15 research outputs found

    Testing the stress of higher status hypothesis. Variation of occupational stress among physicians and nurses at a German university hospital

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    Studies show especially for the UK and the US that physicians experience more occupational stress than nurses. It has also been shown that a higher status within the medical and nursing hierarchy is associated with less occupational stress. Our study's aim is to examine whether these results also can be found in the context of the German university hospital sector. Thus, we test the stress of higher status hypothesis in and between the occupational groups of nurses and physicians at a German university hospital. Based on two cross-section surveys in the years of 2016 and 2019 this paper compares the perceived level of occupational stress between physicians (n = 588) and nurses (n = 735). Perceived levels of occupational stress-measured via the effort-reward imbalance model and the job demand-control model-are differentiated by status positions within and between both occupational groups. Descriptive as well as inferential statistics (Mann-Whitney U test, Kruskal-Wallis H test) are used to test the stress of higher status hypothesis. Contrary to the stress of higher status hypothesis, our main result is that physicians and nurses perceive similar levels of occupational stress. Furthermore, within each hierarchy the perceived degree of work stress decreases with increasing status for both groups. Our main conclusion is that the stress of higher status hypothesis must be rejected in the German university hospital context and the competing resources of higher status hypothesis must be assumed. The findings can be explained by the unique relationship between physicians and nurses and the role of New Public Management in the German hospital sector

    Der Gesundheitszirkel als Methode der partizipativen Gesundheitsforschung : working paper

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    Der Beitrag stellt eine kommunikations- und systemtheoretisch reflektierte Modifikation des aus der betrieblichen Gesundheitsförderung stammenden Instruments des Gesundheitszirkels vor. Ziel ist es, den Gesundheitszirkel als Forschungsmethode in das Paradigma der partizipativen Gesundheitsforschung zu überführen. Als partizipative Forschungsmethode wird der Gesundheitszirkel dabei eingebettet in einen Institutionalisierungsprozess, der Partizipation als regulatives Ideal begreift und in Form eines Verfahrens zu verwirklichen sucht. Anhand eines Beispiels im Krankenhaussetting wird aufgezeigt, dass diese partizipative Methode es auf Dauer gestellt ermöglicht, die Arbeitswirklichkeit gemeinsam mit Beschäftigten in einem geschützten Raum diskursiv zu analysieren und auf dieser Basis im Sinne von durch Belastungserfahrungen Betroffenen strukturell zu verändern

    Durchführung von Gesundheitszirkeln an Krankenhäusern zur Verbesserung von Arbeitsbedingungen im Bereich Pflege

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    Das vorliegende Konzeptpapier beschreibt die Weiterentwicklung und Durchführung von Gesundheitszirkeln im Setting Krankenhaus und dient als Leitfaden zur Übertragung dieses Konzepts in weitere Kliniken. Die einzelnen Schritte der Umsetzung werden systematisch dargestellt und durch konkrete Erfahrungen am Universitätsklinikum Heidelberg ergänzt

    Staff councils in hospitals as co-managers? A blind spot in codetermination research

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    New Public Management (NPM) has triggered far-reaching transformations within hospital sectors worldwide and professionalized hospital management has put employee representation under pressure. In this context the current state of research points out that codetermination actors are taking increasingly over the role of co-managers. To test this hypothesis, the cognitive and normative structures in the mind-sets of staff council members at four German university hospitals have been reconstructed on the bases of problem-centered interviews. The results show that the structural change in the German hospital sector affects employee representation in university clinics extensively. However, there is no clear-cut development towards a co-management orientation within the mind-sets of the staff council members. On the contrary, co-management is rejected in varying degrees. The reason for that being is that staff councils in German university hospitals, in addition to their institutional codetermination function, see themselves closely linked to the institutional mission of providing a public good. This is firmly embedded in the cognitive and normative structures of the mindsets. Although the study focusses on a very specific area of co-determination, it exemplifies how the political agenda of the NPM can irritate and break institutionalized patterns in industrial relations.Das New Public Management (NPM) hat weltweit weitreichende Transformationen innerhalb des Krankenhaussektors ausgelöst und mit einem zunehmend professionalisierten Krankenhausmanagement ist seither die Beschäftigtenvertretung neuen Herausforderungen ausgesetzt. Im gegenwärtigen Forschungsstand wird darauf verwiesen, dass sich Mitbestimmungsakteure in diesem Zusammenhang zu Co-Managern entwickeln. Um diese These zu prüfen, wurden problemzentrierte Interviews mit Personalratsmitgliedern an vier deutschen Universitätskliniken geführt und mit Hilfe der Collective-Mindset-Analyse auf kognitive und normative Strukturen hin ausgewertet. Es zeigt sich, dass der Strukturwandel im Krankenhaussektor umfangreiche Auswirkungen auf die Arbeitnehmervertretung hat. Eine klare Co-Management-Orientierung zeigt sich jedoch nicht. Im Gegenteil, sie wird in unterschiedlichem Maße abgelehnt. Das lässt sich dadurch erklären, dass sich Personalratsmitglieder in deutschen Universitätskliniken neben ihrer institutionellen Mitbestimmungsfunktion eng mit dem institutionellen Auftrag der Daseinsvorsorge verbunden sehen. Dies ist kognitiv und normativ fest in denMindsets verankert. Auch wenn sich die Studie lediglich auf einen kleinen Bereich der Mitbestimmung konzentriert, verweisen die Ergebnisse darauf, dass die politische Agenda des NPM institutionalisierte Muster in den industriellen Beziehungen irritieren und aufbrechen kann

    Kruskal-Wallis H test for the effort-reward ratio, demands, control, and dimensions of working conditions comparing status groups within the medical hierarchy.

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    Kruskal-Wallis H test for the effort-reward ratio, demands, control, and dimensions of working conditions comparing status groups within the medical hierarchy.</p

    Pairwise comparison of status groups within the medical hierarchy testing statistically significant mean differences for the effort-reward ratio, demands, control, and dimensions of working conditions.

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    Pairwise comparison of status groups within the medical hierarchy testing statistically significant mean differences for the effort-reward ratio, demands, control, and dimensions of working conditions.</p

    Job type of physicians, nurses, and status groups.

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    Job type of physicians, nurses, and status groups.</p

    Effort-reward ratios differentiated by physicians, nurses, and status groups.

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    Effort-reward ratios differentiated by physicians, nurses, and status groups.</p

    Operationalization of the effort-reward imbalance model and the job demand-control model and corresponding cronbach’s α.

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    Operationalization of the effort-reward imbalance model and the job demand-control model and corresponding cronbach’s α.</p
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