11 research outputs found

    Pelvic Girdle Reconstruction Based on Spinal Fusion and Ischial Screw Fixation in a Case of Aneurysmal Bone Cyst

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    A case of lytic lesion of the pelvis in a 23-year-old woman is presented. A biopsy led to the diagnosis aneurysmal bone cyst (ABC). Due to the histologically very aggressive growth of the tumor, a low malignant osteosarcoma could not be excluded. In an initial operation the tumour, affecting the sacrum, the iliac crest and the lower lumbar spine was resected. Temporary restabilisation of the pelvic ring was achieved by a titanium plate. The histological examination of the entire tumour confirmed the diagnosis ABC. After 6 months, the MRI showed no recurrence. The observed tilt of the spine to the operated side on the sacral base prompted a second surgical procedure: a transpedicular fixation of L5 and L4 was connected via bent titanium stems to the ischium, where the fixation was achieved by two screws. This construction allowed the correction of the base angle and yielded a stable closure of the pelvic ring. The patient has now been followed for 6 years: the bone grafts have been incorporated and, in spite of radiological signs of screw loosening in the ischium, the patient is fully rehabilitated and free of symptoms. Pedicle screws in the lower spine can be recommended for fixation of a pelvic ring discontinuity

    Berechnung von Alarmierungswerten für das Emissionskriterium zur Einleitung von Schutzmassnahmen bei einem Reaktorunfall

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    Within the framework of aprobabilistic investigation, emission reference values have been calculated for the nuclide groups iodine, caesium, noble gases,and `other nuclides' taking real weather sequences into account2^{2}. With these values, the guideline dose value for the initiation of protective measures are not exceededin 95% of all cases. The calculation is performed not only for the initial value for taking protection measures (0.01 Sv effective dose, 0.05 Sv thyroid dose for children) according the guidelines for the civil protection in the surrounding of a nuclear facility [GMBI,1999], but also for the upper guideline values (0.05 Sv effective dose, 0.25 Sv thyroid dose) according to SSK [1995]. The latter allow comparison with the current values [GMBI,1988]. The investigations have been performed for infants (>=1y) andadults (> 17y), and are based on the year 2000. The composition of the different nuclide groups is based on the inventory data of a power reactor after 100 doperation time and a decay time of 0 h and 240h, respectively. There lease factors were taken from the `Deutsche Risikostudie Kernkraftwerke 1979 '[SSK,1989]. The reference values were calculated for the release heights 20, 50, 100, and 150m, at each case for 0.5,1, 3, and 5 km distance from the damaged reactor. The dose calculation was performed according to the `Störfallberechnungsgrundlage' [SBG,1994]. The reference values vary depending on the source distance and the decay time. With increasing distance and corresponding atmospheric dilution the values increase by a factor of 3 to 10 between 0.5 km and 5km, depending on the nuclide group and the emission height. Between 0 h and 240 h decay time the emission reference values increase for noble gases, and decrease for iodine and other nuclides. They remain constant for cesium. This behaviour depends on the half life of the dose determining nuclide relative to the others in the respective group (long living I-131, short living Kr-88). For the upper dose reference values at 0.5 km source distance and 0 h decay time a rather good agreement was found for infants with those values which are given in SSK [1995] for the declaration of a disaster alarm. In this case, the given factor of 10, by which the iodine reference values obtained only with I-131 measurements are reduced, is very conservative

    Bone-patellar tendon-bone grafts for anterior cruciate ligament reconstruction : an in vitro comparison of mechanical behavior under failure tensile loading and cyclic submaximal tensile loading

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    There is no difference in the mechanical behavior of reconstructions from method of fixation or method of testing. Secure fixation is an important factor in the success of anterior cruciate ligament reconstruction

    Die Hydrojet-Synovektomie am Kniegelenk. In-vitro-Studie zur Machbarkeit eines neuen Synovektomieverfahrens

