292 research outputs found

    Sonderpädagogische Entwicklung in Frankreich. [Symposion 16. Sonderpädagogik in Europa - Tendenzen, Entwicklungen, Perspektiven im Vergleich]

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    Die Autorin beschreibt die sonderpädagogischen Entwicklungen in Frankreich. Dabei geht sie auf die bildungspolitischen Leitvorstellungen und die Struktur der pädagogischen Förderung Behinderter und Benachteiligter ein. Des Weiteren zeigt sie die zukünftigen Entwicklungen der sonderpädagogischen Förderung auf und gibt einen Ausblick. (DIPF/Orig./ah

    Verbraucherorientierte Dienstleistungen im peripheren ländlichen Raum Ostdeutschlands: Versorgungsdefizite oder Nachfragelücken?

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    Periphere ländliche Räume, vielfach ohne nennenswertes agrarisches oder touristisches Potenzial, beherrschen weite Bereiche des Nordostens Deutschlands. Zu den Benachteiligungen, denen die Bewohner dieser Räume ausgesetzt sind, zählt neben den fehlenden Erwerbsmöglichkeiten insbesondere die Versorgung mit Dienstleistungen aller Art. Die Einschätzung der Problemlage ist dabei jedoch je nach Forschungsrichtung und Fragestellung höchst unterschiedlich: Viele Arbeiten zur ländlichen Sozial- und Regionalforschung betonen, dass der Dienstleistungsabbau seit dem Systemwechsel in Ostdeutschland zu massiven Verschlechterungen der Lebensbedingungen in den genannten Räumen geführt hat. Dagegen stellen Arbeiten zur Ausstattung peripherer ländlicher Räume aus der Einzelhandelsforschung fest, dass die Nachfrage durchaus bedient wird und dass für ein erweitertes Angebot sich in der Regel kein entsprechendes Nachfragepotenzial findet. Als Grundlage für politische und planerische Maßnahmen zur Verbesserung der Versorgungssituation in den ländlich-peripheren Räumen hat ein Forschungsprojekt der FU Berlin versucht, Schwierigkeiten beim Zugang zu Dienstleistungen zu erfassen. Den untersuchten Raum bilden drei Ämter im südlichen Landkreis Dahme-Spreewald, ca. 70 km südlich von Berlin, die aufgrund ihrer geringen Bevölkerungsdichte von weniger als 40 Ew/km², der kontinuierlichen Bevölkerungsverluste, schwindender Beschäftigungsmöglichkeiten und hoher Arbeitslosigkeit als strukturschwacher ländlicher Raum ausgewiesen sind. Der Untersuchungsraum besitzt dabei allerdings vergleichbar gute Verkehrsverbindungen nach Berlin, die auch Arbeits pendeln in den Verdichtungsraum ermöglichen. Eine Befragung von annähernd 500 der Einwohner in allen Teilorten der amtsangehörigen Gemeinden erbringt im Ergebnis eine überraschend hohe Zufriedenheit der Bewohner mit der Versorgung mit Dienstleistungen. Der Zugang zu Dienstleistungen wird zumeist als unproblematisch bezeichnet, auch ältere Befragte halten ihn kaum für schwieriger. Auf Fragen nach Defizitbereichen in der Dienstleistungsversorgung erhält man wenig Antworten; sie beziehen sich auf bestimmte Einzelhandelsangebote mit teilweise bestimmten Merkmalen (Elektronik, höherwertige Bekleidung, Lebensmittel zu günstigen Preisen) bzw. auf Kultur, Unterhaltung und Sport im Nahbereich. Vieles an dieser Zufriedenheit lässt sich durch die gute Versorgung der Haushalte mit Pkws erklären bzw. das bestehende Dienstleistungsangebot der Mittel- und Unterzentren in diesem Teilraum Brandenburgs. Aber vermutlich fallen die Antworten auch deshalb so positiv aus, weil Menschen mit größeren Versorgungsschwierigkeiten weniger zur Teilnahme an der Untersuchung bereit waren. Es zeigt sich jedoch auch, dass die Ansprüche der Befragten an das Dienstleistungsangebot eher gering sind. Angesichts dieser Situation erscheinen Maßnahmen zur Verbesserung der Dienstleistungsversorgung kaum angebracht. Räumliche Entwicklungsansätze, die auf die Förderung des lokalen und regionalen Dienstleistungsangebots und kleinräumliche Nachfrageverflechtung setzen, sind bei einem derartig geringen Nachfra gepotenzial zum Scheitern verurteilt

