11 research outputs found

    Psychobiological and psychosocial effects of childhood maltreatment on women during transition into motherhood and their newborns

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    Transition into motherhood is a special time in the life of a woman, which is accompanied by joy but also by significant changes in (daily) life, adaption to the role as a mother, and is related to increased vulnerability for psychosocial problems. Women with a history of childhood maltreatment (CM) may face particular challenges during the transition into motherhood. Furthermore, maladaptive processes during this sensitive period can influence the next generation, for example, by affecting the mother’s caregiving competences or via (direct) biological pathways. Thus, this thesis aims at contributing to our understanding of the consequences of CM in women during the transition into parenthood and potential transgenerational effects. A broad perspective of risk and protective factors on the psychological, social, and biological level is considered. Research on physiological alterations in individuals with a history of CM is a growing field. Study I reviews the current knowledge on several physiological systems that may be involved in the etiology of CM-related health problems throughout life. Findings on transgenerational effects of CM and the involvement of epigenetic processes are discussed. Addressing shortcomings of prior research regarding hypothalamic-pituitary-adrenal (HPA) axis activity after CM, Study II investigated HPA axis regulation at the end of pregnancy in women and their offspring. Cortisol and dehydroepiandrosterone (DHEA), two important steroid hormones that reflect HPA axis regulation, were analyzed in hair of postpartum women and their newborns, reflecting cumulative concentrations of these steroids at the end of pregnancy. In contrast to previous studies, maltreatment load (i.e., rising number of CM experiences) was associated with elevated levels of DHEA but not of cortisol in the last trimester of pregnancy. However, HPA axis regulation during pregnancy undergoes significant physiological alterations, which may explain the differing results. Moreover, maternal maltreatment load was also associated with elevated concentrations of DHEA measured in hair of newborns. Even though this result is novel and needs replication in larger samples, it hints toward a transgenerational pathway affecting prenatal HPA axis regulation in the fetus at the end of gestation. Prospective studies are needed to investigate whether and in which way increased levels of DHEA in mothers and their offspring at the end of pregnancy relate to postpartum HPA axis activity and are associated with health problems later on. In addition to the consequences of CM on a biological level, psychological and social factors are essential for understanding the mechanisms leading to vulnerability or resilience in affected women during transition into motherhood. Study III revealed a significant association between CM and an elevated number of postpartum psychosocial risk factors. Postpartum women with elevated maltreatment load, more often reported mental health problems, experiences of intimate partner violence, financial problems, and being a single mother. Furthermore, maltreatment load was associated with higher levels of postnatal distress and lower levels of social support (Study IV). Social support is widely recognized as a protective factor; thus, Study IV investigated the specific role of social support provided by different sources in the postpartum period in more detail. Social support provided by friends was identified as a moderator. At high levels of support, the association between maltreatment load and postnatal distress diminished indicating a protective effect of social support provided by friends, but this effect was not found for support by the partner, parents, or parents-in-law in the postpartum period. To sum up, the findings of this thesis indicate that women with a history of CM are particularly vulnerable during the transition into motherhood as they are exposed to an increased number of psychosocial risk factors. However, high levels of social support provided by friends seem a promising target for early intervention enhancing maternal emotional well-being and thereby improving the caregiving context of the next generation. In addition, maternal maltreatment load was related to altered HPA axis regulation in mothers and their offspring at the end of pregnancy. However, the adaptive or maladaptive nature of these findings needs to be investigated in future studies. In conclusion, this thesis emphasizes the broad range of consequences of CM for affected women and their offspring. Detailed knowledge on mechanisms involved in transgenerational transmission of CM can help to identify women and children at risk at an early stage and stimulate the development of tailored prevention and intervention programs.Der Übergang zur Mutterschaft ist eine besondere Zeit im Leben einer Frau, die mit Freude, aber auch mit erheblichen Veränderungen im (täglichen) Leben, der Anpassung an die Rolle als Mutter, sowie mit einer erhöhten Vulnerabilität für psychische Probleme einhergeht. Frauen mit Misshandlungs-, Missbrauchs- und/oder Vernachlässigungserfahrungen (MMV) in ihrer eigenen Kindheit sind im Übergang zur Mutterschaft