89 research outputs found

    Monitoring of Influenza Vaccination Coverage among Pregnant Women in Germany Based on Nationwide Outpatient Claims Data: Findings for Seasons 2014/15 to 2019/20

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    Pregnant women and their infants are at increased risk for severe influenza-related complications. A decade has passed since influenza vaccination was first recommended for pregnant women in Germany in 2010; however, monitoring of vaccination coverage (VC) has not yet been implemented for this target group. Using nationwide outpatient claims data, we here provide results on influenza VC among pregnant women in Germany for seasons 2014/15 to 2019/20. For any given season, pregnant women were defined as women who had undergone prenatal health care in at least two consecutive quarters within a season. VC increased from 9.0% in season 2014/15 to 16.6% in 2019/20 (+84%), while most of the increase occurred from season 2016/17 (VC: 9.9%) onwards (+68%). Consistently across seasons, women in east Germany were 40 to 60% more likely to be vaccinated compared to women residing in west Germany. According to age, the highest VC was observed among women aged 35 to <40 years (2019/20: 18.2%). Despite noticeable increases in influenza VC during recent years, overall coverage remains low among pregnant women. Starting with this analysis, VC among pregnant women in Germany will be monitored on a yearly basis in order to detect trends and identify immunization gaps.Peer Reviewe

    A malware instruction set for behavior-based analysis

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    We introduce a new representation for monitored behavior of malicious software called Malware Instruction Set (MIST). The representation is optimized for effective and efficient analysis of behavior using data mining and machine learning techniques. It can be obtained automatically during analysis of malware with a behavior monitoring tool or by converting existing behavior reports. The representation is not restricted to a particular monitoring tool and thus can also be used as a meta language to unify behavior reports of different sources

    Application of the screening method to monitor influenza vaccine effectiveness among the elderly in Germany

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    Background: Elderly people are at increased risk for severe influenza illness and constitute therefore a major target-group for seasonal influenza vaccination in most industrialized countries. The aim of this study was to estimate influenza vaccine effectiveness (VE) among individuals aged 60+ years over three seasons and to assess if the screening method is a suitable tool to monitor influenza VE in this particular target-group in Germany. Methods: We identified laboratory-confirmed influenza cases aged 60+ years through the national communicable disease reporting system for seasons 2010/11, 2011/12 and 2012/13. Vaccination coverage (VC) data were retrieved from a database of health insurance claims representing ~85% of the total German population. We applied the screening method to calculate influenza subtype-specific VE and compared our results with VE estimates from other observational studies in Europe. Results: In total, 7,156 laboratory-confirmed influenza cases were included. VE against all influenza types ranged between 49% (95% confidence interval [CI]: 39–56) in 2011/12 and 80% (95% CI: 76-83%) in 2010/11. In 2010/11 subtype-specific VE against influenza A(H1N1)pdm and B was 76% and 84%, respectively. In the following seasons, VE against influenza A(H1N1)pdm, A(H3N2) and B was 87%, -9% , 74% (2011/12), and 74%, 39%, 73% (2012/13). VE was higher among hospitalized compared to non-hospitalized influenza A cases. Seventeen observational studies from Europe reporting subtype-specific VE among the elderly were identified for the respective seasons (all applying the test-negative design) and showed comparable subtype-specific VE estimates. Conclusions: According to our study, influenza vaccination provided moderate protection against laboratory-confirmed influenza A(H1N1)pdm and B in individuals aged 60+ but no or only little protection against A(H3N2). Higher VE among hospitalized cases might indicate higher protection against severe influenza disease. Based on the available data, the screening method allowed us to assess subtype-specific VE in hospitalized and non-hospitalized elderly persons. Since controlling for several important confounders was not possible, the applied method only provided crude VE estimates. However, given the precise VC-data and the large number of cases, the screening method provided results being in line with VE estimates from other observational studies in Europe that applied a different study design

    Impfquoten von Kinderschutzimpfungen in Deutschland – aktuelle Ergebnisse aus der RKI-Impfsurveillance

