quantum systems generate randomness, that is, produce entropy without discernible source, could it have infiltrated from the macroscopic meter? This speculation is worked out for the case of spin measurement.Comment: 41 pages, 17 figure

    Differential diagnosis in primary care: Conception and implementation of a new elective seminar – an experience report

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    Primary care is in a unique position to teach the broad spectrum of differential diagnoses. We developed and piloted a new elective seminar ‘Differential Diagnosis in Primary Care’. With the help of simulation patients, training models, interactive small group work, and short lectures we addressed common complaints presented in the daily routine of primary care like vertigo, dyspnoea, chest or abdominal pain. We put a special focus on the diagnostic accuracy of history and physical examination. The final examination was conducted as an objective structured clinical examination

    Feedback promotes learning success! Which kind of feedback for the faculty is given by an interdisciplinary OSCE with focus on decision-making?

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    Clinical skills such as history taking, diagnostic reasoning, therapy planning, and giving advice are even more complex than practical skills like lung auscultation and have to be applied in complex clinical situations. We judged this competence in an interdisciplinary formative OSCE conducted with students of Marburg University. Results of 218 students passing 643 OSCE stations composed of 37 different scenarios were analyzed. As a competence based examination that reflects the practical skills gained during clinical training, the here presented analysis serves also as a feedback instrument for clinical teachers, their respective disciplines and the medical faculty as a whole

    Feedback promotes learning success! Which kind of feedback for the faculty is given by an interdisciplinary OSCE with focus on decision-making?

    No full text
    Clinical skills such as history taking, diagnostic reasoning, therapy planning, and giving advice are even more complex than practical skills like lung auscultation and have to be applied in complex clinical situations. We judged this competence in an interdisciplinary formative OSCE conducted with students of Marburg University. Results of 218 students passing 643 OSCE stations composed of 37 different scenarios were analyzed. As a competence based examination that reflects the practical skills gained during clinical training, the here presented analysis serves also as a feedback instrument for clinical teachers, their respective disciplines and the medical faculty as a whole

    11. Quellen und Literatur

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