54 research outputs found

    Treatment expectations and perception of therapy in adult patients with spinal muscular atrophy receiving nusinersen

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    Background and purpose: This was an investigation of treatment expectations and of the perception of therapy in adult patients with 5q-associated spinal muscular atrophy (5q-SMA) receiving nusinersen. Methods: A prospective, non-interventional observational study of nusinersen treatment in adult 5q-SMA patients was conducted at nine SMA centers in Germany. The functional status, treatment expectations and perceived outcomes were assessed using the Amyotrophic Lateral Sclerosis Functional Rating Scale-extended (ALS-FRS-ex), the Measure Yourself Medical Outcome Profile (MYMOP2), the Treatment Satisfaction Questionnaire for Medication (TSQM-9) and the Net Promoter Score (NPS). Results: In all, 151 patients were included with a median age of 36 years (15-69 years). SMA type 3 (n = 90, 59.6%) prevailed, followed by type 2 (33.8%) and type 1 (6.6%). In SMA types 1-3, median ALS-FRS-ex scores were 25, 33 and 46 (of 60 scale points), respectively. MYMOP2 identified distinct treatment expectations: head verticalization (n = 13), bulbar function (n = 16), arm function (n = 65), respiration (n = 15), trunk function (n = 34), leg function (n = 76) and generalized symptoms (n = 77). Median symptom severity decreased during nusinersen treatment (median observational period 6.1 months, 0.5-16 months) from 3.7 to 3.3 MYMOP2 score points (p < 0.001). The convenience of drug administration was critical (49.7 of 100 TSQM-9 points, SD 22); however, the overall treatment satisfaction was high (74.3, SD 18) and the recommendation rating very positive (NPS +66). Conclusions: Nusinersen was administered across a broad range of ages, disease durations and motor function deficits. Treatment expectations were highly differentiated and related to SMA type and functional status. Patient-reported outcomes demonstrated a positive perception of nusinersen therapy in adult patients with 5q-SMA

    Informal Caregiving in Amyotrophic Lateral Sclerosis (ALS): A High Caregiver Burden and Drastic Consequences on Caregivers’ Lives

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    Amyotrophic lateral sclerosis (ALS) is a fatal neurodegenerative disease that causes progressive autonomy loss and need for care. This does not only affect patients themselves, but also the patients’ informal caregivers (CGs) in their health, personal and professional lives. The big efforts of this multi-center study were not only to evaluate the caregivers’ burden and to identify its predictors, but it also should provide a specific understanding of the needs of ALS patients’ CGs and fill the gap of knowledge on their personal and work lives. Using standardized questionnaires, primary data from patients and their main informal CGs (n = 249) were collected. Patients’ functional status and disease severity were evaluated using the Barthel Index, the revised Amyotrophic Lateral Sclerosis Functional Rating Scale (ALSFRS-R) and the King’s Stages for ALS. The caregivers’ burden was recorded by the Zarit Burden Interview (ZBI). Comorbid anxiety and depression of caregivers were assessed by the Hospital Anxiety and Depression Scale. Additionally, the EuroQol Five Dimension Five Level Scale evaluated their health-related quality of life. The caregivers’ burden was high (mean ZBI = 26/88, 0 = no burden, ≄24 = highly burdened) and correlated with patients’ functional status (rp = −0.555, p < 0.001, n = 242). It was influenced by the CGs’ own mental health issues due to caregiving (+11.36, 95% CI [6.84; 15.87], p < 0.001), patients’ wheelchair dependency (+9.30, 95% CI [5.94; 12.66], p < 0.001) and was interrelated with the CGs’ depression (rp = 0.627, p < 0.001, n = 234), anxiety (rp = 0.550, p < 0.001, n = 234), and poorer physical condition (rp = −0.362, p < 0.001, n = 237). Moreover, female CGs showed symptoms of anxiety more often, which also correlated with the patients’ impairment in daily routine (rs = −0.280, p < 0.001, n = 169). As increasing disease severity, along with decreasing autonomy, was the main predictor of caregiver burden and showed to create relevant (negative) implications on CGs’ lives, patient care and supportive therapies should address this issue. Moreover, in order to preserve the mental and physical health of the CGs, new concepts of care have to focus on both, on not only patients but also their CGs and gender-associated specific issues. As caregiving in ALS also significantly influences the socioeconomic status by restrictions in CGs’ work lives and income, and the main reported needs being lack of psychological support and a high bureaucracy, the situation of CGs needs more attention. Apart from their own multi-disciplinary medical and psychological care, more support in care and patient management issues is required

