64 research outputs found

    Scientometric analysis of Radiology, Nuclear Medicine and Medical Imaging publications of Iran in the Web of Science and Scopus Databases

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         Scientometric analysis should be given great heed in university and research centers for various research and educational reasons. This study aimed to carry out a scientometirc analysis of Radiology, Nuclear Medicine and Medical Imaging articles authored by Iranian researchers and published in journals indexed in the Web of Science and Scopus databases from 2001 to 2016. This is a cross-sectional descriptive study in which as many as 3335 documents authored by Iranian researchers were identified on the two citation databases using field-specific keywords. HistCiteℱ, MS Excel and VOSviewerℱ were used to analyze the data. The study discovered that in terms of publications in both citation databases, Iran is almost among the top 30 countries in quantitative and qualitative studies. Iran's contribution was, however, very low in both web of Science (0.32%) and Scopus (0.52%). It was found that “Iranian Journal of Radiation Research” and “Iranian Journal of Radiology” are indexed in both databases; Tehran University of Medical Sciences and University of Tehran are also the most contributing institutions in the databases. According to the findings of the study, it is recommended that Iranian researchers increase their scientific cooperation with researchers from other leading countries in these fields including the United States, Japan and Germany to gain a better quantity and quality of publications

    Accelerated hyperfractionation plus temozolomide in glioblastoma

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    EinfĂŒhrung: Gliome sind der hĂ€ufigste primĂ€re Tumor des zentralen Nervensystems bei Erwachsenen. Der hĂ€ufigste und bösartigste Typ des Glioms ist das Glioblastom. Derzeitige Behandlungsstandards bestehen aus Resektion, adjuvanter normal fraktionierter Radiotherapie mit gleichzeitiger Gabe von Temozolomid und Temozolomid Gabe nach Radiotherapie. Hyperfraktionierte Radiotherapien oder hyperfraktionierte akzelerierte Radiotherapien (HART) werden aufgrund einer hypothetischen Reduktion spĂ€ter BestrahlungsschĂ€den sowie einer Verhinderung der Repopulation des Tumorbetts diskutiert. Die hyperfraktionierte Radiotherapie und die HART wurden vor EinfĂŒhrung von Temozolomid als Standard in der Chemotherapie des Glioblastoms ausgiebig untersucht, ohne eindeutige Ergebnisse. In dieser Studie untersuchten wir die Rolle der hyperfraktionierten akzelerierten Radiotherapie in der Temozolomid Ära. Material und Methoden: Wir verglichen fĂŒr den Behandlungszeitraum von Februar 2009 bis Oktober 2014 vierundsechzig Patienten, behandelt mit HART, mit siebenundsechzig Patienten, die mit klassischer, normal fraktionierter Radiotherapie behandelt wurden. 62 der mit einer HART behandelten und 64 der mit klassischer Radiotherapie behandelten Patienten erhielten Temozolomid. Follow-up Daten wurden bis Januar 2015 analysiert. Ergebnisse: Das mediane Overall-survival (OS) betrug 13 Monate fĂŒr alle Patienten. FĂŒr mit klassischer RT behandelte Patienten betrug das mediane OS 15 Monate, fĂŒr mit HART behandelte Patienten 10 Monate. In der univariablen und multivariablen Analyse besaß das Regime der Fraktionierung keinen Vorhersagewert fĂŒr das Überleben. Diskussion: In der univariablen und multivariablen Analyse ließen sich keine signifikanten Unterschiede zwischen den klassischen RT und HART Regimen nachweisen. Die VorzĂŒge sind offenkundig: das akzelerierte Regime verkĂŒrzt bedeutsam die Dauer der Hospitalisierung fĂŒr ein Patientenkollektiv mit stark eingeschrĂ€nkter Lebenserwartung. Wir schlagen eine weitere Untersuchung der Rolle einer HART in Kombination mit Temozolomid in zukĂŒnftigen prospektiv angelegten Studien vor.Introduction: Gliomas are the most common primary tumors of the central nervous system in adults. The most common and most malignant type of glioma is glioblastoma. Current standard of care comprises resection, adjuvant normofractionated radiotherapy with concurrent temozolomide and post-RT temozolomide. Hyperfractionated (HFRT) or accelerated hyperfractionated radiotherapy (AHFRT) have been discussed based on a hypothesized reduction of late radiation injury and prevention of repopulation. HFRT and AHFRT have been examined extensively in the pre-Temozolomide era with inconclusive results. In this study we examined the role of accelerated hyperfractionation in the Temozolomide era. Materials and methods: Sixty-four patients who underwent AHFRT (62 of which received Temozolomide) were compared to sixty-seven patients who underwent normofractionated (64 of which received Temozolomide) between 02/2009 and 10/2014. Follow-up data were analyzed until 01/2015. Results: Median overall survival (OS) was 13 months for all patients. For patients treated with NFRT median OS was 15 months, for patients treated with AHFRT median OS was 10 months. The fractionation regimen was not a predictor of survival in univariable- or multivariable analysis. Discussion: Univariable and multivariable analysis did not show significant differences between the NFRT and AHFRT fractionation regimens. The benefits are immanent: the regimen does significantly shorten hospitalization time in a patient collective with a highly impaired life expectancy. We propose that the role of AHFRT in combination with Temozolomide should be further examined in future prospective trials

