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Restorative und Transitional Justice im Völkerrecht
Das Völkerrecht behandelt Regimewechsel und Post-Konflikt-Situationen eher aus der Perspektive der Transitional Justice behandelt als aus der der Restorative Justice. Es sieht eine breite Palette von Mechanismen vor, die sich auf (1.) Wahrheitsfindung, (2.) Strafjustiz, (3.) Wiedergutmachung und (4.) Garantien der Nichtwiederholung beziehen.
Internationale Institutionen haben wichtige Standards der Transitional Justice kodifiziert. Die UN-Grundprinzipien und -Leitlinien für das Recht auf einen Rechtsbehelf und Wiedergutmachung und die UN-Grundsätze zur Bekämpfung der Straflosigkeit sind Beispiele dafür. Einige Institutionen wie der IStGH sind direkt an der Schaffung von Transitional Justice beteiligt. Der Al-Mahdi-Fall veranschaulicht, wie eine internationale Institution internationale Standards im Bereich der Transitional Justice und insbesondere der Wiedergutmachung weiterentwickeln kann.
Schließlich bieten auch die internationalen Menschenrechtsnormen einen Rahmen für den Umgang mit der Transitional Justice. Dies gilt insbesondere für EMRK mit den vom EGMR entwickelten spezifischen Standards. So muss jedes Projekt der Transitional Justice oder der Restorative Justice die internationalen Standards der Herrschaft des Rechts respektieren
Phantom-based training of ultrasound-guided breast biopsy in medical education: a randomized controlled trial comparing handheld and high-end ultrasound
Background:
Modern handheld ultrasound devices (HUDs) are attractive for teaching programs in undergraduate medical education due to their miniaturization and portability along at relatively low cost. They offer high-resolution imaging and are easy to use, opening up new possibilities for training of novices in ultrasound (US)-guided percutaneous procedures. The objective of this study was to investigate if guidance by HUD is on par with a cart-based high-end ultrasound scanner (HEUS) regarding performance times and success rates in video- and phantom-based training of novices in US-guided freehand breast biopsy.
Methods:
32 medical students without any experience in performing US-guided percutaneous biopsies, who had previously completed a standardized diagnostic US training program, were randomized into either a HUD-group (n = 16) or a HEUS-group (n = 16). After a video training lecture participants performed US-guided biopsies of hypoechogenic and hyperechogenic target-lesions in a breast phantom using either a HUD or a HEUS. Performance times and success rates were primary outcomes. Participants were asked to complete a post-study questionnaire (Likert Scale and Raw NASA Workload Task Load Index) for subjective assessment of the operability and individually perceived workload of both US imaging tools and guidance-techniques as secondary outcomes.
Results:
Biopsy success rates were slightly higher using the HUD (79.7%) in comparison to the HEUS (68.8%, p = 0.045). Median performance times were similar for the HUD (0.63 min, interquartile range IQR = 0.37–1.08 min) compared to the HEUS (0.60 min, IQR = 0.30–2.09 min, p = 0.751). Operability and the individually perceived workload were rated equal.
Conclusions:
Percutaneous biopsy performed by novices using HUDs is feasible, performance times, success rates, operability and the individually perceived workload were on par with HEUS-guidance. HUDs can be used as cost-effective tools for percutaneous biopsy training purposes in medical education
Відновне та перехідне правосуддя в міжнародному праві
International law deals with regime change and post-conflict situations under the perspective of transitional justice rather than restorative justice. It envisages a broad range of mechanisms which relate to (1.) truth-seeking, (2.) criminal justice, (3.) reparations, and (4.) guarantees of non-recurrence.
International institutions have codified important standards for transitional justice. The UN Basic Principles and Guidelines on the Right to a Remedy and Reparation and the UN Principles to Combat Impunity are examples of this. Some institutions like the International Criminal Court are directly involved in providing transitional justice. The Al-Mahdi case illustrates how an international institution can further develop international standards pertaining to transitional justice and to reparation in particular.
