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    Primary choriocarcinoma of the renal pelvis presenting as intracerebral hemorrhage: a case report and review of the literature

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    <p>Abstract</p> <p>Introduction</p> <p>A choriocarcinoma is a malignant neoplasm normally arising in the gestational trophoblast, gonads and, less frequently, the retroperitoneum, mediastinum and pineal gland. Primary choriocarcinomas of the renal pelvis are extremely rare.</p> <p>Case presentation</p> <p>We report a case of primary choriocarcinoma of the renal pelvis in a 38-year-old Greek woman of reproductive age, presenting with a sudden development of intracerebral hemorrhage due to metastatic lesions. The diagnosis was established with a renal biopsy, along with an elevated serum level of beta-human chorionic gonadotropin. An extensive diagnostic work up confirmed the origin of the choriocarcinoma to be the renal pelvis.</p> <p>Conclusion</p> <p>Extragonadal choriocarcinomas are rare neoplasms that require extensive laboratory and imaging studies to exclude a gonadal origin. Moreover, this is the first case of severe intracerebral hemorrhage as the initial presentation of primary choriocarcinoma of the renal pelvis. Nonetheless, choriocarcinomas should be considered in the differential diagnosis of women of reproductive age.</p

    A New Fluorescence-Based Method Identifies Protein Phosphatases Regulating Lipid Droplet Metabolism

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    In virtually every cell, neutral lipids are stored in cytoplasmic structures called lipid droplets (LDs) and also referred to as lipid bodies or lipid particles. We developed a rapid high-throughput assay based on the recovery of quenched BODIPY-fluorescence that allows to quantify lipid droplets. The method was validated by monitoring lipid droplet turnover during growth of a yeast culture and by screening a group of strains deleted in genes known to be involved in lipid metabolism. In both tests, the fluorimetric assay showed high sensitivity and good agreement with previously reported data using microscopy. We used this method for high-throughput identification of protein phosphatases involved in lipid droplet metabolism. From 65 yeast knockout strains encoding protein phosphatases and its regulatory subunits, 13 strains revealed to have abnormal levels of lipid droplets, 10 of them having high lipid droplet content. Strains deleted for type I protein phosphatases and related regulators (ppz2, gac1, bni4), type 2A phosphatase and its related regulator (pph21 and sap185), type 2C protein phosphatases (ptc1, ptc4, ptc7) and dual phosphatases (pps1, msg5) were catalogued as high-lipid droplet content strains. Only reg1, a targeting subunit of the type 1 phosphatase Glc7p, and members of the nutrient-sensitive TOR pathway (sit4 and the regulatory subunit sap190) were catalogued as low-lipid droplet content strains, which were studied further. We show that Snf1, the homologue of the mammalian AMP-activated kinase, is constitutively phosphorylated (hyperactive) in sit4 and sap190 strains leading to a reduction of acetyl-CoA carboxylase activity. In conclusion, our fast and highly sensitive method permitted us to catalogue protein phosphatases involved in the regulation of LD metabolism and present evidence indicating that the TOR pathway and the SNF1/AMPK pathway are connected through the Sit4p-Sap190p pair in the control of lipid droplet biogenesis

    Rehabilitation urogenitaler Infektionen

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    Therapiestrategien bei chronisch rezidivierenden Harnwegsinfektionen

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    Long-Term Results in ESWL-Treated Urinary Stone Patients

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    Prostate carcinoma in sociomedical assessment

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    There has been an increase of incidence of prostate carcinoma regarding sociomedical relevant age groups. This requires a correct subject specific evaluation of cancer survivors with reduced work force participation in all disease stages. A concluding assessment is only significant when based on concrete functional deficits.Eine korrekte fachspezifische Begutachtung der beruflichen Leistungsfähigkeit in allen Erkrankungsstadien des Prostatakarzinoms ist aufgrund des Anstiegs der Inzidenz bei sozialmedizinisch relevanten Geburtsjahrgängen erforderlich. Orientierend an konkreten Funktionsdefiziten ist eine zusammenfassende Beurteilung möglich. Die sozialmedizinische Beurteilung von Prostatakarzinompatienten setzt neben einer fachurologischen Qualifikation dezidierte sozialmedizinische Kenntnisse voraus

