8 research outputs found

    Einstellungen zu alten Menschen zu Beginn und am Ende des Medizinstudiums

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    Zusammenfassung: In der vorliegenden Studie wurden 188 Medizinstudenten des ersten und 120 des sechsten Studienjahres der Universität Zürich hinsichtlich ihrer Einstellungen zum Alter, ihrem Wissen zu alterspezifischen Vorgängen, ihren Erfahrungen mit alten Menschen und ihren eigenen Erwartungen an das Alter befragt. Eingesetzt wurden voll strukturierte, standardisierte Fragebögen. Die Auswertung erfolgte mittels uni- und multivariater statistischer Methoden. Die Ergebnisse zeigen, weitgehend unabhängig von Geschlecht und Studienjahr, ein positives Altersbild der Studierenden. Ihre positiven Erfahrungen mit alten Menschen und ihre positiven Erwartungen an das eigene Alter betreffen vor allem die eigene psychische Gesundheit. Für die Vermittlung von gerontologischem und geriatrischem Wissen in der Ausbildung von Medizinstudenten sollte diesen überwiegend positiven Einstellungen gegenüber älteren Menschen Rechnung getragen werden und sowohl auf Risiko- als auch auf protektive Faktoren für die Entstehung und Behandlung alterstypischer gesundheitlicher Störungen hingewiesen werde

    Einstellungen zu alten Menschen zu Beginn und am Ende des Medizinstudiums

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    In der vorliegenden Studie wurden 188 Medizinstudenten des ersten und 120 des sechsten Studienjahres der Universität Zürich hinsichtlich ihrer Einstellungen zum Alter, ihrem Wissen zu alterspezifischen Vorgängen, ihren Erfahrungen mit alten Menschen und ihren eigenen Erwartungen an das Alter befragt. Eingesetzt wurden voll strukturierte, standardisierte Fragebögen. Die Auswertung erfolgte mittels uni- und multivariater statistischer Methoden. Die Ergebnisse zeigen, weitgehend unabhängig von Geschlecht und Studienjahr, ein positives Altersbild der Studierenden. Ihre positiven Erfahrungen mit alten Menschen und ihre positiven Erwartungen an das eigene Alter betreffen vor allem die eigene psychische Gesundheit. Für die Vermittlung von gerontologischem und geriatrischem Wissen in der Ausbildung von Medizinstudenten sollte diesen überwiegend positiven Einstellungen gegenüber älteren Menschen Rechnung getragen werden und sowohl auf Risiko- als auch auf protektive Faktoren für die Entstehung und Behandlung alterstypischer gesundheitlicher Störungen hingewiesen werden. = In the present study, 188 first year and 120 sixth year students of the University of Zurich were questioned about their attitudes towards older people, their knowledge concerning aging specific developments, their experiences with older people and their own expectations concerning old age. Structured and standardized questionnaires were used. The data were analyzed using univariate and multivariate statistical methods. The results show a positive image of old age independent of gender and point in time of education. Their positive experiences with older people and their positive expectations concern their own aging refer, above all, to their own mental health. For the transfer of gerontological and geriatric knowledge in the education of medical students, these mainly positive attitudes towards older people should be taken into account. Risk factors as well as protective factors concerning the development and treatment of diseases which are characteristic for old age should be pointed out

    Psychological response and quality of life after transplantation: a comparison between heart, lung, liver and kidney recipients

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    PRINCIPLES: Various non-specific questionnaires were used to measure quality of life and psychological wellbeing of patients after organ transplantation. At present cross-organ studies dealing specifically with the psychological response to a transplanted organ are non-existent in German-speaking countries. METHODS: The Transplant Effects Questionnaire TxEQ-D and the SF-36 Quality of Life Questionnaire were used to examine the psychological response and quality of life of 370 patients after heart, lung, liver or kidney transplantation. The organ groups were compared with regard to psychosocial parameters. RESULTS: 72% of patients develop a feeling of responsibility for the received organ and its function. This feeling is even stronger towards the patient's key relationships i.e. family, friends, the treatment team and the donor. 11.6% worry about the transplanted organ. Heart and lung patients report significantly fewer concerns than liver and kidney patients. Overall, only a minority of patients report feelings of guilt towards the donor (2.7%), problems in disclosing their transplant to others (2.4%), or difficulties in complying with medical orders (3.5%). Lung transplant patients show significantly better adherence. CONCLUSIONS: A feeling of responsibility towards those one is close to and towards the donor is a common psychological phenomenon after transplantation of an organ. Conscious feelings of guilt and shame are harboured by only a minority of patients. The fact that heart and lung patients worry less about their transplant might have primarily to do with the greater medical and psychosocial support in this group

