352 research outputs found

    Flexibilisierung von Entgeltsystemen : Voraussetzung für ein systematisches Beschäftigungsmangement

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    Im Rahmen eines interdisziplinären Projektverbunds des Zentrums für Europäische Wirtschaftsforschung in Mannheim und der Universität Mannheim wurden im Zeitraum von Mitte April bis Mitte Mai 1998 in Form von Fallstudien die Entgeltsysteme von drei Großunternehmen aus dem Rhein-Neckar-Raum untersucht. Ziel war es zum einen, die Flexibilisierungsnotwendigkeiten sowie die den einzelnen Unternehmen zur Verfügung stehenden Flexibilisierungsspielräume bei der Gestaltung ihrer Entgeltsysteme zu analysieren. Zum anderen sollten die externen und internen Determinanten dieser Gestaltungsspielräume ermittelt werden. Schließlich war es das Anliegen, zu untersuchen, inwieweit durch die identifizierten Flexibilisierungsmöglichkeiten Beschäftigungswirkungen erreicht werden können. Der vorliegende Bericht dokumentiert die Untersuchungsergebnisse und geht dabei auch auf die konzeptionelle Grundlage der Untersuchung ein

    Flexibilisierung von Entgeltsystemen: Voraussetzung für ein systematisches Beschäftigungsmanagement ; Ergebnisse aus qualitativen Fallstudien

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    Im Rahmen eines interdisziplinären Projektverbunds des Zentrums für Europäische Wirtschaftsforschung in Mannheim und der Universität Mannheim wurden im Zeitraum von Mitte April bis Mitte Mai 1998 in Form von Fallstudien die Entgeltsysteme von drei Großunternehmen aus dem Rhein-Neckar-Raum untersucht. Ziel war es zum einen, die Flexibilisierungsnotwendigkeiten sowie die den einzelnen Unternehmen zur Verfugung stehenden Flexibilisierungsspielräume bei der Gestaltung ihrer Entgeltsysteme zu analysieren. Zum anderen sollten die externen und internen Determinanten dieser Gestaltungsspielräume ermittelt werden. Schließlich war es das Anliegen, zu untersuchen, inwieweit durch die identifizierten Flexibilisierungsmöglichkeiten Beschäftigungswirkungen erreicht werden können. Der vorliegende Bericht dokumentiert die Untersuchungsergebnisse und geht dabei auch auf die konzeptionelle Grundlage der Untersuchung ein. ; The basic objective of the research project described in this article is to analyze the necessity for flexibility in compensation systems in major German industries. The range of flexibility in compensation systems is determined to a great extent by collective bargaining regulations. Since collective agreements differ very much among industries they have an impact on the possibilities of flexible compensation systems. Companies in three different industries (construction, chemical and software) were analyzed according to their needs for flexible compensation systems and to their possibilities as determined by collective agreements. The results indicate that different degrees of flexibility of compensation systems influence labor markets. Inflexible systems such as in the construction industry lead to lay offs where there is a reduction in demand or bad wheather, whereas flexible systems in the software industry allow reductions in performance based components instead of dismissals. Collective agreements in Germany should provide more flexibility in order to reach stable employment. --

    Entwicklung und Evaluation eines bewegungstherapeutischen Modulsystems für die Behandlung von Krebspatienten vor, während und nach allogener hämatopoetischer Stammzelltransplantation

