20 research outputs found
Putting a price tag on novel autologous cellular therapies
This paper was accepted for publication in the journal Cytotherapy and the definitive published version is available at http://dx.doi.org/10.1016/j.jcyt.2016.05.005Cell therapies, especially autologous therapies, pose significant challenges to researchers who wish to move from small, probably academic, methods of manufacture to full commercial scale. There is a dearth of reliable information about the costs of operation, and this makes it difficult to predict with confidence the investment needed to translate the innovations to the clinic, other than as small-scale, clinician-led prescriptions. Here, we provide an example of the results of a cost model that takes into account the fixed and variable costs of manufacture of one such therapy. We also highlight the different factors that influence the product final pricing strategy. Our findings illustrate the need for cooperative and collective action by the research community in pre-competitive research to generate the operational models that are much needed to increase confidence in process development for these advanced products
Putting a price tag on novel autologous cellular therapies
Cell therapies, especially autologous therapies, pose significant challenges to researchers who wish to move from small, probably academic, methods of manufacture to full commercial scale. There is a dearth of reliable information about the costs of operation, and this makes it difficult to predict with confidence the investment needed to translate the innovations to the clinic, other than as small-scale, clinician-led prescriptions. Here, we provide an example of the results of a cost model that takes into account the fixed and variable costs of manufacture of one such therapy. We also highlight the different factors that influence the product final pricing strategy. Our findings illustrate the need for cooperative and collective action by the research community in pre-competitive research to generate the operational models that are much needed to increase confidence in process development for these advanced products
Evidence generation and reproducibility in cell and gene therapy research: A call to action.
Editoria
Die Ăkonomie der Herstellung von klinischen Arzneimitteln fĂŒr neuartige Therapien (ATMPs)
In addition to conventional drugs and biologicals, advanced therapy medicinal
products (ATMP) represents a new class of medicinal products, which include -
amongst others - somatic cell therapeutics. As the final product is intended
for administration into humans, manufacturers of ATMPs are obligated to apply
good manufacturing practice (GMP) standards within their processes. Reaching
and maintaining such standards is cost intensive and requires sophisticated
manufacturing facilities. As a result, academic researchers who are developing
these novel therapeutic approaches are facing new technological and financial
challenges. In order to have more commercially accessible therapies to
patients and demonstrate efficient manufacturing technologies, we established
the clean-room technology assessment technique (CTAT). Methodology: CTAT is a
two-level model: level one identifies operational (core) processes and
measures their fixed costs; level two identifies production (supporting)
processes and measures their variable costs. The model comprises several tools
to measure and optimize performance of these processes. Manufacturing costs
were itemized using adjusted micro-costing system. The model was tested
prospectively in the GMP facility of Berlin-Brandenburg Center for
Regenerative Therapies (BCRT), Berlin, Germany. CTAT assessment was validated
in the GMP facility of the UC Davis, California, USA through retrospective
analysis. To further analyze the benefits of the model, we compared its
performance to the performance of a patient-based business model, which was
used in the California facility. Results: CTAT identified the activities in
both GMP-facilities with strong correlation to the manufacturing process of
ATMPs. Building best practice standards allowed for performance improvement
and elimination of human errors. The model also demonstrated the
unidirectional dependencies that may exist among the core GMP activities. The
retrospective CTAT assessment of the California facility resulted in better
allocation of their annual costs. The business model of the California
facility failed to allocate 7% of their total annual costs which were
considered sunk costs. The financial results of the CTAT model were used to
build a fee structure in the Berlin Facility using an Average daily rate. In
addition, a mathematical equation was developed to express the relation
between Cost of Goods (COGs) and fee structure, taking into account the
various cost drivers of manufacturing a cell-based product. Conclusion: CTAT
is not only considered a tool that provides CoGs estimates for advanced
therapies, but also serves as a guideline for optimizing the operation of a
GMP facility. The model has shown that production costs of ATMPs are mainly
dependent on the method, duration and capacity of production. The model
fulfilled its main purpose through the accurate estimation of product costs
for two different GMP-grade ATMPs. Compared to CTAT model, conventional
business models are suboptimal in evaluating the costs and performance of
academic GMP facilities. Using CTAT may help in the translation of the current
expensive GMP grade ATMPs into clinical practice.Advanced Therapeutic Medical Products (ATMPs) stellen zusÀtzlich zu
herkömmlichen Medikamenten und Biologics eine neue Produktklasse der
Arzneimittel dar. Diese Klasse beinhaltet unter anderem die somatischen
Zelltherapeutika. HierfĂŒr gelten besondere Herstellungs- und
Anwendungsbedingungen (GMP). Da das Endprodukt ein humanes Arzneimittel ist,
gelten fĂŒr die Hersteller von ATMPs die Standards der guten Herstellungspraxis
(Good Manufacturing Practice = GMP). Diesen Standard zu erreichen und aufrecht
zu erhalten ist kostenintensiv und erfordert anspruchsvolle HerstellungsrÀume.