    Pregabalin-associated acute psychosis and epileptiform EEG-changes

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    SummaryPregabalin is a novel anticonvulsive and analgesic drug that has been marketed in Europe for more than a year. The typical side effects are dizziness, somnolence and weight gain. We present a patient who, after unintended rapid up-titration of pregabalin, experienced psychotic symptoms associated with rhythmic EEG-changes resolving completely after discontinuation of pregabalin and benzodiazepine administration

    The use of reinforcement learning algorithms to meet the challenges of an artificial pancreas

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    Blood glucose control, for example, in diabetes mellitus or severe illness, requires strict adherence to a protocol of food, insulin administration and exercise personalized to each patient. An artificial pancreas for automated treatment could boost quality of glucose control and patients' independence. The components required for an artificial pancreas are: i) continuous glucose monitoring (CGM), ii) smart controllers and iii) insulin pumps delivering the optimal amount of insulin. In recent years, medical devices for CGM and insulin administration have undergone rapid progression and are now commercially available. Yet, clinically available devices still require regular patients' or caregivers' attention as they operate in open-loop control with frequent user intervention. Dosage-calculating algorithms are currently being studied in intensive care patients [1] , for short overnight control to supplement conventional insulin delivery [2] , and for short periods where patients rest and follow a prescribed food regime [3] . Fully automated algorithms that can respond to the varying activity levels seen in outpatients, with unpredictable and unreported food intake, and which provide the necessary personalized control for individuals is currently beyond the state-of-the-art. Here, we review and discuss reinforcement learning algorithms, controlling insulin in a closed-loop to provide individual insulin dosing regimens that are reactive to the immediate needs of the patient

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    Pharmacokinetics of Micafungin in Critically Ill Patients

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    We investigated covariates of pharmacokinetics of micafungin in critically ill patients. After application of micafungin, plasma samples were collected. Non-linear mixed effects modelling (NONMEM 7.3) was used to develop the pharmacokinetic model. Using this model, the adequacy of a fixed 100 mg dosing regimen was evaluated in the study cohort. A two-compartment model with linear elimination was found to describe the obtained data. SOFA score was identified as a significant covariate on both clearance and central volume of distribution, respectively. Patients in highly critical condition, represented by a SOFA above 10 showed a 30.8% lower central volume of distribution than the less critically ill patients. For patients with bilirubin levels above 4 mg/dl, clearance was decreased by 21.1%. Renal replacement therapy (RRT) did not influence micafungin clearance or the volumes of distribution. In a posthoc evaluation of the modeled population, 100 mg micafungin was suitable when assessing the PKPD targets (AUC/MIC) for C. albicans and C. glabrata, with insufficient target attainment for C. parapsilosis. Micafungin pharmacokinetics appear not to be influenced by the status of RRT. A dose of 100 mg micafungin is suitable for infections with C. albicans and C. glabrata in critically ill patients

    Changes in the central component of the hypothalamus-pituitary-thyroid axis in a rabbit model of prolonged critical illness

