40 research outputs found

    A Possible Detection of Occultation by a Proto-planetary Clump in GM Cephei

    Get PDF
    GM Cep in the young (~4 Myr) open cluster Trumpler 37 has been known to be an abrupt variable and to have a circumstellar disk with very active accretion. Our monitoring observations in 2009-2011 revealed the star to show sporadic flare events, each with brightening of < 0.5 mag lasting for days. These brightening events, associated with a color change toward the blue, should originate from an increased accretion activity. Moreover, the star also underwent a brightness drop of ~1 mag lasting for about a month, during which the star became bluer when fainter. Such brightness drops seem to have a recurrence time scale of a year, as evidenced in our data and the photometric behavior of GM Cep over a century. Between consecutive drops, the star brightened gradually by about 1 mag and became blue at peak luminosity. We propose that the drop is caused by obscuration of the central star by an orbiting dust concentration. The UX Orionis type of activity in GM Cep therefore exemplifies the disk inhomogeneity process in transition between grain coagulation and planetesimal formation in a young circumstellar disk.Comment: In submission to the Astrophysical Journal, 4 figure

    Multi-spectral optical system to measure the depth of burns - diagnosis and documentation

    No full text
    A multi-spectral 4 channel remission-spectroscope using integrated software was developed in order to measure the depth of burns in patients with severe burns injuries. This new assessment method was evaluated in a multi-center study. It was shown that the method is able to be used as a valuable tool to compare different treatment modalities leading to new aspects for quality assurance in burns patients. Hitherto, no other method was able to assess the depth of burns in an objective and reproducible manner yielding image documentation at the same time. The advantages of this new measure methods are that it is non-invasive, the fast image generation within 1.5 minutes and the ease of use even for inexperienced personnel.Zur Beurteilung der Verbrennungstiefe bei Patienten mit schweren Verbrennungen wurde ein Messverfahren in Form einer multispektralen 4-Kanal-Remissionsspektroskopie mit integrierter Software zur Datenverarbeitung entwickelt. Multizentrisch konnte der Nachweis erbracht werden, dass es mit dem entwickelten Verfahren möglich ist, unterschiedliche Therapiemaßnahmen zu vergleichen, was einen entscheidenden Schritt zur Qualitätssicherung darstellt. Bis heute gibt es kein ähnlich geartetes Verfahren, das eine objektive Beurteilung der Verbrennungstiefe mit reproduzierbarer Befunddokumentation erlaubt. Vorteile des Messverfahrens sind das nicht invasive Arbeiten, die rasche Bildgewinnung innerhalb 1,5 min und die Durchführbarkeit selbst durch unerfahrenes Personal

    Importance and technique of surgical wound debridement

    No full text
    Management of acute or chronic wounds begins with adequate analgesia and anesthesia, respectively and thorough wound debridement. The aim of debridement is to remove necrotic and destroyed tissue and foreign bodies, if present, which are the fundamental steps for wound healing and prevention of infections. The surgical debridement shall be performed by adhering to aseptic techniques; the instrument of first choice is the scalpel. Yet, before or next to debridement, it is imperative to identify and correct the underlying causes for wound healing disorders. Changing the wound dressing shall be performed based on the indication using antiseptics or additionally, with systemic antibiotics. Furthermore, the patient's fluid balance, adequate nutrition and eventually present anemia must be controlled. Performing microbiological controls by obtaining tissue biopsies are dependant from the clinical picture. Also, surgically treated or transplantation regions have to be kept protected in order to augment a stabile wound closure. In the following article, the above methods will be further explained by presenting clinical cases.Die Behandlung der akuten ebenso wie der chronischen Wunde beginnt unter ausreichender Analgesie bzw. Anästhesie mit der chirurgischen Wundversorgung (Debridement), um abgestorbenes bzw. zerstörtes Gewebe und ggf. vorhandene Fremdkörper als Voraussetzung zur Wundheilung und Infektionsprävention zu entfernen. Das chirurgische Vorgehen hat grundsätzlich unter OP-Bedingungen zu erfolgen, die Methode der Wahl ist der Einsatz des Skalpells. Parallel zum Debridement müssen die Ursachen der Wundheilungsstörung beseitigt werden. Die Verbandwechsel haben je nach Situation in Verbindung mit Wundantisepsis und ggf. gezielter Antibiose zu erfolgen. Systemisch müssen der Flüssigkeitshaushalt und eine ausbalancierte Ernährung gesichert sowie ggf. eine Anämie ausgeglichen werden. Mikrobiologische Kontrollen durch Probeexzisionen sind vom klinischen Bild abhängig zu machen. Teilweise müssen die operativ behandelten und transplantierten Regionen vorübergehend ruhiggestellt und ein belastungsfähiger Wundverschluss durch freie oder gestielte Transplantate herbeigeführt werden. Diese Vorgehensweisen werden anhand von zwei Fallbeispielen dargestellt