    Analyse der Körperzusammensetzung: Messung der Skelettmuskulatur mit Computertomographie und Implikationen fĂŒr die Patientenversorgung

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    Objective: This thesis aims to evaluate the relationship between the skeletal muscle index derived from computed tomography (CT) images and patient outcomes, as well as its implications for patient care. This goal was pursued in five individual studies: Studies A and B evaluated the relationship between the lumbar skeletal muscle index (L3SMI) and patient outcomes in the intensive care unit (ICU) and oncology setting, respectively. Studies C and D evaluated the effect of CT acquisition parameters on body composition measures. Study E proposed a novel technique to automate the segmentation of skeletal muscle using a fully automated deep learning system. Material and methods: In total, 1328 axial CT images were included in the five studies. Patients in studies A and B were part of the clinical trials NCT01967056 and NCT01401907 at Massachusetts General Hospital (MGH), respectively. Body composition indices were computed using semi-automated segmentation. Multivariable regression models with a priori defined covariates were used to analyze clinical outcomes. To evaluate whether CT acquisition parameters influence segmentation, the Bland-Altman approach was used. In study E, a fully convolutional neural network was implemented for deep learning-based automatic segmentation. Results: Study A found lower L3SMI to be a predictor of increased mortality within 30 days of extubation (p = 0.033), increased rate of pneumonia within 30 days of extubation (p = 0.002), increased adverse discharge disposition (p = 0.044), longer hospital stays post-extubation (p = 0.048), and higher total hospital costs (p = 0.043). In study B, low L3SMI was associated with worse quality of life (p = 0.048) and increased depression symptoms (p = 0.005). Threshold-based segmentation of skeletal muscle in study C and adipose tissue compartments in study D were significantly affected by CT acquisition parameters. The proposed deep learning system in study E provided automatic segmentation of skeletal muscle cross-sectional area and achieved a high congruence to segmentations performed by domain experts (average Dice coefficient of 0.93). Conclusion: L3SMI is a useful tool for the assessment of muscle mass in clinical practice. In critically ill patients, L3SMI can provide clinically useful information about patient outcomes at the time of extubation. Patients with advanced cancer who suffered from low muscle mass reported worse quality of life and increased depression symptoms. This highlights the clinical relevance of addressing muscle loss early on as part of a multimodal treatment plan. Importantly, indices utilized in body composition analysis are significantly affected by CT acquisition parameters. These effects should be considered when body composition analysis is used in clinical practice or research studies. Finally, our fully automated deep learning system enabled instantaneous segmentation of skeletal muscle.Zielsetzung: Das Ziel der vorliegenden Dissertation war es, den Einfluss des auf CT-Bildern berechneten Skelettmuskelindexes auf klinische Ergebnisse von Patienten und die daraus resultierenden Implikationen fĂŒr die Patientenversorgung zu evaluieren. Dieses Ziel wurde in fĂŒnf Einzelstudien verfolgt: In den Studien A und B wurde der Einfluss des lumbalen Skelettmuskelindex (L3SMI) auf klinische Endpunkte von Patienten auf der Intensivstation sowie in der Onkologie untersucht. Die Studien C und D evaluierten die Auswirkungen von CT-Akquisitionsparametern auf Indizes der Körperzusammensetzung. Studie E stellte eine neuartige Technik der automatisierten Segmentierung von Skelettmuskulatur vor, die durch maschinelles Lernen ermöglicht wurde. Material und Methoden: Insgesamt wurden 1328 axiale CT-Bilder in die fĂŒnf Studien eingeschlossen. Die Patienten der Studien A und B waren Teilnehmer der klinischen Studien NCT01967056 und NCT01401907 am Massachusetts General Hospital. Die Indizes der Körperzusammensetzung wurden mithilfe halbautomatischer Segmentierung berechnet. Die klinischen Endpunkte wurden in multivariablen Regressionsmodellen mit a priori definierten Kovariaten analysiert. Um zu evaluieren, ob CT-Akquisitionsparameter die Segmentierung beeinflussen, wurde der Bland-Altman-Ansatz verwendet. In Studie E wurden ein kĂŒnstliches neuronales Netzwerk sowie maschinelles Lernen fĂŒr die automatische Segmentierung eingesetzt. Ergebnisse: In Studie A war ein niedriger L3SMI ein PrĂ€diktor fĂŒr eine höhere MortalitĂ€t (p = 0.033) und Pneumonierate (p = 0.002) innerhalb von 30 Tagen nach der Extubation sowie fĂŒr mehr ungĂŒnstige Entlassungen (p = 0.044) und höhere Behandlungskosten fĂŒr den gesamten Krankenhausaufenthalt (p = 0.043). Ein niedriger L3SMI war in Studie B mit einer schlechteren LebensqualitĂ€t (p = 0.048) und stĂ€rkeren depressiven Symptomen (p = 0.005) assoziiert. Die schwellenwertbasierte Segmentierung der Skelettmuskulatur in Studie C und der Fettgewebekompartimente in Studie D wurde durch CT-Akquisitionsparameter signifikant beeinflusst. Das in Studie E vorgestellte vollautomatische Segmentierungssystem erreichte eine hohe Übereinstimmung mit den durch Experten erstellten Segmentationen (durchschnittlicher Dice-Koeffizient von 0.93). Fazit: Der L3SMI ist ein Werkzeug zur Beurteilung von Muskelmasse. Bei Intensivpatienten kann L3SMI zum Zeitpunkt der Extubation nĂŒtzliche klinische Informationen liefern. Patienten mit fortgeschrittener Krebserkrankung, die zudem eine geringere Muskelmasse hatten, berichteten ĂŒber eine schlechtere LebensqualitĂ€t und stĂ€rkere depressive Symptome. Dies unterstreicht die Notwendigkeit, die Muskulatur frĂŒhzeitig als Teil eines multimodalen Behandlungskonzeptes zu adressieren. Die Indizes der Körperzusammensetzung werden signifikant von CT-Akquisitionsparametern beeinflusst. DarĂŒber hinaus ermöglichte unser vollautomatisiertes System dank maschinellen Lernens die verzögerungsfreie Segmentierung von Skelettmuskulatur

    Magnetresonanztomographische Untersuchung der KleinhirntonsillenmotilitÀt bei Chiari Malformationen

