8 research outputs found
Therapeutic success in relapse prevention in alcohol use disorder : the role of treatment motivation and drinking-related treatment goals
This is an Accepted Manuscript of an article published by Taylor & Francis in Journal of Addictive Diseases on 5. Nov 2020, available online: http://www.tandfonline.com/10.1080/10550887.2020.1820810Background
Changing addictive behavior is a complex process with high demands on motivation. The Transtheoretical Model of Behavior Change provides a theoretical framework for explaining and predicting behavioral change, although its predictive value for addiction is somewhat inconsistent.
Objective
The aim of the present study is to extend the Transtheoretical Model of Behavior Change by investigating not only treatment motivation but also the predictive value of the type of drinking-related treatment goal. Additional predictors, such as substance-related and sociodemographic variables, are also included in analyses seeking to predict return to drinking during relapse prevention treatment for alcohol use disorder.
Methods
In this observational study, 99 inpatients from a treatment center for alcohol use disorder were recruited. Treatment motivation was assessed in accordance with the Transtheoretical Model of Behavior Change, drinking-related treatment goal through a self-report questionnaire, and substance-related and sociodemographic variables via the clinic information system. Associations between the potential predictors and covariates were explored using stepwise logistic regression.
Results
During treatment, 42.6% of participants had at least one relapse. Scoring higher on the action dimension at admission (OR = 0.81, p = .04) and being employed (OR = 0.37, p = .02) were significant predictors of abstinence during treatment.
Conclusions
This study confirms that treatment motivation contributes to the prediction of treatment outcome, even when controlling for other variables. In future research, the underlying mechanisms of treatment motivation should be further explored
Improving pathways to care for patients at high psychosis risk in Switzerland : PsyYoung study protocol
Aims: Psychotic disorders are one of the main causes of chronic disability in young people. An at-risk mental state (ARMS) is represented by subclinical symptoms that precede the first episode of psychosis (FEP). The PsyYoung project aims to optimize the detection of an ARMS while reducing unnecessary psychiatric treatments. It investigates the effects of service changes on the referrals and outcomes of young people with ARMS or a FEP. Methods: Six psychiatric outpatient clinics in three cantons (Basel-Stadt, Vaud, and Geneva) participated in the project. They passed through an implementation phase including service changes and the adaptation of a standardized stepped care model for diagnosis and assessment, in addition to measures for increasing the awareness, networking and training of local professionals. Preliminary results: All participating cantons had entered the implementation phase. By March 2023, there were 619 referrals to participating sites. A total of 163 patients (37% FEP and 31% ARMS) and 15 close relatives had participated in individual longitudinal assessments, and 26 patients participated in qualitative interviews. Conclusion: This national collaborative project addresses the issue of early intervention for emerging psychoses, and creates spaces for fruitful reflections and collaboration in Switzerland. The ultimate aim of PsyYoung is to harmonize clinical practices in early intervention of psychosis on a national level
What is the relapse risk during treatment? : survivor analysis of single and multiple relapse events in inpatients with alcohol use disorder as part of an observational study
Introduction: During treatment for alcohol use disorder (AUD), about 40% of patients return to drinking. Whether the risk of relapse changes during treatment and how relapses may affect the risk of subsequent relapse are unclear, however. The current study, therefore, aims to identify when and with what probability relapses occur.
Methods: One hundred and three inpatients at an AUD treatment center participated in this observational study. The study documented relapse to drinking using breath analyzers, urine tests, and self-reported incidents for 42 days after the start of treatment. Time to the first relapse event and to any subsequent relapse event served as the outcome measures. The study determined the proportion of patients who had not experienced a relapse event at any given point by Kaplan-Meier estimates and Cox proportional hazards models. The study team computed the instantaneous probability of experiencing an event at any given point using generalized estimating equation (GEE) models of the binomial family with log-link and exchangeable correlation structure to estimate unadjusted and adjusted hazards.
Results: Whereas the hazards of experiencing a first relapse event declined steadily over the 42 days, the hazards of experiencing a subsequent relapse following an initial event remained stable. Both first-time and recurrent relapses were positively associated with the number of DSM-5 AUD criteria.