möglicherweise mit besonderen Herausforderungen konfrontiert. Zudem können maladaptive Prozesse während dieser sensitiven Phase auch die nächste Generation beeinflussen, zum Beispiel durch Beeinträchtigung der mütterlichen Erziehungskompetenz oder durch (direkte) biologische Prozesse. Das Ziel der vorliegenden Arbeit ist es dazu beizutragen, die Konsequenzen von MMV Erfahrungen für Frauen im Übergang zur Mutterschaft und potentielle transgenerationale Auswirkungen besser zu verstehen. Dabei wird eine umfassende Perspektive eingenommen und Risiko- und protektive Faktoren auf der psychologischen, sozialen und biologischen Ebene berücksichtigt. Die Erforschung physiologischer Veränderungen bei Personen mit MMV Erfahrungen ist ein wachsendes Forschungsfeld. In Studie I wird der derzeitige Wissensstand über verschiedene physiologische Systeme besprochen, die bei der Entstehung von MMV-assoziierten Gesundheitsproblemen im Laufe des Lebens beteiligt sein können. Insbesondere Befunde zu transgenerationalen Effekten von MMV und die Rolle epigenetischer Prozesse werden diskutiert. Unter Berücksichtigung der Schwachpunkte früherer Forschung zur Aktivität der Hypothalamus-Hypophysen-Nebennierenrinden (HHN) -Achse, untersucht Studie II die HHN-Achsen Regulation am Ende der Schwangerschaft bei Frauen und deren Nachkommen. Als Biomarker für die HHN-Achsen Aktivität wurden Kortisol und Dehydroepiandrosteron (DHEA) in Haarproben von postpartalen Müttern und deren Neugeborenen kurz nach der Geburt untersucht. Die gemessenen Werte spiegeln die kumulative Konzentration dieser Steroid-Hormone am Ende der Schwangerschaft wider. Im Gegensatz zu früheren Studien, zeigt Studie II einen Zusammenhang zwischen steigender mütterlicher MMV Belastung (maltreatment load) und einer erhöhten DHEA Konzentration im letzten Trimester der Schwangerschaft, während kein Zusammenhang mit Haarkortisol gefunden wurde. Allerdings durchläuft die HHN-Achsen Regulation während der Schwangerschaft erhebliche Veränderungen, die die abweichenden Ergebnisse erklären könnten. Außerdem scheint die mütterliche MMV Belastung auch mit erhöhten DHEA Konzentrationen im Haar der Neugeborenen zusammen zu hängen. Obwohl dieses Ergebnis neu ist und in größeren Stichproben bestätigt werden muss, deutet es auf einen transgenerationalen Effekt auf die pränatale HHN-Achsen Regulation des Fötus am Ende der Schwangerschaft hin. In prospektiven Studien muss untersucht werden, ob und in welcher Weise erhöhte DHEA Spiegel in Müttern und deren Nachkommen am Ende der Schwangerschaft mit der postpartalen HHN-Achsen Aktivität sowie mit späteren gesundheitlichen Problemen zusammenhängt. Zusätzlich zu biologischen Auswirkungen von MMV, müssen psychologische und soziale Faktoren berücksichtigt werden, um die Mechanismen zu verstehen, die bei betroffenen Frauen im Übergang zur Mutterschaft Vulnerabilität oder Resilienz begünstigen. Die Ergebnisse von Studie III zeigen, dass MMV Erfahrungen in der Kindheit mit einer erhöhten Anzahl postpartaler, psychosozialer Risikofaktoren einhergeht. Frauen mit erhöhter MMV Belastung berichten nach der Geburt häufiger psychische Probleme, Erfahrungen von Gewalt in der Partnerschaft, finanzielle Probleme und sind häufiger Alleinerziehend. Zudem zeigt Studie IV, dass eine steigende Anzahl an MMV Erfahrungen mit erhöhtem postnatalen Distress und weniger sozialer Unterstützung zusammenhängt. Allerdings ist soziale Unterstützung in der Literatur als protektiver Faktor bekannt. Daher untersuchte Studie IV die Rolle der sozialen Unterstützung durch verschiedene Quellen in der Zeit nach der Geburt näher. Dabei wurde soziale Unterstützung durch Freunde als Moderator identifiziert: Bei hoher Unterstützung durch Freunde nahm der Zusammenhang zwischen MMV Belastung und postnatalem Distress ab, was auf einen protektiven Effekt sozialer Unterstützung durch Freunde, aber nicht durch den Partner, Eltern oder Schwiegereltern hinweist. Zusammenfassend zeigen die Ergebnisse der vorliegenden Dissertation, dass Frauen mit MMV Erfahrungen in der eigenen Kindheit im Übergang zur Mutterschaft besonders vulnerabel sind, da sie einer erhöhten Anzahl psychosozialer Risikofaktoren ausgesetzt sind. Allerdings scheint eine hohe soziale Unterstützung durch Freunde protektiv zu wirken und könnte damit ein vielversprechendes Ziel für frühe Interventionen sein, um das mütterliche emotionale Wohlbefinden zu verbessern und damit auch den Kontext, in dem die nächste Generation aufwächst. Darüber hinaus hängt die mütterliche MMV Belastung mit einer veränderten Regulation der HHN-Achse bei Müttern und ihren Nachkommen am Ende der Schwangerschaft zusammen. Allerdings muss die adaptive oder maladaptive Bedeutung dieser Befunde in weiteren Studien untersucht werden. Die vorliegende Arbeit unterstreicht das breite Spektrum an Auswirkungen von MMV Erfahrungen in der Kindheit für die betroffenen Frauen aber auch ihre Kinder. Daher sind multiperspektivische, interdisziplinäre Ansätze sowie längsschnittliche Studie notwendig, um unser Verständnis der Risiko- und protektiven Faktoren zu vertiefen, die an den langfristigen Auswirkungen von MMV beteiligt sind. Detailliertes Wissen über die Mechanismen transgenerationaler Transmissionsprozesse von MMV kann helfen, gefährdete Frauen und Kinder frühzeitig zu identifizieren und die Entwicklung zielgruppenspezifischer Präventions- und Interventionsprogramme fördern