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    Purpose Cerebellar herniation can be dynamic in patients with Chiari Malformations during the cardiac cycle. Reproducible quantification of this movement could lead to better understanding of the malformation’s pathophysiology and improve diagnostic criteria for Chiari patients. To automatically extract the pulsatility-dependent herniation in time-resolved MRI (CINE MRI) this work presents a voxel intensity distribution method (VIDM) and compares it to simple linear measurements. Furthermore, the extent of herniation on CINE is compared to that on static sequences, and the cerebellar movement is correlated to the presence of hydrocephalus and syringomyelia. Methods Using VIDM cerebellar movement in 27 Chiari patients is analyzed and results are compared to linear measurements on an image viewer (visual inspection, VI) using a paired t test. To compare the degree of herniation on static 3D MRI and CINE an ANOVA test is applied. Finally, Pearson’s correlation coefficient is calculated for the correlation between presence of hydrocephalus or syringomyelia and the degree of cerebellar movement. Results VIDM showed tissue movement in 85% of our patients. Assuming movement ≀ 1 mm could not be detected reliably on an image viewer, movement using VI was identified in 29.6% of the patients. The difference in the detection of movement using the two methods was significant (p = 0.002). Herniation was greater on static sequences than on CINE in 78% of all cases, but this was not statistically significant (p > 0.05). The extent of cerebellar movement did not correlate with the presence of syringomyelia or hydrocephalus (Pearson’s coefficient < 0.3). Conclusions VIDM is a sensitive method to detect tissue movement on CINE MRI and may be used to improve understanding of the pathophysiology of Chiari patients as well as objectify diagnostic criteria and indications for surgical treatment. Furthermore, VIDM could be used to evaluate e.g. cyst membranes or ventriculostomies. The missing correlation of cerebellar movement with hydrocephalus and syringomyelia in Chiari patients warrants further investigation.Zielsetzung Kleinhirnhernierungen in Chiari-Patienten können durch die Pulsation des Liquor cerebrospinales wĂ€hrend des Herzzyklus durch das Foramen Magnum dynamisch sein. Quantifizierung von diesen Kleinhirnbewegungen könnten das VerstĂ€ndnis der Pathophysiologie dieser Erkrankung verbessern sowie dazu beitragen, die Diagnosekriterien und Operationsindikationen der Chiari Malformationen reproduzierbarer werden zu lassen. Diese Arbeit stellt die Methode „Voxel Intensity Distribution Method“ (VIDM) vor, mit deren Hilfe die pulsationsabhĂ€ngige Hernierung automatisch in zeitaufgelösten Magnetresonanztomographischen (MRT) Sequenzen (CINE MRT) erfasst werden kann und vergleicht diese mit einfachen linearen Messungen. Außerdem wird der Grad der Hernierung in CINE- und statischem MRT verglichen und mit der Anwesenheit von Hydrozephalus oder Syringomyelie ins VerhĂ€ltnis gesetzt. Methoden Die Kleinhirnbewegungen in 27 Chiari-Patienten wurden mithilfe von VIDM analysiert und die Ergebnisse mit linearen Messungen auf einem image viewer (visual inspection, VI) mittels gepaarten T-test verglichen. Außerdem wurde mithilfe des ANOVA-Tests der Grad der Hernierung auf den dreidimensionalen und dynamischen MRT Bildern verglichen. Die Korrelation zwischen Kleinhirnbewegung und Vorliegen eines Hydrozephalus oder einer Syringomyelie wurde unter Zuhilfenahme des PearsonÂŽs correlations coeffizient getestet. Ergebnisse Die neue Methode VIDM konnte das Vorliegen von Gewebebewegungen in 85% der Patienten zeigen. Mit der etablierten Methode VI konnte unter BerĂŒcksichtigung eines Schwellwerts von > 1 mm auf einem image viewer in 29.6% der Patienten (p=0.002) Bewegungen festgestellt werden. Der Grad der Hernierung war in 78% der FĂ€lle in den statischen Sequenzen grĂ¶ĂŸer als in den CINE-Sequenzen, was sich statistisch jedoch nicht als signifikant zeigte (p>0.05). Die Kleinhirnbeweglichkeit korrelierte nicht mit dem Vorhandensein von Hydrozephalus oder Syringomyelie (Pearson‘s correlations coeffizient < 0.3). Konklusion VIDM ist eine sensitive Methode, um Gewebebewegungen auf der CINE MRT Sequenz nachzuweisen und könnte perspektivisch fĂŒr die klinische Beurteilung und das bessere pathophysiologische VerstĂ€ndnis von Chiari-Patienten eingesetzt werden. Es sind darĂŒber hinaus weitere Einsatzfelder fĂŒr die Methode denkbar, beispielsweise in der Evaluation von Zystenmembranen oder Ventrikulostomien. Durch die fehlende Korrelation der Kleinhirnbeweglichkeit mit Hydrozephalus und Syringomyelie bei Chiari-Patienten eröffnen sich weitere Untersuchungsfelder