    Identifizierung von eloquenten Kortexarealen der nicht-dominanten HemisphĂ€re mittels funktioneller transkranieller Dopplersonographie: ÜberprĂŒfung einer mentalen Rotationsaufgabe und eines Memoryparadigmas

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    Einleitung: Vor vielen epilepsiechirurgischen Eingriffen an Patienten mit fokaler, pharmako-resistenter Epilepsie mĂŒssen eloquente Hirnareale identifiziert werden, um das Risiko fĂŒr postoperative Leistungsdefizite abzuschĂ€tzen. Als diagnostischer Goldstandard fĂŒr die Sprachlateralisierung gilt der Wada-Test. Bei diesem Verfahren wird eine HemisphĂ€re durch ein Barbiturat anĂ€sthesiert und die Leistung der anderen GehirnhĂ€lfte fĂŒr Sprache und GedĂ€chtnis durch entsprechende Tests ĂŒberprĂŒft. Das Verfahren ist invasiv, teuer und mit einem MorbiditĂ€tsrisiko behaftet. Zudem sind ReliabilitĂ€t und ValiditĂ€t fĂŒr die Leistungserfassung der nicht-sprachtragenden HemisphĂ€ren reduziert. Deshalb sollen nicht-invasive Verfahren entwickelt werden, um den Wada-Test zu ersetzen. Die sprachtragende HemisphĂ€re kann bereits nicht-invasiv zuverlĂ€ssig durch Anwendung von funktioneller transkranieller Dopplersonographie (fTCD) wĂ€hrend eines Wortgenerierungsparadigmas identifiziert werden. Ziel dieser Studie war es, ein Paradigma zu entwickeln, das in ausreichendem Maße zur nicht-sprachdominanten HemisphĂ€re lateralisiert, so dass eloquente Kortexareale dieser GehirnhĂ€lfte mittels fTCD identifiziert und evaluiert werden können. Methoden: 35 gesunde RechtshĂ€nder (19 mĂ€nnlich, 16 weiblich) zwischen 18 und 64 Jahren (Alter: xÂŻ =27,1 ± 7,6) wurden mittels fTCD untersucht. Bei dieser auf Ultraschall basierenden Methode wird die Blutflussgeschwindigkeit (cerebral blood flow velocity, CBFV) der Arteria cerebri media (ACM) beidseits kontinuierlich gemessen. Bei neuronaler Aktivierung steigt die CBFV aufgrund der neurovaskulĂ€ren Kopplung an. Aus der CBFV-Differenz beider Seiten wird ein LateralitĂ€tsindex (LI) berechnet, der ein Maß dafĂŒr ist, welche HemisphĂ€re stĂ€rker aktiviert wird. Die Probanden absolvierten wĂ€hrend der Untersuchung am Computer zwei verschiedene Testparadigmen: Beim "Schlauchfigurenparadigma" fĂŒhrten die Probanden eine mentale Rotation einer dreidimensionalen Figur durch. Beim "Memoryparadigma" sollten non-verbale GedĂ€chtnisleistungen lateralisiert werden. Zur Kontrolle von systematischen Fehlern wurde außerdem das Wortgenerierungsparadigma durchgefĂŒhrt. 57 Ergebnisse: FĂŒnf Probanden (14,3%) konnten wegen eines mangelnden Schall-fensters oder unzureichender Fixierbarkeit der Sonden nicht untersucht werden. Im Wortgenerierungsparadigma lateralisierten 29/30 Probanden (96,7%) nach links. Der Proband mit atypischer Sprachlateralisierung wurde von der Auswer-tung der anderen beiden Versuche ausgenommen. Im Schlauchfigurenparadigma zeigte mit 21/29 Probanden (72,4%) eine signifikante Mehrheit eine rechtsseitige Lateralisierung (χÂČ=5,828, p=0,016). Dagegen lateralisierten im Memory-Paradigma nur 11/29 Probanden (37,9%) nach rechts (χÂČ=1,690, p=0,194). Die Lateralisierungen im Schlauchfigurenparadigma unterschieden sich damit signifikant von denen des Wortgenerierungsparadigmas (χÂČ=28,624, p<0,001) und des Memoryparadigmas (χÂČ=5,906, p=0,015). Es ergab sich eine positive Korrelation zwischen den LIs im Schlauchfiguren- und im Memoryparadigma (R=0,493, p=0,007), wĂ€hrend die anderen LIs untereinander nicht korrelierten. Diskussion: Mit dem Schlauchfigurenparadigma konnten mittels fTCD zum ersten Mal vorwiegend rechtshemisphĂ€rische Funktionen nicht nur auf Gruppenebene, sondern auch auf Individualebene stimuliert werden. Die vorwiegende Linkslateralisierung im Memoryparadigma lĂ€sst sich durch die Vermischung von Einspeicher- und Abrufprozessen, die Verbalisierbarkeit der Symbole und die motorische Komponente durch FĂŒhren der Mouse mit der rechten Hand erklĂ€ren. Das Paradigma ist somit in der jetzigen Form zur Lateralisierung von non-verbalem GedĂ€chtnis klinisch nicht einsetzbar. Es zeigte sich eine positive Korrelation zwischen den LIs dieser beiden Paradigmen, was darauf hindeutet, dass sie Ă€hnliche zerebrale Leistungen einforderten, wobei das Schlauchfigurenparadigma mehr rechtshemisphĂ€rische Funktionen ansprach. Es bestand keine relevante Korrelation zwischen den LIs des Schlauchfiguren- und des Wortgenerierungsparadigmas, so dass gemutmaßt werden kann, das die Paradigmen voneinander unabhĂ€ngige kortikale Funktionen reflektieren und das Schlauchfigurenparadigma somit ein weitgehend non-verbales Paradigma ist. Die Ergebnisse legen nahe, dass das Schlauchfiguren-paradigma komplementĂ€r zum Wortgenerierungsparadigma dazu eingesetzt werden kann, Funktionen der nicht-sprachtragenden HemisphĂ€re abzuschĂ€tzen und Hinweise auf mögliche postoperative Defizite bei Temporallappeneingriffen zu liefern. Die GĂŒte der Vorhersagen muss durch Studien an Patientenkontrollen eruiert werden

