18,281 research outputs found

    Technical handbook for dengue surveillance, dengue outbreak prediction/detection and outbreak response (Model contingency plan)

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    This handbook was produced by TDR together with WHO’s Neglected Tropical Diseases (NTD) Department and WHO regional offices in the context of a European Union-financed research programme, the International Research Consortium on Dengue Risk Assessment, Management and Surveillance (IDAMS), to develop an evidence-based handbook for the early outbreak detec-tion and management of dengue fever outbreaks. The handbook targets public health providers, in particular those at national level. It is not an implementation guideline, but a framework for developing a national contingency plan with local adaptations that acknowledge micro-level pro-gramme components. Response planning requires contextual details encompassing the structure of the health and vector control services, the availability of infrastructure and budget, and human resources, and the willingness of staff to cooperate, among others. The aim of this “model contingency plan” is to assist programme managers and planners in devel-oping a national, context-specific, dengue outbreak response plan in order to: (a) detect a dengue outbreak at an early stage through clearly defined and validated alarm signals; (b) precisely define when a dengue outbreak has started; and (c) organize an early response to the alarm signals or an “emergency response” once an outbreak has started. A summary of this document, "Dengue Contingency Planning: From Research to Policy and Practice" (PNTD-D-16-00407R1) has also been published in PLOS Neglected Tropical Diseases

    Study on the application of information technology in inland maritime supervision

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    Intraoperative neuromonitoring versus visual nerve identification for prevention of recurrent laryngeal nerve injury in adults undergoing thyroid surgery

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    This is a protocol for a Cochrane Review (Intervention). The objectives are as follows: To assess the effects of intraoperative neuromonitoring (IONM) versus visual nerve identification for prevention of recurrent laryngeal nerve injury in adults undergoing thyroid surgery

    STOP-IT: strategic, tactical, operational protection of water infrastructure against cyberphysical threats

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    Water supply and sanitation infrastructures are essential for our welfare, but vulnerable to several attack types facilitated by the ever-changing landscapes of the digital world. A cyber-attack on critical infrastructures could for example evolve along these threat vectors: chemical/biological contamination, physical or communications disruption between the network and the supervisory SCADA. Although conceptual and technological solutions to security and resilience are available, further work is required to bring them together in a risk management framework, strengthen the capacities of water utilities to systematically protect their systems, determine gaps in security technologies and improve risk management approaches. In particular, robust adaptable/flexible solutions for prevention, detection and mitigation of consequences in case of failure due to physical and cyber threats, their combination and cascading effects (from attacks to other critical infrastructure, i.e. energy) are still missing. There is (i) an urgent need to efficiently tackle cyber-physical security threats, (ii) an existing risk management gap in utilities’ practices and (iii) an un-tapped technology market potential for strategic, tactical and operational protection solutions for water infrastructure: how the H2020 STOP-IT project aims to bridge these gaps is presented in this paper.Postprint (published version

    Automated surveillance of 911 call data for detection of possible water contamination incidents

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    <p>Abstract</p> <p>Background</p> <p>Drinking water contamination, with the capability to affect large populations, poses a significant risk to public health. In recent water contamination events, the impact of contamination on public health appeared in data streams monitoring health-seeking behavior. While public health surveillance has traditionally focused on the detection of pathogens, developing methods for detection of illness from fast-acting chemicals has not been an emphasis.</p> <p>Methods</p> <p>An automated surveillance system was implemented for Cincinnati's drinking water contamination warning system to monitor health-related 911 calls in the city of Cincinnati. Incident codes indicative of possible water contamination were filtered from all 911 calls for analysis. The 911 surveillance system uses a space-time scan statistic to detect potential water contamination incidents. The frequency and characteristics of the 911 alarms over a 2.5 year period were studied.</p> <p>Results</p> <p>During the evaluation, 85 alarms occurred, although most occurred prior to the implementation of an additional alerting constraint in May 2009. Data were available for analysis approximately 48 minutes after calls indicating alarms may be generated 1-2 hours after a rapid increase in call volume. Most alerts occurred in areas of high population density. The average alarm area was 9.22 square kilometers. The average number of cases in an alarm was nine calls.</p> <p>Conclusions</p> <p>The 911 surveillance system provides timely notification of possible public health events, but did have limitations. While the alarms contained incident codes and location of the caller, additional information such as medical status was not available to assist validating the cause of the alarm. Furthermore, users indicated that a better understanding of 911 system functionality is necessary to understand how it would behave in an actual water contamination event.</p