    Peer review practices by medical imaging journals

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    ObjectiveTo investigate peer review practices by medical imaging journals.MethodsJournals in the category "radiology, nuclear medicine and medical imaging" of the 2018 Journal Citation Reports were included.ResultsOf 119 included journals, 62 (52.1%) used single-blinded peer review, 49 (41.2%) used double-blinded peer review, two (1.7%) used open peer review and one (0.8%) used both single-blinded and double-blinded peer reviews, while the peer review model of five journals (4.2%) remained unclear. The use of single-blinded peer review was significantly associated with a journal's impact factor (correlation coefficient of 0.218, P=0.022). On subgroup analysis, only subspecialty medical imaging journals had a significant association between the use of single-blinded peer review and a journal's impact factor (correlation coefficient of 0.354, P=0.025). Forty-eight journals (40.3%) had a reviewer preference option, 48 journals (40.3%) did not have a reviewer recommendation option, and 23 journals (19.3%) obliged authors to indicate reviewers on their manuscript submission systems. Sixty-four journals (53.8%) did not provide an explicit option on their manuscript submission Web site to indicate nonpreferred reviewers, whereas 55 (46.2%) did. There were no significant associations between the option or obligation to indicate preferred or nonpreferred reviewers and a journal's impact factor.ConclusionSingle-blinded peer review and the option or obligation to indicate preferred or nonpreferred reviewers are frequently employed by medical imaging journals. Single-blinded review is (weakly) associated with a higher impact factor, also for subspecialty journals. The option or obligation to indicate preferred or nonpreferred reviewers is evenly distributed among journals, regardless of impact factor

    Radiological research activity 1998–2007: relationship to gross domestic product, health expenditure and public expenditure on education

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    Objective The purpose of this study was to evaluate the relationship of the radiological research activity from 1998 to 2007 to the gross domestic product (GDP), health expenditure and public expenditure on education. Methods The population-adjusted research activity determined by the number of articles published, the cumulative impact factor (IF) and the cumulative IF per capita were correlated with per capita values of the GDP, health expenditure and public education expenditure. Linear regression analysis and multiple regression analysis were used for statistical analysis. Results The cumulative IF per capita correlated with the GDP per capita (R = 0.94, P  0.05). Conclusion Radiological research activity demonstrates a close relationship to the GDP, health expenditure and public expenditure on education. The last factor independently predicts research activity

    A Bibliometric Study of Family Studies Journals Using Journal Impact Factors, CiteScore and H-index

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    Although there are bibliometric studies of journals in various fields, the field of family studies remains unexplored. Using the bibliometric metrics of the two-year and five-year Journal Impact Factors, the H-index, and the newly revised CiteScore, this paper examines the relationships among these metrics in a bibliometric study of forty-four representative family studies journals. The citation data were drawn from Journal Citation Reports, Scopus, and Google Scholar. The correlation analysis found strong positive relationships on the metrics. Despite the strong correlations, discrepancies in rank orders of the journals were found. A possible explanation of noticeable discrepancy in rankings was provided, and the implications of the study for stakeholders were discussed

    Herzschonung bei Bestrahlung in tiefer Inspiration bei linksseitigem Mammakarzinom: SAVE HEART Studie

