266 research outputs found

    Orofaziale Schmerzen: Wissenstransfer in Zeitlupe

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    Orofaziale Schmerzen und DER SCHMERZ

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    Myalgie der Kiefermuskulatur

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    Zusammenfassung: Kiefermuskelschmerzen können als regionale Manifestation muskuloskelettaler Beschwerden betrachtet werden, wie sie in ähnlicher Form auch in anderen Körperregionen zu beobachten sind. Zusammen mit den Kiefergelenkschmerzen und nicht schmerzhaften Störungen der Unterkieferbeweglichkeit werden sie unter dem Begriff "kraniomandibuläre Dysfunktion" (CMD) zusammengefasst. Eine Reihe von biophysikalischen Risikofaktoren ist mit diesem Beschwerdebild assoziiert. Valide Diagnoseinstrumente ermöglichen die therapeutisch relevante Differenzierung der verschiedenen CMD-Subgruppen. Der weitaus überwiegende Teil der Kiefermuskelschmerzen ist gut behandelbar. Bei einem nicht unerheblichen Anteil der Patienten persistieren die Muskelschmerzen jedoch trotz therapeutischer Maßnahmen. Die Kenntnis der zugrunde liegenden neurobiologischen Hintergründe akuter und chronischer Schmerzen hilft bei der Wahl angemessener Therapien und bei der Abschätzung des Therapieerfolg

    Letters to the Editor

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    Interdental Spacing and Orthodontic Treatment in Competitive Athletes: Clues to Doping with Growth Hormones?

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    : Abstract: : The aim of this report is to examine clues of a suspected link between the artificial ingestion of human growth hormone (rh- GH) and resulting interdental spaces in adult athletes. We conducted an electronic search in the German-language versions of the search engines Google and Google Scholar as well as in the database PubMed. While no explicit articles could be identified in PubMed, the search in Google and Google Scholar produced 1370 and 6 hits, respectively. Original quotes from 20 sources show that in the media the wearing of orthodontic multibracket appliances among athletes is largely attributed to changes in tooth position as a consequence of the illegal ingestion of rhGH. On the other hand, there are few references to the possibility that orthodontic treatments with fixed appliances might be carried out for reasons unrelated to doping. Conclusion: : A definitive assessment of this issue is not possible at present. In view of its major importance of the subject, the relationships depicted here should be investigated in greater dept

    Association between Orthopedic and Dental Findings: What Level of Evidence is Available?

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    Objective:: The aim of this systematic review was to provide comprehensive access to and an analysis of the specialist literature published through December 2005 describing a correlation between orthopedic (leg-length inequality, pelvis obliquity, column diseases and head posture) and dental findings (occlusion, mandibular position, temporomandibular joints, masticatory muscles). Method:: Four medical and dental internet sources (PubMed; Medpilot.de; databases of the Deutsche Ärzte-Verlag and Quintessenz-Verlag) were screened for relevant articles using carefully selected retrieval strategies and keywords. Bibliographies of relevant articles were examined for further pertinent publications. All relevant articles were tabulated according to their year of publication, the subject area discussed, and the levels of scientific evidence. Results:: Our electronic inquiry yielded 359 relevant articles (electronic search: 195, search in bibliographies: 164), 355 of which could be analyzed. A correlation between dental findings and spinal column diseases was described in 266 articles, head posture in 216, pelvis obliquity in 53, and leg-length inequality in 35 papers. In 131 publications, conclusions were drawn from dental to orthopedic findings, whereas they were drawn from orthopedic to dental findings in 171 articles. The number of relevant articles rose significantly, particularly since the 1980's. Classification in levels of evidence reveals three publications (0.8%) with level II (randomized controlled trials), 63 (17.7%) with level III (experimental studies with no randomization, cohort studies, or case-control studies), 178 (50.1%) with level IV (non-experimental studies, such as cross-sectional trials, case series, case reports), and 111 (31.3%) with level V (narrative review or expert opinion without explicit critical appraisal). Conclusions:: 1) While there is great interest in possible correlations between orthopedic and dental findings in the specialist literature, most publications fail to provide the hard facts and solid evidence characteristic of high-quality research. 2) This literature analysis attests to the importance of searching electronic databases while making the inherent weaknesses of such searches obvious. Manual literature searches remain essentia

    Therapie bei Schmerzen der Kaumuskulatur: Aktualisierung der Empfehlungen

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    Zusammenfassung: Kaumuskelschmerzen sind nach Zahnschmerzen die häufigsten Schmerzen in der Kiefer-Gesichts-Region. Nach einer Zusammenfassung der vom Interdisziplinären Arbeitskreis für Mund- und Gesichtsschmerzen der Deutschen Schmerzgesellschaft im Jahre 2007 veröffentlichten Therapieempfehlungen wird anhand einer Literaturrecherche der Kenntnisstand von Ätiologie, Diagnostik und therapeutischen Möglichkeiten aktualisiert. Es erfolgte eine systematische Literatursuche in PubMed, der Cochrane Library und der Verlagsdatenbank der Deutschen Zahnärztlichen Zeitschrift. Die Ergebnisse bestätigen unsere früheren Empfehlungen, dass bei der überwiegenden Zahl der Patienten mit nichtinvasiven, reversiblen Maßnahmen Schmerzlinderung bzw. Schmerzfreiheit erreicht werden kann. Kurz- und Langzeitstudien haben weitere Belege dafür geliefert, dass verschiedene Behandlungsverfahren vergleichbar wirksam sind. Bei chronischen Verläufen ist neben der biomedizinischen Standardtherapie eine schmerzpsychologische Betreuung obligat. Als empfehlenswert wurden Aufklärung, Okklusionsschienen, physiotherapeutische Selbstbehandlung und Akupunktur, als eingeschränkt empfehlenswert physikalische Therapie, Pharmakotherapie und psychologische Schmerztherapie beurteil
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