    The usefulness of the electronic Disease Early Warning System (eDEWS) in the humanitarian crisis of Yemen

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    Seit 2015 herrscht im Jemen ein Bürgerkrieg, der zu einer humanitären und gesundheitlichen Katastrophe geführt hat. Um drohende Epidemien rechtzeitig zu erkennen, wurde daher mit Unterstützung der Weltgesundheitsorganisation das elektronisches Frühwarnsystem eDEWS (electronic Disease Early Warning System) aufgebaut. Die vorliegende Studie untersucht die Qualität und Wirksamkeit dieses Systems. Weltweit wiederkehrende Epidemien und Pandemien haben deutlich gezeigt, wie wichtig effektive Frühwarnsysteme sind. Jemen früheres nationales Krankheitsüberwachungssystem - ursprünglich auf Papierbasis – war zunehmend damit überfordert, den Anforderungen in humanitärer Notsituationen gerecht zu werden. Um Daten schneller erfassen zu können und ein zügiges Handeln zu gewährleisten, hat Jemen daher ab dem Jahr 2013 mit Unterstützung der Weltgesundheitsorganisation das elektronisches Frühwarnsystem eDEWS aufgebaut. Das eDEWS setzt sich aus einem elektronischen Kontrollzentrum und einer mobilen Benutzeroberfläche (MBI – Mobile-Based Interface) zusammen. Es registriert Meldung über 31 verschiedene Infektionskrankheiten; Fallmeldungen werden dann systematisch überprüft. Beim Erreichen eines Schwellenwerts wird ein Warnhinweis (alert) ausgelöst. Ziel: Diese Studie untersucht die Leistungsfähigkeit von eDEWS hinsichtlich der Aspekte Rechtzeitigkeit, Durchführbarkeit, Akzeptanz, Vorhersagewert und Zielerreichung hinsichtlich des Schutzes der Bevölkerung durch rechtzeitige Warnungen und Gegenmaßnahmen. Die Forschungsergebnisse sollen die lokalen Entscheidungsträger und internationalen Hilfsorganisationen dabei unterstützen, die Gesundheitsversorgung im Jemen aufrecht zu erhalten und zu verbessern. Methodik: Die Studie folgt einem Mixed-Method Design. Der erste Teil basiert auf einer quantitativen Datenanalyse der Frühwarndaten aus der eDEWS Datenbank und den wöchentlichen Bulletins und dem Jahresbericht von 2016. Qualitative Daten sind durch ausführliche Interviews mit Schlüsselinformanten (Gesundheitsarbeitern in Gesundheitszentren, Mitarbeitern im Gesundheitsministerium und Partnern aus dem Gesundheitscluster (internationale Hilfsorganisationen) erhoben worden. Ergebnisse: - Gesundheitsberichterstattung: Ungefähr ein Drittel der Konsultationen in den untersuchten Gesundheitseinrichtungen von 2013, 2014 und 2015 betrafen Infektionskrankheiten (31%, 28% und 31%). Die Zahl der gemeldeten Infektionskrankheiten stieg in den Jahren 2016 und 2017 um jeweils 38% und 44%. Darunter waren Atemwegserkrankungen, andere akute Durchfallerkrankungen, Malaria und blutiger Durchfall am häufigsten. Mit einer Prävalenzrate von 7% war Cholera im Jahr 2017 die dritthäufigste Diagnose. Das eDEWS stellte sich als ein resilientes und verlässliches System heraus, welches trotz andauernder Konfliktsituationen aufrechterhalten und kontinuierlich weiterentwickelt wurde. - Leistungsindikatoren und Nutzen von eDEWS: Probleme mit der Datenqualität und zeitnahen Reaktionsmaßnahmen bleiben jedoch weiterhin bestehen. So sind in 2016 nur 14% aller Frühwarnungen in den ersten 24 Stunden seit der Entdeckung