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    Diese kumulative Dissertation umfasst zwei Publikationen, welche im Rahmen der Save-Heart Studie erhobene Daten enthalten. Die Publikationen wurden in zwei internationalen peer-reviewed Fachzeitschriften veröffentlicht. Diese Zeitschriften haben beide einen fachspezifischen Impact-Faktor von hohem Niveau, der dem Journal Citation Report in der Kategorie ‚Radiology, Nuclear medicine and medical imaging‘ zufolge oberhalb der 30% Grenze (Publikation als Erstautor in Radiation Oncology, Impact Factor 3.481 im Jahr 2020) beziehungsweise oberhalb der 15% Grenze (Publikation als Ko-Autor in Radiotherapy and Oncology, Impact Factor 5.252 im Jahr 2018) liegt. Allgemeines Ziel der gesamten wissenschaftlichen Arbeit war es, den Stellenwert der Herzschonung bei der Bestrahlung des linksseitigen Mammakarzinoms zu untersuchen. Einerseits durch das Hervorheben der Bedeutung bestehender kardialer Risikofaktoren auf die Risikoerhöhung durch die Bestrahlung (Publikation als Erstautor), andererseits durch die Quantifizierung des Benefits herzschonender Bestrahlungsverfahren (DIBH-Bestrahlung, Publikation als Ko-Autor). Anhand einer realen Kohorte von 210 beziehungsweise 89 Patientinnen im Rahmen der Save-Heart Studie konnten die kardiovaskulĂ€ren Basisrisiken aller Patientinnen erfasst und durch unterschiedliche Risikoscores quantifiziert werden. In der Folge konnten die kardiovaskulĂ€re Risikoerhöhung durch die Bestrahlung sowie der Einfluss der herzschonenden RT im Vergleich zur konventionellen RT berechnet werden, und der Einfluss der Modifizierung unterschiedlicher Risikofaktoren modellhaft dargestellt werden

    In vitro Validierung der in vivo PSMA-Expression in der 68Ga-PSMA-PET/CT beim primÀren Prostatakarzinom durch die Immunohistochemie

