20 research outputs found

    Putting a price tag on novel autologous cellular therapies

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    This paper was accepted for publication in the journal Cytotherapy and the definitive published version is available at http://dx.doi.org/10.1016/j.jcyt.2016.05.005Cell therapies, especially autologous therapies, pose significant challenges to researchers who wish to move from small, probably academic, methods of manufacture to full commercial scale. There is a dearth of reliable information about the costs of operation, and this makes it difficult to predict with confidence the investment needed to translate the innovations to the clinic, other than as small-scale, clinician-led prescriptions. Here, we provide an example of the results of a cost model that takes into account the fixed and variable costs of manufacture of one such therapy. We also highlight the different factors that influence the product final pricing strategy. Our findings illustrate the need for cooperative and collective action by the research community in pre-competitive research to generate the operational models that are much needed to increase confidence in process development for these advanced products

    Putting a price tag on novel autologous cellular therapies

    Get PDF
    Cell therapies, especially autologous therapies, pose significant challenges to researchers who wish to move from small, probably academic, methods of manufacture to full commercial scale. There is a dearth of reliable information about the costs of operation, and this makes it difficult to predict with confidence the investment needed to translate the innovations to the clinic, other than as small-scale, clinician-led prescriptions. Here, we provide an example of the results of a cost model that takes into account the fixed and variable costs of manufacture of one such therapy. We also highlight the different factors that influence the product final pricing strategy. Our findings illustrate the need for cooperative and collective action by the research community in pre-competitive research to generate the operational models that are much needed to increase confidence in process development for these advanced products

    Die Ökonomie der Herstellung von klinischen Arzneimitteln fĂŒr neuartige Therapien (ATMPs)