verifiziert worden. Die durchschnittliche Verzögerung der wöchentlichen eDEWS Bulletin Veröffentlichung hat sich über die Zeit erhöht: Waren es 2014 und 2015 nur 2,8 und 0,5 Tage so stiegt die Zahl für 2016 und 2017 auf jeweils 9 Tage an. Dennoch beeinflussen diese Lücken die Rolle des eDEWS, Ausbrüche in der momentanen, fragilen Situation rechtzeitig zu detektieren, nicht. Die Ergebnisse zeigen, dass der eDEWS ein repräsentatives System ist, da es die gesamte Region des Landes abdeckt. Auch wenn es nur 37% aller Gesundheitseinrichtungen umfasst, so erfasst es dennoch 83% aller funktionalen Einrichtungen in allen 23 Regierungsbezirken und allen 333 Distrikten. - Früherkennung und rechtzeitiges Handeln: Die frühzeitige Warnung ist der Hauptzweck des eDEWS, damit sich die zuständigen Behörden vor Ort rechtzeitig auf einen möglichen Ausbruch vorbereiten können. So wurden Cholera und Diphterie-Ausbrüche vorzeitig vom eDEWS erkannt. Damit konnten zwar die Ausbrüche nicht verhindert werden, aber es war für die Gesundheitspartner wichtig, zumindest die Letalität deutlich zu senken, was auch gelang. Diese liegt nun bei 0,2% und damit deutlich niedriger als 5,5% und 1,3% bei den Cholera-Ausbrüchen 2009 und 2010. Schlussfolgerungen: Das eDEWS ist eine essentielle Komponente des fragilen Gesundheitssystems im Jemen, welches sich trotz der schwierigen Sicherheits- und Versorgungslage als generell sehr hilfreich für Kontrolle von Infektionskrankheiten erwiesen hat. Es kann somit auch als Modell für die Erkennung und das Management drohenden Epidemien für weitere Ländern in Konfliktsituationen dienen, die von einer ähnlichen Situation betroffen sind. Eine substantielle Verbesserung der Gesundheitssituation wird aber erst durch eine Beendigung des Krieges im Jemen zu erreichen sein und so sollte auch eDEWS als Teil einer Friedensinitiative gesehen werden

    Forage Monitoring and Prediction Model for Early Warning Application over the East of Africa Region

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    Rangelands dominate arid and semi-arid lands of the Greater Horn ofAfrica (GHA) region, whereby pastoralism being the primary source oflivelihood. The pastoral livelihood is affected by the seasonal variabilityof pasture and water resources. This research sought to design a grid-basedforage monitoring and prediction model for the cross-border areas of theGHA region. A technique known as Geographically Weighted Regressionwas used in developing the model with monthly rainfall, temperature,soil moisture, and the Normalized Difference Vegetation Index (NDVI).Rainfall and soil moisture had a high correlation with NDVI, and thusformed the model development parameters. The model performed wellin predicting the available forage biomass at each grid-cell with March-May and October-December seasons depicting a similar pattern but witha different magnitude in ton/ha. The output is critical for actionable earlywarning over the GHA region’s rangeland areas. It is expected that thismode can be used operationally for forage monitoring and prediction overthe eastern Africa region and further guide the regional, national, sub-national actors and policymakers on issuing advisories before the season
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