    Apheresis in Neurological Disorders

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    Plasma exchange (PE) and immunoadsorption (IA) constitute important options in the treatment of various autoimmune disorders across different medical disciplines [...

    Identifizierung von eloquenten Kortexarealen der nicht-dominanten HemisphĂ€re mittels funktioneller transkranieller Dopplersonographie: ÜberprĂŒfung einer mentalen Rotationsaufgabe und eines Memoryparadigmas

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    Einleitung: Vor vielen epilepsiechirurgischen Eingriffen an Patienten mit fokaler, pharmako-resistenter Epilepsie mĂŒssen eloquente Hirnareale identifiziert werden, um das Risiko fĂŒr postoperative Leistungsdefizite abzuschĂ€tzen. Als diagnostischer Goldstandard fĂŒr die Sprachlateralisierung gilt der Wada-Test. Bei diesem Verfahren wird eine HemisphĂ€re durch ein Barbiturat anĂ€sthesiert und die Leistung der anderen GehirnhĂ€lfte fĂŒr Sprache und GedĂ€chtnis durch entsprechende Tests ĂŒberprĂŒft. Das Verfahren ist invasiv, teuer und mit einem MorbiditĂ€tsrisiko behaftet. Zudem sind ReliabilitĂ€t und ValiditĂ€t fĂŒr die Leistungserfassung der nicht-sprachtragenden HemisphĂ€ren reduziert. Deshalb sollen nicht-invasive Verfahren entwickelt werden, um den Wada-Test zu ersetzen. Die sprachtragende HemisphĂ€re kann bereits nicht-invasiv zuverlĂ€ssig durch Anwendung von funktioneller transkranieller Dopplersonographie (fTCD) wĂ€hrend eines Wortgenerierungsparadigmas identifiziert werden. Ziel dieser Studie war es, ein Paradigma zu entwickeln, das in ausreichendem Maße zur nicht-sprachdominanten HemisphĂ€re lateralisiert, so dass eloquente Kortexareale dieser GehirnhĂ€lfte mittels fTCD identifiziert und evaluiert werden können. Methoden: 35 gesunde RechtshĂ€nder (19 mĂ€nnlich, 16 weiblich) zwischen 18 und 64 Jahren (Alter: xÂŻ =27,1 ± 7,6) wurden mittels fTCD untersucht. Bei dieser auf Ultraschall basierenden Methode wird die Blutflussgeschwindigkeit (cerebral blood flow velocity, CBFV) der Arteria cerebri media (ACM) beidseits kontinuierlich gemessen. Bei neuronaler Aktivierung steigt die CBFV aufgrund der neurovaskulĂ€ren Kopplung an. Aus der CBFV-Differenz beider Seiten wird ein LateralitĂ€tsindex (LI) berechnet, der ein Maß dafĂŒr ist, welche HemisphĂ€re stĂ€rker aktiviert wird. Die Probanden absolvierten wĂ€hrend der Untersuchung am Computer zwei verschiedene Testparadigmen: Beim "Schlauchfigurenparadigma" fĂŒhrten die Probanden eine mentale Rotation einer dreidimensionalen Figur durch. Beim "Memoryparadigma" sollten non-verbale GedĂ€chtnisleistungen lateralisiert werden. Zur Kontrolle von systematischen Fehlern wurde außerdem das Wortgenerierungsparadigma durchgefĂŒhrt. 