9 research outputs found

    Einblicke in die Entwicklung der Biographieforschung in Italien

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    Der Kinderwunsch und das Schwangerschaftserleben von Menschen mit einer „geistigen Behinderung“

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    In der aktuellen fachlichen Diskussion über die Sexualität von Menschen mit einer „geistigen Behinderung“ besteht weitgehend Konsens über die konzeptionellen Grundfiguren der „Selbstbestimmung“ und „Normalisierung“ als Kategorien, an denen sich Professionelle in ihrer Alltagspraxis orientieren sollten (Ortland 2016). Demnach haben auch Menschen mit einer Einschränkung in ihren „kognitiven“ Fähigkeiten ein Recht auf das Erleben ihrer Körperlichkeit und auf die Nähe eines Partners. Spannungsreicher ist dagegen die Situation, wenn es darum geht, sich als Professionelle mit der Äußerung über einen Kinderwunsch oder gar mit der Schwangerschaft einer Frau mit einer „geistigen“ Behinderung auseinanderzusetzen. Auch wenn sich Deutschland durch die Ratifikation der UN-Konvention über die Rechte von Menschen mit Behinderungen im Jahr 2009 (Graumann 2011) verpflichtet hat, „das Recht von Menschen mit Behinderungen auf freie und verantwortungsbewusste Entscheidung über die Anzahl ihrer Kinder„ (Art. 23) zu gewährleisten, ist die gesellschaftliche bzw. praxisbezogene Haltung diesbezüglich noch von unübersehbaren Ambivalenzen geprägt (Michel et al. 2010). Hier spielen Erwägungen über das „Wohl“ des Kindes (Booth et al. 2005) und eine grundsätzliche Skepsis gegenüber den Elternkompetenzen dieses Personenkreises eine wichtigere Rolle, auch wenn Studien solch eine „presumption of incompetence“ kritisch betrachten (Booth, Booth 1996). Gleichzeitig lassen quantitative Untersuchungen erkennen, dass die Zahl der Menschen mit einer geistigen Behinderung, die zusammen mit einem Kind leben, in den letzten Jahren stetig gestiegen ist (Pixa-Kettner 2007).  Auch weiß man sehr wenig über die Lebensführung und die alltäglichen Problemstellungen dieses Personenkreises.Das Erleben der Schwangerschaft von Frauen mit einer sog. „geistigen Behinderung“ näher zu betrachten, bietet eine Möglichkeit, die Ambivalenzen einer Gesellschaft sichtbar werden zu lassen, die, während sie „Inklusion“ und „Partizipation“ als zentrale Leitmaximen thematisiert, gleichzeitig deren Grenzen einseitig definiert und somit biographische Ausschlusserfahrungen begünstigt.  Bei der Diskussion dieses Themenkomplexes werde ich in meinem Beitrag zuerst auf ein Familieninterview aus dem Korpus der Daten Bezug nehmen, die meinem Promotionsprojekt zugrunde liegt. Dadurch sollte dem Leser ein Einblick in die kommunikative Auseinandersetzung eines Ehepaares mit dem Kinderwunsch des eigenen Sohnes mit geistiger Behinderung ermöglicht werden. Im Anschluss daran werde ich exemplarisch Ausschnitte aus einem autobiographisch-narrativen Interview mit einer Mutter mit geistiger Behinderung präsentieren und narrativ-strukturell analysieren.   

    Social work students doing autobiographical narrative interviews with people who experience(d) discrimination

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    "Ein Seminar für Studierende des vierten Semesters im BA für Soziale Arbeit an der FH Frankfurt konzentriert sich auf Fragestellungen von sozialen Ungleichheiten und Diskriminierungserfahrungen. Die Studierenden werden im ersten Blockseminar in qualitativ-interpretative Forschung eingeführt und machen sich mit der Durchführung autobiographisch-narrativer Interviews vertraut. In unserem Aufsatz erläutern wir, warum wir dies als wesentliches Wissen und wesentliche Praxis für Studierende der Sozialen Arbeit ansehen, und beschäftigen uns auch mit einigen anderen Aspekten des Lehrens und Lernens in diesem Seminar. Wir diskutieren außerdem eine bestimmte Problemstellung, die häufig unter den Studierenden auftaucht: nämlich wie es gelingen kann, eine Person, bei der sie Diskriminierungserfahrungen annehmen, um ein lebensgeschichtliches Interview zu bitten, ohne sie direkt nach ihren Diskriminierungserfahrungen zu fragen. Wie wir zu erklären versuchen, ist es wichtig, nicht die Erfahrung einer Person zu etikettieren, sondern es zu ermöglichen, dass subjektiv zum Ausdruck gebracht wird, ob und in welcher Weise man mit Diskriminierung konfrontiert wurde und sie erfahren hat." (Autorenreferat)"A 4th semester seminar for students of the B.A. in Social Work at the University of Applied Sciences in Frankfurt am Main focuses on issues of social inequalities and experiences of discrimination. In the initial block week of this seminar, the students are introduced to qualitative-interpretive research and they learn about doing autobiographical narrative interviews. In our paper, we explain why we consider this as essential knowledge and practice for social work students and we also go into some other aspects of teaching and learning in this class. We discuss a particular question that frequently comes up among the students, namely how to approach a person for a life story interview whom they suppose to have experienced discrimination without directly asking about his or her discrimination experiences. As we try to explain, it is important not to label a person's experience but instead to allow for the subjective expression of whether and in which ways discrimination was experienced and encountered." (author's abstract