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    Eine korrekte Diagnose und ein exaktes Staging sind die Voraussetzungen fĂŒr das Management und das angemessene Therapiekonzept fĂŒr Prostatakarzinom-Patienten. Die aktuellen Leitlinien empfehlen zur Sicherung der finalen Diagnose die transrektal ultraschallgesteuerte Prostatastanzbiopsie. Da sich bei diesem Vorgehen jedoch in gewissen FĂ€llen Nachteile gezeigt haben, hat die MRT rasch an unterstĂŒtzender diagnostischer Bedeutung gewonnen. Aktuelle Forschungsergebnisse zeigen, dass das mit 68Gallium (68Ga) markierte prostataspezifische Membranantigen (PSMA) eine signifikante Rolle im Staging des primĂ€ren Prostatakarzinoms spielt, insbesondere bei der Detektion von Lymphknoten- und Knochenmetastasen. Vorherige immunohistochemische Studien haben gezeigt, dass das PSMA im Prostatakarzinom im Gegensatz zum normalen Prostatagewebe ĂŒberexprimiert wird. Ziel: Vor diesem Hintergrund ergab sich die Hypothese, dass die semiquantitative Auswertung der 68Ga–PSMA-PET/CT intraprostatische Karzinome von Normalgewebe der Prostata unterscheiden kann. Um diese Annahme zu ĂŒberprĂŒfen, fĂŒhrten wir eine retrospektive Analyse der Prostata-Gewebeproben von 31 Patienten durch, welche vor einer radikalen Prostatektomie eine 68Ga-PSMA-PET/CT Untersuchung erhielten. Ein weiteres Ziel der Studie war es, einen Cut-off-Wert fĂŒr die 68Ga-PSMA-PET/CT zur Diagnosestellung des Prostatakarzinoms zu generieren. Methodik: Zur Evaluierung der 68Ga-PSMA-PET/CT-Bilder wurde eine visuell erhöhte 68Ga-PSMA-11-Aufnahme im Vergleich zum umliegenden Gewebe als pathologisch angenommen. Eine Region of Interest wurde mithilfe einer Bildsoftware fĂŒr die Kalkulation des standardized maximum uptake value (SUVmax) semiautomatisch auf dem suspekten Areal sowie auf dem visuellen Normalgewebe platziert. Die Position der Areale wurde anhand eines Sektorschemas der Prostata dokumentiert, um die entsprechenden histopathologischen PrĂ€parate identifizieren zu können. Die zugehörigen jeweils 31 Tumor- sowie Normalgewebeproben wurden mit einem anti-PSMA-Antikörper immunohistochemisch angefĂ€rbt und dann histopathologisch als tumorpositiv oder –negativ anhand des Immunoreactive Scores klassifiziert. Ergebnisse: Zur Unterscheidung zwischen intraprostatischem Tumor und Normalgewebe ergab die Receiver Operating Characteristic (ROC) Analyse einen besten SUVmax-Cut-off-Wert von 3.15 (SensitivitĂ€t von 97%, SpezifitĂ€t von 90%; AUC 0.987). Angewandt auf multifokale Karzinome ergab dieser Cut-off-Wert eine SensitivitĂ€t von 87% und eine SpezifitĂ€t von 97%. Der SUVmax zeigte sich als nicht nur abhĂ€ngig von der IntensitĂ€t der PSMA-Expression des Prostatagewebes, sondern auch von dem Prozentanteil der Tumorzellen; PrĂ€parate mit ĂŒber 50% immunohistochemisch angefĂ€rbten Zellen wiesen einen höheren SUVmax auf als PrĂ€parate mit unter 50% angefĂ€rbten Zellen (SUVmax 13.34 ± 15.55 vs. 2.81 ± 2.35; p< 0.001). Fazit: Unsere Ergebnisse zeigen, dass die in der 68Ga-PSMA-PET/CT gesehene PSMA-Expression zur nicht-invasiven Diagnostik des primĂ€ren