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    Die allogene hämatopoetische Stammzelltransplantation (allo-HSCT) stellt eines der komplexesten und risikoreichsten medizinischen Behandlungsverfahren der heutigen Zeit dar. Gleichzeitig bietet sie jedoch Patienten mit austherapierten oder hämatologischen Krebserkrankungen mit ungünstigen Risikokonstellationen die letzte Chance auf vollständige Genesung und somit Heilung. Vor, während und nach allo-HSCT unterliegen die betroffenen Patienten mitunter starken biopsychosozialen Beeinträchtigungen, welche durch die Grunderkrankung an sich als auch durch die medizinische Therapie verursacht werden. Sport-/Bewegungstherapeutische Maßnahmen haben das Potential im Rahmen der Transplantation einen wichtigen Beitrag zur Behandlung zahlreicher therapie- und krankheitsbedingten Nebenwirkungen (bspw. Fatiguesymptomatik) zu leisten. Aus diesem Grund wurde in der vorliegenden Dissertation, im Rahmen einer randomisierten und kontrollierten Studie, die Durchführbarkeit und differenzielle Wirksamkeit eines bewegungstherapeutischen Interventionsprogramms (körperliches Kraft- und Ausdauertraining) untersucht, welches als behandlungsphasenübergreifendes Konzept entwickelt wurde und die Patienten im Sinne der integrativen Versorgung vor, während und nach allogener Stammzelltransplantation betreute. Insgesamt konnten 112 Patienten in die Studie eingeschlossen werden, von denen 106 Patienten der allogenen Stammzelltransplantation zugeführt wurden. Das theoriegeleitet konzipierte Trainingsprogramm war in jeder Studienphase praktikabel und erzielte zum Teil Adherence-Werte über 90%. Die interventionsinduzierten Effekte waren dabei multidimensional. So konnte eine hohe Wirksamkeit im Bezug auf die körperliche Leistungsfähigkeit der trainierenden Patienten während und nach der Transplantation gezeigt werden. Die im Gruppenvergleich gefundenen mittleren bis großen Effektstärken sprechen eindeutig für den Bedarf eines gezielten körperlichen Trainings im Kontext der allogenen HSCT, als auch für die Wirksamkeit der durchgeführten Intervention. Im gleichen Zeitraum ließen sich zudem eine signifikant positive Beeinflussung der Lebensqualität und erstmalig eine relevante Einflussnahme auf die Fatiguesymptomatik (häufigste nicht-letale, jedoch stark einschränkende Komplikation nach allo-HSCT) darlegen. Weitere Befunde zur positiven Beeinflussung des subjektiven Stressempfindens sowie zu emotionalen/kognitiven Komponenten erweitern das erfreuliche Therapieoutcome. Auf körperlicher Ebene zeigte sich zudem während des stationären Studienabschnittes eine signifikant geringere Häufigkeit an hypertonen Phasen für die Experimentalgruppe und ein besserer Karnofsky-Index zum Ende der Intervention. Keine statistisch signifikante Beeinflussung konnte hingegen für immuno- oder hämatologische Parameter festgestellt werden, wobei positive Tendenzen zu Gunsten der körperlich Trainierenden mit Blick auf die stationäre Substitutionsbedürftigkeit, die Hämoglobin- und Thrombozytenwerte sowie die BMI-Entwicklung nach stationärer Entlassung deskriptiv sichtbar waren. Zahlreiche Effekte wiesen darüber hinaus eine adäquate Nachhaltigkeit bis zum Ende des Beobachtungszeitraumes 6 Monate nach stationärer Entlassung auf. Zusammenfassend beurteilt ist der Nutzen des untersuchten bewegungstherapeutischen Interventionskonzeptes im Rahmen der allogenen hämatopoetischen Stammzelltransplantation als hoch einzuschätzen, da zahlreiche Nebenwirkungen und Komplikationen der Behandlung abgemildert oder verhindert werden konnten. Somit ist, unter Beachtung spezieller Kontraindikationen, ein entsprechendes körperliches Training für jeden betroffenen allo-HSCT Patienten zu empfehlen

    Effect of Ultraviolet Irradiation on Biosynthesis of Dna in Guinea-Pig Skin in Vivo

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    The molecular and metabolic alterations preceding the clinical manifestation of a photobiologic process, the erythematous or sunburn reaction, were investigated in mammalian skin in vivo. The effect of a moderate (2.5–3 times the minimal erythema dose [MED]) and a large (6–8 times MED) dose of ultraviolet radiation (290–320 nm) on the incorporation of [Me-3H]-thymidine into epidermal cell DNA of guinea pigs was studied. The epilated half of the back of each animal was irradiated with various doses of ultraviolet light, and the other half served as the nonirradiated control. The amount of intraperitoneally injected [Me-3H]-thymidine incorporated into the DNA was determined by the isolation of DNA at various time intervals and the measurement of its radioactivity. Significant inhibition of the biosynthesis of DNA (64% of the control) immediately after ultraviolet irradiation was observed. The duration of this inhibition is related to the total dose of ultraviolet light delivered and to the degree of the erythema reaction (i.e., the degree of cellular damage) and can persist from 2.24hr. With a moderate dose, the biosynthesis of new DNA occurs 2hr after irradiation

    Worse or even better than expected? Outcome expectancies and behavioral experiences in the context of physical activity among cancer patients

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    Expectancies of cancer patients regarding their physical activity before they took part in a behavior change intervention were compared with their experiences during the intervention period. A total of 66 cancer patients completed either a randomly assigned 4-week physical activity or a stress-management counseling intervention. On average, participants had positive expectancies toward physical activity. Outcome expectancies predicted outcomes (e.g. physical activity) at a 10-week follow-up. Outcome realization (discrepancy between expectancies and experiences) further increased explained variance in self-efficacy and physical activity enjoyment. In conclusion, not only initial outcome expectancies but also their realizations seem to be important for subsequent behavior and cognitions

    Exploring the organisational structure of networks for exercise oncology provision: a social network analysis of OnkoAktiv