Finally, international human rights law provides a framework for dealing with transitional justice. This is particularly true for the European Convention on Human Rights with the specific standards developed by the European Court of Human Rights. In essence, any project of transitional or restorative justice must respect the international rule of law
Estimation of Minimal Clinically Important Difference for Tinnitus Handicap Inventory and Tinnitus Functional Index
Objective
The minimal clinically important difference (MCID) represents the smallest change in treatment outcome deemed clinically meaningful. This study estimates the MCID for 2 widely used tinnitus measures: the Tinnitus Handicap Inventory (THI) and the Tinnitus Functional Index (TFI), using anchor-based approaches while accounting for baseline severity and time interval.
Study Design
A multi-center randomized clinical trial.
Setting
European tinnitus centers.
Methods
Anchor-based approaches, including the effect size, receiver-operating characteristics, and ΔTHI/TFI methods, were employed to determine the MCID. The “minimally improved” category of the Clinical Global Impression Scale-Improvement (CGI-I) served as the anchor. The standard error of measurement was used to assess random variation.
Results
For the THI, MCID estimates ranged from 7.8 to 12, with a point estimate of 11 after 12 weeks of treatment (N = 364). For the TFI, MCID estimates ranged from 7.3 to 9.4, with a point estimate of 9 points after 12 weeks (N = 359). Both measures indicated that higher baseline severity and longer time intervals required greater score reduction for clinical relevance.
Conclusion
This study highlights the context-specific nature of MCID values for tinnitus measures and emphasizes the need for consensus on optimal anchor-based approaches to improve comparability
Die Regulation des kardialen Natriumhaushalts unter Einfluss der Kalzium/Calmodulin-abhängigen Proteinkinase II (CaMKII) in einem neuartigen Schlafapnoe-Mausmodell
Schlafbezogene Atemstörungen (SBAS) sind eine weit verbreitete Erkrankungsgruppe, welche aufgrund potenzieller Komorbiditäten wie dem Vorhofflimmern und der Herzinsuffizienz eine äußerst hohe sozioökonomische Bedeutung aufweisen. Vor allem die Kalzium/Calmodulin-abhängige Proteinkinase IIδ (CaMKIIδ), ein Schlüsselenzym in der kardialen Pathophysiologie, scheint dabei über unterschiedlichste Mechanismen vermehrt aktiviert zu werden und zur Pathogenese der kardialen Komorbiditäten entscheidend beizutragen. Zur Entwicklung neuer therapeutischer Möglichkeiten ist das Verständnis der zugrundeliegenden Pathomechanismen von essentieller Bedeutung. In meiner Arbeit habe ich mich mithilfe eines neuartigen SBAS-Mausmodells neben der Detektion reaktiver Sauerstoffspezies auf die CaMKIIδ-abhängige Regulation des kardialen Natriumhaushalts und dabei insbesondere die Rolle des neuronalen Natriumkanals NaV1.8 konzentriert. Durch die vorliegenden Untersuchungen konnte ich eine vermehrte Anwesenheit und Produktion von reaktiven Sauerstoffspezies nachweisen, welche sowohl in den Mitochondrien als auch im Zytoplasma von atrialen und ventrikulären Zellen der Mäuse mit einer schlafbezogenen Atemstörung imponierte. Zudem zeigte sich bei den Tieren im Vergleich zu den gesunden Kontrollmäusen sowohl in atrialen als auch in ventrikulären Kardiomyozyten eine deutlich erhöhte intrazelluläre Natriumkonzentration, welche mit der Schwere der Atemwegsobstruktion korrelierte. Des Weiteren konnte in atrialen Kardiomyozyten eine signifikante Verlängerung der diastolischen Relaxationszeit nach der Sarkomerverkürzung beobachtet werden. Unter Zugabe des selektiven NaV1.8-Inhibitors PF-01247324 wurde der erhöhte Natriumgehalt und die verlängerte Relaxationsdauer normalisiert. Eine genetische Ablation der CaMKIIδ verhinderte bei Mäusen mit der schlafbezogenen Atemstörung sowohl einen Anstieg der intrazellulären Natriumkonzentration, eine Korrelation der Daten mit der Schwere ihrer Atemstörung als auch eine Veränderung unter NaV1.8 Blockade. Unter Berücksichtigung der gesteigerten reaktiven Sauerstoffspezies bei SBAS-Mäusen ist die CaMKIIδ-Abhängigkeit am besten durch eine oxidative Aktivierung dieses Enzyms zu erklären. Damit stellen die CaMKIIδ und der NaV1.8 potenzielle therapeutische Ansatzpunkte für die zukünftige Behandlung von Patienten mit SBAS und kardiovaskulären Erkrankungen dar
Automated classification of skeletal malocclusion in German orthodontic patients
Objectives:
Precisely diagnosing skeletal class is mandatory for correct orthodontic treatment. Artificial intelligence (AI) could increase efficiency during diagnostics and contribute to automated workflows. So far, no AI-driven process can differentiate between skeletal classes I, II, and III in German orthodontic patients. This prospective cross-sectional study aimed to develop machine- and deep-learning models for diagnosing their skeletal class based on the gold-standard individualised ANB of Panagiotidis and Witt.