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    In addition to conventional drugs and biologicals, advanced therapy medicinal products (ATMP) represents a new class of medicinal products, which include - amongst others - somatic cell therapeutics. As the final product is intended for administration into humans, manufacturers of ATMPs are obligated to apply good manufacturing practice (GMP) standards within their processes. Reaching and maintaining such standards is cost intensive and requires sophisticated manufacturing facilities. As a result, academic researchers who are developing these novel therapeutic approaches are facing new technological and financial challenges. In order to have more commercially accessible therapies to patients and demonstrate efficient manufacturing technologies, we established the clean-room technology assessment technique (CTAT). Methodology: CTAT is a two-level model: level one identifies operational (core) processes and measures their fixed costs; level two identifies production (supporting) processes and measures their variable costs. The model comprises several tools to measure and optimize performance of these processes. Manufacturing costs were itemized using adjusted micro-costing system. The model was tested prospectively in the GMP facility of Berlin-Brandenburg Center for Regenerative Therapies (BCRT), Berlin, Germany. CTAT assessment was validated in the GMP facility of the UC Davis, California, USA through retrospective analysis. To further analyze the benefits of the model, we compared its performance to the performance of a patient-based business model, which was used in the California facility. Results: CTAT identified the activities in both GMP-facilities with strong correlation to the manufacturing process of ATMPs. Building best practice standards allowed for performance improvement and elimination of human errors. The model also demonstrated the unidirectional dependencies that may exist among the core GMP activities. The retrospective CTAT assessment of the California facility resulted in better allocation of their annual costs. The business model of the California facility failed to allocate 7% of their total annual costs which were considered sunk costs. The financial results of the CTAT model were used to build a fee structure in the Berlin Facility using an Average daily rate. In addition, a mathematical equation was developed to express the relation between Cost of Goods (COGs) and fee structure, taking into account the various cost drivers of manufacturing a cell-based product. Conclusion: CTAT is not only considered a tool that provides CoGs estimates for advanced therapies, but also serves as a guideline for optimizing the operation of a GMP facility. The model has shown that production costs of ATMPs are mainly dependent on the method, duration and capacity of production. The model fulfilled its main purpose through the accurate estimation of product costs for two different GMP-grade ATMPs. Compared to CTAT model, conventional business models are suboptimal in evaluating the costs and performance of academic GMP facilities. Using CTAT may help in the translation of the current expensive GMP grade ATMPs into clinical practice.Advanced Therapeutic Medical Products (ATMPs) stellen zusĂ€tzlich zu herkömmlichen Medikamenten und Biologics eine neue Produktklasse der Arzneimittel dar. Diese Klasse beinhaltet unter anderem die somatischen Zelltherapeutika. HierfĂŒr gelten besondere Herstellungs- und Anwendungsbedingungen (GMP). Da das Endprodukt ein humanes Arzneimittel ist, gelten fĂŒr die Hersteller von ATMPs die Standards der guten Herstellungspraxis (Good Manufacturing Practice = GMP). Diesen Standard zu erreichen und aufrecht zu erhalten ist kostenintensiv und erfordert anspruchsvolle HerstellungsrĂ€ume. In Folge dessen stehen Wissenschaftler, die diese neuartigen therapeutischen AnsĂ€tze entwickeln, neuen technologischen und finanziellen Herausforderungen gegenĂŒber. Um die Anzahl der fĂŒr Patienten kommerziell zugĂ€nglichen Therapien zu erhöhen und um effiziente Herstellungsmethoden feststellen zu können, haben wir „Clean-Room Technology Assessment Technique (CTAT)“ entwickelt. Methode: CTAT ist ein 2-stufiges Modell: Stufe 1 identifiziert BetriebsablĂ€ufe, die als Kernprozesse dienen und misst die Fixkosten. Stufe 2 ermittelt unterstĂŒtzende Prozesse und stellt deren variablen Kosten zusammen. Das Modell umfasst mehrere Werkzeuge, die die Leistung der einzelnen Prozesse messen und optimieren. Die Herstellungskosten werden mit Hilfe einer Mikrokosten-Analyse aufgegliedert. Das Modell wurde prospektiv in der GMP-HerstellungsstĂ€tte des BCRT an der CharitĂ© UniversitĂ€tsmedizin getestet. In der GMP- HerstellungsstĂ€tte der UC Davies konnte die Methode mittels einer retrospektiven Analyse validiert werden. Anschließend wurden die Ergebnisse mit den Ergebnissen eines patientenbasierten GeschĂ€ftsmodells verglichen, das an der UC Davies angewendet wurde. Ergebnisse: In beiden GMP-Anlagen machte CTAT den Zusammenhang zwischen den AktivitĂ€ten und den Herstellungsprozessen von ATMPs und erlaubte die Aufstellung von „Best-Practice-Standards“ zur Leistungsverbesserung und zur Reduzierung von menschlichen Fehlern. Das Modell war in der Lage, AbhĂ€ngigkeiten aufzuzeigen, die zwischen einzelnen Kernprozessen bestehen. In der retrospektiven Betrachtung der UC Davies konnte CTAT eine bessere Übereinstimmung der jĂ€hrlichen anfallenden Kosten berechnen. Im Gegensatz dazu konnten mit dem GeschĂ€ftsmodell der UC Davies 7% der jĂ€hrlich anfallenden Kosten nicht zugeordnet werden. Diese wurden als verlorene Kosten angesehen. Die Ergebnisse des CTAT-Modells wurden verwendet, um auf der Basis eines durchschnittlichen Tagessatzes eine Kostenstruktur zu etablieren. Das VerhĂ€ltnis zwischen Herstellkosten des Umsatzes (HKU) und Kostenstruktur fand Eingang in eine mathematische Gleichung. Dabei wurden fĂŒr die Herstellung zellbasierter Produkte verschiedene Kostentreiber identifiziert. Schlussfolgerungen: CTAT kann nicht nur als Werkzeug fĂŒr die Ermittlung von Herstellkosten des Umsatzes (HKU) angesehen werden, sondern dient auch als Leitfaden, der es ermöglicht, den Betrieb einer GMP-Anlage zu optimieren. Mit Hilfe von CTAT konnten gezeigt werden, dass die Produktionskosten von ATMPs hauptsĂ€chlich von der Methode, der Dauer und der KapazitĂ€t der Produktion abhĂ€ngen. Das Modell konnte das Hauptziel erfĂŒllen, indem es eine genaue SchĂ€tzung der Produktionskosten bei zwei unterschiedlichen Zellprodukten lieferte. Im Vergleich mit dem CTAT-Modell waren herkömmliche GeschĂ€ftsmodelle weniger geeignet, die Kosten und die Leistung von an UniversitĂ€ten betriebener GMP-Anlagen vorherzusagen. Die Anwendung des CTAT-Modells kann eine Hilfe bei dem derzeitig sehr kostspieligen Translationsprozess von ATMPs in die klinische Anwendung sein

    Autologous Anti CD-19 Chimeric Antigen Receptor T cells in Relapsed or Refractory Acute Lymphoblastic Leukemia: A Systematic Review and Meta-analysis.

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    We intended to assess the long-term outcomes of autologous anti-CD19 CART therapy in pediatrics and young adults with R/R B-ALL. Pooled survival individual patient data will be used to estimate the overall survival and the event-free survival. The overall response and toxicity rates associated with treatment will be estimated. The impact of various covariates such as the costimulatory domain and disease status will be explored in predefined subgroup analyses
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