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    LDL-Induced Impairment of Human Vascular Smooth Muscle Cells Repair Function Is Reversed by HMG-CoA Reductase Inhibition

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    Growing human atherosclerotic plaques show a progressive loss of vascular smooth muscle cells (VSMC) becoming soft and vulnerable. Lipid loaded-VSMC show impaired vascular repair function and motility due to changes in cytoskeleton proteins involved in cell-migration. Clinical benefits of statins reducing coronary events have been related to repopulation of vulnerable plaques with VSMC. Here, we investigated whether HMG-CoA reductase inhibition with rosuvastatin can reverse the effects induced by atherogenic concentrations of LDL either in the native (nLDL) form or modified by aggregation (agLDL) on human VSMC motility. Using a model of wound repair, we showed that treatment of human coronary VSMC with rosuvastatin significantly prevented (and reversed) the inhibitory effect of nLDL and agLDL in the repair of the cell depleted areas. In addition, rosuvastatin significantly abolished the agLDL-induced dephosphorylation of myosin regulatory light chain as demonstrated by 2DE-electrophoresis and mass spectrometry. Besides, confocal microscopy showed that rosuvastatin enhances actin-cytoskeleton reorganization during lipid-loaded-VSMC attachment and spreading. The effects of rosuvastatin on actin-cytoskeleton dynamics and cell migration were dependent on ROCK-signalling. Furthermore, rosuvastatin caused a significant increase in RhoA-GTP in the cytosol of VSMC. Taken together, our study demonstrated that inhibition of HMG-CoA reductase restores the migratory capacity and repair function of VSMC that is impaired by native and aggregated LDL. This mechanism may contribute to the stabilization of lipid-rich atherosclerotic plaques afforded by statins

    Anamnesegespräch neu aufgegriffen: Einfache Techniken zur Förderung der Arzt-Patienten-Kooperation, Verbesserung der Datenerhebung und Herstellung eines Vertrauensverhältnisses mit dem Patienten

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    The relevance and importance of the medical interview has been challenged with improved imaging technologies, web-based medicine, and use of artificial intelligence. The medical interview has three goals: Acquiring accurate medical data about the patient and the etiology of symptoms and signs, learning about the patient's personality, culture, and beliefs, and creating and building trust with the patient. Reduced human resources in the medical system and increased crowding in the interview setting, such as the emergency room and outpatient clinics, have strengthened the need for high quality and efficient interviews that fulfils the three goals of the interview. This manuscript proposes a structured six methods that contribute to the quality and efficiency of the medical interview with special focus on learning about the patients' life and creating trust with him.Die Bedeutung und der Stellenwert des Anamnesegesprächs sind durch bessere Bildgebungstechnologien, die webbasierte Medizin und die Nutzung künstlicher Intelligenz in den Hintergrund getreten. Das Anamnesegespräch verfolgt drei Ziele: Präzise medizinische Informationen über den Patienten und die Ätiologie der Symptome und Anzeichen erheben; Persönlichkeit, Kultur und Überzeugungen des Patienten kennenlernen und eine Vertrauensbasis mit dem Patienten schaffen und ausbauen. Reduzierte Personalressourcen im Gesundheitssystem und größere Engstände in der Gesprächssituation, beispielsweise in der Notaufnahme und in ambulanten Kliniken, haben den Bedarf nach qualitativ hochwertigen und effizienten Gesprächen verstärkt, mit welchen sich die drei Ziele des Anamnesegesprächs erreichen lassen. Dieses Manuskript stellt eine Struktur aus sechs methodischen Schritten vor, die zur Erhöhung der Qualität und Effizienz des Anamnesegesprächs beitragen, wobei ein besonderer Schwerpunkt darauf liegt, Informationen über das Leben des Patienten zu gewinnen und Vertrauen zu schaffen

