4 research outputs found

    Zur trägerarmen (n.c.a.) <sup>18</sup>F-Fluoralkylierung mit Trifluormethansulfonsäure aktivierten Fluoralkoholen

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    Ergebnisse: Es konnten zwei prosthetische Gruppen für die n.c.a. N/O/S -[18F]-Fluoralkylierung von möglichen Radiotracern etabliert werden. Die eine etwas weniger reaktive Verbindung 1-Brom-2-[18F]-fluorethan, welche durch einfache SPE abgetrennt werden kann, lässt sich gut zur indirekten Markierung von einfachen und stark basischen Verbindungen wie Dimethylaminoethanol und L-Tyrosin einsetzten. Die andere sehr reaktive Verbindung 2-[18F]-Fluorethyl)-trifluormethansulfonat, die sich auch durch SPE abtrennen lässt, aber über 3-Stufen hergestellt werden muss, eignet sich sehr gut zur Radiofluorierung von weniger reaktiven oder strukturell anspruchsvolleren Molekülen, wie den Anilinderivaten oder anspruchsvollen Biomolekülen wie am Beispiel des 6-[Dimethyl(3-(1,8-naphthalimido)propyl)-silyl]hexyl}(2-fluorethyl)-[3-(1,8-naphthalimido)propyl]amins gezeigt werden konnte. Zusätzlich wurde noch das 3-[18F]-Fluorpropyl)-trifluormethansulfonat hergestellt und analog zur Markierung mit oben genannten Verbindungen eingesetzt. Methode: Das radioaktive n.c.a. Fluorid-18 wird in einem ersten Schritt mittels einer SN2-Substitution in die jeweiligen Moleküle eingeführt und durch eine Solid-Phase-Extraction (SPE) abgetrennt. In einem nächsten Schritt werden etwaig enthaltenen Schutzgruppen abgespalten und die prosthetische Gruppe aktiviert. Das so erhaltene aktivierte Fluor-18 enthaltene Molekül kann via N/O/S-Alkylierung an die zu untersuchenden Substanzen gekoppelt werden. Ergebnisse: Es konnten zwei prosthetische Gruppen für die n.c.a. N/O/S -[18F]-Fluoralkylierung von möglichen Radiotracern etabliert werden. Die eine etwas weniger reaktive Verbindung 1-Brom-2-[18F]-fluorethan, welche durch einfache SPE abgetrennt werden kann, lässt sich gut zur indirekten Markierung von einfachen und stark basischen Verbindungen wie Dimethylaminoethanol und L-Tyrosin einsetzten. Die andere sehr reaktive Verbindung 2-[18F]-Fluorethyl)-trifluormethansulfonat, die sich auch durch SPE abtrennen lässt, aber über 3-Stufen hergestellt werden muss, eignet sich sehr gut zur Radiofluorierung von weniger reaktiven oder strukturell anspruchsvolleren Molekülen, wie den Anilinderivaten oder anspruchsvollen Biomolekülen wie am Beispiel des 6-[Dimethyl(3-(1,8-naphthalimido)propyl)-silyl]hexyl}(2-fluorethyl)-[3-(1,8-naphthalimido)propyl]amins gezeigt werden konnte. Zusätzlich wurde noch das 3-[18F]-Fluorpropyl)-trifluormethansulfonat hergestellt und analog zur Markierung mit oben genannten Verbindungen eingesetzt. Schlussfolgerung: 1-Brom-2-[18F]-fluorethan ist eine elegante Verbindung mit der gängige Radiotracer einfach hergestellt werden können und auf Grund der einfachen Handhabung leicht in automatisierten Modulen genutzt werden kann. Das reaktivere 2-[18F]-Fluorethyl)-trifluormethansulfonat und das 3-[18F]-Fluorpropyl)-trifluormethansulfonat können ihre Stärken erst bei anspruchsvolleren Molekülen unter Beweis stellen und sind dem 1-Brom-2-[18F]-fluorethan nur bei anspruchsvollen Synthesen auf Grund der aufwendigeren Herstellung und damit auch der Automatisierbarkeit vorzuziehen

