20 research outputs found

    Type 1 diabetes mellitus and SARS-CoV-2 in pediatric and adult patients - Data from the DPV network.

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    BACKGROUND Data on patients with type 1 diabetes mellitus (T1DM) and severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 (SARS-CoV-2) infections are sparse. This study aimed to investigate the association between SARS-CoV-2 infection and T1DM. METHODS Data from the Prospective Diabetes Follow-up (DPV) Registry were analyzed for diabetes patients tested for SARS-CoV-2 by polymerase chain reaction (PCR) in Germany, Austria, Switzerland, and Luxembourg during January 2020-June 2021, using Wilcoxon rank-sum and chi-square tests for continuous and dichotomous variables, adjusted for multiple testing. RESULTS Data analysis of 1855 pediatric T1DM patients revealed no differences between asymptomatic/symptomatic infected and SARS-CoV-2 negative/positive patients regarding age, new-onset diabetes, diabetes duration, and body mass index. Glycated hemoglobin A1c (HbA1c) and diabetic ketoacidosis (DKA) rate were not elevated in SARS-CoV-2-positive vs. -negative patients. The COVID-19 manifestation index was 37.5% in individuals with known T1DM, but 57.1% in individuals with new-onset diabetes. 68.8% of positively tested patients were managed as outpatients/telemedically. Data analysis of 240 adult T1MD patients revealed no differences between positively and negatively tested patients except lower HbA1c. Of these patients, 83.3% had symptomatic infections; 35.7% of positively tested patients were hospitalized. CONCLUSIONS Our results indicate low morbidity in SARS-CoV-2-infected pediatric T1DM patients. Most patients with known T1DM and SARS-CoV-2 infections could be managed as outpatients. However, SARS-CoV-2 infection was usually symptomatic if it coincided with new-onset diabetes. In adult patients, symptomatic SARS-CoV-2 infection and hospitalization were associated with age

    Clinical efficacy and satisfaction of a digital wheeze detector in a multicentre randomised controlled trial: the WheezeScan study.

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    INTRODUCTION: Wheezing is common in preschool children and its clinical assessment often challenging for caretakers. This study aims to evaluate the impact of a novel digital wheeze detector (WheezeScan™) on disease control in a home care setting. METHODS: A multicentre randomised open-label controlled trial was conducted in Berlin, Istanbul and London. Participants aged 4-84 months with a doctor's diagnosis of recurrent wheezing in the past 12 months were included. While the control group followed usual care, the intervention group received the WheezeScan™ for at-home use for 120 days. Parents completed questionnaires regarding their child's respiratory symptoms, disease-related and parental quality of life, and caretaker self-efficacy at baseline (T0), 90 days (T1) and 4 months (T2). RESULTS: A total of 167 children, with a mean±sd age of 3.2±1.6 years, were enrolled in the study (intervention group n=87; control group n=80). There was no statistically significant difference in wheeze control assessed by TRACK (mean difference 3.8, 95% CI -2.3-9.9; p=0.2) at T1 between treatment groups (primary outcome). Children's and parental quality of life and parental self-efficacy were comparable between both groups at T1. The evaluation of device usability and perception showed that parents found it useful. CONCLUSION: In the current study population, the wheeze detector did not show significant impact on the home management of preschool wheezing. Hence, further research is needed to better understand how the perception and usage behaviour may influence the clinical impact of a digital support

    Erste Ergebnisse nach Reimplantation bei up-grade des CI Implantates

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    Einleitung: Mittlerweile liegen 30 Jahre Erfahrung in der CI-Versorgung an der MHH vor. Somit taucht die Frage der Reimplantation bei Patienten mit einem technisch "alten", aber intakten Implantat auf. In einer prospektiven Studie werden wir zu den Reimplantationen berichten.Methoden: Die Patientenauswahl orientierte sich am Sprachverstehen unter 30 % Einsilberverstehen (Freiburger Sprachtest) und technischen Unzulänglichkeiten wie einen hohen Energieverbrauch mit häufigem Batteriewechseln. Alle Patienten wurden zur Reimplantation technisch, hno-ärztlich, radiologisch und pädagogisch ausführlich untersucht und beraten. Darauf basierte die abschließende Risikoabwägung. Ergebnis: Bis dato konnten 20 Patienten beraten werden, 3 Patienten reimplantiert werden und weitere 10 Patienten wünschen eine Reimplantation nach Beratung. 2 Patienten wiesen unerwartet in der radiologischen Darstellung den Verdacht auf eine knöchern umbaute Elektrode auf, ohne Hinweise auf eine abgelaufene Infektion. 5 Patienten wiesen eine sehr tief inserierte Elektrode auf. Die Reimplantation der 3 bis dato versorgten Patienten verlief komplikationslos. Erste Ergebnisse im Sprachverstehen zeigen ein gutes Hörvermögen.Schlussfolgerungen: Es besteht die Notwendigkeit auf Patienten zu achten, die aufgrund der bei Ihnen verwendeten Implantate nicht mehr ausreichend versorgt sind. Diese Patienten weisen ein unterdurchschnittliches Sprachverstehen auf und sind in Bezug auf die Energieversorgung und den zur Verfügung stehenden Prozessoren in keinster Weise ausreichend versorgt. Die ersten Ergebnisse dieser Reimplantation zeigen, dass dies weitestgehend komplikationslos mit gutem Erfolg möglich ist. Bis zum Vortragtermin werden weitere Patienten reimplantiert sein und aussagefähige Hörergebnisse vorliegen.Der Erstautor gibt keinen Interessenkonflikt an

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