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    Introduction: Prolonged critically ill patients reveal low circulating thyroid hormone levels without a rise in thyroid stimulating hormone (TSH). This condition is labeled "low 3,5,3'-tri-iodothyronine (T3) syndrome" or "nonthyroidal illness syndrome (NTI)" or "euthyroid sick syndrome". Despite the low circulating and peripheral tissue thyroid hormone levels, thyrotropin releasing hormone (TRH) expression in the hypothalamus is reduced and it remains unclear which mechanism is responsible. We set out to study whether increased hypothalamic T3availability could reflect local thyrotoxicosis and explain feedback inhibition-induced suppression of the TRH gene in the context of the low T3syndrome in prolonged critical illness.Methods: Healthy rabbits were compared with prolonged critically ill, parenterally fed animals. We visualized TRH mRNA in the hypothalamus by in situ-hybridization and measured mRNA levels for the type II iodothyronine diodinase (D2), the thyroid hormone transporters monocarboxylate transporter (MCT) 8, MCT10 and organic anion co-transporting polypeptide 1C1 (OATP1C1) and the thyroid hormone receptors α (TRα) and β (TRβ) in the hypothalamus. We also measured the activity of the D2 and type III iodothyronine deiodinase (D3) enzymes.Results: In the hypothalamus of prolonged critically ill rabbits with low circulating T3 and TSH, we observed decreased TRH mRNA, increased D2 mRNA and increased MCT10 and OATP1C1 mRNA while MCT8 gene expression was unaltered as compared with healthy controls. This coincided with low hypothalamic thyroxine (T4) and low-normal T3concentrations, without a change at the thyroid hormone receptor level.Conclusions: Although expression of D2 and of the thyroid hormone transporters MCT10 and OATP1C1 were increased in the hypothalamus of prolonged critical ill animals, hypothalamic T4and T3content or thyroid hormone receptor expression were not elevated. Hence, decreased TRH gene expression, and hereby low TSH and T3 during prolonged critical illness, is not exclusively brought about by hypothalamic thyrotoxicosis, and infer other TRH suppressing factors to play a role

    Influence of quality of intensive care on quality of life/return to work in survivors of the acute respiratory distress syndrome: prospective observational patient cohort study (DACAPO)

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    BackgroundSignificant long-term reduction in health-related quality of life (HRQoL) is often observed in survivors of the acute respiratory distress syndrome (ARDS), and return to work (RtW) is limited. There is a paucity of data regarding the relationship between the quality of care (QoC) in the intensive care unit (ICU) and both HRQoL and RtW in ARDS survivors. Therefore, the aim of our study was to investigate associations between indicators of QoC and HRQoL and RtW in a cohort of survivors of ARDS.MethodsTo determine the influence of QoC on HRQoL and RtW 1 year after ICU-discharge, ARDS patients were recruited into a prospective multi-centre patient cohort study and followed up regularly after discharge. Patients were asked to complete self-report questionnaires on HRQoL (Short Form 12 physical component scale (PCS) and mental component scale (MCS)) and RtW. Indicators of QoC pertaining to volume, structural and process quality, and general characteristics were recorded on ICU level. Associations between QoC indicators and HrQoL and RtW were investigated by multivariable linear and Cox regression modelling, respectively. B values and hazard ratios (HRs) are reported with corresponding 95% confidence intervals (CIs).Results877 (of initially 1225 enrolled) people with ARDS formed the DACAPO survivor cohort, 396 were finally followed up to 1 year after discharge. The twelve-month survivors were characterized by a reduced HRQoL with a greater impairment in the physical component (Md 41.2 IQR [34-52]) compared to the mental component (Md 47.3 IQR [33-57]). Overall, 50% of the patients returned to work. The proportion of ventilated ICU patients showed significant negative associations with both 12months PCS (B=-11.22, CI -20.71; -1,74) and RtW (HR=0,18, CI 0,04;0,80). All other QoC indicators were not significantly related to outcome.ConclusionsAssociations between ICU QoC and long-term HrQoL and RtW were weak and largely non-significant. Residual confounding by case mix, treatment variables before or during ICU stay and variables pertaining to the post intensive care period (e.g. rehabilitation) cannot be ruled out.Trial registrationClinicaltrials.govNCT02637011.(December 22, 2015, retrospectively registered
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