    Herausforderung Inklusion: Schule - Unterricht - Profession

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    Das Übereinkommen der Vereinten Nationen über die Rechte von Menschen mit Behinderungen sowie das dazu gehörende Fakultativprotokoll zum Übereinkommen der Vereinten Nationen über die Rechte von Menschen mit Behinderungen trat am 26.03.2009 ohne Einschränkung als innerstaatliches deutsches Recht in Kraft. Sich mit diesen vielschichtigen Themenkomplexen auseinanderzusetzen war das Ziel der Tagung „Herausforderung Inklusion: Schule – Unterricht – Profession“, die am 27. und 28. März 2014 an der Otto-Friedrich-Universität in Bamberg stattfand und sowohl betroffene Eltern, als auch Praktikerinnen und Praktiker und Wissenschaftlerinnen und Wissenschaftler zur Diskussion einlud. Der vorliegende Band geht auf diese Tagung zurück und möchte die vielfältigen Facetten der theoretischen, konzeptuellen und didaktisch-methodischen Zugänge im Kontext der derzeit geführten Debatten und Argumentationsmuster um ein inklusives Bildungswesen abbilden und neue Perspektiven für Forschung, Disziplin und Profession anregen. Demzufolge liegt der Fokus der Beiträge zum einen auf der Auseinandersetzung mit theoretischen Zugängen zur Inklusion sowie der Diskussion von nationalen und internationalen empirischen Erkenntnissen aus Studien der Inklusionsforschung, zum anderen auf der Präsentation von inklusiven Konzepten einer Schulentwicklung, (fach)didaktisch-methodischen Überlegungen und Modellprojekten aus der Praxis

    Integrità neuromuscolare dell'orecchio medio umano in corso di infezione botulinica

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    The AA. thorough the study of the neuro-muscolar condition in the middle ear intend to test out the behaviour of the botulismo toxin on both the myoneural-yunction and the muscolar nervous impulse. After a description of the utilized instruments they indicate the risults obtained from a study made on six subyects affected with botulismotoxiln. The y also study the behaviour of the stapedial reflex after simple, prolonged and ripetitive stimulation. The AA. did not find out any modification on the parameters of the stapedial reflex. The AA. end their paper explaining the causes wich may have brought about their findings

    Safety of vitamin K antagonist treatment for splanchnic vein thrombosis: A multicenter cohort study

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    Background: The treatment of splanchnic vein thrombosis (SVT) is challenging, due to the increased risk of bleeding and potentially life-threatening complications. Current recommendations are based on evidence from the treatment of venous thrombosis in usual sites, but small observational studies in SVT population suggest that the bleeding risk may offset the benefit of anticoagulant treatment in this setting. The aim of this study was to evaluate the safety of vitamin K antagonists (VKAs) in SVT patients. Methods: We retrospectively included SVT patients treated with VKAs followed by 37 Italian anticoagulation clinics, until June 2013. The primary outcome was the incidence of major bleeding (MB), according to the ISTH definition, during VKA treatment. Vascular events, including both arterial and venous thrombosis, and mortality were also documented. Results: Three hundred and seventy-five patients were included (median age 53 years; 54.7% males). During a median VKA treatment duration of 1.98 years, 15 MB events occurred, corresponding to an incidence rate of 1.24 (95% confidence interval [CI], 0.75-2.06) per 100 patient-years. Gastrointestinal bleeding represented 40% of all MB events. At multivariate analysis, the presence of esophageal varices emerged as independent predictor of MB (hazard ratio 5.4; 95% CI, 1.4-21.1). The incidence rate of vascular events on treatment was 1.37 (95% CI, 0.84-2.23) per 100 patient-years and the mortality rate was 0.83 (95% CI, 0.44-1.54) per 100 patient-years. Conclusions: Selected SVT patients followed by anticoagulation clinics for the management of VKA treatment show a low rate of major bleeding and vascular events

    Impact of asthma and comorbid allergic rhinitis on quality of life and control in patients of Italian general practitioners.

