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Bestimmung der Proliferation: Stanze oder Resektat?: Diskrepanzen bei niedrig und stark proliferierenden Mammakarzinomen
Zusammenfassung: Hintergrund: Die Bestimmung der Proliferationsfraktion beim invasiven Mammakarzinom wird immer wichtiger und eine klare Standardisierung ist noch ausstehend. Je nach Institut wird die Proliferationsfraktion an der Stanzbiopsie (SB) oder am Operationspräparat (OP) bestimmt. Material und Methode: Wir untersuchten die Interobservervariabilität und die Resultate von SB und entsprechendem OP. Zwei Pathologen evaluierten unabhängig voneinander die mittels Ki-67 bestimmte Proliferationsfraktion an 90Mammakarzinomen. Die Resultate wurden quantifiziert, kategorisiert und miteinander verglichen. Ergebnisse: Identische Resultate (Schätzung in 5%-Stufen) wurden in 43% der Fälle (n = 39) SB, 47% (n =42) OP und in 60% (n = 54) zwischen SB und OP erhoben. Die Bildung von Proliferationskategorien (niedrig:≤ 15%; mittel:20-30%; hoch: ≥ 35%) ergab folgende Resultate: 76% (n =68) SB, 82% (n = 74) OP und 81% (n = 73) zwischen SB und OP. Schlussfolgerung: Die Interobservervariabilität ist deutlich (SB: kappa = 0,32; OP: kappa =0,34), wird aber durch Bildung von Proliferationskategorien markant verbessert (SB: kappa =0,62; OP: kappa = 0,72; 60% auf 81%). Eine Neubestimmung bei niedriger Proliferationsfraktion an der SB ist zu erwägen, da diese in 12% der Fälle am OP höher liegen kan
Diagnose und Graduierung zervikaler intraepithelialer Neoplasien
Zusammenfassung: Diagnose und Graduierung von zervikalen intraepithelialen Neoplasien (CIN) gehören zu den häufigen Fragestellungen in der histopathologischen Diagnostik. Trotzdem kann die Unterscheidung zwischen reaktiven Veränderungen und CIN1 bzw. die Graduierung einer CIN Schwierigkeiten bereiten. In dieser Studie wurde untersucht, ob die Bestimmung der Proliferationsmarker Ki-67 und Mcm2 sowie von p16 zur Beantwortung dieser Fragestellungen beitragen. Untersucht wurden die immunhistochemischen Expressionsprofile dieser Marker an 297Proben aus dysplasiefreiem Portioepithel, CIN1, CIN2 und CIN3 mittels Gewebemikroarrays. Die mittels Ki-67 bzw. Mcm2 ermittelte Proliferationsrate zeigte eine Zunahme von dysplasiefreiem Epithel über CIN1, CIN2 zu CIN3 (p<0.001 bei beiden Markern). Mittels Ki-67 ließ sich am besten zwischen dysplasiefreiem Epithel und CIN1 unterscheiden. Zur Abgrenzung von CIN1 zu CIN2 bot sich eine Kombination von Ki-67 und p16 an. Bei einer Ki-67-Expression von<25% handelte es sich um eine CIN1 mit einer Sensitivität von 91,7% und einer Spezifität von 54,3%. Die zusätzliche Untersuchung der Expression von p16 konnte einen weiteren Teil der Fälle mit einer Ki-67-Expression von<25% stratifizieren. Die Anzahl p16-positiver Fälle betrug bei normalen Epithelien 0%, bei CIN1 7%, bei CIN2 46% und bei CIN3 86%. Somit war mittels p16 eine Abgrenzung der CIN2 zur CIN3 nur zum Teil möglich. Die histopathologische Evaluation am HE-Schnitt bleibt Grundlage der Beurteilung von zervikalen intraepithelialen Neoplasien, jedoch kann die Analyse von Ki-67 und p16 zur Diagnose und Graduierung beitrage
Einfluß der thorakalen Periduralanästhesie auf die Sekretion pro- und antiinflammatorischer Zytokine bei aortokoronarer Bypassoperation
Herzchirurgische Eingriffe mit Hilfe der extrakorporalen Zirkulation können zu einer systemischen Inflammation mit Multiorganversagen führen und unterliegen einer multifaktoriellen Genese. Diese Inflammation wird durch Zytokine vermittelt. Die Zytokinverläufe von Il-6, Il-10 und TNF alpha wurden in zahlreichen Studien untersucht. Eine verbesserte Perfusion des Intestinums durch eine größere hämodynamische Stabilität mittels einer thorakalen PDA wurde als Prävention diskutiert. Deswegen wurden diese Zytokine bei Patienten, die sich einer aortokoronaren Bypassoperation unterzogen, perioperativ untersucht. Die Zytokinverläufe einer Patientengruppe mit Allgemeinanästhesie und PDA wurden mit einer Kontrollgruppe mit Allgemeinanästhesie verglichen. Es zeigte sich ein verminderter Anstieg von TNF alpha bei der Gruppe mit der PDA im Vergleich zur Kontrollgruppe. Vermutlich führt die PDA zu einer besseren Perfusion des Intestinums wodurch die TNF alpha Sekretion vermindert wird
Examination of the effect of acute levodopa administration on the loudness dependence of auditory evoked potentials (LDAEP) in humans