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    Die rheumatoide Arthritis (r.A.) ist die häufigste entzündlich-systemische Bindegewebserkrankung (1-2% der Bevölkerung, vor allem zwischen dem 35. und 45. Lebensjahr). Die Hauptmanifestationen sind neben den Sehnenscheiden und Schleimbeuteln vor allem die Gelenke. Eine kausale Therapie ist nicht bekannt und die bisher bekannten Methoden erlauben keinen selektiven Abtrag der pathologischen Synovialis ohne Schädigung der Kapsel und des Gelenkknorpels. Dagegen wird der Vorteil der Gewebsselektivität vom Druckwasserstrahl (DWS) bereits in der Chirurgie an Leber, Hirn, Niere und Bandscheibe genutzt. Es war Aufgabe der Arbeit festzustellen, inwieweit bei einer Synovektomie ein selektiver Abtrag der Synovialis ohne Verletzung der Gelenkkapsel durch die Anwendung eines DWS möglich ist. Am Kniegelenk wird die Subsynovialis in drei Typen, nämlich in den adipösen, areolären und fibrösen Typ eingeteilt. In der Literatur findet sich keine histotopographische Untersuchung der drei Subsynovialistypen am Humanknie. Die Histotopographie der Synovialis am menschlichen Knie wurde in einer Voruntersuchung an 6 Leichenknien bestimmt. Die quasi „reinen“ Grundformen der drei Synovialistypen bilden die Grundlage dieser Studie. Es wurden aus 60 humanen Kniegelenkspräparaten (67±14Jahre) Synovialisstreifen (etwa 1,5 x 3cm) gewonnen. Diese wurden zufällig vier Drücken (pW = 3; 6; 9; 12MPa) und drei Strahl-Probenwinkeln (ß= 30; 60; 90°) zugeordnet. Für jede Kombinationsmöglichkeit von Winkel, Druck und Subsynovialistyp wurden 10 Proben ausgewertet. Die Untersuchung erfolgte mit dem DWS-Gerät „Hydro-Jet Müritz 1000“ der Firma Pein Medizintechnik und einem speziellen Vorschubgerät. Bei einem Düsendurchmesser von dD=0,12mm und einem Arbeitsabstand von s=20mm wurden die Präparate mit einer Vorschubgeschwindigkeit von VV=2mm/s gekerbt und die makroskopischen Parameter Schnitt- und Schichttiefe, Änderung der Präparatdicke und Gewichtszunahme und die mikroskopischen Parameter Schnitttiefe, Schnittqualität, Schichttiefe, Vakuolenbildung und Gewebeschaden untersucht. Die Kerbtiefe korrelierte mit dem Druck (pW), jedoch nicht mit dem Winkel (ß). Die von der DWS-Kerbe erreichte Schicht korrelierte ebenfalls mit dem Druck. Bei pW=6MPa konnte das Stratum subsynoviale selektiv gekerbt werden, ohne die fibröse Kapsel zu schädigen. In diesem selektiven Druck wird nur die zu entfernende pathologische Subsynovialis geschädigt. Die Zunahme der Präparatdicke und des Gewichtes war durch ein interstitielles Ödem bedingt. Die unterschiedlichen mechanischen Eigenschaften von Gelenkkapsel und Stratum synoviale erlauben dem DWS den selektiven Abtrag der synovialen Deckschicht und des Stratum subsynoviale. Somit ist eine DWS-Synovektomie prinzipiell machbar. Um die Anwendung des DWS zur Hydrojet-Synovektomie zu optimieren, sind noch weitere Untersuchungen und technische Anpassungen an den Einsatzbereich notwendig. Zu klären sind dabei noch die Fragen, wie die DWS-Wirkung auf entzündlich veränderte Synovialis ist, ob sich der selektive Druckbereich verändert, wie medikamentöse Zusätze die DWS-Wirkung beeinflussen und ob sich der DWS unter arthroskopischen Bedingungen im wässrigen Milieu verändert. Anschließend wäre der nächste Projektschritt eine klinische Anwendung in einer kontrollierten Studie

    Dermatomal laser-evoked potentials: a diagnostic approach to the dorsal root. Norm data in healthy volunteers and changes in patients with radiculopathy

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    We conducted a cross-sectional study of 40 radiculopathy patients in comparison with norm data from healthy subjects using a new electrophysiological method. Early manifestations of dorsal root impairment escape objective diagnosis by conventional somatosensory-evoked potentials due to the overlapping innervation of the affected dermatome by thickly myelinated mechanoreceptive afferents projecting to adjacent intact roots. Evidence suggested less intersegmental overlap for thermonociceptive afferents rendering laser-evoked potentials (LEP) sensitive to monosegmental dorsal root damage. Therefore we used this new method to study acute manifestations of monosegmental dorsal root pathology. Dorsal root function was tested in 12 healthy subjects and 40 sciatica patients by intraindividual interside comparison. Mechanosensibility and thermosensibility were clinically investigated. LEP were induced by moderately painful laser stimuli. The LEP were evaluated by amplitude and latency of the averaged electroencephalogram. Normal interside differences of LEP for amplitude were ±22% (lower limb) and ±35% (upper limb) and ±15 to ±16% for latency. Twenty-six patients (65%) showed significant LEP changes, mainly amplitude decreases. Six of these patients exhibited latency prolongations. Clinical testing yielded more frequent pathological results for pain compared to mechanosensibility. The study confirmed our preliminary evidence of LEP sensitivity to objectively document dorsal root impairment in patients suffering from acute monosegmental radiculopathy. This result opens the perspective of electrophysiologically differentiating the presence or absence of dorsal root pathology in patients with similar clinical symptoms but possibly different prognoses, which require different therapies
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