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    Background: Structured exercise programs provide considerable health benefits for cancer patients. Therefore, various OnkoAktiv (OA) networks were established in Germany with the aim to connect cancer patients with certified exercise programs. However, knowledge about the integration of exercise networks into cancer care systems and conditions of interorganisational collaboration is lacking. The aim of this work was to analyse the OA networks to guide further network development and implementation work. Methods: We used methods of social network analysis within a cross-sectional study design. Network characteristics were analysed such as node and tie attributes, cohesion and centrality. We classified all networks into their level of organisational form in integrated care. Results: We analysed 11 OA networks with 26 actors and 216 ties on average. The smallest network counted 12 actors/56 ties, the largest 52/530. 76% of all actors operated within the medical/exercise sector, serving 19 different medical professions. In smaller “linkage” networks, several individual professionals were linked “from service to service”, whereas the more integrated networks revealed a core-periphery-structure. Discussion: Collaborative networks enable the involvement of professional actors from different operational fields. This study provides an in-depth understanding of underlying organisational structures that provides information for further development of exercise oncology provision. Trial registration: Not applicable, as no health care intervention was performed

    Physical Exercise Training versus Relaxation in Allogeneic stem cell transplantation (PETRA Study) – Rationale and design of a randomized trial to evaluate a yearlong exercise intervention on overall survival and side-effects after allogeneic stem cell transplantation

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    Background: Allogeneic stem cell transplantation (allo-HCT) is associated with high treatment-related mortality and innumerable physical and psychosocial complications and side-effects, such as high fatigue levels, loss of physical performance, infections, graft-versus-host disease (GvHD) and distress. This leads to a reduced quality of life, not only during and after transplantation, but also in the long term. Exercise interventions have been shown to be beneficial in allo-HCT patients. However, to date, no study has focused on long-term effects and survival. Previous exercise studies used ‘usual care’ control groups, leaving it unclear to what extent the observed effects are based on the physical effects of exercise itself, or rather on psychosocial factors such as personal attention. Furthermore, effects of exercise on and severity of GvHD have not been examined so far. We therefore aim to investigate the effects and biological mechanisms of exercise on side-effects, complications and survival in allo-HCT patients during and after transplantation. Methods/design: The PETRA study is a randomized, controlled intervention trial investigating the effects of a yearlong partly supervised mixed exercise intervention (endurance and resistance exercises, 3–5 times per week) in 256 patients during and after allogeneic stem cell transplantation. Patients in the control group perform progressive muscle relaxation training (Jacobsen method) with the same frequency. Main inclusion criterion is planned allo-HCT. Main exclusion criteria are increased fracture risk, no walking capability or severe cardiorespiratory problems. Primary endpoint is overall survival after two years; secondary endpoints are non-relapse mortality, median survival, patient reported outcomes including cancer related fatigue and quality of life, physical performance, body composition, haematological/immunological reconstitution, inflammatory parameters, severity of complications and side-effects (e.g. GvHD and infections), and cognitive capacity. Discussion: The PETRA study will contribute to a better understanding of the physiological and psychological effects of exercise training and their biological mechanisms in cancer patients after allo-HCT. The ultimate goal is the implementation of optimized intervention programs to reduce side-effects and improve quality of life and potentially prognosis after allogeneic stem cell transplantation. Trial registration: ClinicalTrials.gov Identifier: NCT0137439

    Factors influencing participation in a randomized controlled resistance exercise intervention study in breast cancer patients during radiotherapy

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    Background: Over the past years knowledge about benefits of physical activity after cancer is evolving from randomized exercise intervention trials. However, it has been argued that results may be biased by selective participation. Therefore, we investigated factors influencing participation in a randomized exercise intervention trial for breast cancer patients. Methods: Non-metastatic breast cancer patients were systematically screened for a randomized exercise intervention trial on cancer-related fatigue. Participants and nonparticipants were compared concerning sociodemographic characteristics (age, marital status, living status, travel time to the training facility), clinical data (body-mass-index, tumor stage, tumor size and lymph node status, comorbidities, chemotherapy), fatigue, and physical activity. Reasons for participation or declination were recorded. Results 117 patients (52 participants, 65 nonparticipants) were evaluable for analysis. Multiple regression analyses revealed significantly higher odds to decline participation among patients with longer travel time (p = 0.0012), living alone (p = 0.039), with more comorbidities (0.031), previous chemotherapy (p = 0.0066), of age ≥ 70 years (p = 0.025), or being free of fatigue (p = 0.0007). No associations were found with BMI or physical activity. By far the most frequently reported reason for declination of participation was too long commuting time to the training facility. Conclusions: Willingness of breast cancer patients to participate in a randomized exercise intervention study differed by sociodemographic factors and health status. Neither current physical activity level nor BMI appeared to be selective for participation. Reduction of personal inconveniences and time effort, e.g. by decentralized training facilities or flexible training schedules, seem most promising for enhancing participation in exercise intervention trials. Trial registration: Registered at ClinicalTrials.gov: NCT01468766 (October 2011)
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