8 research outputs found

    Wohlbefinden und Belastungen von Adoptivfamilien: Längsschnittliche Befunde in den ersten fünf Jahren nach Aufnahme des Kindes; Abschlussbericht

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    In allen Fällen von Fremdadoption kann die Adoption als Intervention verstanden werden, die zu positiver Entwicklung eines Kindes nach häufig negativen Vorerfahrungen beitragen kann. Dennoch zeigen internationale Studien auch, dass Adoptivkinder häufiger als gleichaltrige Kinder psychisch belastet sind und mehr Bindungsprobleme und Entwicklungsauffälligkeiten haben als nicht-adoptierte Kinder. Erkenntnisse zur Situation von Adoptivkindern in Deutschland fehlten bislang, so dass in den Jahren 2016 bis 2017 in einem vom Bundesministerium für Familie, Senioren, Familie und Jugend (BMFSFJ) geförderten Projekt eine Gruppe von 254 Adoptivfamilien zu ihren Erfahrungen und ihrer Lebenssituation befragt wurde. Im Fokus standen dabei unter anderem die Entwicklung und Belastungen der Kinder, die Belastungen der Adoptiveltern sowie die damit im Zusammenhang stehenden Unterstützungsbedarfe der Familien. Diese erste Studie erlaubte aufgrund der Befragung nur zu einem Messzeitpunkt weder Aussagen über die Entwicklung der Kinder über einen gewissen Zeitraum hinweg noch Aussagen über kausale Faktoren, welche die Entwicklungsverläufe der Kinder vorhersagen. Im vorliegenden Projekt wurden daher alle an der ersten Befragung teilnehmenden Familien ca. fünf Jahre nach Aufnahme des Kindes erneut schriftlich zu ihrer Lebenssituation, insbesondere zu den von ihnen wahrgenommenen Belastungen und Unterstützungsbedarfen, befragt. Insgesamt 133 Familien konnten erneut erreicht werden. Die Befunde der Längsschnittstudie zeigen, dass Adoptivkinder im Vergleich zu Gleichaltrigen häufiger externalisierende und internalisierende Verhaltensprobleme und Bindungsprobleme aufweisen. Die Unterschiede zu Normstichproben waren insgesamt jedoch weniger deutlich als dies in anderen Studien der Fall war, und zeigten sich teilweise erst zum zweiten Befragungszeitpunkt. Zusätzlich waren Kinder, die bereits zum ersten Messzeitpunkt stärker belastet waren als andere Kinder innerhalb dieser Studie, dies häufig auch beim zweiten Messzeitpunkt. Bedeutsamster Prädiktor für die Belastungen der Kinder waren negative Vorerfahrungen vor der Adoption. Die Adoptiveltern waren als Gruppe betrachtet nicht stärker belastet als Eltern mit leiblichen Kindern, allerdings nahm das Ausmaß der Belastung der Adoptiveltern als Gruppe betrachtet im Längsschnitt zu. Vor allem die emotionalen und Verhaltensprobleme der Kinder zum ersten Erhebungszeitpunkt erklärten die elterliche Belastung, und es wurde deutlich, dass die Belastung der Kinder eng mit der Belastung der Adoptiveltern verknüpft ist. Insgesamt unterstreichen die Befunde der Studie, dass Belastungen von Adoptivfamilien schon früh erkannt werden können, so dass Strategien zur Früherkennung und Intervention identifiziert und ausgebaut werden sollten, um negativen Entwicklungsverläufen entgegenzuwirken bzw. vorzubeugen

    Mental health problems in unaccompanied young refugees and the impact of post-flight factors on PTSS, depression and anxiety–A secondary analysis of the Better Care study

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    BackgroundUnaccompanied young refugees (UYRs) show elevated levels of mental distress such as post-traumatic stress symptoms (PTSS), depression, and anxiety. The individual post-arrival situation in the host country plays an important role in increasing or reducing mental health risks for these vulnerable children and youth. The study aims at examining the impact of pre- and post-migration factors on the mental health of UYRs.MethodsA cross-sectional survey of N = 131 young refugees (81.7% male, M = 16.9 years old) was conducted in 22 children and youth welfare service (CYWS) facilities in Germany. The participants provided information about pre- and post-flight experiences. Standardized measures were used to assess post-traumatic stress symptoms (CATS-2), symptoms of depression (PHQ-9), and anxiety (GAD-7). Daily stressors were assessed with the Daily Stressors Scale for Young Refugees (DSSYR), sociocultural adaptation with the Brief Sociocultural Adaptation Scale (BSAS), satisfaction with social support with the Social Support Questionnaire (SSQ6-G).ResultsOur results demonstrated clinical levels of PTSS in 42.0% of the participants, depression in 29.0%, and anxiety in 21.4%. Hierarchical regression analyses revealed that a higher number of traumatic events and social daily stressors predicted higher levels in all three domains of mental health problems. PTSS and anxiety were also predicted by the distress related to the residence status, depressive symptoms were additionally predicted by sociocultural adaptation, less family contact and length of stay. The satisfaction with social support was not a significant predictor in the regression models.ConclusionUnaccompanied young refugees in CYWS facilities are a highly vulnerable population. As traumatic events, daily stressors and level of contact to family directly impacted UYRs mental health, interventions should be trauma-focused, but also contain modules on how to cope with daily stressors. On the policy and practical level, stakeholders in host countries are called for establishing measures to reduce post-migration stressors and enhance support for UYRs on all levels

    Improving mental health care for unaccompanied young refugees through a stepped-care approach versus usual care+ : study protocol of a cluster randomized controlled hybrid effectiveness implementation trial

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    Background: More than half of the unaccompanied young refugees (UYRs) resettled in Europe report elevated levels of posttraumatic stress symptoms (PTSS) and comorbid symptoms. Earlier studies have highlighted the effectiveness of the trauma-focused preventive group intervention 'Mein Weg' (English 'My Way'), and the feasibility of trauma-focused cognitive behavioral therapy (TF-CBT) for UYRs. Both interventions are deemed to be empirically supported treatments (ESTs). However, UYRs seldom receive ESTs or, in fact, any treatment at all. In view of the high need and the limited treatment resources available, a stepped-care approach is indicated but has not been evaluated so far. The purpose of this trial is to compare the stepped-care approach BETTER CARE with usual care enhanced with screening and indication (usual care+).Methods: In a cluster randomized controlled trial involving N=540 UYRs living in up to N=54 child and youth welfare service (CYWS) facilities, BETTER CARE will be compared with usual care+. We will randomize clusters comprising a CYWS facility with at least one eligible psychotherapist. BETTER CARE consists of step (1) screening and indication and either step (2) preventive trauma-focused group intervention 'Mein Weg' delivered by trained CYWS staff or step (3) TF-CBT delivered by trained community therapists and supported by trained translators if necessary. Participants will be assessed 6 and 12months after randomization. The primary outcome is the severity of PTSS after 12months. Secondary outcomes are depressive and anxiety symptoms, quality of life, and proxy reported PTSS. Furthermore, drug use, health costs, benefits, and long-term effects on integration/acculturation will be assessed.Discussion: The trial will directly integrate a stepped-care approach into existing structures of the German child welfare and (mental) health system. It could, therefore, serve as a blueprint for how to implement ESTs for UYRs. If successful, screening, prevention, and intervention will be sustainably implemented in CYWS in southern Germany
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