57 Ergebnisse: FĂŒnf Probanden (14,3%) konnten wegen eines mangelnden Schall-fensters oder unzureichender Fixierbarkeit der Sonden nicht untersucht werden. Im Wortgenerierungsparadigma lateralisierten 29/30 Probanden (96,7%) nach links. Der Proband mit atypischer Sprachlateralisierung wurde von der Auswer-tung der anderen beiden Versuche ausgenommen. Im Schlauchfigurenparadigma zeigte mit 21/29 Probanden (72,4%) eine signifikante Mehrheit eine rechtsseitige Lateralisierung (χÂČ=5,828, p=0,016). Dagegen lateralisierten im Memory-Paradigma nur 11/29 Probanden (37,9%) nach rechts (χÂČ=1,690, p=0,194). Die Lateralisierungen im Schlauchfigurenparadigma unterschieden sich damit signifikant von denen des Wortgenerierungsparadigmas (χÂČ=28,624, p<0,001) und des Memoryparadigmas (χÂČ=5,906, p=0,015). Es ergab sich eine positive Korrelation zwischen den LIs im Schlauchfiguren- und im Memoryparadigma (R=0,493, p=0,007), wĂ€hrend die anderen LIs untereinander nicht korrelierten. Diskussion: Mit dem Schlauchfigurenparadigma konnten mittels fTCD zum ersten Mal vorwiegend rechtshemisphĂ€rische Funktionen nicht nur auf Gruppenebene, sondern auch auf Individualebene stimuliert werden. Die vorwiegende Linkslateralisierung im Memoryparadigma lĂ€sst sich durch die Vermischung von Einspeicher- und Abrufprozessen, die Verbalisierbarkeit der Symbole und die motorische Komponente durch FĂŒhren der Mouse mit der rechten Hand erklĂ€ren. Das Paradigma ist somit in der jetzigen Form zur Lateralisierung von non-verbalem GedĂ€chtnis klinisch nicht einsetzbar. Es zeigte sich eine positive Korrelation zwischen den LIs dieser beiden Paradigmen, was darauf hindeutet, dass sie Ă€hnliche zerebrale Leistungen einforderten, wobei das Schlauchfigurenparadigma mehr rechtshemisphĂ€rische Funktionen ansprach. Es bestand keine relevante Korrelation zwischen den LIs des Schlauchfiguren- und des Wortgenerierungsparadigmas, so dass gemutmaßt werden kann, das die Paradigmen voneinander unabhĂ€ngige kortikale Funktionen reflektieren und das Schlauchfigurenparadigma somit ein weitgehend non-verbales Paradigma ist. Die Ergebnisse legen nahe, dass das Schlauchfiguren-paradigma komplementĂ€r zum Wortgenerierungsparadigma dazu eingesetzt werden kann, Funktionen der nicht-sprachtragenden HemisphĂ€re abzuschĂ€tzen und Hinweise auf mögliche postoperative Defizite bei Temporallappeneingriffen zu liefern. Die GĂŒte der Vorhersagen muss durch Studien an Patientenkontrollen eruiert werden