Rationale: The loudness dependence of the auditory evoked potential (LDAEP) is considered a noninvasive in vivo marker of central serotonergic functioning in humans. Nevertheless, results of genetic association studies point towards a modulation of this biomarker by dopaminergic neurotransmission. Objective: We examined the effect of dopaminergic modulation on the LDAEP using L-3,4-dihydroxyphenylalanine (levodopa)/benserazide (Madopar®) as a challenge agent in healthy volunteers. Methods: A double-blind placebo-controlled challenge design was chosen. Forty-two healthy participants (21 females and 21 males) underwent two LDAEP measurements, following a baseline LDAEP measurement either placebo or levodopa (levodopa 200mg/benserazide 50mg) were given orally. Changes in the amplitude and dipole source activity of the N1/P2 intensities (60, 70, 80, 90, and 100dB) were analyzed. Results: The participants of neither the levodopa nor the placebo group showed any significant LDAEP alterations compared to the baseline measurement. The test-retest reliability (Cronbachs Alpha) between baseline and intervention was 0.966 in the verum group and 0.759 in the placebo group, respectively. Conclusions: The administration of levodopa showed no effect on the LDAEP. These findings are in line with other trials using dopamine receptor agonist
PTP1B expression is an independent positive prognostic factor in human breast cancer
Protein tyrosine phosphatase 1B (PTP1B) is a non-transmembrane protein tyrosine phosphatase that has come into focus as a critical regulator of multiple signaling pathways. The role of PTP1B in breast cancer remains unclear with evidence suggesting that PTP1B can exert both tumor-suppressing and tumor-promoting effects. To better define the role of PTP1B in human breast cancer, and its relationship with HER2, we performed immunohistochemical studies on a large cohort of functionally annotated primary breast cancer specimens. 683 of 1,402 (49%) evaluable primary breast cancers are positive for PTP1B. There is no statistically significant association between PTP1B expression and age, tumor size, T stage, histologic grade, lymph node status, or histological subtype. Of note, there is no significant association between PTP1B expression and HER2 expression (PTP1B expression53.1% in HER2+ cancers vs. 47.5% in HER2− cancers, p=0.0985). However, PTP1B expression is significantly associated with estrogen receptor expression (PTP1B expression50.7% in ER+ cancers vs. 43.1% in ER− cancers, p=0.0137) and intrinsic molecular subtype (PTP1B expression53.9% in the luminal B HER2+ subtype and 37.9% in the basal-like subtype). Of note, multivariate analyses demonstrate that PTP1B is an independent predictor of improved survival in breast cancer (HR 0.779, p=0.006). Taken together, we demonstrate in the largest study to date that (1) PTP1B is commonly expressed in breast cancer, (2) there is no association or functional impact of PTP1B expression in HER2+ breast cancer, and (3) PTP1B expression in breast cancer is associated with significantly improved clinical outcome. Until additional studies are performed, caution should be exercised in using PTP1B inhibitors in human breast cance
Making Muscle Elastic: The Structural Basis of Myomesin Stretching
The muscle M-band protein myomesin comprises a 36-nm long filament made of repetitive immunoglobulin–helix modules that can stretch to 2.5-fold this length, demonstrating substantial molecular elasticity
HV/HR-CMOS sensors for the ATLAS upgrade—concepts and test chip results
In order to extend its discovery potential, the Large Hadron Collider (LHC) will have a major upgrade (Phase II Upgrade) scheduled for 2022. The LHC after the upgrade, called High-Luminosity LHC (HL-LHC), will operate at a nominal leveled instantaneous luminosity of 5× 1034 cm−2 s−1, more than twice the expected Phase I . The new Inner Tracker needs to cope with this extremely high luminosity. Therefore it requires higher granularity, reduced material budget and increased radiation hardness of all components. A new pixel detector based on High Voltage CMOS (HVCMOS) technology targeting the upgraded ATLAS pixel detector is under study. The main advantages of the HVCMOS technology are its potential for low material budget, use of possible cheaper interconnection technologies, reduced pixel size and lower cost with respect to traditional hybrid pixel detector. Several first prototypes were produced and characterized within ATLAS upgrade R&D effort, to explore the performance and radiation hardness of this technology.
In this paper, an overview of the HVCMOS sensor concepts is given. Laboratory tests and irradiation tests of two technologies, HVCMOS AMS and HVCMOS GF, are also given
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