97 research outputs found

    Der Mensch im Experiment:1850-1980

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    Im Zuge der laboratory revolution wurde der Mensch »Gegenstand« experimenteller Praktiken und wissenschaftlicher Versuchsmethoden. Die Tagung versucht, das Experimentieren am Menschen in seiner für die modernen Lebenswissenschaften konstitutiven Figuration einer historischen und epistemologischen Reflektion zu unterziehen. Dabei soll die starre, oft normative gesetzte Ordnung zwischen »Humanexperiment« einerseits und »Heilversuch« andererseits, zwischen »ethisch verwerflichen« und »moralisch akzeptablen« Menschenversuch aufgebrochen werden. Anhand von Fallbeispielen aus den verschiedensten Disziplinen und geographischen Räumen soll der Status des Menschen als Erkenntnisort im Selbst-, Impf- und Arzneimittelversuch diskutiert werden.Der Mensch im Experiment: 1850-1980, conference, ICI Berlin, 22 May 2008 <https://doi.org/10.25620/e080522

    Ocular and Orbital Tumors: Incidence and Survival Patterns in Germany between 1997 and 2020

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    We aim at determining the incidence and survival of ocular and orbital tumors in Germany and compare the affection of each of the ocular and orbital structures and influence of various factors on incidence and survival. Moreover, we will compare the difference between the geographical parts of Germany. Other comparisons will include gender and the patients born in different generations of the previous century. We have previously published the incidence rates, and in this study we would like to provide trends on longer periods and the relations to the studied factors. Moreover, we are going to correlate the incidence and survival rates with the UV light-index

    DYADEM study

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    This is a minimal dataset for testing the stress-buffering hypothesis in couple data. Objective: To test whether the negative relationship between perceived stress and quality of life (Hypothesis 1) can be buffered by perceived social support in patients with dementia as well as in caregivers individually (Hypothesis 2: actor effects) and across partners (Hypothesis 3: partner effects and actor-partner effects). Methods: A total of 108 couples (N=216 individuals) comprised of one individual with early-stage dementia and one caregiving partner were assessed at baseline and one month apart. Moderation effects were investigated by applying linear mixed models and actor-partner interdependence models. Results: Although the stress-quality of life association was more pronounced in caregivers (β=-.63, p<.001) compared to patients (β=-.31, p<.001), this association was equally moderated by social support in patients (β=.14, p<.05) and in the caregivers (β=.13, p<.05). From one partner to his or her counterpart, the partner buffering and actor-partner-buffering effect were not present. Discussion: The stress-buffering effect has been replicated in individuals with dementia and caregivers but not across partners. Interventions to improve quality of life through perceived social support should not only focus on caregivers, but should incorporate both partners

    Regional differences in incidence, mortality, and long-term survival of ovarian cancer and their trends in Germany. Evidence from the German Centre for Cancer Registry data

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    What are current regional socioeconomic differences in incidence, mortality, and long-term survival of ovarian cancer and their time trends in Germany? Ovarian cancer has a lower prevalence compared to breast cancer, but is three times more fatal because the majority of cases are diagnosed at an advanced stage, resulting in a poor prognosis. This is due to the asymptomatic and latent growth of the tumor, the atypical and delayed onset of symptoms, and the lack of appropriate screening, leading to diagnosis at advanced stages. Over the last two decades, the incidence and mortality rate of ovarian cancer in Germany has continued to decrease significantly. However, there are regional differences in cancer incidence. Previous studies have shown that between 2010 and 2013, 7.3% more men in socioeconomically weaker regions of Germany developed cancer than in more wealthy regions (Hoebel et al., 2018). Specific evidence on the variation in trends by socioeconomic deprivation and whether these trends have led to narrowing and widening socioeconomic inequalities in ovarian cancer incidence and mortality in Germany is lacking. The aim of the present study is to describe and understand these socioeconomic differences in key epidemiologic indicators of ovarian cancer in Germany. For this purpose, we will link cancer registry data with the German Index of Socioeconomic Deprivation (GISD), an index measuring relative area-based socioeconomic deprivation. 1. To describe the characteristics of women affected by ovarian cancer. 2. To determine the regional socioeconomic differences of ovarian cancer incidence, mortality, and long-term survival of women with ovarian cancer and their trends in Germany using the German Index of Socioeconomic Deprivation (GISD). 3. To describe the regional differences of ovarian cancer by age and stages of diagnosis of ovarian cancer

    Die Rolle von Sentinel-Lymphknotenbiopsien in der Behandlung von cN0 Plattenepthelkarzinomen der Lippe: eine retrospektive Registerstudie