Materials and methods:
Orthodontic patients treated in Germany contributed to the study population. Pre-treatment cephalometric parameters, sex, and age served as input variables. Machine-learning models performed were linear discriminant analysis (LDA), random forest (RF), decision tree (DT), K-nearest neighbours (KNN), support vector machine (SVM), Gaussian naïve Bayes (NB), and multi class logistic regression (MCLR). Furthermore, an artificial neural network (ANN) was conducted.
Results:
1277 German patients presented skeletal class I (48.79%), II (27.56%) and III (23.64%). The best machine-learning model, which considered all input parameters, was RF with 100% accuracy, with Calculated_ANB being the most important (0.429). The model with Calculated_ANB only achieved 100% accuracy (KNN), but ANB alone was inappropriate (71–76% accuracy). The ANN with all parameters and Calculated_ANB achieved 95.31% and 100% validation-accuracy, respectively.
Conclusions:
Machine- and deep-learning methods can correctly determine an individual’s skeletal class. Calculated_ANB was the most important among all input parameters, which, therefore, requires precise determination.
Clinical relevance:
The AI methods introduced may help to establish digital and automated workflows in cephalometric diagnostics, which could contribute to the relief of the orthodontic practitioner
Effectiveness of a mobile phone application in managing voice health for teachers: A randomized controlled trial
Objective
Teachers are at constant risk of straining their voices due to professional demands, making them more susceptible to voice disorders and therefore increased absenteeism. A widely accessible prevention method would be beneficial, leading to the development of the ReSt mobile application. The aim of this study was to evaluate its effectiveness.
Methods
A randomized controlled trial was conducted with 399 teachers, allocating 205 participants to the training group and 194 to the control group. Over a 46-day period, participants in the training group engaged with the ReSt app. Outcomes were assessed using self-reports via the Voice Handicap Index (VHI-12) and objective evaluations employing the Dysphonia Severity Index (DSI). Additionally, app use was fully tracked using log data to gain insight into user engagement.
Results
On average, the training resulted in substantial improvements in the DSI within the training group compared to the control group (
). No training effect was observed concerning the VHI-12 (). The average number of days spent opening exercises in the app was 10.57 days (SD 9.07), and time spent on exercise-related app screens averaged 2.38 hours (SD
2.79).
Conclusions
The app appears to have promising effects on physiological measured voice capability, but more training time may be needed to minimize the psychosocial impact of voice problems. Our results mark an important advancement in voice disorder prevention approaches, especially given previously inconclusive evidence for traditional voice training methods
Evaluation und Vergleich therapeutischer Angebote in der stationären psychosomatischen Behandlung mittels des Stundenbogens- ein Überblick
• Hintergrund und Ziele: In einer umfangreichen retrospektiven Studie des Forschungsbereichs für angewandte Bewusstseinswissenschaften in der Abteilung für Psychosomatische Medizin der Universitätsklinik Regensburg werden in Kooperation mit den Heiligenfeld Kliniken in Bad Kissingen Befindlichkeitsveränderungen nach bestimmten Therapien mittels eines Fragebogens (BVV-18) abgebildet und mögliche Zusammenhänge zwischen der Bewertung der Befindlichkeitsveränderung und personenbezogener Daten erforscht. Weiterhin gilt es den Stundenbogen (BVV-18), welcher in dieser Arbeit zum ersten Mal Anwendung findet, auf statistische Güte hin zu überprüfen.