    Weiterentwicklung eines 360 Feedbacks sowie testtheoretische Evaluierung

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    In der vorliegenden Arbeit liegt der Fokus sowohl auf der Weiterentwicklung eines 360 Feedbacks für die praktische Anwendung als auch auf der testtheoretischen Überprüfung von diesem. Zudem ist von Interesse, inwieweit verschiedene Ratergruppen (Selbstbeurteilung, Vorgesetzte, Mitarbeiter und Kollegen) eines 360 Feedbacks in ihrer Beurteilung übereinstimmen. Die Forschung hat gezeigt, dass korrelative Übereinstimmungen innerhalb der Fremdbeurteilungen wesentlich höher ausfallen als Fremdbeurteilungen mit den jeweiligen Selbstbeurteilungen (Conway & Huffcutt, 1997; Harris & Schaubroeck, 1988; Heidemeier & Moser, 2009). Zusätzlich sind die Mittelwertdifferenzen der Selbstbeurteilungen deutlich höher als deren Fremdbeurteilungen, wenngleich es nur leichte Unterschiede zwischen den einzelnen Perspektiven der Fremdbeurteilungen gibt (Harris & Schaubroeck, 1988, Heidemeier & Moser, 2009). Das weiterentwickelte 360 Feedback wurde im Zuge eines Entwicklungsprogramms für High Potentials eingesetzt. Hier wurde je nachdem, ob die jeweilige Person bereits eine Führungsrolle innehat, die Fragenbogen-Variante mit bzw. ohne Führungsverantwortung vorgegeben Die Stichprobe umfasste insgesamt 31 Selbstbeurteilungen (24 mit Führungsverantwortung und 7 ohne Führungsverantwortung), 32 Vorgesetztenbeurteilungen (23 mit Führungsverantwortung und 9 ohne Führungsverantwortung), 233 Kollegenbeurteilungen (181 mit Führungsverantwortung und 52 ohne Führungsverantwortung), sowie 30 Mitarbeiterbeurteilungen (30 mit Führungsverantwortung undThe focus of the master thesis is to further develop a 360 feedback for practical application and to verify it from a test-theoretical point of view. In addition any match between different rater groups (self-assessment, supervisor, employees and colleagues) is of interest. Current investigation shows that correlative matches within external assessment are significantly higher compared to external assessment with self-assessment (Conway & Huffcutt, 1997, Harris & Schaubroeck, 1988, Heidemeier & Moser, 2009). Also differences in mean in self-assessments are significantly higher compared to external assessments although the differences between the external rater groups are slightly different (Harris & Schaubroeck, 1988, Heidemeier & Moser, 2009). The enhanced 360 feedback was used as part of a high potential program with employees, who have already or have not yet a leading role. Depending on the employee two variants of questionnaire with or without having a leading role were submitted. The sample size includes 31 self-assessments (24 with leading role, 7 without leading role), 32 supervisor assessments (23 with leading role, 8 without leading role), 233 colleagues assessments (181 with leading role, 52 without leading role) and 30 employees assessments (30 with leading role, 0 without leading role). The 360 feedback was checked with regard to the test quality criteria by means of an item analysis, a reliability analysis and a validity analysis. Out of total 7 dimensions (5 dimensions without leading role and 7 dimensions with leading role with 10 items each) only 11 items had to be deleted. Finally a 360 feedback is developed, which can determine several aspects of leadership.Schury Katharina, MA BBScAbweichender Titel laut Übersetzung des Verfassers/der VerfasserinKarl-Franzens-Universität Graz, Masterarbeit, 2018(VLID)282749

