5 research outputs found

    How do medical students learn conceptual knowledge? High-, moderate- and low-utility learning techniques and perceived learning difficulties

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    Background: Acquiring medical knowledge is a key competency for medical students and a lifelong requirement for physicians. Learning techniques can improve academic success and help students cope with stressors. To support students' learning process medical faculties should know about learning techniques. The purpose of this study is to analyse the preferred learning techniques of female and male as well as junior and senior medical students and how these learning techniques are related to perceived learning difficulties. Methods: In 2019, we conducted an online survey with students of the undergraduate, competency-based curriculum of medicine at Charite - Universitatsmedizin Berlin. We chose ten learning techniques of high, moderate and low utility according to Dunlosky et al. (2013) and we asked medical students to rate their preferred usage of those techniques using a 5-point Likert scale. We applied t-tests to show differences in usage between female and male as well as junior and senior learners. Additionally, we conducted a multiple regression analysis to explore the predictive power of learning techniques regarding perceived difficulties. Results: A total of 730 medical students (488 women, 242 men, M-age = 24.85, SD = 4.49) use three techniques the most: 'highlighting' (low utility), 'self-explanation' (moderate utility) and 'practice testing' (high utility). Female students showed a significantly higher usage of low-utility learning techniques (t(404.24) = -7.13, p < .001) and a higher usage of high-utility learning techniques (t(728) = -2.50, p < .05) than male students (M = 3.55, SD = .95). Compared to junior students (second to sixth semester; M = 3.65, SD = .71), senior students (seventh semester to final clerkship year; M = 3.52, SD = .73) showed a lower use of low-utility learning techniques (t(603) = 2.15, p < .05). Usage of low-utility techniques is related to more difficulties (beta = .08, t(724) = 2.13, p < .05). Usage of moderate-utility techniques is related to less learning difficulties (beta = -.13, t(599) = -3.21, p < .01). Conclusions: Students use a wide range of low-, moderate- and high-utility learning techniques. The use of learning techniques has an influence on the difficulties perceived by students. Therefore, they could benefit from knowing about and using high-utility learning techniques to facilitate their learning. Faculties should inform their students about effective learning and introduce them to useful learning techniques

    Medical students' ratings of the relevance and actual implementation of interprofessional education and preferences for teaching formats : comparison by gender and prior education

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    Objectives: Interprofessional education is becoming increasingly important for collaboration in patient care. In the national context, there are few empirical studies on the assessment of medical students as important stakeholders in their education. Method: Students (N=2,974) participated in a semester-wide online evaluation of the modular curriculum of medicine at the Charité Berlin. Socio-demographic data (including gender, completion of prior education/studies), assessments of the relevance and extent of interprofessional collaboration and preferences for interprofessional education in various teaching formats were collected. Results: In total, data from 1,019 students were included in the evaluation. The relevance of interprofessional collaboration was considered high by medical students. Female students rated the relevance higher than male students. The completion of pre-education (vocational training or study) had no additional influence. The actual implementation of interprofessional education was rated equally low by female and male students. Medical students rated patient-centred, interactive small group formats as particularly suitable for interprofessional education. There were no gender differences, but the effect was more pronounced among students with vocational training. Conclusion: The assessments of female and male students show a large difference between the perceived relevance and the actual implementation of interprofessional collaboration in the modular curriculum of medicine. This study provides an empirical basis for the actual implementation of interprofessional collaboration and students' views on suitable teaching formats for interprofessional education. Zielsetzung: Der interprofessionellen Ausbildung wird eine zunehmende Bedeutung für die Zusammenarbeit in der Patient*innenversorgung zugeschrieben. Im nationalen Kontext gibt es nur wenig empirische Untersuchungen zur Einschätzung von Medizinstudierenden als wichtige Stakeholder für ihre Ausbildung. Methodik: In einer semesterübergreifenden Studiengangsevaluation des Modellstudiengangs Medizin der Charité wurden Studierende (N=2.974) online-basiert befragt. Es wurden soziodemografischen Daten (u. a. Geschlecht, Abschluss einer Ausbildung/eines Studiums) und Einschätzungen zu Relevanz und Ausmaß der Vermittlung interprofessioneller Zusammenarbeit sowie der Wunsch nach interprofessioneller Lehre in verschiedenen Lehrformaten erhoben.Ergebnisse: Insgesamt gingen Daten von 1.019 Studierenden in die Auswertung ein. Die Relevanz interprofessioneller Zusammenarbeit wurde von den Medizinstudierenden als hoch eingeschätzt. Studentinnen bewerteten die Relevanz höher als Studenten, eine abgeschlossene Vorausbildung (Berufsausbildung oder Studium) hatte keinen zusätzlichen Einfluss. Der Vermittlungsumfang interprofessioneller Ausbildung wurde von weiblichen und männlichen Studierenden gleich niedrig einschätzt. Medizinstudierende schätzen patient*innenzentrierte, interaktive Kleingruppenformate als besonders geeignet für interprofessionelle Lehre ein. Hier zeigten sich keine Geschlechterunterschiede, der Effekt war ausgeprägter bei Studierenden mit beruflicher Vorbildung. Schlussfolgerung: Die Einschätzung der weiblichen und männlichen Studierenden zeigt eine große Differenz zwischen eingeschätzter Relevanz und tatsächlicher Vermittlung von interprofessioneller Zusammenarbeit im Medizinstudium auf. Diese Studie liefert eine empirische Basis für eine Einschätzung des Ausmaßes und der von den Studierenden gewünschten Umsetzung in verschiedenen Lehrformaten