    Radiolabeling Strategies of Nanobodies for Imaging Applications

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    Nanobodies are small recombinant antigen-binding fragments derived from camelid heavy-chain only antibodies. Due to their compact structure, pharmacokinetics of nanobodies are favorable compared to full-size antibodies, allowing rapid accumulation to their targets after intravenous administration, while unbound molecules are quickly cleared from the circulation. In consequence, high signal-to-background ratios can be achieved, rendering radiolabeled nanobodies high-potential candidates for imaging applications in oncology, immunology and specific diseases, for instance in the cardiovascular system. In this review, a comprehensive overview of central aspects of nanobody functionalization and radiolabeling strategies is provided

    Biodistribution and Radiation Dosimetric Analysis of [68Ga]Ga-RM2: A Potent GRPR Antagonist in Prostate Carcinoma Patients

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    [68Ga]Ga-RM2 is a promising innovative positron emission tomography (PET) tracer for patients with primary or metastatic prostate carcinoma. This study aims to analyze the biodistribution and radiation dosimetry of [68Ga]Ga-RM2 in five prostate cancer patients. The percentages of injected activity in the source organs and blood samples were determined. Bone marrow residence time was calculated using an indirect blood-based method. OLINDA/EXM version 2.0 (Hermes Medical Solutions, Stockholm, Sweden) was used to determine residence times, organ absorbed and effective doses. Physiological uptake was seen in kidneys, urinary bladder, pancreas, stomach, spleen and liver. Blood clearance was fast and followed by rapid clearance of activity from kidneys resulting in high activity concentrations in the urinary bladder. The urinary bladder wall was the most irradiated organ with highest mean organ absorbed dose (0.470 mSv/MBq) followed by pancreas (0.124 mSv/MBq), stomach wall (0.063 mSv/MBq), kidneys (0.049 mSv/MBq) and red marrow (0.010 mSv/MBq). The effective dose was found to be 0.038 mSv/MBq. Organ absorbed doses were found to be comparable to other gallium-68 labelled GRPR antagonists and lower than [68Ga]Ga-PSMA with the exception of the urinary bladder, pancreas and stomach wall. Remarkable interindividual differences were observed for the organ absorbed doses. Therefore, [68Ga]Ga-RM2 is a safe diagnostic agent with a significantly lower kidney dose but higher pancreas and urinary bladder doses as compared to [68Ga]Ga-PSMA

    Therapeutic response and side effects of repeated radioligand therapy with 177Lu- PSMA-DKFZ-617 of castrate-resistant metastatic prostate cancer

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    Prostate-specific membrane antigen (PSMA) is highly expressed on prostate epithelial cells and strongly up-regulated in prostate cancer (PC), making it an optimal target for the treatment of metastasized PC. Radioligand therapy (RLT) with (177)Lu-PSMA-DKFZ-617 (Lu-PSMA) is a targeted therapy for metastatic PC. In this study, we retrospectively analyzed the side effects and the response rate of 24 hormone and/or chemorefractory PC patients with a mean age of 75.2 years (range: 64–82) with distant metastases and progressive disease according to the PSA level, who were treated with Lu-PSMA. Median PSA was 522 ng/ml (range: 17–2360). Forty-six cycles of Lu-PSMA were performed. Of the 24 patients, 22 received two cycles. Eight weeks after the first cycle of Lu-PSMA therapy 79.1% experienced a decline in PSA level. Eight weeks after the second cycle of Lu-PSMA therapy 68.2% experienced a decline in PSA relative to the baseline value. Apart from two cases of grade 3 anemia, there was no relevant hemato- or nephrotoxicity (grade 3 or 4). These results confirmed that Lu-PSMA is a safe treatment option for metastatic PC patients and has a low toxicity profile. A positive response to therapy in terms of decline in PSA occurs in about 70% of patients
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