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    Bei dieser Studie handelt es sich um eine Registerstudie mit dem Ziel, verschiedene, aktuell verwendete Ansätze zum Halsmanagement bei cN0 Plattenepithelkarzinomen der Lippen zu vergleichen. Das Resultat der Studie soll dazu dienen, eine prospektive, klinische Studie zu planen, um verschiedenen Behandlungsoptionen systematisch zu vergleichen. Nach bestem Wissen handelt es sich um die erste Studie, die in dieser Dimension deutschlandweit Patient*innendaten sammelt, um verschiedene Ansätze zur Lymphknotenbehandlung bei Patient*innen mit einem Plattenepithelkarzinom der Lippen zu vergleichen. Das Ziel dieser Studie ist eine Bestandsaufnahme der aktuellen Behandlungen der Lymphabflusswege bei Plattenepithelkarzinomen der Lippe, um das Lymphknotenmanagement in Deutschland zu standardisieren und evidenzbasiert zu verbessern. Primäres Projektziel: Klärung der Frage: „Verbessert eine chirurgische Versorgung der Lymphknoten bei primärem cN0 Plattenepithelkarzinom der Lippe das Outcome (im Sinne des rezidivfreien Überlebens) im Vergleich zu einer „watch-and-wait“ Strategie?“ 1. Primärer Endpunkt: Rezidivfreies Überleben Sekundäre Projektziele/Endpunkte: 1. Ist eine Sentinel Lymphknotenbiopsie (SLNB) zur Diagnostik okkulter Lymphknotenmetastasen bei cN0-Stats ausreichend in Bezug auf zur Minimierung von sekundären Lymphknotenmetastasen? - Okkulte Metastasen im chirurgischen Präparat (SLNB, selektive ND, elektive ND) - neu aufgetretenes Lymphknotenrezidiv bis Ende des follow-ups (SLNB, selektive ND, elektive ND) 2. Hat eine bilaterale ND bei positivem Lymphknotenstatus (cN+) einen positiven Einfluss auf das rezidivfreie Überleben? - Anzahl kontra-/bilaterale Lymphknotenmetastasen in den histologischen Präparaten nach bilateraler ND - Rezidivfreies Überleben nach uni- und bilateraler ND bei cN+ 3. Ist eine selektive ND einer modifiziert radikalen ND bei cN+-Status gleichwertig in Bezug auf das rezidivfreie Überleben? - Anzahl okkulter Metastasen in klinisch unauffälligen Lymphknotenleveln - Rezidivfreies Überleben (SND, MRND) bei cN+-Status bis Ende des follow-ups 4. Ist eine interstitielle Brachytherapie bei T1/T2 (ohne Bestrahlung der Abflusswege) gleichwertig mit einer chirurgischen Therapie des Primarius in Bezug auf das rezidivfreie Überleben? - Anzahl neu aufgetretenes Lymphknotenrezidiv bis Ende des follow-ups (Brachytherapie, chirurgische Versorgung) - Anzahl Lokalrezidiv bis Ende des follow-ups (Brachytherapie, chirurgischen Versorgung

    Erfassung der Häufigkeit von Fernmetastasen beim Schilddrüsenkarzinom in Deutschland

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    Grundsätzlich soll die Häufigkeit von Fernmetastasen beim Schilddrüsenkarzinom in Deutschland erfasst werden und mit internationalen Daten verglichen werden. Das Vorhaben ist Teil eines übergeordneten Projekts zur deskriptiven Beschreibung sellärer Metastasen aus dem Deutschen Register für Hypophysentumoren, in dem Metastasen von Schilddrüsenkarzinomen überraschend unterrepräsentiert sind. Mit dem Vergleich mit internationalen Daten soll daher ein möglicher Erklärungsansatz untersucht werden, nach dem in Deutschland generell seltener Fernmetastasen bei Schilddrüsenkarzinom auftreten. Deskriptive Beschreibung der Häufigkeit von Fernmetastasierung beim Schilddrüsenkarzinom in Deutschland; in der Gruppe der Patient*innen mit Fernmetastasen sollen möglichst auch die Lokalisationen der Fernmetastasen in ihrer relativen Häufigkeit erfasst werden. Zusätzlich sollen die Analysen stratifiziert nach histologischen Subtypen, Geschlecht, Lymphknotenstatus erfolgen. In der folgend geplanten Analyse sollen die Daten mit bereits publizierten internationalen Daten verglichen werden
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