771 research outputs found

    Vergessen und erinnern – rekonstruieren und neu bauen : ein soziologischer Blick auf die Frankfurter Altstadt

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    Die Rekonstruktion historischer Bauten wie der Frankfurter Altstadthäuser, des Berliner Schlosses oder der Dresdner Frauenkirche wird oft als Identitätssuche in der Vergangenheit und als Rückwärtsgewandtheit bewertet. Doch jahrzehntelange Auseinandersetzungen zwischen Frankfurter Bürgern, deren Geschmack sich deshalb an Erinnerungen orientiert, weil ihnen häufig die neue Architektur missfällt, und Experten, deren Sichtweise sich an professionellen Kriterien der Moderne ausrichtet, belegen: Es geht sowohl um das Erinnern als auch um das Vergessen der verlorenen Altstadt und damit um ästhetische und planerische Alternativen in einem schwierigen Erneuerungsprozess

    Wolkenkratzer oder Hochhäuser - zwei Typen der Stadtentwicklung : warum wurde nur Frankfurt "amerikanisch"?

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    Warum ist die Entwicklung des Hochhausbaus in Deutschland anders verlaufen als in den USA? Warum hat Frankfurt im Gegensatz zu den übrigen deutschen Großstädten eine Skyline ausgebildet? In den USA waren Hochhäuser schon in den 1920er Jahren Symbole für den prosperierenden Kapitalismus. In Deutschland versuchte man einen anderen Weg: Hochhäuser ja, aber keine Zusammenballung in den Innenstädten. Was Städten wie München und Hamburg gelang, Hochhäuser nur ausnahmsweise zu genehmigen, führte in Frankfurt zu einer gegenläufigen Entwicklung – durch eine Politik, die unter dem Druck wirtschaftsstarker Unternehmen und Spekulanten immer wieder die Ausnahme von der Ausnahme genehmigte

    Fraueninteressen in der Gesundheitspolitikforschung

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    Auf der Grundlage der Feststellung, daß Lebenslagen und Lebenschancen von Frauen durch sozial- und gesundheitspolitische Maßnahmen entscheidend beeinflußt werden, wird in dem Beitrag gezeigt, daß sich Frauenforschung in drei Schritten vollziehen sollte: als Defizitanalyse, als Ursachenanalyse und als lebenslagenorientierte frauenspezifische Forschung. Als ein Beispiel staatlicher Gesundheitspolitik wird das Programm der Bundesregierung zur Förderung von Forschung und Entwicklung im Dienste der Gesundheit 1978 - 1981 daraufhin untersucht, wo Defizite der Politik liegen, wo die Ursachen dafür zu suchen sind, daß Fraueninteressen kaum Beachtung finden, und welche Themen eine frauenspezifische Forschung in diesem Bereich aufzunehmen hat. Als Defizit wird aufgezeigt, daß in der Gesundheitspolitik die weibliche Lebenslage als beliebig manipulierbar gilt und die Frauen die Lasten der Senkung der gesellschaftlichen Kosten im Gesundheitswesen zu tragen haben. In der Ursachenanalyse wird herausgearbeitet, daß die Gesundheitspolitik aus den bekannten Differenzen im Krankheitsgeschehen zwischen Männern und Frauen keine Konsequenzen gezogen hat. Als angemessener Ausgangspunkt für eine geschlechtsdifferenzierende Krankheits- bzw. Gesundheitsforschung wird die Frage nach dem Zusammenwirken der biologischen, psychischen und sozialen Differenzen zwischen den Geschlechtern betrachtet. Abschließend werden auf der Grundlage der Überlegungen Thesen formuliert, die die Themen einer frauenspezifisachen Gesundheitsforschung aufweisen: Frauenzentrierte Forschung muß lebenslagenspezifisch ausgerichtet sein und sich mit den spezifischen gesundheitsrelevanten Belastungen des weiblichen Lebenszusammenhangs befassen. (RW

    Eine Utopie von gestern - Haydens nicht-sexistische Stadt : Kommentar zu Dolores Haydens "Wie könnte eine nicht-sexistische Stadt aussehen" (1981)

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    Warum soll man diesen 37 Jahre alten Text heute noch einmal lesen? Meine Antwort: Er erinnert daran, dass die Reproduktionsarbeit (Hausarbeit, Beziehungsarbeit, Kindererziehung, Elternpflege) Frauen an der gleichberechtigten Teilhabe an der Erwerbstätigkeit damals wie heute hinderte und hindert. Er wirft die Frage auf, welche Lösungen dafür in Deutschland gesucht wurden und welchen Erfolg sie hatten

