191 research outputs found

    Chondrogene Tumoren des Skeletts

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    Zusammenfassung: Obwohl das Spektrum gutartiger und bösartiger Knorpeltumoren sehr breit ist, lĂ€sst sich unter BerĂŒcksichtigung von Alter, Klinik, Lokalisation und Topik im Knochen sowie des Röntgenbefundes in der Regel auch an kleinen Biopsien eine sichere Diagnose stellen. Dies gilt allerdings nur mit EinschrĂ€nkungen fĂŒr die Unterscheidung zwischen Enchondromen und Chondrosarkomen Grad1 und setzt insgesamt eine langjĂ€hrige Erfahrung in der interdisziplinĂ€ren Knochentumordiagnostik voraus. In EinzelfĂ€llen können immunhistochemische Ergebnisse differenzialdiagnostisch weiterhelfen, wenn sie im Kontext der ĂŒbrigen Befunde interpretiert werden. Wegen der therapeutischen und prognostischen Konsequenzen ist die Zusammenarbeit mit einem Referenzzentrum ratsa

    FamiliÀre Tumorerkrankungen im Knochen

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    Zusammenfassung: FamiliĂ€re Erkrankungen, die zur Bildung von Knochentumoren fĂŒhren, sind selten. Sie entwickeln sich im Zusammenhang mit genetischen Alterationen, die den Zellzyklus (Retinoblastomsyndrom/RB1, Li-Fraumeni-Syndrom/p53), wachstumssteuernde Transkriptionskaskaden (Enchondromatose/PTHR1, multiple hereditĂ€re Exostosen/EXT1, EXT2) oder den Erhalt der DNA-StabilitĂ€t (Rothmund-Thomson-/RECQL4, Werner-/WRN und Bloom-Syndrom/BLM) betreffen. So entstehen entweder multiple gutartige Tumoren, die sekundĂ€r maligne transformieren (Enchondromatosen: Enchondrome; multiple hereditĂ€re Exostosen: Osteochondrome), oder maligne Tumoren, meist Osteosarkome als PrimĂ€r- (Li-Fraumeni-, Rothmund-Thomson-, Werner- und Bloom-Syndrom) oder SekundĂ€rmanifestation (Retinoblastomsyndrom). Einige dieser LĂ€sionen sind außerdem mit einem erhöhten allgemeinen Tumorrisiko behaftet. GegenĂŒber sporadisch auftretenden gleichartigen Tumoren bestehen oft Unterschiede in zeitlicher Manifestation, Lokalisation und Histologie, die fĂŒr die Erkennung des zugrunde liegenden Syndroms hilfreich sein könne

    An update of molecular pathology of bone tumors. Lessons learned from investigating samples by next generation sequencing

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    The last decade has seen the majority of primary bone tumor subtypes become defined by molecular genetic alteration. Examples include giant cell tumour of bone (H3F3A p.G34W), chondroblastoma (H3F3B p.K36M), mesenchymal chondrosarcoma (HEY1‐NCOA2), chondromyxoid fibroma (GRM1 rearrangements), aneurysmal bone cyst (USP6 rearrangements), osteoblastoma/osteoid osteoma (FOS/FOSB rearrangements), and synovial chondromatosis (FN1‐ACVR2A and ACVR2A‐FN1). All such alterations are mutually exclusive. Many of these have been translated into clinical service using immunohistochemistry or FISH. 60% of central chondrosarcoma is characterised by either isocitrate dehydrogenase (IDH) 1 or IDH2 mutations distinguishing them from other cartilaginous tumours. In contrast, recurrent alterations which are clinically helpful have not been found in high grade osteosarcoma. High throughput next generation sequencing has also proved valuable in identifying germ line alterations in a significant proportion of young patients with primary malignant bone tumors. These findings will play an increasing role in reaching a diagnosis and in patient management