• Methoden: Die Datengewinnung aus der Fragebogenbewertung erstreckt sich über einen Zeitraum von ca. einem Jahr (Anfang bis Ende 2013). Evaluiert werden Kreativ-Therapien, körperorientierte Verfahren und weitere Angebote der Heiligenfeldkliniken in Bad Kissingen. Alle untersuchten Therapien werden als Gruppentherapien abgehalten und bilden zentrale Elemente des psychosomatischen Behandlungsaufenthalts in Heiligenfeld. Um Unterschiede in der Bewertung erklären zu können, werden die Daten des Fragebogens mit personenbezogenen Daten des jeweiligen Patienten verknüpft. Aus den ursprünglich 1526 Fragebögen verbleiben nach der Verknüpfung mit den Patientendaten 680 Fälle. Die Faktoren- und Reliabilitätsanalyse des BVV-18 erfolgt mittels des kompletten Datensatzes, alle weiterführenden Untersuchungen werden am gepaarten Datensatz durchgeführt.
• Ergebnisse: Mittels der Faktorenanalyse wird der BVV-18 auf insgesamt vier Faktoren reduziert, wobei die letzten beiden Fragen des Stundenbogens jeweils eigene Faktoren bilden. Die Fragen eins bis neun sind demzufolge in zwei Faktoren zusammenzufassen und sollen die allgemeinen- und körperlichen Befindlichkeitsveränderungen repräsentieren. Die Reliabilitätsanalyse ergibt für die ersten 10 Items des Stundenbogens, Cronbachs Alpha von .905. Die folgende explorative Datenanalyse mit Mittelwertvergleichen ergibt für die jeweiligen Faktoren insgesamt nur eine geringe Zahl signifikanter Unterschiede. Für Faktor 1- Allgemeine Befindlichkeitsveränderungen ergeben sich keine signifikanten Mittelwertunterschiede beim Vergleich der Therapien untereinander. Faktor 2 – Körperliche Befindlichkeitsveränderungen lieferte hauptsächlich signifikante Mittelwertunterschiede beim Vergleich des Therapeutischen Reitens mit anderen Therapien. Hier stellt sich das Therapeutische Reiten jeweils als die besser bewertete Therapie dar. Ähnlich verhält es sich für Fragen 10 (Bewertung des Kontakts zum Therapeuten) und 11 (Bewertung der Einbringung ins Geschehen). Das für die Regressionsanalyse verwendete Modell liefert für die jeweiligen Faktoren nur einen jeweils geringen Beitrag zur Erklärung der Varianzen (8.8-15%). Hier kristallisiert sich heraus, dass hauptsächlich die Teilnahme an den verschiedenen Therapien zu Unterschieden in der Bewertung des Befindlichkeitsfragebogens führt. Weiterhin zeigen sich bessere Bewertungen der Befindlichkeitsveränderung einzelner Faktoren mit steigendem Lebensalter, sowie das weibliche Patientengut betreffend. Ein niedrigerer Schulabschluss ist ebenfalls mit einer besseren Bewertung der Befindlichkeitsveränderungen (für allgemeine Befindlichkeitsveränderungen, Kontakt zum Therapeuten und Einbringung ins Geschehen) assoziiert. Der erhoffte Effekt verschiedener Diagnosen auf die Bewertung der Befindlichkeitsveränderungen lässt sich größtenteils nicht signifikant nachweisen. Lediglich bewerteten Patienten mit Angststörung die Einbringung ins Geschehen im Vergleich zur Referenzvariablen schlechter. Inwiefern man sich die differentiellen Unterschiede zur Erstellung eines Wirksamkeitsangebots zu Nutzen machen kann, muss im Zuge weiterer Studien untersucht werden
Securing the Road Ahead: Supporting Decision Making in Automotive Cybersecurity Risk Treatment
In the automotive industry, as in most other sectors, risk management is essential for maintaining a balanced security posture while ensuring reasonable cybersecurity spending. ISO 21434 clearly defines the process for automotive Threat Analysis and Risk Assessment (TARA) for identifying cybersecurity risks. However, it lacks detailed guidance on subsequent risk treatment decision-making, leading to a lack of reproducibility and transparency in automotive projects. To address this issue, we propose a framework that defines a structured decision-making process and provides guidance for experts on suitable cybersecurity control sets. Our framework evaluates all potential control options based on their cost-effectiveness, aiming to mitigate high risks to an acceptable level. Through a case study and interviews with six industry experts, we assessed its feasibility and iteratively refined the framework based on the experts’ feedback