3 research outputs found

    Vernetzte Betreuung bei Patienten mit Herzinsuffizienz in der Schweiz : eine Kostenstudie

    No full text
    Hintergrund: In einer Pilot-Studie untersuchten wir die Auswirkungen einer vernetzten Betreuung auf die Behandlungskosten am Beispiel eines Disease-Management-Programms (DMP) bei Patienten mit Herzinsuffizienz aus der Schweizer Grundversorgung. Methodik: Die direkten medizinischen Kosten vor Teilnahme am DMP (Zeitintervall 1:365 Tage) wurden mit den direkten medizinischen Kosten während der Teilnahme am Programm (Zeitintervall 2: 365 Tage) verglichen. Eventuelle Einsparungen wurden den Programmkosten des DMP gegenübergestellt. Resultate: Bei 71 Patienten mit Herzinsuffizienz nahmen die durchschnittlichen direkten medizinischen Kosten pro Jahr nach Einschluss in das DMP um 2268 CHF ab (95%-CI: -5922 bis +1386). Die mittleren Programmkosten betrugen 2100 CHF pro Patient. Schlussfolgerung: Das untersuchte DMP dürfte im Startjahr keine relevanten Nettoeinsparungen generieren, kann aber kostenneutral sein. Zukünftige Studien zu DMP bei Herzinsuffizienz sollten mehr Patienten einbeziehen

    Economic evaluation of a vaccine for the prevention of herpes zoster and post-herpetic neuralgia in older adults in Switzerland

    No full text
    BACKGROUND: A life-attenuated vaccine aimed at preventing herpes zoster (HZ) and its main complication, post-herpetic neuralgia (PHN), will soon be available in Europe. The study's objective was to assess the clinical and economic impact of a vaccination program for adults aged 70-79 years in Switzerland. RESULTS: A vaccination strategy compared to a no-vaccination resulted in lifetime incremental cost-effectiveness ratios (ICERs) of 25,538 CHF (23,646 USD) per QALY gained, 6,625 CHF (6,134 USD) per HZ case avoided, and 15,487 CHF (14,340 USD) per PHN3 case avoided under the third-party payer perspective. Sensitivity analyses showed that the model was most sensitive to the discount rates, HZ epidemiological data and vaccine price used. METHODS: A Markov model, simulating the natural history of HZ and PHN and the lifetime effects of vaccination, previously developed for the UK was adapted to the Swiss context. The model includes several health states including good health, HZ, PHN, and death. HZ and PHN states reflected pain severity. CONCLUSION: The model predicts clinical and economic benefits of vaccination in the form of fewer HZ and PHN cases and reductions in healthcare resource use. ICERs were within the commonly accepted thresholds in Switzerland, indicating that a HZ vaccination program would be considered a cost-effective strategy in the Swiss setting
    corecore