    Treatment of the infected burn wound

    No full text
    In life-threatening situations, such as infected burn wounds, lesions must quickly be induced to cover and heal by promptly reacting with systemic stabilization, debridement, and adequate wound antisepsis using polihexanide- or octenidine-based preparations. It is imperative that the microbiological tests be conducted with tissue samples, because the causal pathogens are chiefly found in the tissue itself and not on the surface; only in this way can a relevant antibiogram be generated. All interventions require the substitution of blood and all components which promote healing. Uncontrolled wound healing and scar formation must be avoided, in order to prevent subsequent interventions. So-called pain memory must be avoided by consistent, adequate pain therapy.Bei vital bedrohlichen Situationen wie infizierten Verbrennungswunden müssen durch schnelle Reaktion mit systemischer Stabilisierung, Debridement und adäquater Wundantiseptik mittels Polihexanid- oder Octenidin-basierten Präparaten Defekte zügig zur Deckung und Ausheilung gebracht werden. Die mikrobiologischen Untersuchungen müssen grundsätzlich aus Gewebeproben durchgeführt werden, da die ursächlichen Erreger meist nicht an der Oberfläche, sondern nur im Gewebe selbst zu finden sind und nur so ein relevantes Antibiogramm erstellt werden kann. Alle Eingriffe bedingen den Ersatz von Blut und die Substitution aller heilungsfördernden Komponenten. Eine unkontrollierte Wundheilung und Narbenbildung muss vermieden werden, um Folgeeingriffe präventiv zu verhindern. Durch konsequente adäquate Schmerztherapie muss das sog. Schmerzgedächtnis vermieden werden

    Bildverarbeitungssystem zur Dokumentation und Diagnostik von Brandverletzungen

    No full text

    Photodynamische Therapie in Kombination mit einem Antiseptikum zur Therapie lokaler Wunden

    No full text

    Erfahrungen mit einem kliniktauglichen multispektralen Meßverfahren zur Bestimmung der Verbrennungstiefe

    No full text

    Tückisches Strandgut

    No full text

    Photodynamic therapy for wound treatment

    No full text
    With a combination of photodynamic therapy using the photosensitizer toluidine blue O plus the antiseptic octenisept, it is possible to attain a sufficient bacterial-count reduction with simultaneous low cytotoxicity to human skin cells. This novel concept may find application in various clinical areas, for instance, in burn medicine or in killing antibiotic-resistant pathogens. Using the strategy we developed, it may be possible to prevent the development of resistence to a broad spectrum of pathogens due to too-frequent use of systemic antibiotics, reserving these for life-threatening infections.Durch gezielte Kombination einer photodynamischen Therapie unter Verwendung des Photosensibilisators Toluidinblau O mit dem Antiseptikum Octenisept ist es möglich, eine suffiziente Keimzahlreduktion bei gleichzeitig geringer Zytotoxizität für Zellen der menschlichen Haut zu erzielen. Dieses neuartige Konzept könnte in verschiedenen klinischen Bereichen, wie z.B. der Verbrennungsmedizin oder der Abtötung Antibiotika-resistenter Krankheitserreger Anwendung finden. Mit dieser von uns entwickelten Strategie könnte einer Resistenzentwicklung eines breiten Spektrums pathogener Erreger aufgrund eines zu häufigen Einsatzes systemischer Antibiotika vorgebeugt und diese für lebensbedrohende Infektionen reserviert werden
    corecore