Conclusion: Whereas the risk of relapse declines with each day of abstinence during treatment, it remains high after an individual relapse for the first time. This finding implies that therapy should focus on strengthening selfefficacy for low-risk groups and on relapse-prevention strategies for high-risk groups
Metabotropic glutamate receptor 5 binding in male patients with alcohol use disorder
Glutamate signaling plays a major role in addiction. Preclinical research strongly suggests an implication of G-protein-coupled metabotropic glutamate receptor subtype 5 (mGluR5) in nicotine addiction and alcohol use disorder. In humans, smoking is related to a global reduction in mGluR5 availability. In the present study, we investigated mGluR5 in vivo in patients with alcohol use disorder without the confounding effects of smoking. A total of 14 male subjects with alcohol use disorder and at least a 25-day abstinence and 14 matched male non-smoking healthy controls were included in the study. We employed positron emission tomography (PET) with the mGluR5-specific radiotracer [11C]ABP688, using a bolus/infusion protocol. We found increased mGluR5 DVR in several regions within the temporal lobe in patients, as compared to controls. The largest between-group difference was in the amygdala. There was a marked positive relation between mGluR5 DVR in the anterior cingulate and mGluR5 DVR in the orbitofrontal cortex in patients, but not in controls. In patients, lower temptation to drink was related to higher amygdala mGluR5 DVR. We did not find altered mGluR5 DVR in the basal ganglia of subjects recovering from alcohol use disorder. In conclusion, our study provides clinical evidence for altered mGluR5 signaling in the amygdala in alcohol use disorder. This alteration was associated with the temptation to drink. In addition, this study suggests abnormal mGluR5 signaling in a network underlying reward-related behavioral flexibility. These findings strengthen the case for pharmacological agents acting on mGluR5 as promising candidates for the treatment of alcohol use disorder
Eine einfach-verblindete, randomisiert-kontrollierte Studie zu Mental Contrasting with Implementation Intentions (MCII) zur Verbesserung der Rückfallprävention bei stationären Patienten mit Alkoholkonsumstörung
Symposium «Neue Wege zur Verringerung des Substanzkonsums - Können Interventionen zur Verringerung des Substanzkonsums durch grundlegende motivierende Interventionen, die auf automatische Prozesse abzielen, unterstützt werden?"Hintergrund und Fragestellung: Selbst wenn Leitlinien und Rückfallpräventionstechniken eingehalten werden, bleibt die Behandlung von Alkoholkonsumstörungen (engl. Alcohol Use Disorder, AUD) herausfordernd, da Rückfälle häufig vorkommen. Craving und eingeschränkte Selbstregulation scheinen in diesem Zusammenhang eine wichtige Rolle zu spielen. Mental Contrasting with Implementation Intentions (MCII) ist eine effiziente und wirksame Selbstregulationsstrategie aus der Motivationspsychologie, die es Menschen ermöglicht, Hindernisse zu überwinden und Ziele zu erreichen.
Die vorliegende Studie zielt darauf ab, MCII als Selbstregulationsstrategie zur Verringerung von Craving und Alkoholkonsum während einer Rückfallpräventionsbehandlung für AUD einzusetzen.
Methoden: An dieser einfach-verblindeten, randomisierten, kontrollierten Studie nahmen 122 stationäre Patient:innen aus einem Behandlungszentrum für AUD teil. Die Teilnehmenden wurden in eine Gruppe, die MCII erhielt, und eine Gruppe, die ein Modul aus dem Rückfallpräventionsmodell erhielt und als aktive Kontrollgruppe diente, aufgeteilt. Das Craving wurde anhand einer visuellen Analogskala bewertet, während die Rückkehr zum Trinken von der Versuchsleitung auf der Grundlage von Selbstberichten der Patient:innen erfasst wurde.
Ergebnisse: Zu Beginn der Behandlung nahm das Craving in der MCII-Gruppe im Vergleich zur Kontrollgruppe signifikant stärker ab. Bei späteren Messungen war dieser Effekt nicht mehr signifikant. Auch bei der Anzahl der Trinkereignisse gab es im Verlauf der stationären Behandlung keine Unterschiede zwischen der MCII-Gruppe und der aktiven Kontrollgruppe.