    Biological memory of childhood maltreatment - current knowledge and recommendations for future research

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    Child maltreatment (CM) leads to detrimental and lifelong psychological and physiological alterations - building a biological memory of CM, which might even be transmitted to the next generation. After summarizing current knowledge of such biological consequences of CM (e.g. on the hypothalamus-pituitary-adrenal axis, on telomere length and telomerase activity, and the immune system), this article hints at important questions that have to be answered in this research area. Therefore, we propose that different research fields should join forces to gain a deeper understanding of the multiple effects of CM and especially on its transmission

    KERF - Ein Instrument zur umfassenden Ermittlung belastender Kindheitserfahrungen : Erstellung und psychometrische Beurteilung der deutschsprachigen MACE (Maltreatment and Abuse Chronology of Exposure) Scale

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    Hintergrund: Belastende Kindheitserfahrungen steigern das Risiko für Psychopathologie und beeinflussen die Erkrankungsschwere und den Behandlungserfolg. Validierte Instrumente zur umfangreichen Erfassung von Kindheitsbelastungen sind für die klinisch-psychologische Arbeit unabdingbar jedoch nur bedingt vorhanden. Fragestellung: Diese Arbeit stellt die Konstruktion und psychometrische Prüfung der Skala „Belastende Kindheitserfahrungen” (KERF), einem Instrument zur umfangreichen Erfassung von Kindheitsbelastungen vor. Die KERF beruht auf einer modifizierten Version des US-amerikanischen „Adversive Childhood Experiences” Index. Methode: Basierend auf den Daten von 165 Probandinnen wurden mit Rasch-Modellen zehn Subskalen modelliert. Korrelationen mit dem CTQ (Childhood Trauma Questionnaire) und Psychopathologie wurden bestimmt. Ergebnisse: Unterstützt durch konzeptuelle Überlegungen konnten zehn Subskalen gebildet werden. Wir fanden zufriedenstellende Assoziationen mit dem CTQ und Psychopathologie. Schlussfolgerungen: KERF ermöglicht eine detaillierte valide Erfassung belastender Kindheitserfahrungen

    Investigating the effects of childhood maltreatment on pro-inflammatory signaling:The influence of cortisol and DHEA on cytokine secretion ex vivo