    Interprofessional teaching and learning in the health professions: Student participation in the development of interprofessional education

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    Die Implementierung interprofessioneller Lehre in die Curricula von Gesundheitsausbildungen und -studiengängen spielt eine Schlüsselrolle darin, Studierende besser auf die interprofessionelle Zusammenarbeit in der Patient*innenversorgung vorzubereiten. Die Entwicklung und Implementierung interprofessioneller Lehre in bestehende Curricula ist jedoch herausfordernd und gemeinsame Lehrveranstaltungen werden in Deutschland bislang nur punktuell umgesetzt. Es besteht ein relevanter Forschungsbedarf in Hinblick auf die Planung und Umsetzung interprofessioneller Lehre. Studentische Partizipation hat für die monoprofessionelle Curriculumentwicklung bereits positive Effekte gezeigt. In dieser Arbeit wird untersucht, welche Effekte studentische Partizipation im Kontext interprofessioneller Curriculumentwicklung haben kann. Im Rahmen einer explorativen, qualitativen Studie (Behrend et al. 2019a) wurden Fokusgruppendiskussionen mit Studierenden (n = 5) und Hochschulmitarbeitenden (n = 5) durchgeführt, die gemeinsam interprofessionelle Lehre geplant und in Gesundheitsstudiengänge und -ausbildungen implementiert haben. Die berichteten Erfahrungen und Wahrnehmungen der Fokusgruppenteilnehmenden wurden aufgezeichnet und transkribiert. Die Transkripte wurden mittels qualitativer Inhaltsanalyse nach Kuckartz (2016) ausgewertet. Die qualitative Analyse zeigte auf, dass studentische Partizipation sowohl einen positiven Einfluss auf den Prozess als auch auf die Ergebnisse interprofessioneller Curriculumentwicklung hatte. Als förderliche Faktoren für die studentische Partizipation wurden die Motivation der Studierenden, das Gleichgewicht zwischen Anleitung und selbstbestimmtem Arbeiten und eine hierarchiearme Arbeitsatmosphäre identifiziert. Als Herausforderungen wurden das Risiko von Rollenkonflikten zwischen Hochschulmitarbeitenden und Studierenden sowie das Risiko einer Überforderung der Studierenden genannt. Die Aussagen, sowohl der Studierenden als auch der Hochschulmitarbeitenden, weisen darauf hin, dass sich die Studierenden durch die Mitarbeit in den interprofessionellen Projekten professionell weiterentwickeln, indem sie sich Wissen und Fähigkeiten aneignen, sowie ihre Haltung zur interprofessionellen Zusammenarbeit reflektierten. Ihre Mitarbeit hatte außerdem einen motivierenden Einfluss auf die Hochschulmitarbeitenden. Diese sahen in den Studierenden zukünftige Botschafter für die interprofessionelle Zusammenarbeit in der Praxis. In dieser qualitativen Untersuchung konnten aus den berichteten Erfahrungen und Wahrnehmungen der Fokusgruppenteilnehmenden wesentliche positive und komplementäre Effekte studentischer Partizipation für den Prozess und die Ergebnisse interprofessioneller Curriculumentwicklung abgleitet werden. Es wurden förderliche Faktoren für die studentische Partizipation identifiziert, die zukünftig in Projekten zu interprofessioneller Curriculumentwicklung aktiv berücksichtigt werden sollten. Die teilnehmenden Studierenden entwickeln sich professionell weiter und reflektierten ihre Haltung zur interprofessionellen Zusammenarbeit. Dadurch könnten sie in ihren zukünftigen beruflichen Tätigkeitsfeldern eine wichtige Rolle in der Verbesserung interprofessioneller Zusammenarbeit einnehmen. Die Ergebnisse dieser Arbeit erweitern Befunde zu positiven Effekten studentischer Partizipation bei monoprofessioneller Curriculumentwicklung auf den interprofessionellen Kontext. Sie können anderen Einrichtungen als Stimulus und Orientierung dienen, Studierende zukünftig aktiver in die (Weiter-)Entwicklung