Diskussion und Schlussfolgerung: Die MCII-Gruppe zeigte zu Beginn der Behandlung ein verringertes Craving im Vergleich zur aktiven Kontrollgruppe. Im Laufe der Zeit, als der normative Kontext der Klinik stärker wurde, unterschied sich die MCII-Gruppe jedoch nicht mehr von der aktiven Kontrollgruppe, weder in Bezug auf das Craving noch auf die Anzahl der Trinkereignisse. Der anfängliche Unterschied im Craving zu Beginn der Behandlung scheint zu schwinden, wenn der normative Kontext der Klinik dominanter wird. In künftigen Untersuchungen sollte diese Annahme durch Einbeziehung einer ambulanten Kontrollgruppe überprüft werden
Experience-Induced Change of Alcohol-Related Risk Perception in Patients with Alcohol Use Disorders
The role of alcohol-related risk perception for effective treatment of alcohol use disorders (AUD) is still unclear. The present study on 101 alcohol-dependent patients undergoing a 10-week AUD treatment protocol investigated the relationship between alcohol-related risk perception and alcohol use with the hypotheses that (1) risk perception changes across treatment, (2) changes vary with treatment-related experiences of abstinence/relapse indicating ‘risk reappraisal,’ and (3) adjustment of perceived own vulnerability according to ‘risk reappraisal hypothesis’ predicts abstinence during follow-up. Abstinence during treatment was related to a decrease, and relapse during treatment to a slight increase in perceived own risks. Abstinence during the 3-month follow-up varied with experience-induced risk reappraisal. The results show an impact of risk reappraisal on alcohol use and hence advocate a focus on risk reappraisal in AUD treatment
Therapieerfolg bei der Rückfallprävention bei Alkoholabhängigkeit : die Rolle der Behandlungsmotivation und der trinkbezogenen Behandlungsziele
Einleitung: Die Änderung von Suchtverhalten ist ein komplexer Prozess mit hohen Anforderungen an die Motivation. Das Transtheoretische Modell der Verhaltensänderung bietet einen theoretischen Rahmen für die Erklärung und Vorhersage von Verhaltensänderungen, obwohl sein Vorhersagewert für Sucht etwas uneinheitlich ist.
Zielsetzung: Ziel der vorliegenden Studie ist es, das Transtheoretische Modell der Verhaltensänderung zu erweitern, indem nicht nur die Behandlungsmotivation, sondern auch der Vorhersagewert der Art des trinkbezogenen Behandlungsziels untersucht wird. Zusätzliche Prädiktoren, wie substanzbezogene und soziodemografische Variablen, werden ebenfalls in die Analysen zur Vorhersage der Rückkehr zum Alkoholkonsum während der Rückfallpräventionsbehandlung bei Alkoholkonsumstörung einbezogen.
Methoden: In dieser Beobachtungsstudie wurden 99 stationäre Patienten aus einem Behandlungszentrum für Alkoholabhängigkeit rekrutiert. Die Behandlungsmotivation wurde anhand des Transtheoretischen Modells der Verhaltensänderung, die trinkbezogenen Behandlungsziele anhand eines Selbstauskunftsbogens und die substanzbezogenen und soziodemografischen Variablen anhand des Klinikinformationssystems bewertet. Die Zusammenhänge zwischen den potenziellen Prädiktoren und Kovariaten wurden mithilfe einer schrittweisen logistischen Regression untersucht.
Resultate: Während der Behandlung hatten 42,6 % der Teilnehmer mindestens einen Rückfall. Eine höhere Bewertung der Handlungsdimension bei der Aufnahme (OR = 0,81, p = .04) und eine Berufstätigkeit (OR = 0,37, p = .02) waren signifikante Prädiktoren für die Abstinenz während der Behandlung.
Schlussfolgerungen: Diese Studie bestätigt, dass die Behandlungsmotivation zur Vorhersage des Behandlungsergebnisses beiträgt, selbst wenn andere Variablen kontrolliert werden. In künftigen Forschungsarbeiten sollten die der Behandlungsmotivation zugrunde liegenden Mechanismen weiter erforscht werden