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Itinerário terapêutico em situações de urgência e emergência pediátrica em uma comunidade quilombola
Vírus causadores de infecção respiratória: na simplicidade mora a inteligência
Universidade Federal de São Paulo, Escola Paulista Med, São Paulo, BrazilUniversidade Federal de São Paulo, Escola Paulista Med, São Paulo, BrazilWeb of Scienc
A criança com febre no consultório Fever in pediatric office practice
OBJETIVO: quando a queixa febre é única ou preponderante, em criança atendida em consultório ou ambulatório, é recomedado selecionar aquelas que requerem investigação mais apurada, determinar os exames mais indicados para triagem, detectar os casos que exigem intervenção imediata e saber lidar com o sintoma febre e a ansiedade que ela provoca. FONTES DE DADOS: levantamento bibliográfico no Medline e em artigos previamente selecionados por sua importância. SÍNTESE DE DADOS: a febre pode acarretar alguns efeitos danosos e outros benéficos, nenhum de grande monta. A anamnese deve enfocar faixa etária, intensidade da febre, tremores de frio, alterações evidentes do apetite e do comportamento (estado infeccioso), outros sintomas localizatórios e duração do episódio febril. Os exames de triagem são hemograma, VHS, proteína C-reativa, exame de urina (leucócitos e bacterioscópico), eventualmente liquor e hemocultura. O tratamento da febre pode ser feito com antitérmicos, às vezes, completado com meios físicos (banho, compressas) para reduzir o desconforto. CONCLUSÃO: a criança com febre exige do pediatra conhecimentos técnicos que se aplicam a todos os casos, e empatia, para individualizar a conduta.<br>OBJECTIVE: to determine how to select a child who requires in depth laboratory investigation, defining the most appropriate laboratory screening tests, and to detect the individual who requires immediate therapy, when fever is the main symptom presented by the child seen in an outpatient clinic, or at the physician's office. Additionally, this review aims at providing suggestions on how to deal with fever, and with the anxiety it causes. SOURCES OF DATA: bibliographic review using Medline database and previously selected manuscripts. SUMMARY OF THE FINDINGS: fever may cause both negative and positive outcomes, none of major consequence. Age group, fever magnitude and duration, shivering, appetite decrease or behavioral changes (toxemia), and other localizing symptoms should be investigated through the patient's medical history. Laboratory screening tests should include complete blood count, erythrocyte sedimentation rate, C-reactive protein, urinalysis (white cells count and gram stain of the sediment), and in some cases, lumbar puncture and blood culture. The treatment should include antipyretic medications and, occasionally, physical methods (cool baths, sponging) in order to reduce discomfort caused by the fever. CONCLUSIONS: children with fever request both scientific expertise, as well as empathy from the pediatrician, so that they can receive individualized therapy
WISP1 is a novel adipokine linked to inflammation in obesity
Übergewicht und Fettleibigkeit sind mit vielen gesundheitlichen Problemen wie
einem erhöhten Risiko für Typ-2-Diabetes, Fettleber, Herz-Kreislauf-
Erkrankungen und Krebs assoziiert. WNT1-inducible-signaling pathway protein 1
(WISP1), auch bekannt als CCN4, gehört zu der CCN Familie der extrazellulären
Matrix assoziierten Signalwegproteinen und ist ein Zielgen des kanonischen
Wnt-Signalweges [1]. Neue Untersuchungen zeigen, dass über den Wnt-Signalweg
die Adipogenese reguliert wird und eine enge Verbindung mit der Entstehung des
metabolischen Syndroms besteht [2]. In vorliegender Arbeit wurde die
Auswirkung von Übergewicht, Gewichtsreduktion und Insulin auf die WISP1-
Genexpression und die Freisetzung in vitro und in vivo bei Menschen
untersucht. Außerdem wurde die entzündungsfördernde Wirkung von WISP1 in
Zellkulturexperimenten mit humanen Adipozyten und Immunzellen näher
charakterisiert. Die Ergebnisse unserer klinischen Studien zeigen eine erhöhte
WISP1- Genexpression im viszeralen Fettgewebe. In den Zellkulturversuchen
wurde ein Anstieg der WISP1-Freisetzung während der humanen
Adipozytendifferenzierung nachgewiesen. Die WISP1-Genexpression wurde durch
die Gewichtsveränderungen bei Mäusen im Fettgewebe reguliert. Zudem
beobachteten wir eine Senkung der WISP1- Konzentration im Plasma von
weiblichen Probanden nach Gewichtsreduktion. In den humanen Studien
korrelierte die WISP1- Genexpression positiv mit Makrophageninfiltration in
das Fettgewebe und negativ mit Insulinsensitivität sowie zirkulierenden
Adiponektinspiegeln. Weiterhin wurden die proinflammatorischen Effekte von
WISP1 in Zellkulturexperimenten mit primären humanen Makrophagen nachgewiesen.