interprofessioneller Lehre einzubeziehen.The implementation of interprofessional education into the curricula of health professional education plays a key role in preparing students for interprofessional collaboration in patient care. However, the development and implementation of interprofessional education in existing curricula is challenging and thus far rarely implemented in Germany. There is a need for research with regard to planning and implementing interprofessional education. Student participation has already shown positive effects for the mono-professional curriculum development. This paper examines the effects of student participation in the context of interprofessional curriculum development. In an exploratory, qualitative study (Behrend et al. 2019a), focus group discussions were conducted with students (n = 5) and faculty members (n = 5) who jointly planned and implemented interprofessional education into health professions education. The experiences and perceptions of the focus group participants were audio-recorded and transcribed. The transcripts were analyzed qualitatively according to Kuckartz (2016). The qualitative analysis showed that student participation was perceived as having a positive influence on the process and the results of interprofessional curriculum development. The students' motivation, the balance between clarity on tasks and student autonomy and a low-hierarchy team atmosphere were identified as facilitating factors for student participation. Challenges included the risk of role conflicts between faculty members and students and the risk of over demanding of the students. The statements, from students and faculty members, indicate that students develop professionally by working in interprofessional projects due to acquiring knowledge and skills, and reflecting on their attitude towards interprofessional collaboration. The students also had a motivating influence on the faculty members. They perceived the students as future ambassadors for interprofessional collaboration in the workplace. In this qualitative study, the reported experiences and perceptions of the focus group participants, provided multiple qualitative evidence for a positive, complementary effect of student participation in interprofessional curriculum development. Facilitating factors for student participation were identified, which should be actively nurtured in future interprofessional curriculum development. The participating students developed professionally and reflected on their attitude towards interprofessional collaboration. Through this, they may play an important role in improving interprofessional collaboration in their future workplaces. The results of this work extend findings on the positive effects of student participation in mono-professional curriculum development onto the interprofessional context. This may motivate other schools to involve students more actively in the development of interprofessional education

    Interprofessional learning: learning gain and change of attitude in first semester medical students / Interprofessionelles Lernen: Lernzuwachs und Einstellungsänderung bei Medizinstudierenden im 1. Semester

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    The competence and willingness of physicians to work in interprofessional teams is important for the quality of patient care. To train this competence, the integration of interprofessional learning into undergraduate medical curricula is recommended by experts. This study analyses how a single interprofessional teaching course impacts on medical students’ learning gain and change of attitude towards interprofessional collaboration
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