Prostatakarzinoms verwendet werden kann. In der Ära des PET/MRT ist von weiterem Forschungsinteresse, ob die Diagnoseleistung fĂŒr das primĂ€re Prostatakarzinom durch die kombinierten PET und MRT Kriterien noch weiter verbessert werden kann.Correct diagnosis and staging is prerequisite for management of prostate cancer patients. The current guidelines recommend use of transrectal ultrasound guided biopsy of prostate gland for final diagnosis. Biopsy sampling has its own disadvantages in some cases, which is one reason MRI has seen an upsurge in assisting biopsy of prostate cancer patients. Recent research shows that prostate specific membrane antigen (PSMA) labelled with 68Gallium (68Ga) plays a significant role in the staging of prostate cancer, primarily in detecting lymph node and bone metastases. Prior immunohistochemical studies have shown that PSMA is overexpressed in tumor as compared to normal prostate tissue. Aim: With this background we hypothesized that semiquantitative evaluation of 68Ga- PSMA-PET/CT should be able to differentiate intraprostatic tumor from normal prostate tissue. For proving this hypothesis, we retrospectively analyzed prostate specimens of 31 patients investigated with 68Ga-PSMA-PET/CT before radical prostatectomy. Another aim was to generate a cut-off-value for 68Ga-PSMA-PET/CT to allow the diagnosis of prostate cancer. Methods: To evaluate the 68Ga-PSMA-PET/CT-images a visually increased tracer uptake more than the surrounding tissue was taken as pathological. A Region of Interest was placed semiautomatically using dedicated imaging software for the calculation of maximum standardized uptake value (SUVmax) on the suspicious area and the visually normal prostate tissue. The location of each region was documented with a sector scheme of the prostate, to find the corresponding histopathological specimen. The matched 31 histological slices of tumor lesions and normal prostate tissues were stained with an anti-PSMA-antigen and histopathologically classified as positive or negative for tumor based on the Immunoreactive Score. Results: A Receiver Operating Characteristic analysis showed the best SUVmax cutoff- value of 3.15 (sensitivity of 97%, specificity of 90%; AUC 0.987) for differentiating between intraprostatic primary and normal prostate tissue. Applied to multifocal prostate cancer this cut-off-value resulted in a sensitivity of 87% and specificity of 97%. The SUVmax was not only dependent on the intensity of PSMA-expression but also on the percent of tumor cells; specimens having more than 50% of cells stained with PSMA-antibody had higher SUVmax as compared to those with less than 50% (SUVmax 13.34 ± 15.55 vs 2.81 ± 2.35; p< 0.001). Conclusion: Our results show that PSMA-expression as seen on 68Ga-PSMA-PET/CT can be used to non-invasively diagnose the primary prostate cancer. In the era of PET/MRI it would be interesting to see if combined PET and MRI criteria can increase the overall diagnostic performance for detection of primary prostate cancer
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