6 research outputs found

    Unterstützung der Organisation des Behandlungsprozesses in der Kinder- und Jugendpsychiatrie - Ist- und Schwachstellenanalyse

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    Die enorme Ausweitung der medizinischen und technischen Diagnose- und Therapie-möglichkeiten im Gesundheitswesen führt zunehmend zu einer extremen Spezialisierung und Arbeitsteilung der am Behandlungsprozess beteiligten Berufsgruppen. Wie Behandlungsabläufe patientenorientiert und berufsgruppenübergreifend optimiert werden können und wie ein unterstützendes Informationsmanagement hierzu aussehen kann, wird am Beispiel der Kinder- und Jugendpsychiatrie des Universitätsklinikums untersucht. Zunächst wurde ein wissenschaftlich fundiertes methodisches Vorgehen entworfen, das als allgemeines Rahmenkonzept für Reorganisationsprojekte im Krankenhaus verwendet werden kann. Es wurden vier verschiedene Sichtweisen auf den Behand-lungsprozess unterschieden, die zusammen ein Gesamtbild auf die Kooperation im multiprofessionellen Behandlungsteam ergeben: Beteiligte Rollen und ihre Tätigkeitsprofile (Sicht 1), Informationsverarbeitung und informationsverarbeitende Werkzeuge (Sicht 2), arbeitsbezogene Kommunikation zwischen den Mitarbeitern (Sicht 3), organisatorische Abläufe in Form von Geschäftsprozessen (Sicht 4). Betrachtet man bisherige Abläufe und Strukturen unter dem Gesichtspunkt, welche zukünftig bewahrt werden sollten, so ergaben sich u.a. folgende Punkte: - Hoher Entscheidungsspielraum und Arbeitsmotivation der Mitarbeiter. - Versuch, die Tätigkeitsstruktur von Therapeuten, Cotherapeuten, Pflegern und Erziehern soweit wie möglich auf die Bedürfnisse von Patienten und Angehörige auszurichten. - Multidisziplinäre Behandlung. - Viel Zeit für den multidisziplinären Informationsaustausch. Umfangreiche Dokumentation. Aus den Ergebnissen wurden im Hinblick auf die Unterstützung patientenzentrierter Kooperation eine ganzes Reihe von Verbesserungspotentialen ab, welche im Bericht vorgestellt werden, z.B. Einordnung aller Tätigkeiten in den Behandlungsprozess, Optierung des Informationsmanagements, Ausrichtung der Organisationsstruktur am Prozessgedanken

    Supporting Patient Care by Using Innovative Information Technology: A Case Study from Clinical Psychiatry

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    Healthcare institutions, such as hospitals, are made up of highly distributed and complex organizational structures and processes. As such there is an increasingly large number of information interfaces between various involved healthcare professionals, making efficient organization of patient care and disease management difficult. Innovative information technology, such as electronic patient record systems, may have the potential to support patient care by improving information logistics and information management. In this paper, we present a case study dealing with the use of information technology in clinical psychiatry. We first present the results of a detailed systems analysis which showed large deficiencies within multi-professional patient care in the psychiatry department, such as missing central representation of the course of patient care, and an enormous amount of oral communication. These deficiencies can be overcome by a central patient record, supporting all phases of care and all professional groups. We present an electronic record system, implementing these recommendations, as an example to support the nursing part of the process of care. Such a system was introduced and evaluated on two psychiatric wards of the University Medical Center Heidelberg. The evaluation results show improved quality of documentation and a better support of the care process.Electronic information services, Medical records, Pharmacoeconomics, Psychiatric disorders

    Heidelberger Meilenstein Kommunikation (HeiMeKOM) – Erfahrungen, Best Practice Beispiele und Empfehlungen aus dem Abschluss-Symposium am 30./31. Januar 2020

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    The National Cancer Plan emphasises the importance of medical communication and calls for its integration into medical education and training. In this context, the Milestone Communication Approach meets the communicative challenges in dealing with lung cancer patients. Interprofessional tandems, consisting of doctors and nurses, conduct structured conversations at defined moments with patients and their relatives. The concept aims at shared decision making, continuity in the care of lung cancer patients and the early integration of palliative care. During the symposium on the Heidelberg Milestone Communication in January 2020, recommendations on the care situation of lung cancer patients in advanced stages were developed. In addition, the further adaptability of HeiMeKOM to other settings and hospitals and to other diseases was discussed as well as the possibility of implementing such a concept in standard care. This article presents the experiences, best practice examples and recommendations discussed during the symposium in order to enable their extrapolation to other similarly oriented projects. The long-term goal is to transfer the milestone concept to other hospital, primarily certified lung cancer centers, and to ensure permanent funding. For further dissemination of the concept and, above all, to have it established in standard care, health policy awareness and support are required in addition to the integration of the concept in competence catalogues of continuing medical and nursing education

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