    Molekulare Charakterisierung von Osteosarkomen

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    Zusammenfassung: Osteosarkome sind seltene Knochentumoren mit einer Inzidenz von etwa 5-6 FĂ€llen/1.000.000Einwohner/Jahr. Da sich die Prognose der Erkrankung in den letzten 30Jahren kaum verĂ€ndert hat und z.Z. immer noch mehr als 30 % der Patienten an der Erkrankung versterben, ist ein besseres VerstĂ€ndnis der molekularen Tumorentstehung zur Identifizierung prognostischer und prĂ€diktiver Biomarker sowie potenzieller therapeutischer Targets dringend notwendig. Mit Hilfe genomweiter SNP-Chip-Analysen konnten wir eine genetische Signatur beschreiben, die eine prognostische PrĂ€diktion bereits an der diagnostischen Biopsie erlaubt. Des Weiteren scheint der MikroRNA-Cluster17-92 bei Osteosarkomen konstitutiv ĂŒberexprimiert zu sein. Die hier enthaltenen MikroRNAs sind in ein regulatorisches Netzwerk zahlreicher beim Osteosarkom als dereguliert beschriebener Onkogene und Tumorsuppressor-Gene eingeflochten, sodass es sich hier um einen zentralen Regulator bei der Tumorentstehung handeln könnt

    Warthin-Tumor mit Karzinom: Maligne Transformation oder Metastase?

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    Zusammenfassung: Wir berichten ĂŒber einen ungewöhnlichen Fall eines langjĂ€hrig klinisch diagnostizierten Warthin-Tumors (WT) mit plötzlicher GrĂ¶ĂŸenzunahme und nachfolgender Resektion. Histologisch konnte der WT bestĂ€tigt werden, zeigte jedoch zusĂ€tzlich diffuse Infiltrate eines dissolut wachsenden Adenokarzinoms. Unter der Annahme eines maligne transformierten WT wurden radiologische Staging-Untersuchungen angeschlossen, mit deren Hilfe ein metastasierendes Mammakarzinom mit identischer Morphologie zu den WT-Infiltraten entdeckt wurde. Die seltene Diagnose eines maligne transformierten WT erfordert daher immer den Ausschluss eines metastasierten Tumorleiden

    Pathologische Begutachtung von Knochensarkomen

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    Zusammenfassung: Knochentumoren sind sehr selten. Ihre Diagnostik und Behandlung ist eine interdisziplinĂ€re Aufgabe von auf diesem Gebiet spezialisierten Ärzten mit langjĂ€hriger Erfahrung. Eine optimale morphologische Bearbeitung setzt neben einer engen Kommunikation mit der Klinik (Tumorboard) eine apparative Grundausstattung und spezielle Verfahren voraus. Basis der histologischen Diagnostik bleibt die HĂ€matoxilin-Eosin-FĂ€rbung, die jedoch durch SpezialfĂ€rbungen, immunhistochemische und molekularpathologische Verfahren ergĂ€nzt werden kann. Klinische Informationen ĂŒber Vorgeschichte, Alter, Lokalisation und Topik im Knochen sowie die Kenntnis der prĂ€bioptischen Bildgebung sind Vorraussetzungen fĂŒr eine adĂ€quate Biopsiediagnostik. Diskrepanzen zwischen histologischer Diagnose und radiologischem Befund mit Auswirkung auf die Therapie sollten unter Einschaltung eines Referenzzentrums geklĂ€rt werden

    How MicroRNA and Transcription Factor Co-regulatory Networks Affect Osteosarcoma Cell Proliferation