    Rehabilitation and social medical assessment after curative and adjuvant treatment of bladder cancer

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    Radical cystectomy and urinary diversion are a challenge for patients. Requirements for the successful participation of the patient are sufficient urinary diversion self-management and recuperation/recovery as a result of urological rehabilitation. A social medical assessment reviews the individual oncological prognosis and the rehabilitation results to determine the return to work.Die radikale Zystektomie mit Anlage einer Harnderivation stellt den Patienten vor eine neue Situation, die als eine große Herausforderung an "Körper und Geist" und die damit verbundene funktionale Integrität des Patienten begriffen werden muss. Das sichere Selbstmanagement der Harnableitung und eine erfolgreiche Krankheitsbewältigung im Ergebnis der fachurologischen Rehabilitation sind Voraussetzungen für eine erfolgreiche Teilhabe und Reintegration des Patienten. Die sozialmedizinische Begutachtung bewertet unter Einbeziehung von onkologischer Prognose, funktioneller Situation und dem erreichten Rehabilitationserfolg die Möglichkeit der Wiederaufnahme der beruflichen Tätigkeit

    Sociomedical assessment and rehabilitation after surgical and targeted therapy of renal cell carcinoma

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    In Germany, renal cell cancer count for 2.5% of all carcinomas in women and 3.5% in men. Recovery often is reached with operative, curative therapy. Permanent complications like renal insufficiency, pain, incisional hernia, flank muscle relaxation, and paresis might endanger return to work and participation. Several potential side effects may also occur with targeted therapy. Psychological problems are found in both therapy groups. An expert should estimate the possibilities of working again (positive scope of work) and occupations which cannot be done anymore (negative scope of work) in still employed patients with these problems.In Deutschland sind 2,5% aller Krebsneuerkrankungen bei Frauen (10. Stelle) und 3,5% bei Männern (8. Stelle) Nierenzellkarzinome. Operative, kurative Therapieverfahren haben gute Heilungschancen, können jedoch zu anhaltenden chronischen Einschränkungen wie Niereninsuffizienz, Schmerzen, Narbenbrüchen, Muskelrelaxation oder Paresen führen. Auch die palliative zielgerichtete Therapie weist eine Vielzahl von potentiellen Nebenwirkungen auf. Gravierende psychische Beeinträchtigungen können bei beiden Behandlungsgruppen entstehen. Diese Probleme müssen bei noch im berufsfähigen Alter stehenden Patienten bei einer sozialmedizinischen Begutachtung in ihrer Auswirkung auf die generelle Leistungsfähigkeit (positives Leistungsbild) und eventuelle Einschränkungen der Tätigkeit (negatives Leistungsbild) bewertet werden

    AKUTE UND CHRONISCHE PROSTATITIS - WAS IST WICHTIG FÜR DIE PRAXIS?

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    Die Prostatitis ist eine häufige und komplexe Erkrankung. Im Verlauf der letzten 40 Jahre haben sich verschiedene Stadien der wissenschaftlichen Wahrnehmung, zum Teil mit Erfolgen und zum Teil mit Irrwegen aufgezeigt. Während die akute Prostatitis fast immer einer akuten bakteriellen Infektion entspricht, finden sich beim chronischen Prostatitissyndrom nur in etwa 10 % der Fälle ursächliche Erreger. Das Erregerspektrum entspricht im Wesentlichen dem von komplizierten Harnwegsinfektionen mit vornehmlich Gram-negativen Erregern. In manchen Studien wurden aber auch atypische Erreger, wie Chlamydia trachomatis und Mykoplasmen gefunden. Bei der überwiegenden Mehrzahl der Fälle werden multifaktorielle Ursachen angenommen. Dies führte schließlich zur Phänotypisierung der Beschwerdesymptomatik mit multimodalen Therapiekonzepten. Bei eindeutig infektiöser (Mit-)Ursache der Beschwerden haben Antibiotika – allen voran Fluorchinolone – nach wie vor einen hohen Stellenwert. Ansonsten erfolgen multimodale Therapiestrategien, die auf Evidenz-basierten monotherapeutischen Studien aufbauen. Bisher liegen nur wenige Studien zu multimodalen Kombinationstherapien vor, die aber durchaus vielversprechend sind
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