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    Childhood maltreatment (CM) is associated with chronic low-grade inflammation and an increased risk for the development of adverse mental and physical health outcomes in CM-affected adults. Differences in cortisol signaling were described to contribute to this pro-inflammatory phenotype. We investigated in a study cohort of 13 postpartum women with and 12 postpartum women without CM whether treatment of peripheral blood mononuclear cells (PBMC) with cortisol, the anti-glucocorticoid hormone dehydroepiandrosterone (DHEA), or co-treatment with both differentially affected pro-inflammatory cytokine release ex vivo. The childhood trauma questionnaire was used to retrospectively assess CM and the severity of CM experiences (maltreatment load). PBMC of maltreated women (CM+) showed in all conditions an increase in pro-inflammatory cytokine secretion compared to PBMC of the control group (CM-), which was correlated with the maltreatment load. Ex vivo stimulation analyses provided preliminary evidence for a differential responsivity of PBMC in CM+ and CM- women to cortisol regarding TNF-α secretion, but no difference in the responsivity to DHEA treatment. The results of the co-treatment with cortisol and DHEA support the hypothesis that cortisol and DHEA interact in the modulation of inflammatory processes

    Effects of the Adult Attachment Projective Picture System on oxytocin and cortisol blood levels in mothers

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    Oxytocin, a small neuropeptide of nine amino acids, has been characterized as the hormone of affiliation and is stimulated, for instance, in mothers when interacting with their offspring. Variations in maternal oxytocin levels were reported to predict differences in the quality of care provided by mothers. In this study, the Adult Attachment Projective Picture System (AAP) as a valid measure to assess attachment representations was used as an activating attachment-related stimulus. We investigated whether the AAP induces a release of oxytocin in mothers with a secure attachment representation and a stress-related cortisol response in mothers with an insecure attachment representation. Therefore, pre-post effects of AAP administration on plasma oxytocin and serum cortisol levels were investigated in n = 44 mothers 3 months after parturition. Oxytocin levels increased from pre to post by the significant majority of 73% participants (p = .004) and cortisol decreased by the significant majority of 73% participants (p = .004). Interestingly, no association between alterations in oxytocin and cortisol were found; this suggests taking a model of two independent processes into considerations. These results show that the AAP test procedure induces an oxytocin response. Concerning the results within the four AAP representation subgroups, our hypothesis of a particularly strong increase in oxytocin in secure mothers was not confirmed; however, in secure mothers we observed a particularly strong decrease in cortisol, consistent with our hypotheses. Effect sizes are reported, allowing the replication of results in a larger study with sufficient sample size to draw final conclusions with respect to differences in OT and cortisol alterations depending on attachment representation. When interpreting the results, one should keep in mind that this study investigated lactating mothers. Thus, the generalizability of results is limited and future studies should investigate non-lactating healthy females as well as males and include a control stimulus condition

    Child Maltreatment Is Associated with a Reduction of the Oxytocin Receptor in Peripheral Blood Mononuclear Cells

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    Background: Child maltreatment (CM) and attachment experiences are closely linked to alterations in the human oxytocin (OXT) system. However, human data about oxytocin receptor (OXTR) protein levels are lacking. Therefore, we investigated oxytocin receptor (OXTR) protein levels in circulating immune cells and related them to circulating levels of OXT in peripheral blood. We hypothesized reduced OXTR protein levels, associated with both, experiences of CM and an insecure attachment representation.Methods: OXTR protein expressions were analyzed by western blot analyses in peripheral blood mononuclear cells (PBMC) and plasma OXT levels were determined by radioimmunoassay (RIA) in 49 mothers. We used the Childhood Trauma Questionnaire (CTQ) to assess adverse childhood experiences. Attachment representations (secure vs. insecure) were classified using the Adult Attachment Projective Picture System (AAP) and levels of anxiety and depression were assessed with the German version of the Hospital Depression and Anxiety scale (HADS-D).Results: CM-affected women showed significantly lower OXTR protein expression with significantly negative correlations between the OXTR protein expression and the CTQ sum score, whereas plasma OXT levels showed no significant differences in association with CM. Lower OXTR protein expression in PBMC were particularly pronounced in the group of insecurely attached mothers compared to the securely attached group. Anxiety levels were significantly higher in CM-affected women.Conclusion: This study demonstrated a significant association between CM and an alteration of OXTR protein expression in human blood cells as a sign for chronic, long-lasting alterations in this attachment-related neurobiological system

    Inflammation in adult women with a history of child maltreatment: The involvement of mitochondrial alterations and oxidative stress

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    Boeck C, Koenig AM, Schury K, et al. Inflammation in adult women with a history of child maltreatment: The involvement of mitochondrial alterations and oxidative stress. Mitochondrion. 2016;30:197-207
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