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    Osteosarcomas (OS) are complex bone tumors with various genomic alterations. These alterations affect the expression and function of several genes due to drastic changes in the underlying gene regulatory network. However, we know little about critical gene regulators and their functional consequences on the pathogenesis of OS. Therefore, we aimed to determine microRNA and transcription factor (TF) co-regulatory networks in OS cell proliferation. Cell proliferation is an essential part in the pathogenesis of OS and deeper understanding of its regulation might help to identify potential therapeutic targets. Based on expression data of OS cell lines divided according to their proliferative activity, we obtained 12 proliferation-related microRNAs and corresponding target genes. Therewith, microRNA and TF co-regulatory networks were generated and analyzed regarding their structure and functional influence. We identified key co-regulators comprising the microRNAs miR-9-5p, miR-138, and miR-214 and the TFs SP1 and MYC in the derived networks. These regulators are implicated in NFKB- and RB1-signaling and focal adhesion processes based on their common or interacting target genes (e.g., CDK6, CTNNB1, E2F4, HES1, ITGA6, NFKB1, NOTCH1, and SIN3A). Thus, we proposed a model of OS cell proliferation which is primarily co-regulated through the interactions of the mentioned microRNA and TF combinations. This study illustrates the benefit of systems biological approaches in the analysis of complex diseases. We integrated experimental data with publicly available information to unravel the coordinated (post)-transcriptional control of microRNAs and TFs to identify potential therapeutic targets in OS. The resulting microRNA and TF co-regulatory networks are publicly available for further exploration to generate or evaluate own hypotheses of the pathogenesis of OS (http://www.complex-systems.uni-muenster.​de/co_networks.html)

    Structuring osteosarcoma knowledge: an osteosarcoma-gene association database based on literature mining and manual annotation

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    Osteosarcoma (OS) is the most common primary bone cancer exhibiting high genomic instability. This genomic instability affects multiple genes and microRNAs to a varying extent depending on patient and tumor subtype. Massive research is ongoing to identify genes including their gene products and microRNAs that correlate with disease progression and might be used as biomarkers for OS. However, the genomic complexity hampers the identification of reliable biomarkers. Up to now, clinico-pathological factors are the key determinants to guide prognosis and therapeutic treatments. Each day, new studies about OS are published and complicate the acquisition of information to support biomarker discovery and therapeutic improvements. Thus, it is necessary to provide a structured and annotated view on the current OS knowledge that is quick and easily accessible to researchers of the field. Therefore, we developed a publicly available database and Web interface that serves as resource for OS-associated genes and microRNAs. Genes and microRNAs were collected using an automated dictionary-based gene recognition procedure followed by manual review and annotation by experts of the field. In total, 911 genes and 81 microRNAs related to 1331 PubMed abstracts were collected (last update: 29 October 2013). Users can evaluate genes and microRNAs according to their potential prognostic and therapeutic impact, the experimental procedures, the sample types, the biological contexts and microRNA target gene interactions. Additionally, a pathway enrichment analysis of the collected genes highlights different aspects of OS progression. OS requires pathways commonly deregulated in cancer but also features OS-specific alterations like deregulated osteoclast differentiation. To our knowledge, this is the first effort of an OS database containing manual reviewed and annotated up-to-date OS knowledge. It might be a useful resource especially for the bone tumor research community, as specific information about genes or microRNAs is quick and easily accessible. Hence, this platform can support the ongoing OS research and biomarker discovery

    Ossifying Fibroma of Non-odontogenic Origin: A Fibro-osseous Lesion in the Craniofacial Skeleton to be (Re-)considered

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    In the cranio-facial skeleton, a heterogeneous group of well characterized fibro-osseous lesions can be distinguished. Whereas fibrous dysplasia can affect any skeletal bone, ossifying fibroma and cemento-osseous dysplasia exclusively develop in the cranio-facial region, with most subtypes restricted to the tooth bearing areas of the jaws. Herein we present a series of 20 fibro-osseous lesions that developed mostly in the frontal bone and in the mandible, presenting as expansile intramedullary tumors with a unique histologic appearance and an indolent clinical course. We provide evidence that these tumors are distinct from the categories included in the WHO classification and are therefore currently unclassifiable. The definition of cemento-ossifying fibroma as an odontogenic neoplasm developing only in close proximity to teeth should be re-considered and incorporate also extragnathic lesions as shown here
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