In Folge dessen stehen Wissenschaftler, die diese neuartigen therapeutischen
AnsÀtze entwickeln, neuen technologischen und finanziellen Herausforderungen
gegenĂŒber. Um die Anzahl der fĂŒr Patienten kommerziell zugĂ€nglichen Therapien
zu erhöhen und um effiziente Herstellungsmethoden feststellen zu können, haben
wir âClean-Room Technology Assessment Technique (CTAT)â entwickelt. Methode:
CTAT ist ein 2-stufiges Modell: Stufe 1 identifiziert BetriebsablÀufe, die als
Kernprozesse dienen und misst die Fixkosten. Stufe 2 ermittelt unterstĂŒtzende
Prozesse und stellt deren variablen Kosten zusammen. Das Modell umfasst
mehrere Werkzeuge, die die Leistung der einzelnen Prozesse messen und
optimieren. Die Herstellungskosten werden mit Hilfe einer Mikrokosten-Analyse
aufgegliedert. Das Modell wurde prospektiv in der GMP-HerstellungsstÀtte des
BCRT an der Charité UniversitÀtsmedizin getestet. In der GMP-
HerstellungsstÀtte der UC Davies konnte die Methode mittels einer
retrospektiven Analyse validiert werden. AnschlieĂend wurden die Ergebnisse
mit den Ergebnissen eines patientenbasierten GeschÀftsmodells verglichen, das
an der UC Davies angewendet wurde. Ergebnisse: In beiden GMP-Anlagen machte
CTAT den Zusammenhang zwischen den AktivitÀten und den Herstellungsprozessen
von ATMPs und erlaubte die Aufstellung von âBest-Practice-Standardsâ zur
Leistungsverbesserung und zur Reduzierung von menschlichen Fehlern. Das Modell
war in der Lage, AbhÀngigkeiten aufzuzeigen, die zwischen einzelnen
Kernprozessen bestehen. In der retrospektiven Betrachtung der UC Davies konnte
CTAT eine bessere Ăbereinstimmung der jĂ€hrlichen anfallenden Kosten berechnen.
Im Gegensatz dazu konnten mit dem GeschÀftsmodell der UC Davies 7% der
jÀhrlich anfallenden Kosten nicht zugeordnet werden. Diese wurden als
verlorene Kosten angesehen. Die Ergebnisse des CTAT-Modells wurden verwendet,
um auf der Basis eines durchschnittlichen Tagessatzes eine Kostenstruktur zu
etablieren. Das VerhÀltnis zwischen Herstellkosten des Umsatzes (HKU) und
Kostenstruktur fand Eingang in eine mathematische Gleichung. Dabei wurden fĂŒr
die Herstellung zellbasierter Produkte verschiedene Kostentreiber
identifiziert. Schlussfolgerungen: CTAT kann nicht nur als Werkzeug fĂŒr die
Ermittlung von Herstellkosten des Umsatzes (HKU) angesehen werden, sondern
dient auch als Leitfaden, der es ermöglicht, den Betrieb einer GMP-Anlage zu
optimieren. Mit Hilfe von CTAT konnten gezeigt werden, dass die
Produktionskosten von ATMPs hauptsÀchlich von der Methode, der Dauer und der
KapazitĂ€t der Produktion abhĂ€ngen. Das Modell konnte das Hauptziel erfĂŒllen,
indem es eine genaue SchÀtzung der Produktionskosten bei zwei
unterschiedlichen Zellprodukten lieferte. Im Vergleich mit dem CTAT-Modell
waren herkömmliche GeschÀftsmodelle weniger geeignet, die Kosten und die
Leistung von an UniversitÀten betriebener GMP-Anlagen vorherzusagen. Die
Anwendung des CTAT-Modells kann eine Hilfe bei dem derzeitig sehr
kostspieligen Translationsprozess von ATMPs in die klinische Anwendung sein
Autologous Anti CD-19 Chimeric Antigen Receptor T cells in Relapsed or Refractory Acute Lymphoblastic Leukemia: A Systematic Review and Meta-analysis.
We intended to assess the long-term outcomes of autologous anti-CD19 CART therapy in pediatrics and young adults with R/R B-ALL. Pooled survival individual patient data will be used to estimate the overall survival and the event-free survival. The overall response and toxicity rates associated with treatment will be estimated. The impact of various covariates such as the costimulatory domain and disease status will be explored in predefined subgroup analyses