4 research outputs found

    Cases of community-acquired meticillin-resistant Staphylococcus aureus in an asylum seekers centre in Germany, November 2010

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    In an asylum seeker centre in Schleswig-Holstein, a resident was diagnosed with furuncle caused by a Panton-Valentine leukocidine (PVL)-positive community- acquired meticillin-resistant Staphylococcus aureus (CA-MRSA). As a result of active case finding, 232 of 427 persons (54% of all residents) were screened for MRSA and two further PVL-positive CA-MRSA cases were identified

    Antibiotikaresistenz von E. coli bei ambulant erworbener unkomplizierter Harnwegsinfektion

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    Hintergrund: Da bei unkomplizierten Harnwegsinfektionen (HWI) keine mikrobiologische Diagnostik empfohlen wird, wird die Resistenzsituation in Bezug auf HWI in Routinedaten nicht angemessen abgebildet. Es wurde die Empfindlichkeit von Escherichia coli (E. coli) gegenüber Trimethoprim (TMP) und Cotrimoxazol (Trimethoprim/Sulfamethoxazol, [TMP/ SMX]) bei ambulant erworbenen Harnwegsinfektionen untersucht und mit den Resistenzdaten der Antibiotika-Resistenz-Surveillance (ARS) verglichen. Methode: Niedergelassene Allgemeinmediziner und Internisten rekrutierten prospektiv alle volljährigen Patienten mit Symptomen einer Harnwegsinfektion. Von Mai 2015 bis Februar 2016 wurde von jedem Studienteilnehmer eine Urinprobe mikrobiologisch untersucht und dokumentiert, ob es sich um eine komplizierte oder unkomplizierte HWI handelte. Ergebnisse: 1 245 Studienteilnehmer aus 58 Arztpraxen wurden in die Studie eingeschlossen. Bei 877 Teilnehmern waren Erreger in der Urinkultur nachweisbar (davon 74,5 % E. coli). Bei den E.-coli-positiven HWI wurden 52,4 % als unkompliziert und 47,6 % als kompliziert eingestuft. Der Anteil resistenter E. coli gegenüber TMP und TMP/SMX bei unkomplizierten HWI lag bei 15,2 % beziehungsweise 13,0 %. Die entsprechenden Daten der Antibiotika-Resistenz-Surveillance (ARS; HWI nicht differenziert) von 2015 belaufen sich auf 25,3 % beziehungsweise 24,4 %. Studienteilnehmer mit vorangegangener Antibiotikagabe hatten mit 30,9 % die höchsten Resistenzanteile, gefolgt von Patienten, die an mindestens zwei HWI innerhalb von sechs Monaten (28,9 %) erkrankt waren. Schlussfolgerung: Die Resistenz von E. coli gegenüber TMP war bei unkomplizierten HWI in der Studienstichprobe signifikant niedriger als in den Routinedaten von ARS. Entsprechend kann TMP zur kalkulierten Therapie der unkomplizierten HWI eingesetzt werden. TMP/SMX gilt aufgrund des ungünstigen Nebenwirkungsprofils als zweite Wahl. Surveillance-Systeme, die auf Routinedaten basieren, stellen keine repräsentative Datengrundlage für die Beurteilung der Resistenzlage bei unkomplizierten HWI dar.Peer Reviewe

    Pseudomonas aeruginosa populations in the cystic fibrosis lung lose susceptibility to newly applied β-lactams within 3 days

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    Chronic pulmonary infections by Pseudomonas aeruginosa require frequent intravenous antibiotic treatment in cystic fibrosis (CF) patients. Emergence of antimicrobial resistance is common in these patients, which to date has been investigated at long-term intervals only.To investigate under close to real-time conditions the dynamics of the response by P. aeruginosa to a single course of antibiotic therapy and the potentially associated rapid spread of antimicrobial resistance, as well as the impact on the airway microbiome.We investigated a cohort of adult CF patients that were treated with a single course of antimicrobial combination therapy. Using daily sampling during treatment, we quantified the expression of resistance by P. aeruginosa (median of six isolates per daily sample, 347 isolates in total), measured bacterial load by P. aeruginosa-specific quantitative PCR and characterized the airway microbiome with a 16S rRNA-based approach. WGS was performed to reconstruct intrapatient strain phylogenies.In two patients, we found rapid and large increases in resistance to meropenem and ceftazidime. Phylogenetic reconstruction of strain relationships revealed that resistance shifts are probably due to de novo evolution and/or the selection of resistant subpopulations. We observed high interindividual variation in the reduction of bacterial load, microbiome composition and antibiotic resistance.We show that CF-associated P. aeruginosa populations can quickly respond to antibiotic therapy and that responses are patient specific. Thus, resistance evolution can be a direct consequence of treatment, and drug efficacy can be lost much faster than usually assumed. The consideration of these patient-specific rapid resistance shifts can help to improve treatment of CF-associated infections, for example by deeper sampling of bacteria for diagnostics, repeated monitoring of pathogen susceptibility and switching between drugs
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