    Representing place and situation in an online social environment

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    Thesis (S.M.)--Massachusetts Institute of Technology, School of Architecture and Planning, Program in Media Arts and Sciences, 2000.Includes bibliographical references (leaves 61-66).This thesis presents work focused on the creation of a sociable space for communication online. Sociable communication requires the ability to converse with others using simple and meaningful mechanisms, supporting flexibility and expressiveness. Equally important is the ability for people to read the space they inhabit and make sense of it in socially significant ways, such as people watching to observe others' interests and interaction styles. A third key to sociable communication is emphasis on identity and embodiment, giving participants a strong sense of themselves and others through their online representations. These issues are approached through research in areas ranging from sociology to urban architecture, directed at finding bases for the design of capabilities that are useful and engaging in the context of computer support for distributed multiparty communication. The result of this research is Talking in Circles, a graphical audio conferencing environment that employs abstract graphics for representation and provides lightweight access to multiple expressive modes. This thesis discusses foundations for work towards sociable communication online as well as the design and implementation processes involved in the creation of the Talking in Circles system. User experiences with the system, lessons learned and directions for further research into sociable communication are then detailed.by Roy Alexis Rodenstein Kartofel.S.M

    Polysomnography in stable COPD under non-invasive ventilation to reduce patient-ventilator asynchrony and morning breathlessness

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    Background: Stable severe chronic obstructive pulmonary disease (COPD) patients with chronic hypercapnic respiratory failure treated by nocturnal bi-level positive pressure non-invasive ventilation (NIV) may experience severe morning deventilation dyspnea. We hypothesised that in these patients, progressive hyperinflation, resulting from inappropriate ventilator settings, leads to patient-ventilator asynchrony (PVA) with a high rate of unrewarded inspiratory efforts and morning discomfort. Methods: Polysomnography (PSG), diaphragm electromyogram and transcutaneous capnography (PtcCO2) under NIV during two consecutive nights using baseline ventilator settings on the first night, then, during the second night, adjustment of ventilator parameters under PSG with assessment of impact of settings changes on sleep, patient-ventilator synchronisation, morning arterial blood gases and morning dyspnea. Results: Eight patients (61 ± 8years, FEV1 30 ± 8% predicted, residual volume 210 ± 30% predicted) were included. In all patients, pressure support was decreased during setting adjustments, as well as tidal volume, while respiratory rate increased without any deleterious effect on nocturnal PtcCO2 or morning PaCO2. PVA index, initially high (40 ± 30%) during the baseline night, decreased significantly after adjusting ventilator settings (p = 0.0009), as well as subjective perception of PVA leaks, and morning dyspnea while quality of sleep improved. Conclusion: The subgroup of COPD patients treated by home NIV, who present marked deventilation dyspnea and unrewarded efforts may benefit from adjustment of ventilator settings under PSG or polygraph

    Bis[cis-bis­(diphenyl­phosphino)ethene]copper(I) dichloridocuprate(I)

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    The crystal structure of the title compound, [Cu(C26H22P2)2][CuCl2], is composed of discrete Cu(dppey)2]+ cations [dppey is cis-bis­(diphenyl­phosphino)ethene] and [CuCl2]− anions. The tetra­hedral Cu(P—P)2 core of the [Cu(dppey)2]+ cation is distorted, with Cu—P bond lengths ranging from 2.269 (1) to 2.366 (1) Å. The five-membered –Cu—P—CH=CH—P– rings adopt envelope conformations, with the Cu atom lying 0.38 and 0.65 Å out of the P—C=C—P planes. The Cu—Cl distances in the [CuCl2]− anion are 2.094 (2) and 2.096 (2) Å, with a Cl—Cu—Cl angle of 176.81 (7)°

    Thesen zu einer feministischen Sozialpolitik

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    Defining pathways to healthy sustainable urban development

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    Goals and pathways to achieve sustainable urban development have multiple interlinkages with human health and wellbeing. However, these interlinkages have not been examined in depth in recent discussions on urban sustainability and global urban science. This paper fills that gap by elaborating in detail the multiple links between urban sustainability and human health and by mapping research gaps at the interface of health and urban sustainability sciences. As researchers from a broad range of disciplines, we aimed to: 1) define the process of urbanization, highlighting distinctions from related concepts to support improved conceptual rigour in health research; 2) review the evidence linking health with urbanization, urbanicity, and cities and identify cross-cutting issues; and 3) highlight new research approaches needed to study complex urban systems and their links with health. This novel, comprehensive knowledge synthesis addresses issue of interest across multiple disciplines. Our review of concepts of urban development should be of particular value to researchers and practitioners in the health sciences, while our review of the links between urban environments and health should be of particular interest to those outside of public health. We identify specific actions to promote health through sustainable urban development that leaves no one behind, including: integrated planning; evidence-informed policy-making; and monitoring the implementation of policies. We also highlight the critical role of effective governance and equity-driven planning in progress towards sustainable, healthy, and just urban development
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