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    Das RKI analysiert und publiziert auf jährlicher Basis Impfquoten bei Kindern und Jugendlichen in Deutschland unter Berücksichtigung von Daten aus den Schuleingangsuntersuchungen und Abrechnungsdaten der Kassenärztlichen Vereinigungen. Die aktuellen Analysen weisen auf die bereits in den Vorjahren aufgezeigten Defizite hin, die bei fast allen Impfungen bestehen: Kinder in Deutschland werden oftmals zu spät und zu wenig geimpft und dadurch unnötig lange einer Infektionsgefahr ausgesetzt.Peer Reviewe

    VacMap – Dashboard zum Impfgeschehen in Deutschland

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    Seit nahezu 20 Jahren wertet das Robert Koch-Institut Abrechnungsdaten der Kassenärztlichen Vereinigungen (KVen) für die Erfassung von Impfquoten in der Bevölkerung aus. Die KV-Impfsurveillance wurde zunächst als Gemeinschaftsprojekt mit allen KVen etabliert und im Zuge des Masernschutzgesetzes im Jahr 2020 gesetzlich verankert und verstetigt. Mit VacMap, einer interaktiven Visualisierung der Impfinanspruchnahme von Routineimpfungen, sollen die Ergebnisse der KV-Impfsurveillance für Akteurinnen und Akteure der Impfprävention und die breite Öffent-lichkeit anschaulich aufbereitet, einfach zugänglich und nachnutzbar gemacht werden

    Herpes zoster in Germany: Quantifying the burden of disease

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    Background: Herpes zoster (HZ) is caused by a reactivation of the varicella-zoster-virus (VZV) and mainly affects individuals aged ≥ 50 years. Vaccines have been licensed or are under development that can protect against HZ and its main complication postherpetic neuralgia (PHN). In Germany, the burden of disease caused by HZ is not well known. To support the decision making process related to a potential vaccination recommendation, we estimated annual HZ disease burden in people aged ≥ 50 years in Germany by utilizing various data sources. Methods: We assessed for 2007 and 2008 HZ-outpatient incidence (number of cases per 1,000 person-years, PY) by utilizing the Association of Statutory Health Insurance Physicians (ASHIP) database, which contains nationwide routine outpatient data. For the same time period annual number of HZ-inpatients and HZ-associated deaths were identified by using the Federal Health Monitoring System (FHM). PHN-incidence and loss of quality-adjusted life years (QALYs) caused by HZ were calculated by multiplying number of identified HZ-patients with upper and lower limit estimates for proportion of HZ-cases developing PHN and HZ-related QALY, respectively. Results: For the study period we identified an annual average of 306,511 HZ-outpatients aged 50+, resulting in a HZ-incidence of 9.6/1,000 PY. A total 14,249 HZ-associated inpatients and 66 deaths were reported in both years on average. HZ-incidence increased by age from 6.21 in people 50-54 years to 13.19 per 1,000 PY in people aged ≥ 90 years. Females were significantly more frequently affected than males in terms of outpatient HZ-incidence (11.12 vs. 7.8 per 1,000 PY), inpatient HZ-incidence (0.51 vs. 0.38 per 1,000 PY) and mortality (0.29 vs. 0.10 per 100,000 PY). PHN-incidence was estimated to range between 0.43 and 1.33 per 1,000 PY. Based on these figures, there were between 3,065 to 24,094 QALYs lost due to HZ in persons aged ≥ 50 years in Germany per annum. Conclusion: Our study provides important baseline estimates for HZ-related disease burden in Germany. HZ poses a considerable burden on the health care system in Germany both in terms of outpatient and inpatient services. Follow-up assessments of HZ disease burden are needed to monitor the impact of VZV-vaccinations in Germany

    Impfquoten von Kinderschutzimpfungen in Deutschland – aktuelle Ergebnisse aus der RKI-Impfsurveillance