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    OBJECTIVE: Asthma is a disease with elevated prevalence within the general population. Although general practitioners (GPs) are among the first health-care professionals to whom patients refer for their symptoms, there are few evaluations of this disease based on data provided by the GPs. The aim of this observational study is to assess the impact of asthma and comorbid allergic rhinitis on individual/social burden, quality of life, and disease control in asthmatic patients of Italian GPs. METHODS: Throughout Italy, 107 GPs enrolled 995 patients diagnosed with asthma and using anti-asthmatic drug prescriptions, or with asthma-like symptoms during the previous 12 months. Data were collected through questionnaires filled out by GPs and patients. RESULTS: Of the 995 asthmatic patients, 60.6% had concomitant allergic rhinitis (R+A), 39.4% had asthma alone. The latter, compared to those with R+A, showed significantly lower prevalence of intermittent asthma (37.5% vs. 55.6%) and higher prevalence of mild, moderate, and severe persistent asthma (28.4% vs. 23.2%, 28.7% vs. 18.8%, and 5.4% vs 2.4%, respectively). Individual/social burden due to asthma was frequent and increased with disease severity: 87.5% of severe persistent asthma patients reported at least one medical consultation in the last 12 months, 37.5% emergency department visits, 26.7% hospitalization, and 62.5% limitations in daily activities. Control and quality of life were inversely associated with disease severity and were worse in patients with R+A than in those with asthma alone. CONCLUSIONS: This study showed the negative impact of high severity levels and comorbid allergic rhinitis on quality of life of asthmatic patients and on individual/social burden due to asthma in an Italian GPs setting

    Impact of asthma and comorbid allergic rhinitis on quality of life and control in patients of Italian general practitioners.

    No full text
    OBJECTIVE: Asthma is a disease with elevated prevalence within the general population. Although general practitioners (GPs) are among the first health-care professionals to whom patients refer for their symptoms, there are few evaluations of this disease based on data provided by the GPs. The aim of this observational study is to assess the impact of asthma and comorbid allergic rhinitis on individual/social burden, quality of life, and disease control in asthmatic patients of Italian GPs. METHODS: Throughout Italy, 107 GPs enrolled 995 patients diagnosed with asthma and using anti-asthmatic drug prescriptions, or with asthma-like symptoms during the previous 12 months. Data were collected through questionnaires filled out by GPs and patients. RESULTS: Of the 995 asthmatic patients, 60.6% had concomitant allergic rhinitis (R+A), 39.4% had asthma alone. The latter, compared to those with R+A, showed significantly lower prevalence of intermittent asthma (37.5% vs. 55.6%) and higher prevalence of mild, moderate, and severe persistent asthma (28.4% vs. 23.2%, 28.7% vs. 18.8%, and 5.4% vs 2.4%, respectively). Individual/social burden due to asthma was frequent and increased with disease severity: 87.5% of severe persistent asthma patients reported at least one medical consultation in the last 12 months, 37.5% emergency department visits, 26.7% hospitalization, and 62.5% limitations in daily activities. Control and quality of life were inversely associated with disease severity and were worse in patients with R+A than in those with asthma alone. CONCLUSIONS: This study showed the negative impact of high severity levels and comorbid allergic rhinitis on quality of life of asthmatic patients and on individual/social burden due to asthma in an Italian GPs setting

    Delayed colorectal cancer care during covid-19 pandemic (decor-19). Global perspective from an international survey

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    Background The widespread nature of coronavirus disease 2019 (COVID-19) has been unprecedented. We sought to analyze its global impact with a survey on colorectal cancer (CRC) care during the pandemic. Methods The impact of COVID-19 on preoperative assessment, elective surgery, and postoperative management of CRC patients was explored by a 35-item survey, which was distributed worldwide to members of surgical societies with an interest in CRC care. Respondents were divided into two comparator groups: 1) ‘delay’ group: CRC care affected by the pandemic; 2) ‘no delay’ group: unaltered CRC practice. Results A total of 1,051 respondents from 84 countries completed the survey. No substantial differences in demographics were found between the ‘delay’ (745, 70.9%) and ‘no delay’ (306, 29.1%) groups. Suspension of multidisciplinary team meetings, staff members quarantined or relocated to COVID-19 units, units fully dedicated to COVID-19 care, personal protective equipment not readily available were factors significantly associated to delays in endoscopy, radiology, surgery, histopathology and prolonged chemoradiation therapy-to-surgery intervals. In the ‘delay’ group, 48.9% of respondents reported a change in the initial surgical plan and 26.3% reported a shift from elective to urgent operations. Recovery of CRC care was associated with the status of the outbreak. Practicing in COVID-free units, no change in operative slots and staff members not relocated to COVID-19 units were statistically associated with unaltered CRC care in the ‘no delay’ group, while the geographical distribution was not. Conclusions Global changes in diagnostic and therapeutic CRC practices were evident. Changes were associated with differences in health-care delivery systems, hospital’s preparedness, resources availability, and local COVID-19 prevalence rather than geographical factors. Strategic planning is required to optimize CRC care
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