    Die Zwei-Umschläge-Methode für aktives Lernen

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    Purpose: Active learning improves knowledge acquisition and provides medical students with learning habits that become an integral part of their behavior. As an integral element of our institution's transition from a lecture hall teaching culture to active learning, the current project, conducted with fourth year students, aimed to examine the effects of the two envelopes method of teaching on students' knowledge. Method: The class of 120 students was divided into 12 groups of 10 students each. Six experienced senior cardiologists were assigned to teach the 12 groups. When the students arrived at the classroom, they received two envelopes. Students were instructed to open the first envelope and answer a 10-question test in 15 minutes. After completing the test, they returned the tests to the envelope, sealed it, and then opened the second envelope which included the same test and relevant patient information. They then spent the next 30 minutes discussing the test as a group and familiarizing themselves with the patients' case histories and clinical data. After completion of the group discussion, the tutor entered the room for a two-hour discussion of the patients' disease entities including the anatomy, physiology, pathology, clinical presentation, diagnostic measures, and potential therapies. Results: We compared grades and standard deviations of grades between two classes: one learned in the lecture hall format (2018) and the other learned employing the two-envelopes method (2019). There was a non-statistically significant trend toward better grades with reduced dispersion of grades in the class that learned with the two-envelope method. Conclusions: We describe a novel method for active learning that enhances self-learning and peer learning, and we observed better knowledge acquisition and reduced knowledge dispersion that were not statistically significant.Zweck der Studie: Aktives Lernen verbessert die Aneignung von Wissen und vermittelt Medizinstudierenden Lerngewohnheiten, die zu einem integralen Bestandteil ihrer Verhaltensweise werden. Das aktuelle Projekt wurde mit Studierenden im vierten Studienjahr durchgeführt und diente als wichtiges Element bei der Umstellung unserer Einrichtung von der bisherigen vorlesungsbasierten Lehrkultur zu einer aktiven Lernkultur und dazu, die Auswirkungen der Zwei-Umschläge-Methode auf die Kenntnisse der Studierenden zu untersuchen. Methode: Der Kurs mit 120 Studierenden wurde in 12 Gruppen mit je 10 Studierenden aufgeteilt. Sechs erfahrene Kardiologen wurden den 12 Gruppen als Lehrkräfte zugeteilt. Im Lehrsaal erhielten die Studierenden zwei Umschläge. Ihnen wurde aufgetragen, den ersten Umschlag zu öffnen und einen Test mit 10 Fragen innerhalb von 15 Minuten zu beantworten. Nach Abschluss des Tests steckten sie die Testbögen wieder in den Umschlag, verschlossen diesen und öffneten dann den zweiten Umschlag, in dem sich der gleiche Test mit relevanten Patienteninformationen befand. Sie verbrachten die nächsten 30 Minuten damit, den Test in der Gruppe zu besprechen und sich mit den Fallbeschreibungen und den klinischen Daten der Patienten zu befassen. Nach Abschluss der Gruppendiskussion betrat eine Lehrkraft den Raum für eine zweistündige Besprechung der Krankheitsbilder der Patienten, einschließlich der Anatomie, Physiologie, Pathologie sowie der klinischen Erscheinungsbilder, diagnostischen Maßnahmen und potenziellen Therapien. Ergebnis: Wir verglichen die Ergebnisse und Standardabweichungen durch die Noten der beiden Kurse. Der eine Kurs wurde in Form von Vorlesungen unterrichtet (2018), der andere Kurs erlernte die Anwendung der Zwei-Umschläge-Methode (2019). Im Kurs mit der Zwei-Umschläge-Methode waren die Noten ohne statistische Signifikanz tendenziell besser und die Notenstreuung tendenziell kleiner. Fazit: Wir beschreiben eine neuartige Methode für aktives Lernen, die eigenständiges Lernen und kollegiales Lernen in der Gruppe (peer learning) fördert, und beobachteten einen besseren Erwerb von Wissen und geringere Abweichungen im Wissensstand, ohne statistische Signifikanz
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