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    Das RKI analysiert und publiziert auf jährlicher Basis Impfquoten bei Kindern und Jugendlichen in Deutschland unter Berücksichtigung von Daten aus den Schuleingangsuntersuchungen und Abrechnungsdaten der Kassenärztlichen Vereinigungen. Die Analysen weisen darauf hin, dass die COVID-19-Pandemie in den Jahren 2020 und 2021 keinen negativen Effekt auf die bundesweite Inanspruchnahme der Routineimpfungen bei Kindern und Jugendlichen hatte. Dafür hat sich das Masernschutzgesetz nach seinem Inkrafttreten im Jahr 2020 positiv auf die Inanspruchnahme der Masernimpfung bei Kleinkindern ausgewirkt. Trotz dieser positiven Entwicklungen bestehen weiterhin die bereits in den Vorjahren aufgezeigten Defizite bei fast allen Impfungen: Kinder in Deutschland werden oftmals zu spät oder nicht vollständig geimpft. Dadurch werden bei keiner Impfung national bzw. international gesetzte Impfquotenziele erreicht.Peer Reviewe

    Impfquoten von Kinderschutzimpfungen in Deutschland – aktuelle Ergebnisse aus der RKI-Impfsurveillance

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    Das RKI analysiert und publiziert auf jährlicher Basis Impfquoten bei Kindern und Jugendlichen in Deutschland unter Berücksichtigung von Daten aus den Schuleingangsuntersuchungen und Abrechnungsdaten der Kassenärztlichen Vereinigungen. Die aktuellen Analysen weisen auf die bereits in den Vorjahren aufgezeigten Defizite hin, die bei fast allen Impfungen bestehen: Kinder in Deutschland werden oftmals zu spät und zu wenig geimpft und dadurch unnötig lange einer Infektionsgefahr ausgesetzt.Peer Reviewe

    Inanspruchnahme der COVID-19-Impfung – Eine Sonderauswertung mit Daten bis Dezember 2021

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    Das Digitale Impfquotenmonitoring (DIM) wurde entwickelt, um die vollständige und zeitnahe Übermittlung der COVID-19-Impfdaten aus allen Impfstellen sicherzustellen. Es umfasst unter anderem das Meldeportal der kassenärztlichen Bundesvereinigung (KBV), über das Vertragsärztinnen und -ärzte täglich aggregierte Impfdaten übermitteln. Es ist nicht möglich, aus den KBV-Daten eine valide kleinräumige Impfquote zu berechnen und somit die tatsächliche Anzahl der in einem Landkreis ansässigen Geimpften zu bestimmen. Im vorliegenden Bericht wurde versucht, durch den Austausch der KBV-Daten gegen Abrechnungsdaten der Kassenärztlichen Vereinigungen (KVen) eine höhere Vollständigkeit der Impfdaten zu erreichen. Anschließend konnte erstmals die regionale Impfinanspruchnahme basierend auf dem Wohnort der Geimpften und in einer feineren Altersgliederung sowie nach Geschlecht aufgeschlüsselt dargestellt werden.Peer Reviewe

    Impfquoten bei Erwachsenen in Deutschland – Aktuelles aus der KV-Impfsurveillance

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    Das RKI berichtet jährlich über aktuelle Impfquoten bei Erwachsenen, basierend auf Auswertungen von Abrechnungsdaten der Kassenärztlichen Vereinigungen in der RKI-Impfsurveillance. Die präsentierten Ergebnisse bieten ein räumlich und zeitlich umfassendes und aktuelles Bild der Inanspruchnahme der von der STIKO empfohlenen Routineimpfungen im Erwachsenenalter. Diese beinhalten die Impfungen gegen Influenza, Pneumokokken, Herpes zoster, Diphtherie, Tetanus, Pertussis und Masern sowie die in ausgewiesenen Risikogebieten empfohlene Impfung gegen FSME. Es wird unterschieden zwischen Standardimpfungen, die allen Menschen in der jeweiligen Altersgruppe angeboten werden sollen, und Indikationsimpfungen, die aufgrund eines individuell erhöhten Risikos empfohlen sind. Auch wenn die COVID-19-Pandemie offenbar keinen negativen Einfluss auf die Impfinanspruchnahme von Routineimpfungen unter Erwachsenen hatte, erscheint die Nutzung von Impfstoffen im Erwachsenenalter jedoch insgesamt weiterhin verbesserungswürdig.Peer Reviewe
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