    Disease-modifying and symptomatic treatment of amyotrophic lateral sclerosis

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    In this review, we summarize the most important recent developments in the treatment of amyotrophic lateral sclerosis (ALS). In terms of disease-modifying treatment options, several drugs such as dexpramipexole, pioglitazone, lithium, and many others have been tested in large multicenter trials, albeit with disappointing results. Therefore, riluzole remains the only directly disease-modifying drug. In addition, we discuss antisense oligonucleotides (ASOs) as a new and potentially causal treatment option. Progress in symptomatic treatments has been more important. Nutrition and ventilation are now an important focus of ALS therapy. Several studies have firmly established that noninvasive ventilation improves patients’ quality of life and prolongs survival. On the other hand, there is still no consensus regarding best nutritional management, but big multicenter trials addressing this issue are currently ongoing. Evidence regarding secondary symptoms like spasticity, muscle cramps or sialorrhea remains generally scarce, but some new insights will also be discussed. Growing evidence suggests that multidisciplinary care in specialized clinics improves survival

    Amyotrophe Lateralsklerose

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    Selective Apheresis of C-Reactive Protein for Treatment of Indications with Elevated CRP Concentrations

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    Almost every kind of inflammation in the human body is accompanied by rising C-reactive protein (CRP) concentrations. This can include bacterial and viral infection, chronic inflammation and so-called sterile inflammation triggered by (internal) acute tissue injury. CRP is part of the ancient humoral immune response and secreted into the circulation by the liver upon respective stimuli. Its main immunological functions are the opsonization of biological particles (bacteria and dead or dying cells) for their clearance by macrophages and the activation of the classical complement pathway. This not only helps to eliminate pathogens and dead cells, which is very useful in any case, but unfortunately also to remove only slightly damaged or inactive human cells that may potentially regenerate with more CRP-free time. CRP action severely aggravates the extent of tissue damage during the acute phase response after an acute injury and therefore negatively affects clinical outcome. CRP is therefore a promising therapeutic target to rescue energy-deprived tissue either caused by ischemic injury (e.g., myocardial infarction and stroke) or by an overcompensating immune reaction occurring in acute inflammation (e.g., pancreatitis) or systemic inflammatory response syndrome (SIRS; e.g., after transplantation or surgery). Selective CRP apheresis can remove circulating CRP safely and efficiently. We explain the pathophysiological reasoning behind therapeutic CRP apheresis and summarize the broad span of indications in which its application could be beneficial with a focus on ischemic stroke as well as the results of this therapeutic approach after myocardial infarction

    Identical patterns of cortico-efferent tract involvement in primary lateral sclerosis and amyotrophic lateral sclerosis: A tract of interest-based MRI study

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    Background: There is an ongoing debate whether primary lateral sclerosis (PLS) should be regarded as an independent disease entity separate from amyotrophic lateral sclerosis (ALS) or as a slowly progressive variant of ALS. Objective: The study was designed to investigate specific white matter alterations in diffusion tensor imaging (DTI) data from PLS patients by a hypothesis-guided tract-of-interest-based approach compared with ‘classical’ ALS patients and healthy controls, in order to identify microstructural changes according to the neuropathologically defined ALS affectation pattern in vivo. Methods: DTI-based white matter mapping was performed both by an unbiased voxelwise statistical comparison and by a hypothesis-guided tractwise analysis of fractional anisotropy (FA) maps according to the ALS-staging pattern for 50 PLS and 50 ALS patients vs 50 matched controls. Results: The analysis of white matter integrity by regional FA reductions demonstrated the characteristic alteration patterns along the CST and also in frontal and prefrontal brain areas in PLS patients and ALS patients. In the tract-specific analysis according to the ALS-staging pattern, PLS and ALS affectation patterns showed identical significant alterations of ALS-related tract systems when compared with controls and no differences when compared with each other. Conclusions: This DTI study showed the same microstructural affectation patterns in PLS patients as in ALS, in support of the hypothesis that PLS is a phenotypical variant of ALS. Keywords: Diffusion tensor imaging, Amyotrophic lateral sclerosis, Primary lateral sclerosis, Magnetic resonance imaging, Motor neuron disease
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