    A graph-based modelling methodology for high-pressure networks applied on waterjet machining

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    This paper proposes a graph-based methodology that models high-pressure networks of varioustopologies. Therefore, a mathematical modelling of a supply network for waterjet machining will be introduced. High-pressure components are assigned to homogeneous segments, each representing a local pressure state as a differential equation. Segments are subsequently interconnected along the fluid flow path as an algebraic equation that allocates a fluid flow to the interconnections, resulting in a lumped parameter model. For this purpose, a graph network description has been used to approximate the spatially distributed high-pressure system. In this way, the proposed methodology offers a flexible modelling to cope with different network topologies. Moreover, a variable fluid compressibility has also been introduced so that a wide operating range can be included. This modelling methodology has been applied to a supply network for waterjet machining. The resulting mathematical model has been verified by measurements from a test bench with a pressure range of 100 to 400 MPa. It was shown that a variable fluid compressibility improves the model’s accuracy and that modelling errors can be reduced in comparison to other existing methodologies

    Fragebogen zur psychischen Verarbeitung einer Organtransplantation: Deutsche Validierung des Transplant Effects Questionnaire (TxEQ)

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    Fragestellung: In der vorliegenden Arbeit wird untersucht, (a) ob die deutsche Version des Transplant Effects Questionnaire (TxEQ-D), welcher die psychische Verarbeitung einer Organtransplantation erfasst und Hinweise zur Indikation psychosozialer Interventionen liefert, die gleiche faktorielle Struktur wie die englische Originalversion aufweist und (b) ob die Skalenkennwerte sowie die Korrelationen mit den Skalen des SF-36 (Fragebogen zum physischen und psychischen Gesundheitszustand) vergleichbar sind. Methode: Der ins Deutsche übersetzte Fragebogen TxEQ wurde von einer Stichprobe von 370 herz-, lungen-, leber- und nierentransplantierten Patienten ausgefüllt und einer Faktoren- sowie Itemanalyse unterzogen. Zudem wurde zur Prüfung der Validität der Lebensqualitäts-Fragebogen SF-36 eingesetzt. Ergebnisse: Der TxEQ-D hat die gleiche faktorielle Struktur wie die englische Originalversion und vergleichbare psychometrische Eigenschaften. Die höchsten Korrelationen mit den 10 Skalen des SF-36 weist der Faktor »Sorge um das Transplantat« auf, die niedrigsten der Faktor »Adherence«. Schlussfolgerungen: Der TxEQ-D ist ein für die psychosomatische Forschung und psychotherapeutische Praxis geeignetes Screeningintrument zur Erkennung von Patienten mit einer problematischen psychischen Verarbeitung einer Organtransplantation, die zusätzlich zur somatischen Nachbehandlung professionelle psychosoziale Unterstützung erhalten sollten. = Objectives: The present study investigates a) whether the German version of the Transplant Effects Questionnaire (TxEQ-D), which measures the emotional response to an organ transplantation, has the same factorial structure as the English original version and b) whether the psychometric properties as well as the correlations with the scales of the SF-36 are comparable. Methods: The questionnaire TxEQ was translated into German and filled out by 370 heart, lung, liver and kidney transplant patients. Subsequently, factor and item analyses were conducted. The SF-36 was used to test validity. Results: The TxEQ-D has the same factorial structure as the English version as well as comparable psychometric properties. The TxEQ-D factor “worry about transplant” shows the highest correlations with the 10 scales of the SF-36, the lowest correlations with the 10 scales of the SF-36 scales are found for the factor “adherence”. Conclusions: The TxEQ-D is a useful screening instrument in psychosomatic research and in the psychotherapy practice to detect patients with problematic emotional responses to an organ transplantation
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