Desweiteren wurde untersucht, ob zwischen WISP1 und der ektopischen
Fettakkumulation in der Leber ein Zusammenhang besteht. Dafür wurde die WISP1-
Genexpression in Leberproben von Patienten mit nicht-alkoholischer Fettleber
(NASH) mit der Kontrollgruppe ohne NASH verglichen. Es wurde keine Korrelation
zwischen dem Krankheitsaktivitätsscore, dem Leberfettgehalt und der WISP1-
Genexpression festgestellt. WISP1 wurde durch Insulin in den humanen
Adipozyten und in den 3T3-L1 differenzierten Adipozyten in vitro
hochreguliert. Wir konnten jedoch keine akute WISP1 Regulation durch Insulin
im subkutanen Fettgewebe bei übergewichtigen Probanden nach einem
euglycemischen-hyperinsulinämischen und hyperglycemischen-hyperinsulinämischen
Clamp feststellen. Diese Arbeit beschreibt erstmals WISP1 als ein neues,
proinflammatorisches Adipokin, welches bei zentraler Adipositas u. a. aus dem
viszeralen Fettgewebe freigesetzt wird. Somit ist WISP1 ein Zielmolekül für
die Therapie der Adipositas und den Adipositas assoziierten Folgeerkrankungen.Overweight and obesity are highly associated with enhanced risk of
Type-2-Diabetes, fatty liver, cardiovascular disease and cancer. WISP1, also
known as CCN4, belongs to the CCN (acronym for Connective tissue growth factor
(CTGF), cysteine rich protein (Cyr61), and Nephroblastoma overexpressed gene
(nov)) family of extracellular matrix-associated signalling proteins and is a
target gene of the canonical Wnt-signaling pathway [1]. Increasing evidence
indicates that Wnt-signalling is an important adipogenesis regulator and is
associated with the development of the metabolic syndrome [2]. The aim of this
work was to analyse the effects of overweight, weight loss and insulin on
WISP1 (WNT1-induciblesignaling pathway protein 1) gene expression und release
in humans. In addition, the proinflammatory effects of WISP1 on immune cells
and adipocytes were investigated in detail. The results of this work showed an
increased gene expression of WISP1 in visceral adipose tissue in humans. In
cell culture experiments, we observed that WISP1 release increases during
human adipocyte differentiation. WISP1 gene expression was regulated by weight
changes in mice. Furthermore, we observed a decrease of WISP1 concentration in
plasma in female subjects after weight loss. WISP1 gene expression correlated
positively with macrophage infiltration in adipose tissue and negatively with
insulin sensitivity as well as adiponectin level in human studies. The pro-
inflammatory effects of WISP1 were shown in cell culture experiments with
primary human macrophages. Further, we investigated the link between WISP1 and
ectopic fat accumulation by comparing the gene expression of WISP1 in liver
samples of patients with non-alcoholic fatty liver disease (NASH) to a control
group. We couldn´t identify any correlation between disease activity score,
liver fat content and WISP1 gene expression in these groups. In addition,
WISP1 gene expression was up-regulated by insulin in human adipocytes and
3T3-L1 differentiated adipocytes in vitro, but no regulation of WISP1 gene
expression by insulin was observed in subcutaneous adipose tissue in patients
who underwent the hyperglycemic- hyperinsulinemic clamp. Our data show for the
first time, that WISP1 is a novel pro-inflammatory adipokine, released i.a.
from visceral adipose tissue in central adiposity. Thus, WISP1 is a novel
therapeutic target of obesity and obesity-associated disorders
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